Yes bezig, bezig, bezig!
Ding is echt superslick! Had 'm nagenoeg instant ingeruild voor m'n huidige telefoon mits hij meer opslag had dan 16GB zo na 2 daagjes... De afwerking is bijna briljant, aluminium is slick, mooi, de antennes zijn mooi afgewerkt en zelfs het witte shiny plastic randje om het scherm voelt goed aan. De resolutie van het 4,3" scherm is top, ik zie nagenoeg geen verschil met m'n 5" 1080p scherm, dus daar is niks over te klagen
De body is rank, slank en voelt erg lekker in m'n handig. Het aluminium voelt robuust en stevig aan, koud als je de telefoon een tijdje niet hebt aangeraakt, maar wordt ook erg warm als je hem intensief gebruikt, zo warm dat het in de winter een fijn iets is, maar wel iets waar je op moet letten. Overhitten (had m'n One X incidenteel) en daardoor automatisch uitschakelen, heb ik nog niet meegemaakt, maar het zou kunnen geloof ik.
Scherm is dus prachtig qua resolutie / grootte, maar ook qua kleuren vind ik het erg mooi. Het is wat contrast- rijker dan mijn Sony Xperia ZL scherm, de kijkhoeken zijn goed en eigenlijk heb ik er niks op aan te merken.
Dat er 1GB RAM in zit heb ik gewoon echt niet door, alles loopt vloeiend, snel en eigenlijk net zo vlot als m'n Sony Xperia ZL (niet naast elkaar getest, maar qua gevoel) De menu-buttons is eigenlijk ook geen wennen aan. HTC gebruikt er maar twee, een 'terug' en een 'home', dubbelklik op 'home' is het multitaskmenu. Wat ik wel vind is dat het multitaskmenu en het wegswipen van applicaties erg langzaam gaat. Dat is volgens mij meer animatie dan het daadwerkelijk afsluiten, gok ik hoor, en dat oogt sloom, beetje gek wat mij betreft.
HTC's Sense 5 gebruik ik nu en ik blijf er even bij, voordat ik linea recta een andere launcher installeer.
Sense ziet er strak uit, mooie icoontjes en stijl wat wel bij mij past en het ziet er allemaal goed uit. De app-drawer werkt door verticaal te scrollen en apps zijn te 'verbergen' wat ik een erg fijne feature vind. Helaas kun je applicaties op de homescreens niet renamen of een ander icon geven, dat vind ik altijd wel handig. Kan natuur- lijk met third-party applicaties wel worden gedaan (Desktop Visualizer, moet ik even bekijken) of anders een andere launcher, maar dat vind ik wat rigoreus nog. BlinkFeed is niet ingesteld als m'n standaard homescreen en gebruik ik nu eigenlijk nog niet tot nauwelijks. Moet het nog even goed bekijken om in te stellen, maar ik kan me er wel in vinden. Wat Tweets, Tweakers en ANP is leuk, maar helaas zie je dan weer niet alles. Ook kun je nog steeds geen Nederlandse en buitenlandse bronnen tegelijkertijd kunt gebruiken. Laat mij maar Tweakers kijken naast Engadget enzovoort, maar dat komt vast en zeker wel in Sense 5.5
(gok dat, dat wel komt)
Camera heb ik nog niet goed bekeken, maar op het scherm zien de gemaakte foto's er wel goed uit, op de computer valt snel te zien dat de resolutie van slechts 4MP gewoon weinig is. Voor social media is het meer dan voldoende, voor een snelle foto en een WhatsApp'je ook, maar dan houdt het ook wel weer op. Het UltraPixel-verhaal (meer licht op de sensor --> betere foto's in mindere lichtomstandigheden) ga ik uiteraard nog verder bekijken door m'n andere telefoon met zijn 'normale' 13MP camera ernaast te leggen. Ben benieuwd!
Minpunten voor mij zijn het opslaggeheugen van slechts 16GB, vind ik veel te weinig, erg erg jammer!
Andere minpunt is een HTC-iets en vind ik het ledje, is klein, minimaal, slechts twee kleuren, kom op!
Batterijduur is nog niks van te zeggen, gebruik het ding instant en ben van alles aan 't bekijken!
Snelle conclusie: prachtige device qua afwerking, bouwkwaliteit en scherm, maar helaas ook z'n minpunten.