Toon posts:

Stroom verbruik, ivm pico psu en aanpassen houten pc case.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen allemaal,

Ik heb een tijdje geleden een houten pc kast gebouwd:
Het "Post hier je kleine mods" topic - Deel 17

Nu wil ik deze gaan aanpassen. Dit was namelijk meer een test of het me lukte.
Nu hij er een poosje staat gebruik ik hem totaal niet voor het gamen, alleen maar voor internet, en downloaden.

De specs zijn nu:
Mini itx, MSI FM2-A75IA-E53
AMD Athlon II X7 750K
Geheugen, Kingston HyperX Genesis 2x4GB
SSD, Samsung 840 128GB
Videokaart, HD 6870 1GB
Voeding, Corsair Builder Series CX500

Dus het volgende is:
De kast moet kleiner worden, zo klein mogelijk.
En omdat ik er niet op game gaat de Videokaart HD 6870 eruit.
Hiermee moet ik dus ook de processor aanpassen omdat deze versie geen APU is.
Deze moet worden vervangen voor een A8-5600K of een A10-5800K, omdat deze pc ook geschikt
moet zijn voor het afspelen van 3D kies ik niet voor A6 of lager.
Ook word de stock koeler vervangen omdat de geleverde FM2 koelers nogal lawaaierig zijn.
Deze word vervangen door een Scythe Shuriken Rev. B zoals geadviseerd in de HTPC build van januari.

Het probleem voor mij ligt nu bij de voeding, Ik wil de ATX voeding vervangen voor een Pico Psu dat geeft zoveel meer mogelijkheden.

Nu heb ik dit gisteren in een opwelling bestelt:
160 watt Pico Psu, aansluitingen: 24pins ATX, 4pins 12v2 moederbord, HD 4pins en een SATA aansluiting.
AC/DC 12V 10A adapter 120 watt (werd als set verkocht)

Nu is mijn vraag of ik eigenlijk wel genoeg wattage heb voor alles en of het wel haalbaar is om een A8 of A10 te plaatsen? Er wordt niet overgeklokt i.v.m. warmte in een houten case.
Volgens een review:
A8-5600K idle 33.5 watt onder load 114 watt.
A10-5800K idle 34.6 watt onder load 125 watt.

Wat verbruikt namelijk een moederbord/processor/geheugen, externe HDD, externe bleuray en de interne SSD?

Ik heb eentje van de zwaardere pico psu bestelt, meeste zijn 80 tot 120 watt.
Ik heb nu dus een 160 watt voeding maar met een adapter die 120 watt levert, ik kon ook geen 12v ac/dc adapter vinden die meer kon leveren zonder dat ik over €100,00 heen ging voor alleen de adapter.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2013 09:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die hier advies op kan geven?

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Dat kun je volgens mij het beste even meten vanaf de muur en dan met een beetje headroom berekenen.

Ik denk dat de a8 of a10 teveel gaat zijn, zeker als je de igp aan gaat spreken.

Denk dat onderstaand wel aardig in de richting zit, ik zou sowieso uit gaan van de max waarden.

SSD - 2 tot 5w
HDD - 10-20w
Mobo - 15-25w
Geheugen - 10-15w

Denk dat je beter voor een i3 of i5 kan gaan, iig een cpu met tussen de 60 en 80w TDP. HD4000 is ook niet slecht... of op een zuinige haswell insteken... lijkt me sowieso verstandig want die igp wordt ook zeker de moeite waard en het zal sowieso stukken koeler zijn dan amd APUs.

Pico limiteert je behoorlijk, wil je daar een stevige proc naast dan moet je haast al de notebook kant op. IvyB zit op het randje...

[ Voor 26% gewijzigd door Vayra op 02-05-2013 13:19 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Als je zo klein mogelijk wilt gaan, kun je beter niet voor een houten case kiezen. Om dezelfde stevigheid te krijgen uit metaal als dat je uit hout haalt kan je met veel dunner materiaal af, waardoor je totale case dus (aanzienlijk) kleiner kan worden. Daarbij zijn de koel-eigenschappen een stuk beter.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Vayra schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 13:16:
Dat kun je volgens mij het beste even meten vanaf de muur en dan met een beetje headroom berekenen.

Ik denk dat de a8 of a10 teveel gaat zijn, zeker als je de igp aan gaat spreken.

Denk dat onderstaand wel aardig in de richting zit, ik zou sowieso uit gaan van de max waarden.

SSD - 2 tot 5w
HDD - 10-20w
Mobo - 15-25w
Geheugen - 10-15w

Denk dat je beter voor een i3 of i5 kan gaan, iig een cpu met tussen de 60 en 80w TDP. HD4000 is ook niet slecht... of op een zuinige haswell insteken... lijkt me sowieso verstandig want die igp wordt ook zeker de moeite waard en het zal sowieso stukken koeler zijn dan amd APUs.

Pico limiteert je behoorlijk, wil je daar een stevige proc naast dan moet je haast al de notebook kant op. IvyB zit op het randje...
Bedankt voor je reactie, maar een Intel proc word hem niet omdat ik al een mini itx heb met een FM2 socket.

En er word alleen gebruik gemaakt van internet/youtube en er wordt mee gedownload. Ik ga het proberen met een A6 deze heeft iets minder stroom verbruik en als dat niet werkt dan wordt het misschien wel een A4. maar is kijken wat werkt.

Verwijderd

Topicstarter
kroegtijger schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 13:49:
Als je zo klein mogelijk wilt gaan, kun je beter niet voor een houten case kiezen. Om dezelfde stevigheid te krijgen uit metaal als dat je uit hout haalt kan je met veel dunner materiaal af, waardoor je totale case dus (aanzienlijk) kleiner kan worden. Daarbij zijn de koel-eigenschappen een stuk beter.
Dat ben ik zeer zeker met je eens. Het liefst wilde ik een HTPC case van coolermaster of zo waar gewoon alles lekker inpast.

Maar mijn vrouw wil absoluut niet een pc achtige kast in de woonkamer hebben, dus toen heb ik mijn eerste houten pc case gebouwd (zie link in start topic). Deze ga ik nu aanpassen om een stuk kleiner te maken.
De videokaart valt weg, de ATX voeding gaat weg, en de ssd behuizing word ook weggewerkt.

Mijn enige angst is nu dat ik niet weet of het hele systeem werkt met een A6 processor en de 160 watt pico. Maar dat moet ik dan maar even aanzien.

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Als ik me niet vergis verbruikt FM2 A8 best wel veel watt. 100 W of zo.

De A10 verbruikt ook ongeveer 100 Watt.

Maar ik heb een keer een artikel gelezen over de A10. Nou ja niet over de A10 zelf, maar hij zat er wel deels in, Ik heb hem trouwens voor je opgezocht

Dus misschien kan je er wat mee.

Maar dat is sowieso. Intel verslaat AMD als het op zuinigheid aankomt. De I3 is 55 watt in vergelijking met AMD. waar de A10 100 Watt verbruikt.

of zowel gequote in dat artikeltje:

The AMD A10-5800K can slap the Core i3 3225 around in terms of GPU performance and pricing. But take a look at its TDP and it is 100W against the Core i3 3225 TDP of just 55W, while AMD can't build an A-series processor with a TDP below 65W.

De A6 verbruikt 65 watt als ik er om kan liegen. Ik weet het niet zeker.

[ Voor 21% gewijzigd door rickboy333 op 06-05-2013 01:31 ]

TIME TO UPGRADE !!!

Verwijderd

Topicstarter
rickboy333 schreef op maandag 06 mei 2013 @ 01:29:
Als ik me niet vergis verbruikt FM2 A8 best wel veel watt. 100 W of zo.

De A10 verbruikt ook ongeveer 100 Watt.

Maar ik heb een keer een artikel gelezen over de A10. Nou ja niet over de A10 zelf, maar hij zat er wel deels in, Ik heb hem trouwens voor je opgezocht

Dus misschien kan je er wat mee.

Maar dat is sowieso. Intel verslaat AMD als het op zuinigheid aankomt. De I3 is 55 watt in vergelijking met AMD. waar de A10 100 Watt verbruikt.

of zowel gequote in dat artikeltje:

The AMD A10-5800K can slap the Core i3 3225 around in terms of GPU performance and pricing. But take a look at its TDP and it is 100W against the Core i3 3225 TDP of just 55W, while AMD can't build an A-series processor with a TDP below 65W.

De A6 verbruikt 65 watt als ik er om kan liegen. Ik weet het niet zeker.
Bedankt voor je reactie, maar omdat ik al een FM2 moederbord heb stap ik nu niet over op Intel.
Stroomverbruik van AMD is inderdaad wel erg hoog, ik heb mij er ook een beetje in verdiept. Ondanks dat ik de Pico psu enzo al bestelt heb, denk ik dat ik toch ga voor een standaard mini itx behuizing met een 200 wat voeding. de geplande build Nieuwe HTPC build

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-02 21:48
Ik heb hetzelfde moederbord, maar dan met een A4 5300. Dit wordt gevoed door een pico psu van 120 W met een 80 W adapter. Verder zit er in het systeem 1 reepje ddr3 geheugen, een ssd en 3 ventilatoren. Ik gebruik hem als office pc / htpc. Qua media afspelen ben ik nog geen moeilijkheden tegengekomen.

Ik zal vanavond even voor je meten hoeveel stroom het geheel trekt bij opstarten.

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
De A6 is inderdaad ook 65 watt En ook de zuinigste A6 processor voor FM2 in de PW

Ik heb het ff voor de grap opgezocht. En daar heb je vanaf 15 watt de Intel Xeon E3-1220LV2 Tray

Wel duur, dus dat gaat hem niet worden.

de Intel Celeron G465 Boxed is denk ik het goedkoopste als je naar normale sockets gaat kijken. (kan je ondertussen even thee zetten als je download :P) En verbruikt weinig. de Intel Core i3 3220T Boxed is wel duurder. Maar verbruikt ook weinig.

Maar ik denk dat de Intel Pentium G630T Boxed het meest geschikt is. Weinig watt. Redelijk goedkoop in vergelijking met de i3, niet zo'n vaag socket waar maar 3 processors op passen en amper moederborden voor te krijgen zijn.

Voor een moederbord zou ik sowieso voor micro ATX gaan.

De Biostar TH61 ITX is wel een geinig moederbordje. Niet groot, en volgensmij stond biostar er bekend om heel zuinig te zijn tenminste dat meende ik (kom op BIOstar snap je haha :+ (flauw noobgrapje))

Hij heeft tevens ook UEFI ondersteuning.

Maar je kan natuurlijk zelf kijken. ik heb de pricewatch al op Micro ATX en 1155 socket staan.

Het is aan jou. Ik zou niet gelijk gaan kopen en wachten totdat webbier zijn PCtje voor je doormeet. Dadelijk is het weer niet goed en krijg ik weer de schuld :D

[ Voor 99% gewijzigd door rickboy333 op 08-05-2013 16:42 ]

TIME TO UPGRADE !!!

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-02 21:48
Ok, maximale belasting bij opstarten is 59 W. Ik heb deze combinatie van pico psu en adapter ook een tijdje gebruikt in mijn nas en daar trok hij bij opstarten 110 W, maar daar waren de harde schijven verantwoordelijk voor het grootste deel van de belasting (processor een amd e350).

Er is trouwens al eerder een topic geweest over iemand die een A10 5700 wilde opstarten met een pico psu en daar weinig succes mee had. Misschien kun je hem een PM sturen om te vragen of het hem nog gelukt is.

Betreffende topic:

MSI FM2-A75IA-E53 start niet op met Streacom Nano150 PSU
Pagina: 1