Toon posts:

Verschil tussen true 5.1 en virtual 7.1 voor headset?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,
sorry aan de mensen die ik tot last was op mijn vorige topic en ik ben me vandaag gaan informeren bij Media Markt, maar zij kennen er ook geen *** van.

Ik ben aan het twijfelen tussen de Tritton Pro+ en de Tritton 720+.

De Tritton Pro+ heeft een True 5.1 Surround en kost meer dan de Tritton 720+ die beschikt over virtueel 7.1 sound.

Op het prentje van de doos stond bij de Pro+ dat er in elke oorstuk (?) meer dan 1 speaker zat, terwijl er bij de 720+ niets van stond dat er meerdere speakers inzaten.

Op de doos stond ook bij de Tritton 720+ bij Dolby specs een lettertje meer, weet niet juist meer wat het was en vind het niet op google.
Zit al uren research te doen maar vind alles, alleen hierover niet..

Ook zit ik met een laptop, zal dit bij de Tritton mijn geluidskwaliteit slechter maken? (Zoals bij Razer Tiamat, daar heb je een 7.1 geluidskaart voor nodig)

Mvg

• Apocal1pse
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12 00:37
Even buiten de specifieke merken en types om, "echte 5.1" in een hoofdtelefoon is onzin.
Simpel uitgelegd staat het getal voor de punt voor het aantal speakers (front, center, surround) en het getal achter de punt voor het aantal subwoofers. 5.1 in een headset zou dus betekenen dat er maar in 1 oorschelp een woofer zit, of dat je een woofer buiten je headset zou hebben wat al helemaal nergens op zou slaan.

In de specs van die Triton Pro+ staat dan ook dat elke oorschelp 4 speakers bevat. In feite is het dus een 6.2, maar ze gebruiken 5.1 wegens marketing doeleinden.

Ik zie ook dat je beide headsets aan kan sluiten met USB. Dan heb je sowieso al niks met je huidige geluidskaart te maken omdat het digitale signaal door dat kastje van die headset om wordt gezet. Op de website van Triton noemen ze dat de 'decoder box'. Sluit je hem analoog aan dan wordt dat wel gedaan door je geluidskaart.

Verder zeg je dat er op de verpakking een verschil te zien was. Waarom zoek je dan niet naar foto's van de verpakking?
Hier de Pro+
Hier de 720+
Het verschil is dus dat die 720+ dolby digital EX en pro logic IIx ondersteund en de pro+ alleen dolby digital en pro logic II.
Als je wat meer info zoekt over die functionaliteit zoekt snap je waarom. Dat zijn technologieën om van stereo geluid surround geluid te maken (simpel gezegd). Die pro+ heeft die technologieën niet nodig omdat hij werkelijk meerdere speakers heeft.

Tot zover betreft de specificaties. Over het nut of meerwaarde van die speakers... ikzelf vind het niks toevoegen, in tegendeel zelfs. Maar dat moet je voor jezelf beslissen. Aan te raden valt natuurlijk proberen maar ik verwacht dat dat lastig wordt met headsets.

[ Voor 4% gewijzigd door Apocal1pse op 03-05-2013 23:14 . Reden: komma vergeten ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:36
5.1 staat voor het aantal kanalen, door hoeveel speakers dat wordt weergegeven is een tweede. Om het onzin te noemen gaat wat ver.
De usb is waarschijnlijk enkel voor de voeding. De pro zou dan alleen werken op een optische uitgang van je laptop, als je die hebt, en dan alleen bij dolby digital.
Persoonlijk zou ik gewoon de best klinkende koptelefoon zoeken binnen je budget, de kans is groot dat die gewoon stereo is. Virtuele surrounds kun je ook softwarematig regelen, daar heb je de 720+ dan niet voor nodig.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Het max. budget is 200 euro, maar ik kan deze hoofdtelefoons niet testen in Media markt.. Wat denkt u dat zowat de beste kwaliteit is? ;S

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:45

Umbrah

The Incredible MapMan

Je hebt maar twee oren... denk eens na: hoeveel speakers wil je er tegen aan plakken? Met een koptelefoon heb je in feite erg weinig aan dit soort virtuele surround setjes; een goede 2-kanaals set op een goede geluidskaart in goede games bereikt hetzelfde als kunstgrepen. 5.1 voor speakers is vooral door de afstand vanaf je oren nuttig, iets wat je met een koptelefoon niet hebt en makkelijk kunt faken met een stereo setje.

Inderdaad; het ".1" verhaal is onzin -- tenzij er een subwoofer bovenop je schedel geschroefd wordt, ofzo...

Mijn idee is dat je beter kunt investeren in een goede stereo headset, nogmaals.

Wat je laptop geluid betreft, tsja, wat voor laptop? Je zal je geluidskaart heus niet slechter maken. Ik ken een hoop laptops met goed geluid, en een hoop met slecht geluid. M'n Dell XPS15 heeft een middenmoot geluidschippie wat de 5.1 configuratie met m'n zennheisers goed weer kan geven.

Het haalt het echter niet bij de audio chip in m'n HP 8770W die ik voor werk heb. Maar dat ding is gewoon goddelijk, die laptop. 32GB RAM, nVidia Quadro 4000m, en een IDT Audio Codec.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik zou echt graag 7.1 of 5.1 ervaren en niet 2.1.. Zijn er goede USB geluidskaarten voor 7.1? :D

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-12 23:10
De .1 is er sowieso niet. Je hebt twee oren, twee oorschelpen....

|>

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik heb de naam niet gekozen he ;)

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-12 18:50
Ik weet niet of dit gepast is maar ik zat zelf ook naar een nieuwe headset te kijken. Heb nu een simpel dingetje van 30 euro van thermaltake welke gewoon 2 stereo drivers heeft. Komend van een 10 euro speakersetje merkte ik een hoop verschil en ik kan naar eigen zeggen aardig wat details horen (ben geen audiofreak). Maar omdat deze voor de 2e keer defect is gegaan ben ik beland bij de plantronics 780 welke ook 2 stereo drivers heeft maar wel 7.1 virtual sound heeft welke aan en uit gezet kan worden. Nu is mijn vraag of deze drivers in stereo mode kwalitatief slechter zullen zijn dan mijn stereo-only headset omdat deze gemaakt zijn voor 7.1? Of denk ik nu gewoon totaal verkeerd en is 7.1 gewoon een extra 'feature'?
Pagina: 1