• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:31
Geen matches
jesco_white schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:30:
Hoe zit dat eigenlijk als je meerdere powernodes gekoppeld hebt? Ik heb bijv. een Powernode N331 voor fronts, center en subwoofer. En een Powernode Edge N230 voor surrounds. Samen vormt dat een 5.1 set.

Moet je dan t.z.t. voor beide nodes een Dirac licentie kopen? Dat zou aardig in de papieren gaan lopen.
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee.

Hier heb ik nu 2 licenties, eentje voor de NAD T778, en eentje voor de Bluesound PowerNode N330 die op de werkkamer staat.

Ik verwacht dat je jou vraag het beste aan Bluesound of aan Dirac direct kan stellen.

De licentie's hier hebben deze benamingen:
1. Dirac Live Full Frequency NAD
2. Bluesound | POWERNODE (N330) | Room Correction - Full Bandwidth

Ik verwacht dat de N230 en N331 ieder hun eigen licentie nodig hebben, omdat het type zo specifiek in de licentiebenaming genoemd wordt.

• beezze
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-04 17:08
Geen matches
Hoe zit dat eigenlijk als je meerdere powernodes gekoppeld hebt? Ik heb bijv. een Powernode N331 voor fronts, center en subwoofer. En een Powernode Edge N230 voor surrounds. Samen vormt dat een 5.1 set.

Moet je dan t.z.t. voor beide nodes een Dirac licentie kopen? Dat zou aardig in de papieren gaan lopen.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk. Maar moet je niet eigenlijk in dit geval niet gewoon een AVR kopen, als je echt voor de "full room corrected home theather experience" wilt gaan?

To Beezze or not to Beezze

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:30
Geen matches

Dit staat op de site van dirac:
Transferring or using licenses across multiple devices or models is not supported. For example, if you bought a license for an NAD M10 and are now buying a Denon X3800H, you will need to purchase a new license, as your NAD license is not transferable to the Denon.

En wat mij nog tegenhoud is deze opmerking:
If a manufacturer will not allow a replacement device (due to being outside of the warranty period), we will not allow re-using the same license on a completely new device.
Maw als je N330 stuk gaat, wat toch kan gebeuren omdat het model al een tijdje bestaat, dan moet je dus wederom een licentie kopen.

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:08
Geen matches
@jeroen.ijmuiden

Thanks. Ik zou denken dat mijn N331 qua geluidsettings in 'de lead' is en als doorgeefluik naar mijn n230 functioneert, en dus alleen de N331 een licentie nodig heeft.

Een dure aparte Dirac licentie aanschaffen om alleen de 2 surroundspeakers op de n230 te tweaken wordt mij een beetje te dol denk ik.

• jeroen.ijmuiden
Geen matches
jesco_white schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:55:
@jeroen.ijmuiden

Thanks. Ik zou denken dat mijn N331 qua geluidsettings in 'de lead' is en als doorgeefluik naar mijn n230 functioneert, en dus alleen de N331 een licentie nodig heeft.

Een dure aparte Dirac licentie aanschaffen om alleen de 2 surroundspeakers op de n230 te tweaken wordt mij een beetje te dol denk ik.
Gaat aardig in de papieren lopen inderdaad. Vraag me af hoe het in z'n werk gaat als je de N330 met draadloze node's achter gebruikt.

• M-iNdO
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-03 00:05
Geen matches
Ik ben persoonlijk niet zo enthousiast/lyrisch over Dirac en vergelijkbare room correctie software. Ik vind het helemaal geen verbetering (eerder verslechtering) van de geluidskwaliteit.

Wellicht dat er wel winst te behalen is als je gevorderd of expert bent (en precies weet wat je aan het doen bent).

Kan ook gewoon zijn dat het voor mij niet werkt.

Wat wel voor mij werkt met mijn huidige Lyngdorf TDAI-1130 versterker (en zelfs essentieel voor mijn Lyngdorf subwoofer) is RoomPerfect. Gewoon een aantal metingen doen en het geluid klinkt daarna beter (sowieso niet slechter). Niets ingewikkeld met curves/grafieken (waar ik toch al niets van snap haha).

• jeroen.ijmuiden
Geen matches
M-iNdO schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:25:
Ik ben persoonlijk niet zo enthousiast/lyrisch over Dirac en vergelijkbare room correctie software. Ik vind het helemaal geen verbetering (eerder verslechtering) van de geluidskwaliteit.

Wellicht dat er wel winst te behalen is als je gevorderd of expert bent (en precies weet wat je aan het doen bent).

Kan ook gewoon zijn dat het voor mij niet werkt.

Wat wel voor mij werkt met mijn huidige Lyngdorf TDAI-1130 versterker (en zelfs essentieel voor mijn Lyngdorf subwoofer) is RoomPerfect. Gewoon een aantal metingen doen en het geluid klinkt daarna beter (sowieso niet slechter). Niets ingewikkeld met curves/grafieken (waar ik toch al niets van snap haha).
Roomperfect is bij mijn weten een tegenhanger van Dirac Live, hoe wil je immers het geluid verbeteren zonder het aanpassen van de curve? Dit doet het systeem na metingen overigens automatisch

• M-iNdO
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-03 00:05
Geen matches
jeroen.ijmuiden schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:21:
[...]

Roomperfect is bij mijn weten een tegenhanger van Dirac Live, hoe wil je immers het geluid verbeteren zonder het aanpassen van de curve? Dit doet het systeem na metingen overigens automatisch
Ik heb het denk ik verkeerd verwoord. Wou alleen mijn ervaring delen 😊

• jesco_white
Geen matches
Zojuist BluOS update 4.14.12 geinstalleerd op de N331.

BluOS 4.14.13. Released March 10, 2026.
• Improved handling when HDMI eARC transitions between formats.
• This release applies to the Bluesound NODE ICON only.

BluOS 4.14.12. Released March 10, 2026.
• Addressed playback issues when changing sample rates across Qobuz Connect & Spotify
Connect.
• Addressed a logic issue where NAD Players would boot to BluOS, instead of their last used
input.
• Fixed Library & USB requests, when attempting to load large play queues.
• Adjusted Replay-Gain handling against larger positive and negative values.
• Performance improvements and feature enhancements.

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:03
Geen matches
ook de updates gedaan en vooralsnog geen problemen...
Maar een vraagje, ik gebruik Qobuz voor het streamen en er is best veel verschil in het geluidsniveau tussen de nummers onderling. Het maakt niet uit welke setting ik ook gebruik het blijft soms best veel fluctueren.

Is hier een oplossing voor of is het helaas zo ?

MuziekLiefhebbert

• PaulD.
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 12-04 15:19
Geen matches
Vorig jaar augustus had ik een bericht gepost over mijn behoefte aan een album shuffle functie in de BluOS bediening (voor gebruikers met een grote eigen digitale verzameling). Het gaat hier om een functie waar al jaren om gevraagd wordt. Mijn eerste oplossing was een webpagina en dus de noodzaak aan een lokale webserver. Dat werkt, maar geeft wat gedoe. Een app is nog handiger. Die heb ik nu gemaakt (Android only) en is te downloaden via mijn BluAS webpagina: https://www.phdsoftware.nl/bluas.html. Het werkt prima in mijn omgeving en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

PaulD

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:31
Geen matches
oldsmelly schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:37:
ook de updates gedaan en vooralsnog geen problemen...
Maar een vraagje, ik gebruik Qobuz voor het streamen en er is best veel verschil in het geluidsniveau tussen de nummers onderling. Het maakt niet uit welke setting ik ook gebruik het blijft soms best veel fluctueren.

Is hier een oplossing voor of is het helaas zo ?
Ik gebruik ook Qobuz Connect en herken dit wel. Echter niet anders dan ik bij Tidal of Spotify opmerk. Kan het niet liggen aan de oorspronkelijke opnamekwaliteit? Hier zitten grote verschillen in namelijk. Hoe beter je apparatuur hoe meer deze verschillen opvallen.

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13:05
Geen matches
@daanNL
Ik verwacht niet dat dit op goede of slechte apparatuur meer of minder opvalt. En ook niet dat het met kwaliteit te maken heeft.
Zal wel iets met instellingen te maken hebben waarmee aanbieders hun bestanden aanbieden aan de streamingdiensten.
En er is een instelling in Bluos waarbij je dat verschil kan oplossen. Ik heb alleen de indruk dat dit niet afdoende werkt.

via instellingen > audio > automatsche geluidsterkte regeling

[ Voor 26% gewijzigd door Marcel a op 05-04-2026 13:35 ]

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:31
Geen matches
Marcel a schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:33:
@daanNL
Ik verwacht niet dat dit op goede of slechte apparatuur meer of minder opvalt. En ook niet dat het met kwaliteit te maken heeft.
Zal wel iets met instellingen te maken hebben waarmee aanbieders hun bestanden aanbieden aan de streamingdiensten.
En er is een instelling in Bluos waarbij je dat verschil kan oplossen. Ik heb alleen de indruk dat dit niet afdoende werkt.

via instellingen > audio > automatsche geluidsterkte regeling
Je hebt gelijk. Ik heb te snel gelezen en nam aan dat de vraag over geluidskwaliteit ging, nu lees/begrijp ik dat het over het volume gaat en dan is mijn reactie natuurlijk inderdaad niet van toepassing :X

• oldsmelly
Geen matches
helaas ook hier wat vreemde zaken ..
opeens was mijn thuistheater groep geen groep meer alleen nog maar de versterker aan de voorkant en mij edge voor achter was weg uit de groep .. ik moest de edge echt volledig resetten en opnieuw installeren en toevoegen .. hopelijk
haar dit niet vaker gebeuren want dan ben ik er zo klaar mee….

MuziekLiefhebbert

• jesco_white
Geen matches
oldsmelly schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:05:
helaas ook hier wat vreemde zaken ..
opeens was mijn thuistheater groep geen groep meer alleen nog maar de versterker aan de voorkant en mij edge voor achter was weg uit de groep .. ik moest de edge echt volledig resetten en opnieuw installeren en toevoegen .. hopelijk
haar dit niet vaker gebeuren want dan ben ik er zo klaar mee….
Dit had ik ook een week of 4 geleden. Het viel mij opeens op dat ik geen surround geluid meer hoorde. In BluOS bleek de hometheater groep verdwenen. Heb aardig moeten klooien/resetten om Edge weer te kunnen vinden vanuit BluOS, en de hometheater groep daarna weer opnieuw aanmaken. Is (gelukkig) nog maar 1 keer voorgekomen.

• Marcel a
Geen matches
Wat ik storend vind en waar ik geen oplossing voor zie is dat muziek (alleen natuurlijk als de app nog contact moet leggen met de powernode) wel gaat afspelen, maar nog niet over de speakers, zodat je altijd een klein stukje mist.
Is daar een oplossing voor?

• jesco_white
Geen matches
@Marcel a ja dat is wel irritant. Gaat dan eerst via je telefoon afspelen en dan snel connecten met je Powernode. En dan ben je al een paar seconde onderweg. Anderzijds, je muziekapp weet natuurlijk ook niet van te voren waar hij moet afspelen, dus begint gewoon.

• Marcel a
Geen matches
Klopt, maar eerst de powernode selecteren en dan de muziek starten helpt niet.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Geen matches
Ik heb het hier ook regelmatig op mijn NAD T758 waarbij ik direct afspeel vanaf mijn NAS. De BluOS-app is dan niet meer dan een remote-control. Ook dan slaagt Bluesound/NAD erin om de eerste noot van een nummer te missen.
Ik snap daar helemaal niks van: Je download eerst de file van de NAS en dan skip je de eerste halve/hele seconde voordat je gaat afspelen?

Lijkt me een enorme bug, maar zit er al jaren in :-(

• oldsmelly
Geen matches
Hier ook last van .. bij tv kijken via earc duurt het soms wel 5-10 sec voordat ik geluid heb .. Ook blijf de powernode aan staan als alles uit is qua bron . volgens blues sound voorkomt de sony tv dat de powernode in de sleepmode gaat omdat deze geen echte sleepmode signaal geeft

MuziekLiefhebbert

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:26
Geen matches
Die 5-10sec zijn toch juist omdat de Powernode uit sleept komt? Een externe subwoofer krijgt wel meteen signaal, want die hoor je al voordat de versterker is gestart. Als je daarna wisselt van nummers of bron hou je direct geluid. Bij mij blijft de app van Bluesound ook aangeven dat deze geluid speelt als de tv uitstaat, maar Powernode gaat wel degelijk in standby. Is na minuut of 10 te horen omdat er een klein tikje uit de speakers komt.

• oldsmelly
Geen matches
helaas de powernode blijft aan, ik zie dat de leds aanblijven en het ledje wat groen is als er verbinding is knippert constant groen…

Waar ik eerst alleen positief was over het systeem begint het nu voor mij wel wat scheurtjes te vertonen .. de software is blijkbaar niet echt stabiel … soms komen de voorkeuren uit qobuz niet naar voren soms duurt het schtblang voordat ik geluid heb en dan nu weer het gezeik met die thuistheater groep .. hopelijk blijft het hierbij anders is het en duur experiment geworden … ben trouwens wel
positief nog steeds tot nu toe over de Node Icon..
Aan de andere kant een maat van mij heeft een aurender streamer van tig duizend euro en die heeft software echt om te janken alleen maar gezeik dus wellicht ben ik te kritisch zou zo maar kunnen

[ Voor 77% gewijzigd door oldsmelly op 07-04-2026 07:44 ]

MuziekLiefhebbert

• jesco_white
Geen matches
Zojuist BluOS 4.14.17 geinstalleerd op de N331

WHAT’S FIXED
- Fix for Bluetooth Headphones, when playing content above 16 bits.
- Fixed Centre Volume Trim handling, when operating with or without the Centre Channel.
- This release applies to the Bluesound POWERNODE (2025) N331 only.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:57
Geen matches
Ik heb een Pulse Cinema en een Node 2i.

Ik krijg sinds een paar weken telkens deze melding in mijn BluOS app op iOS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTt54rMj64MYIIdulQ8pKkeGzPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TkBsBBlZvwxRG1FOMIBCgNe6.jpg?f=fotoalbum_large

Spelers zijn bedraad aangesloten. Ik heb bij beide spelers een factory reset gedaan. De wifi-wachtwoorden opnieuw ingevoerd. Dat heeft het niet opgelost.

Ik kan de spelers wel gewoon bedienen. Wie weet de oplossing?

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:07

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Geen matches
La1974 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:26:

[Afbeelding]

Spelers zijn bedraad aangesloten. Ik heb bij beide spelers een factory reset gedaan. De wifi-wachtwoorden opnieuw ingevoerd. Dat heeft het niet opgelost.

Hmm. Ik gebruik BluOS niet zo vaak daar ik Roon gebruik om mijn Node X aan te sturen. En de Node draait hier via wifi. Ik heb deze melding nog niet voorbij zien komen. Niet op mijn iPad of iPhone.

Waar mijn iPad wel eens last van heeft is dat deze switched van netwerk. Ik heb twee wifi netwerken in huis. En soms heeft de iPad de neiging om verbinding te maken met het wifi netwerk van mijn Ziggo Mediabox en daar vervolgens op te blijven zitten. Terwijl de rest op mijn eigen ASUS router zit. Heb jij toevallig ook meerdere netwerken in huis?

He who controls the Spice, controls the Universe.

• La1974
Geen matches
SandsOfArrakis schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:40:
[...]

Hmm. Ik gebruik BluOS niet zo vaak daar ik Roon gebruik om mijn Node X aan te sturen. En de Node draait hier via wifi. Ik heb deze melding nog niet voorbij zien komen. Niet op mijn iPad of iPhone.

Waar mijn iPad wel eens last van heeft is dat deze switched van netwerk. Ik heb twee wifi netwerken in huis. En soms heeft de iPad de neiging om verbinding te maken met het wifi netwerk van mijn Ziggo Mediabox en daar vervolgens op te blijven zitten. Terwijl de rest op mijn eigen ASUS router zit. Heb jij toevallig ook meerdere netwerken in huis?
Ik heb wel meerdere netwerken maar dat zijn verschillende varianten (vlan) van hetzelfde netwerk. Maar ik zie dat de spelers en mijn telefoon met hetzelfde netwerk zijn verbonden.

Ik heb deze setup al een hele tijd. Dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat het probleem is.

• oldsmelly
Geen matches

[Afbeelding]

dit gezeik begint hier nu ook bij mij ….
Had dit niet verwacht van en bedrijf wat al
minimaal 10 jaar streamers op de markt brengt

MuziekLiefhebbert

• versc049
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-04 18:49
Geen matches

[Afbeelding]

Ik had dit onlangs ook, maar dat bleek aan m'n VPN te liggen (na een update want ik had tot dan toe nooit een issue).
VPN uit, probleem opgelost.
Kan het wellicht zoiets zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door versc049 op 12-04-2026 18:49 ]

• La1974
Geen matches
versc049 schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:46:
[...]

Ik had dit onlangs ook, maar dat bleek aan m'n VPN te liggen (na een update want ik had tot dan toe nooit een issue).
VPN uit, probleem opgelost.
Kan het wellicht zoiets zijn?
Dit is het inderdaad. Ik heb Proton VPN altijd aan. Sinds kort geeft dit dus een probleem met BluOS. Ik ga een probleem melden bij beide partijen. Thanks! Ik ben ik ieder geval een stapje verder.

• jesco_white
Geen matches
@La1974 Hebben jullie op iOS in ProtonVPN ook de optie "Intellingen -> Geavanceerde instellingen -> LAN-verbindingen: Aan/Uit"?

Als ik die optie op mijn Android Samsung "Aan" zet in ProtonVPN dan vind ik de speler wel terwijl ProtonVPN actief is. Deze optie staat default op "Uit" zo te zien.

• La1974
Geen matches
jesco_white schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:33:
@La1974 Hebben jullie op iOS in ProtonVPN ook de optie "Intellingen -> Geavanceerde instellingen -> LAN-verbindingen: Aan/Uit"?

Als ik die optie op mijn Android Samsung "Aan" zet in ProtonVPN dan vind ik de speler wel terwijl ProtonVPN actief is. Deze optie staat default op "Uit" zo te zien.
Staat aan. Standaard volgens mij. Het werkte ook altijd. Ik de spelers ook gewoon bedienen. Alleen die melding popt telkens op.

• jesco_white
Geen matches
Lijkt specifiek een iOS issue dan denk ik, helaas.
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste