Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:36
Situatie:

Mijn vakanties zijn meestal vrij basic, kamperen op campings met weinig voorzieningen (alleen een wc & douche). Een koel drankje is echter wel eens gewenst, daarvoor gebruik ik deze koelbox:
http://www.campingaz.com/...powerbox-28l-classic.aspx

Specs 12V - 4,5A - 50W

De enige momenten om deze koel te krijgen is als we verkassen van camping en de koelbox langdurig in de auto aan kan staan of als er toevallig een vriezer aanwezig is (flessen water invriezen en deze alvorens consumptie als koelelement gebruiken).

Om ook daarbuiten wat drinken & etenswaar koel te kunnen houden zat ik te denken aan een zonnepaneel. Normaal gesproken gebruik je dan een regelaar & accu voor constante energie, maar dat hoef ik niet: alleen koelen als de zon schijnt is prima.

Als zonnepaneel zat ik te denken aan een 80Wp paneel, vergelijkbaar aan deze:
http://www.victronenergy....-%20rev%2006%20-%20EN.pdf

Specs paneel 17,5V - 4.54A - 80Wp
Open klem spanning : 21,6V

De koelbox bevat voor zover ik weet alleen een fan en een peltier: deze zullen niet beschadigen bij lage voltages: bij bewolking werkt de koelbox dus gewoon niet/amper. Bij volle zon twijfel ik echter nog. De fan zal 17v ook wel overleven maar van de peltier weet ik het niet (14.4V moet geen probleem zijn). Kan iemand uit ervaring melden hoeveel V er in de praktijk uit een paneel komt, hoeveel vermogen haal je echt van de 80Wp in - zeg- Zuid-Frankrijk?

Mijn Kortom: overleeft de koelbox het als ik deze rechtstreeks aan het paneel hang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Die fan zal dat wel aankunnen, maar ik zou er sowieso een voltageregelaar ertussen hangen. Ergens moeten die fluctuaties namelijk worden opgevangen, en ik denk niet dat die koelbox daarop berekend is.

Ik denk overigens dat met name het Amperage je parten gaat spelen; uit ervaring weet ik dat je die max zelden haalt, en gezien dat bij ideale omstandigheden dat paneel al krap bemeten is....

[ Voor 4% gewijzigd door Roamor op 24-04-2013 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
De koelbox is 50W, het paneel max 80W, ik had gehoopt dat er dan wel 50W uit kan komen op een zonnige dag in Zuid-Frankrijk. De effectieve opbrengst van xWp wordt op internet overal gepresenteerd als xKwh op jaarbasis, dat is leuk maar ik ben niet geïnteresseerd in de jaaropbrengst, ik wil weten wat het realistische maximale vermogen is op een zonnige dag.

De Wp is gebaseerd op 1000 W/m² licht wat recht op het paneel valt. Volgens Wikipedia doet de zon 1368 W/m² en wordt hier 25% van weerkaatst en 19% geabsorbeerd door de atmosfeer. Dan blijft er nog zo'n 750 W/m² over: 80Wp*0,75 = 60W effectief. Kan dat een beetje kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Klopt grotendeels, probleem is alleen de verhouding die het Wattage uiteindelijk bepaalt. Dit is natuurlijk Voltage*Amperage.

De verhouding van het paneel is een hoog Voltage en lager Amperage, terwijl bij de koelbox dit net andersom is, relatief gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:54
Paneel --> spanningsregelaar --> accu(tje) --> koelkast

Dit gaat werken, buffer is nodig om pieken en dalen op te vangen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Je zou ook misschien iets kunnen bouwen met het principe van een verdampingskoeler?

http://www.notechmagazine.com/2012/04/botijos.html

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
Zoiets had ik al met een canvas waterzak, het canvas is een beetje lek zodat de buitenkant nat blijft en kan verdampen.. dit werkt echter minder praktisch voor je bierblikjes/etenswaren :P
drielp schreef op donderdag 25 april 2013 @ 00:23:
Paneel --> spanningsregelaar --> accu(tje) --> koelkast

Dit gaat werken, buffer is nodig om pieken en dalen op te vangen.
Ik ga dit weekend wel gewoon even testen wat de koelbox doet op lagere/hogere voltages voordat ik hem aan een paneel of systeem hang :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
Ik kon toch niet wachten op het weekend :P

Eerst heb ik de koelbox getest op een regelbare voeding:
Het minimale benodigde voltage is 3,5v, daaronder start de fan niet. De koelbox trekt dan 0,83A.
De voeding kon max 4A leveren, dit is wat de koelbox trok op 12v. Met wat metingen tussenin kom ik op:

V A
3.5 0.83
4 1
8 2.6
10 3.33
12 4

Dit doorgetrokken naar 14.4V (waar een koelbox in een auto toch tegen moet kunnen) geeft 4.8A, wat boven de max van het paneel is.

Vervolgens het paneel aangesloten: met een waterig 17:30 zonnetje draait de koelbox in ieder geval, de spanning is 8V - dus 2.6A -> 20W.

Ik heb het idee dat het geheel dus wel gaat werken, alleen onder de 3,5V moet het afgeschakeld worden om te voorkomen dat de warmte van het peltier niet wordt afgevoerd.

En toen kwam m'n vrouw thuis: 'Zo'n groot paneel!? Daarmee ga ik echt niet op de camping staan!' ... hmmm paneel was wel iets groter dan ik me had voorgesteld maar het is best te doen vind ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Neem je toch een solar koffer, veel handiger dan een paneel.
Die zijn iets van 50-60wp

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
Die kende ik nog niet... Maar uitgeklapt zijn die natuurlijk hetzelfde formaat, alleen het is wel een stuk praktischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ook zonder accu gaat het werken; Peltier elementen zijn vrij vergevingsgezind en om de nacht door te komen is een flinke accu nodig, een groter zonnepaneel en wat laadinfrastructuur.

De efficiëntie van het element stijgt als de stroom lager wordt wat gunstig kan zijn. Het absoluut koelvermogen is dan natuurlijk wel lager.
Absorptiekoelkasten hebben een hoger rendement en zijn stiller wat op een camping een groot pluspunt is.
Compressorkoelkasten zijn nog beter maar ook veel duurder
Als je een vochtige handdoek om de koelkast bindt is het benodigd koelvermogen nog lager. Let wel op de luchtstroom om de fan :)
Ik zou er echter geen dingen in doen die snel bederven bij warmte!
Wil je dat toch doen, is een min/max thermometer aan te raden. Die kan je waarschuwen als je terug komt van een excursie of als de nacht heet blijkt ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
Proton_ schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 21:43:
Ook zonder accu gaat het werken; Peltier elementen zijn vrij vergevingsgezind en om de nacht door te komen is een flinke accu nodig, een groter zonnepaneel en wat laadinfrastructuur.
Inmiddels heb ik dus al 'uitgevonden' dat de koelbox het prima doet tussen 3,5 - 12v, daaronder doet de fan het niet, bij nader inzien is het verbruik dan ook slechts <2w, dat overleeft de peltier ook wel zonder fan. Daarboven kon ik het nog niet testen maar op 14v zal ik tegen de max stroom van het paneel zitten, in de praktijk verwacht ik niet dat ik dit zal halen, laat staan hogere waardes.
De nacht doorkomen kan wel op de energiebuffer van de gekoelde inhoud (of spreken we dan over een gebrek-aan-energie buffer? :P), een volle koelbox blijft best lang koel.
De efficiëntie van het element stijgt als de stroom lager wordt wat gunstig kan zijn. Het absoluut koelvermogen is dan natuurlijk wel lager.
Klopt, ideaal dus om regelaars/accu's (= extra energieverlies) achterwege te laten.
Absorptiekoelkasten hebben een hoger rendement en zijn stiller wat op een camping een groot pluspunt is.
Compressorkoelkasten zijn nog beter maar ook veel duurder
De koelbox had ik al, hier wilde ik geen nieuwe voor aanschaffen. Voor een compressorkoelkast verwacht ik wel dat een regelaar en accu nodig zijn, die zullen iets minder geschikt zijn voor hoge/lage voltages.
Als je een vochtige handdoek om de koelkast bindt is het benodigd koelvermogen nog lager. Let wel op de luchtstroom om de fan :)
Of inbouwen tussen de tassen/kleren als extra isolatie.
Ik zou er echter geen dingen in doen die snel bederven bij warmte!
Wil je dat toch doen, is een min/max thermometer aan te raden. Die kan je waarschuwen als je terug komt van een excursie of als de nacht heet blijkt ;)
Oh, dat deden we ook al zonder paneel/koeling, we ruiken/proeven wel als iets niet goed meer is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snors007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-01-2021
Er zijn vele technische mogelijkheden om dit probleem op te lossen, een daarvan is:
  1. Koop een 12 volt compressor koelbox. Compressor koelboxen zijn energiezuinig, 12 volt werkt graag met zonnepaneel spanning.
  2. Koop een 12 volt batterij. Het liefst eentje met genoeg capaciteit. Wat is genoeg? Dat moet je zelf bedenken. Wil je dagen overbruggen, alleen een nacht, of gewoon voor een dagje naar het strand? Vooral in de zomer, of ook in de winter.
  3. Koop een 20v zonnepaneel.
De bovenstaande oplossing is ook uit te voeren voor andere voltages. Echter moet je de systeemspanning goed op elkaar afstemmen, anders werkt het niet.

Een 32L compressor koelbox verbruikt tussen de 1 en de 2A. Afhankelijk van weercondities en temperatuur instellingen. Goede koelboxen zijn Dometic of Mobicool. Vermenigvuldig het verbruik van je koelbox maal het aantal uur dat je wil dat de batterij je koelbox van energie kan voorzien en je hebt je opslagcapaciteit van de batterij in Ah (Ampere uur).

Tja en wil je een zonnepaneel rechtstreeks op een koelbox aansluiten dan raad ik je aan om er een omvormer tussen te zetten om je koelbox te voorzien van de juiste spanning. Te veel fluctuatie in de spanning naar je koelbox hebben een slecht effect op de levensduur van de koelbox. Kies een MPPT omvormer (goedkoper te verkrijgen via AliExpress), deze omvormer maximaliseert de opbrengst van je paneel. Het voltage dat uit je zonnepaneel komt verschilt bij een "12 volt" paneel bijvoorbeeld tussen de 0 en de 20 volt, totaal afhankelijk van de zon die schijnt. Des te lager de zon intensiteit, des te hoger het voltage doorgaans.

Er zijn veel dure systemen, welke zeggen kant-en-klaar te zijn op de markt. Ik betwijfel het. Deze webshop heet naar mijn mening een simpel en betaalbare oplossing. Er staat ook nog meer relevante info over koelboxen aansluiten op zonnepanelen. Ze bestaan nog niet zo lang, maar bieden wel een mooie oplossing voor de niet-doe-het-zelver.

[ Voor 0% gewijzigd door teacher op 30-11-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snors007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-01-2021
Oh en een koelbox aansluiten op een peltier device is onbegonnen werk. Een compressor koelbox is duur in aanschaf maar gebruikt maar een kwart van het vermogen van een peltier device (de goedkopere elektrische koelbox). Hierdoor kan je de batterij en zonnepaneel dus verkleinen met factor 4, wat aanzienlijk in de totale aanschafprijs van het systeem scheelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-05 22:19
Wellicht is TS inderdaad alweer toe aan een nieuwe 😅

Memento mori

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheezus
Het is inderdaad al wel even geleden dat ik dit topic startte :+
De opstelling met koelbox rechtstreeks aan een zonnepaneel heb ik een aantal jaar gebruikt. De laatste keer met de peltierkoelbox was het 50+ graden in de tent, zo'n koelbox kan er dan 30 graden van maken ofzo, niet echt een ideale drinktemperatuur voor je pils :+
Aangezien we iets veeleisender zijn geworden qua comfort (met kleine kinderen ook niet meer dagelijks verse boodschappen willen doen) heb ik vorig jaar een compressorkoelbox gekocht en een accu+regelaar om deze continue van energie te voorzien.
Vergeleken met de peltierkoelbox is dat een forse investering (€400) maar is het wat mij betreft zeker waard, onafhankelijk van stroom op de camping en toch gewoon continue 4 graden in de koelbox :)
Bovendien kan je de regelaar meteen gebruiken om je smartphone/campinglampjes/andere USB dingen op te laden :)

[ Voor 6% gewijzigd door Cheezus op 30-11-2020 09:55 ]

Pagina: 1