imdoctorbob schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 12:48:
Ik probeer de inhoud van deze topic te comprimeren tot een conclusie mochten mensen het er niet mee eens zijn dan hoor ik dat graag.
Voor de huidige games is er eigenlijk geen reden om niet voor een Intel te gaan. Niet alleen zien die gewoonweg sneller ze zijn ook nog eens een pak energie zuiniger en de K modellen overclocken erg goed. Tevens zijn ze ook eigenlijk ook gewoon goedkoper, je moet niet per se gaan voor een 3570K, een i3 3225 van 100 euro is slechts een fractie langzamer/sneller dan de FX8350 bij eigenlijk alle spellen behalve Crysis 3.
Bij Far Cry 3 en Battlefield 3 presteert de FX-8350 ook beter dan de 3570K, zie de video's in mijn 1e post in dit topic.
Als ik dus nu zou moeten kiezen zou ik toch aanraden voor een 3570K te gaan, toch wel een flink pak sneller bij eigenlijk alle games behalve Crysis 3, en daar ligt het redelijk dicht bij elkaar. (Blijbaar hangt het af van welke benchmark je draait
http://www.overclock.net/...e-crysis-3-cpu-benchmarks).
Dat "een flink pak sneller" is maar gedeeltelijk waar. Bij games als Starcraft 2 of Dirt 3 is de Intel inderdaad veel sneller. Bij andere games valt het binnen een marge van 5-10%. Andersom is het vaak ook zo. Bij de nieuwe Tomb Raider scoren ze bijvoorbeeld nagenoeg gelijk.
Bovendien scheelt het flink wat in energie verbruik, namelijk 50 tot 100w onder load en dat merk je aan het eind van het jaar.
Persoonlijk verwacht ik ook niet dat de FX 8350 bij nieuwere games heel veel sneller zal zijn/worden. Hoewel de 8 cores(of zijn het er 4?, het is met die nieuwe architecturen altijd lastig) niet vol belast worden, is dat bij de intels ook niet aan de hand dus in beide zit nog rek.
Even afgaand op de benchmarks denk ik juist wel dat AMD nog flinke sprongen voorwaarts kan maken. Vergelijk de games van een paar jaar geleden (Starcraft 2, Dirt 3 etc.) met de nieuwe (Far Cry 3, Crysis 3, Tomb Raider). In de oude games (minder goede multicore optimalisatie) presteert Intel soms 20-30% beter. Bij de nieuwe games is dat verschil helemaal weg, of presteert AMD ineens beter. Games die hierna uitkomen zullen, zeker gezien de nieuwe consoles, steeds beter en betere geoptimaliseerd worden voor multicores.
Wat betreft het stroomverbruik en de kosten is het ook geen ramp hoor. Zoals ik eerder beschreef is een AMD setup (CPU + mobo) tegen de 50 euro goedkoper. Stel je speelt 4 uur per dag, 365 dagen per jaar en het verschil in gebruik is 50W. Dit komt neer op een verschil van 365*4 (uren) * 0.050 (kW) * 0.22 (euro/kW) = 16 euro. Dit is denk ik sowieso een zeer ruime schatting, in werkelijkheid zal het waarschijnlijk lager uitvallen. Maar zelfs in dit geval duurt het dus zo'n 3 jaar voordat je het initiële verschil in aankoopwaarde eruit hebt.
En ja, wat de toekomst betreft. Afgaand op een paar eerste uitgelekte benchmarks zal Haswell 5-10% sneller zijn dan Ivy. Over een nieuwe reeks van AMD is nog niets bekend. De huidige architectuur van AMD is niet echt super op het gebied van singlecore performance en energieverbruik, dus daar zullen ze flink aan moeten sleutelen.