Aansluit vraag 5.1 set pc - > 5.1 -> tv

Pagina: 1
Acties:

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
Ik wil dit weekend een leuk 5.1 setje kopen maar zit nog met een aantal aansluit vragen.

Nu heb ik echt de weinig verstand van audio en het aansluiten ervan maar ben er inmiddels wel achter dat de TV geen 5.1 geluid wat binnenkomt via HDMI ook als 5.1 kan doorsturen via een optische kabel naar het 5.1 setje. Jammer anders was ik zo klaar. Ik gebruik een LG LM660 TV.

Nu kan ik dus kiezen om het 5.1 geluid via een 7.5-10 meter lange optische kabel direct van de PC naar het setje te sturen maar volgens mij kan het geluid wel eens niet synchroon lopen met het HDMI signaal (hdmi kabel is ook 10 meter). Of is een lange optische kabel sowieso af te raden? Maar dit is misschien niet optimaal aangezien ik dan even niet zo snel zie hoe ik gewoon tv geluid ook (als 2.1) via het setje kan krijgen, ik ga ervan uit dat zon setje gemiddeld maar 1 optische ingang heeft en ik gebruik een Ci+ module, mischien kan dit met de HDMI ARC functie?

Ik ben bang dat een HDMI pass throught , dus HDMI kabel pc in het setje stoppen en doorsturen naar TV input lag gaat opleveren. Ik game regelmatig op de tv, zijn er nog setjes die een extra lage latency hebben oid? Of is er geen input lag? Ook gebruik ik regelmatig de 3D functie voor games, de meeste games speel ik met Line Interlacing, dit zou geen probleem moeten zijn, maar sommige games speel ik met 3D frame packing. Dit kan wel incompatibility veroorzaken.

Eigenlijk de hamvraag is, gaat 5.1 via een 10 meter optische kabel geluid lag veroorzaken zodat het beeld en geluid niet meer gelijk lopen? Of kan ik beter een bepaald setje halen wat (vrijwel) lag loos het beeld doorstuurd inclusief 3D signaal?

http://www.twitch.tv/jannustitannus

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 23:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

10 meter optische kabel is wel erg veel. Ik zou zelf een toslink -> coaxiaal converter halen. Dikke kans trouwens dat een 5.1 setje ook een coaxiale ingang heeft, dus het kan zijn dat je die sowieso nodig hebt.
Maar wta voor setje had je op het oog? iets van bijvoorbeeld Creative, of een receiver met een set speakers?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
Ik zat zelf aan een home cinema set te denken : http://www.conrad.nl/ce/nl/product/326366?WT.mc_id=gshop .

Echter is dit eigenlijk niet nodig, ik gebruik mijn pc eigenlijk voor alles: Films, games, twitch, youtube ect. De Bluray speler die bij het setje is zal ik eigenlijk zelf nooit open doen, het is meer bedoeld als doorgave van het signaal.

Met dat in gedacht is het misschien zelf beter dat ik een PC 5.1 setje zou halen met een coaxiale ingang (en optische)? Het zou wel leuk zijn als de TV (met ci+ module) ook werkt op het setje, deze kan wel mooi via een optische kabel aangesloten worden.

Zou een coaxiale ingang minder last hebben van een lange kabel? Hier heb ik eigenlijk nog minder verstand van, ik heb een moederbord met een HD realtek audio, de HDMI kabel is weg gewerkt in de plinten. Ik herinner mij van vroeger dat er dan wel 2-3 kabels bij komen, (front, back, woofer) klopt dit?

edit: ik zit nu te denken aan deze pricewatch: Logitech Z906

[ Voor 6% gewijzigd door evilpin0 op 24-04-2013 11:04 ]

http://www.twitch.tv/jannustitannus

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:37
10 meter optisch moet gewoon kunnen, wellicht is het afhankelijk van de kabel die je gebruikt en hoe deze wordt gelegd (strakke haakse bochten is minder goed zul je wellicht begrijpen). Extra lengte zorgt niet voor delay, maar het kan wel zijn dat het beelscherm trager is en het geluid, omdat het nu rechtstreeks gaat, niet wordt mee vertraagd.
Op mijn (goedkope) tv heb ik de digitale verbeteringen uitgezet en nu is het geluid juist weer te laat (loopt ook via de tv). Het blijft een beetje prijsschieten met die dingen.

Mijn Home Cinema in aanbouw