Allround (maar voornamelijk Game) PC rondt de 1500

Pagina: 1
Acties:

• Rokara
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-11-2023
Goede dag,

Na wat uitzoeken en vragen over proccesor verschillen in daarvoor bestemd forum ben ik nu zover dat ik er ongeveer wel uit ben wat ik wil. de prijs van 1500 kan varieren indien nodig zit zelf nu ruim onder het budget weet niet goed of het nodig is om meer te besteden namelijk maar de optie is er.

Wat ik wil met het systeem
Het gaat mij momenteel voornamelijk om te gamen, en dan momenteel voornamelijk nog WoW daarbij wil ik met fraps de gevechten opnemen en vervolgens te editten Guild footage ermee te maken, en om voor mezelf verbeter punten op te merken.

Daarnaast is zal het ook de PC worden waarop ik de rest zal blijven doen lees in het netwerk voor TV ed dus ook opslag capiciteit en verwerken. en in de toekomst evt programeren, VMware mee testen.

==============================================================================

Neem niks mee vanuit me oude pc.

Verder er zit zoveel ruimte in het budget dat ik wel aan een andere videokaart zit te denken maar er niet echt over uit ben of dat nu nodig is of eventueel deze in x fire is ook een optie.

Heb gekozen voor de Fx 8350 door beweeg redenen die in het proccesor forum zijn voorbij gekomen in het topic: AMD FX-8350 Black Edition vs Intel Core i5 3570K Boxed en daar buiten om mijn voorkeur voor AMD.

Voeding aan de hoge kan misschien maar voornamelijk met oog dat ik deze opstelling wel een tijd wil gebruiken en dan die niet hoef te vervangen en onbekend als ik bv de video kaart in x fire ga zetten hoeveel die dan uitkomt.

dit is de lijst to nu toe.
evt ook nog een aantal Hd's erbij maar zit ook in me hoofd om in de toekomst ZFS te gaan uit proberen.
en voor de case fans voor alsnog 1 extra indien nodig geacht.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 168,-€ 168,-
1ASRock 970 Extreme3€ 68,10€ 68,10
1Sapphire Radeon HD7970 3GB GDDR5 OC€ 364,-€ 364,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 78,90€ 78,90
1Corsair Carbide 300R€ 55,66€ 55,66
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 37,60€ 37,60
1Corsair SP120, 120mm€ 12,90€ 12,90
1GeIL Dragon RAM GD38GB1333C9DC€ 44,99€ 44,99
1XFX PRO850W€ 92,50€ 92,50
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 90,-€ 90,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.012,65

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:29
Het ziet er prima uit.
Al zou ik toch voor 1600 MHz geheugen gaan en een ander moederbord

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-990FXA-UD3€ 114,90€ 114,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 114,90

990FX chipset, dus gewoon de volle 16x/16x mocht je daadwerkelijk voor crossfire gaan en een betere stroomtoevoer voor je processor voor overclocken.

Je zou volgens mij ook prima voor een 750 watt voeding kunnen kiezen. Dan heb je denk ik nog wel genoeg over voor crossfire.

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
hmm, op zich is die fx-8350 niet eens zo gek. Wat wel jammer is, is dat er een soort "halve" cores in zitten, dus eigenlijk zijn het zwaar gestookte quad cores die alleen op multithreaded applicaties gaan. Verder wordt het am3+ socket nog best eventjes ondersteund en zal die fx-8350 nog wel eventjes mee gaan blinken. Als je nu kijkt naar games presteren ze een stuk beter op Intel's cores die vooral op singlethread performance gericht zijn. Verder leunen games sowieso maar voor 10-20% op je CPU. En omdat de xbox en ps3 allemaal 8 cores krijgen is het niet eens zo gek om dat ook in je PC te zetten aangezien alle games die ook op de xbox/ps3 uitkomen waarschijnlijk gewoon gebruik kunnen maken van die 8 cores.
Verder betwijfel ik het of er een spel is dat niet op de fx8350 kan draaien.
Overigens zou ik tegenwoordig niet aan crossfire gaan beginnen. In de toekomst 1 nieuwe kaart beginnen is altijd voordeliger en zoals het er nu voor staat is het redelijk bagger. Kijk maar naar de review van de amd 7990. Dat is een 7970 in Crossfire in een kaart gepropt.
Verder is het voor toekomstbelang handig om een PCIe 3.x aansluiting moederbord te nemen i.c.m het am3+ socket. Een moederbord vervang je over het algemeen niet zo snel. Helaas heeft alleen een peperdure asus sabertooth in de pricewatch PCIe 3.x en een am3+ socket. PCI 2x wordt eigenlijk pas een bottleneck als je een gtx titan neemt of zo tegenwoordig. Waarschijnlijk ook wel een klein performance verlies met een gtx 680/7970 maar voor de rest valt het mee. Bedenk wel dat over plus minus 3 jaar een normale game kaart al ongeveer dezelfde performance zal leveren als een titan.
verder zijn de bordjes die een PCIe 3.x hebben en het huidige intel socket hebben niet echt enorm duur of zo.
ik heb nog een eerste generatie i7 870 cpu. Die heeft me nog nooit in de steek gelaten en kan nog steeds de nieuwste applicaties aan die ik draai. Ook qua gaming en dan moet je weten dat hyperthreading geen zak uitmaakt bij games.
Dus al met al zou ik gewoon nog voor een i5 gaan.

• Rokara
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-11-2023
bedankt voor de reacties alvast,

@Zeara

Voor het moederbord zat ik wel aan te denken maar zaten ook zoveel functies op die ik niet ga gebruiken dus dacht van is niet nodig,

ben het geheugen nog is gaan nakijken dacht dat ik bij die van GeIl 2100 mhz stondt ipv 1333 wat in pricwatch staat.

@digital_ownage

ok en dan deze videokaart behouden of toch raadzaam omdat er ruimte in budget is daar en andere kaart voor te zoeken?

en met PCI e 3x is het bij de tijd dat dat uitkomt niet handiger omdat er dan meer research verbeterd enzo is naar de pcie 3x variant dan nu ongeveer het enige bord te pakken wat er mee leverbaar is?

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-04 15:17

bbblije

Riiiiight

@ digital, ik denk dat games voorlopig nog geen gebruik (kunnen) gaan maken van 8 cores. Om de simpele reden dat dit super veel en moeilijk codeer werk is. Je ziet ook dat de eerste spellen die er voor de Xbox360 en PS3 uitkwamen er nog niet super mooi uitzagen, maar geleidelijk mooier werden naarmate ze de grenzen van het systeem gingen opzoeken. Ik denk dat dit ook geld voor de 720 en 4.

De FX-8350 is een sterke chip! En doet qua prestatie niet onder voor de i5-3570K. Hij is wel iets duurder in gebruik, maar dit is makkelijk te compenseren doordat de moederborden (veel) goedkoper zijn, zeker als je naar de high end borden kijkt.

Zoals al aangegeven, ga voor 1600Mhz geheugen, zonde om daar voor dit budget op te bezuinigen.

De voeding is ondanks dat het AMD systeem iets meer "juice" nodig heeft een enorme overkill. Mik op de 500-650 Watt.

300R is een lekker kastje! Ik ben er zelf erg blij mee, vind het alleen jammer dat ik geen window heb genomen.

Een 256GB ssd is ook geen overbodige luxe met dit budget.

Moederbord, pak inderdaad een 990FX, alhoewel de 970 het prima zal doen is de 990FX net dat beetje meer toekomst proof.

Maar dan denk ik dat deze ook wel voldoen:

pricewatch: ASRock 990FX Extreme3

pricewatch: MSI 990FXA-GD65

pricewatch: Gigabyte GA-990FXA-D3

• digital_ownage
Ja maar om eventjes kort te zeggen. Alle moederborden met het am3+ socket hebben geen pcie 3x aansluiting voor de GPU op deze na: pricewatch: Asus Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 die wel een mieterse €181,85 kost. Als je niet een mobo kiest met een pcie 3x aansluiting kan je als je over 3 jaar een nieuwe GPU koopt gelijk d'r een nieuw moederbord bij bestellen omdat je anders je nieuw stukje pretelektronica tekort doet.. Beetje zonde dus. daarom zou ik voor intel gaan, zeker omdat games voor 80 tot 90 procent op je GPU leunen en je dus beter een feature proof bord kan nemen qua GPU uitbreidingen.

[ Voor 10% gewijzigd door digital_ownage op 03-05-2013 17:42 ]

• bbblije

bbblije

Riiiiight

digital_ownage schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 17:40:
Ja maar om eventjes kort te zeggen. Alle moederborden met het am3+ socket hebben geen pcie 3x aansluiting voor de GPU op deze na: pricewatch: Asus Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 die wel een mieterse €181,85 kost. Als je niet een mobo kiest met een pcie 3x aansluiting kan je als je over 3 jaar een nieuwe GPU koopt gelijk d'r een nieuw moederbord bij bestellen omdat je anders je nieuw stukje pretelektronica tekort doet.. Beetje zonde dus. daarom zou ik voor intel gaan, zeker omdat games voor 80 tot 90 procent op je GPU leunen en je dus beter een feature proof bord kan nemen qua GPU uitbreidingen.
Oké! +1 voor Intel. Is er een vooruitzicht wanneer GPU's gebruik gaan maken van de 3x snelheid?

• digital_ownage
bbblije schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 19:18:
[...]

Oké! +1 voor Intel. Is er een vooruitzicht wanneer GPU's gebruik gaan maken van de 3x snelheid?
Op zich is PCIe 2.x op dit moment alleen een bottleneck voor gpu's als je echt die dure high end troep koopt.
Ik schat in dat over 3 generaties je kaarten voor 250-300 euro kan kopen die ongeveer evengoed zijn als de titan en van de nieuwere generatie zijn.
Ook schat ik in dat je over 3 generaties videokaarten je wel aan een nieuwere gpu nodig hebt, maar niet nieuw ram en processor.
snappie?

• bbblije

bbblije

Riiiiight

I savvy ;)

• digital_ownage

• CH4OS
  • Registratie: April 2002