Ik heb een Bluesound node N100, de eerste versie gekocht in 2014. Die wordt al die tijd bijna dagelijks en zonder problemen gebruikt, zeer tevreden over. Lange tijd via RCA aangesloten, tegenwoordig via een optische kabel op de DAC van een nieuwe versterker.AE69 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:08:
Beste mede-Tweakers en in het bijzonder Bluesound gebruikers,
Ik heb al een aantal jaren verschillende Sonos (S1) apparatuur (Play 1, 5, Soundbar en 3*Connect) thuis. Ik ben aan het oriënteren om het te vervangen door (2de hands) Bluesound apparatuur (versterkte luidsprekers of alleen streamers zonder versterker).
- Wat zijn de aandachtspunten qua modellen?
- Wel/geen App ondersteuning voor bepaalde modellen?
- HW betrouwbaarheid?
- Andere tips?
Daarnaast heb ik enkele nieuwere varianten van de speakerserie staan: 2 x Pulse Flex 2i en een Pulse M. Werken ook altijd prima.
Alle versies kunnen gewoon vanuit de Bluesound app ingesteld en bediend worden. Die gebruik ik meestal, afgewisseld met de Tidal app. Met enige regelmaat is er een firmware update, alhoewel die vaak betrekking hebben op de nieuwere apparaten.
Bij aanschaf tweedehands moet je opletten dat er een Node versie is waarvan de coating op de buitenkant plakkerig van is geworden, ik dacht de Node 2i. Daarnaast hebben de oudere modellen geen HDMI eARC ingang. Bij de nieuwste modellen kun je ook Dirac Room Correction gebruiken om het geluid af te stemmen op de akoestiek in je woonkamer, maar hiervoor moet je wel extra betalen en een (speciale?) microfoon aanschaffen.
Er is net een nieuwe serie uitgebracht, dus de modellen uit de vorige generatie (bijvoorbeeld de N130) worden nu vaak aangeboden omdat mensen gaan upgraden.
De N100 staat nu verborgen in de kast, ik overweeg wel een nieuwe versie aan te schaffen en die meer in het zicht te plaatsen. Er zitten tegenwoordig knoppen op (volume en voorkeuzezenders) en dat maakt het makkelijker voor de rest van het gezin om even snel een voorkeurzender op te zetten. De N100 verhuist dan naar mijn werkkamer.
/f/image/7xGGaLicPBYvLQkAC9JFxEJb.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SDic4xZ5QS3WwjSLFWRg5IGV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YMpZYH4YhyEfpav1UYv7gbKC.jpg?f=fotoalbum_large)