Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-11 19:40
Ik ben dus van plan om een nieuwe home-cinema te bouwen voor in de woonkamer. Primaire doel is zeker en vast films en series en dergelijke kijken. Het gaat om een ruimte van 6,75m lang en 3,75m breed. Dit is dus de woonkamer en eetplaats, waarvan ongeveer 4m dient als zitruimte/tvruimte. Ik weet niet of dit uitmaakt maar zet het ter vervolledigheid bij. Muziek is bijzaak, maar ik wil nu een set kopen die lang kan meegaan en waar ik nog veel zal van genieten (met eventueel af en toe wat muziek luisteren er bij).

Ik ben al één keer info gaan inwinnen bij lokale hifi zaak maar wilde hier toch nog eens wat posten en eventuele opmerkingen of extra tips vergaren. Ik ben op zoek naar zowel een speakerset als een versterker om hier op aan te sluiten. Een opmerking hierbij is dat ik op zoek ben naar een vrij compacte set. Ik twijfel nu al een beetje om vloerstaanders vooraan te nemen maar ben dit nog helemaal niet zeker.

In de winkel hebben we enkele boxen bekeken en ben ik naar huis gegaan met een folder van Canton en Monitor Audio.

Canton
Twijfels tussen de Movie 1050, 1550 en 2005.
- De 1050 is omwille van de prijs zeer interessant maar heeft geen al te gekke specificaties, ook de vloerstaanders ben ik nog niet van overtuigd.
- De 1550 is eigenlijk iets boven budget en ziet er vind ik een stuk beter uit dan de 1050, maar wederom vloerstaanders. De specificaties zijn wel een stuk beter.
- De 2005 die gelijkaardige of betere specificaties heeft als de 1550, maar bij de fronts geen midrange speaker heeft. Voordeel van deze laatste is dat het om kleine ophangbare boxen gaat. Maakt dit veel verschil uit?

Als ik kijk bij de laatste set gaan zowel voor, center als achterspeakers van 45 - 30000 Hz. Maar er ontbreekt dus wel een midrange speaker bij de fronts.

Monitor Audio
Hier een zelf samen te stellen set, dus dit wordt nog moeilijker. Stiekem vind ik dit materiaal wel mooier en de specificaties zien er ook lang niet slecht uit.

Als fronts en centers zou ik twijfelen tussen de Radius 180HD of 225HD. Als achterste speakers de 90HD of 45HD. Vooral deze laatste vind ik zeer interessant door zijn geringe afmetingen.

Ik heb reeds 2x 90HD muziek horen spelen en dat klinkt lang niet slecht! Verder heb ik nog geen enkele Canton speaker horen spelen, maar daarvoor ga ik morgen nog even terug naar de winkel.

Budget is ook redelijk uiteenlopen momenteel, gaande van ongeveer 1000 euro tot 2200 euro voor de speakerset. Kan iemand, met eventueel persoonlijke ervaring mij een beetje de juiste richting in sturen? De hifi winkel waar ik ga zou dit op een Yamaha receiver aansluiten, ook hier heb ik reeds wat research gedaan en het belangrijkste lijkt mij dat hij op zen minst beschikt over een netwerkaansluiting. Verder weet ik niet wat ongeveer nodig is qua vermogen op de speakers. Is uitgangsvermogen van de receiver gelijk of groter aan dat van de boxen goed? Of beter kleiner of gelijk aan?

Hoop dat het wat leesbaar is mijn verhaal, en ben alvast zeer benieuwd naar de reacties.

PVOutput

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:58

FeaR

In GoT we trust

PuijkeN schreef op maandag 22 april 2013 @ 20:41:
Als ik kijk bij de laatste set gaan zowel voor, center als achterspeakers van 45 - 30000 Hz. Maar er ontbreekt dus wel een midrange speaker bij de fronts.
De 2005 gebruikt grotere units dan de andere twee. Vandaar kan je in theorie inderdaad een relatief gelijk bereik halen. De kleinere units zitten in een grotere behuizing die als klankkast dient en daarom tot X Hz gaan. In een kleinere behuizing kan je dat compenseren met grotere units. Dus de waarden kunnen kloppen, maar altijd lastig te zeggen, want 45 Hz vind ik relatief laag voor dergelijke kleine speakers. Staat ook niet bij hoe het gemeten is, kan best dat het bij -6 dB of nog hoger is gemeten waardoor je een vertekent beeld kan krijgen.

Let wel dat je speakers niet koopt op specificaties, want al zou je twee speakers hebben met exact dezelfde waarden kunnen ze nog steeds anders klinken door het gebruik van andere materialen, kastbouw, et cetera. Maar daar was je als het goed is al achter aangezien je al geluisterd hebt.
Budget is ook redelijk uiteenlopen momenteel, gaande van ongeveer 1000 euro tot 2200 euro voor de speakerset. Kan iemand, met eventueel persoonlijke ervaring mij een beetje de juiste richting in sturen? De hifi winkel waar ik ga zou dit op een Yamaha receiver aansluiten, ook hier heb ik reeds wat research gedaan en het belangrijkste lijkt mij dat hij op zen minst beschikt over een netwerkaansluiting.
Persoonlijk vind ik een range van 1000 - 2200 euro nogal breed, hoe dan ook kan je voor dat geld zeker wel iets leuks samenstellen. Ook inclusief receiver als het moet. Maar waar gaat echt je voorkeur naar uit? Je haalt drie sets aan waarvan er twee "zuilen" hebben, maar bij de derde is het ophangen (en dus een kleine speaker) wel een voordeel. Ik zou globaal eerst die keuze eens maken, dat maakt het zoeken een stuk eenvoudiger.
Verder weet ik niet wat ongeveer nodig is qua vermogen op de speakers. Is uitgangsvermogen van de receiver gelijk of groter aan dat van de boxen goed? Of beter kleiner of gelijk aan?
Zie [FAQ] Audio voor een stukje over vermogen. Lange verhaal kort is dat je daar niet op moet letten. Het is gewoon niet te doen aangezien elke fabrikant wel een andere manier heeft om vermogen te meten. Hoe dan ook meten ze op een manier waarop het getalletje zo hoog mogelijk uitvalt, want dat trekt de consument aan. Dat krijgen ze voor elkaar door bijvoorbeeld maar op één kanaal te meten en niet op twee of vijf wat je eerder zal hebben in een echte situatie. Of meten bij bijvoorbeeld 1000 Hz (dus één toon) en niet van 20 - 20.000 Hz wat een realistischer beeld geeft. En als laatste zie je vaak waardes van 1% of hogere THD, THD vanaf 0,1% is hoorbaar. Maar als die getallen je niets zeggen dan wordt het lastig. En dan nog is het opgegeven vermogen en dat is altijd anders in de praktijk. Om een Yamaha V573 als voorbeeld te nemen: opgegeven vermogen mag je zelf opzoeken, maar in de praktijk haalt die bij vijf kanalen net iets meer dan 20 Watt en bij zeven kanalen springt hij in de protectie. Allemaal "enge" verhalen, maar het punt is dat je zelfs met die 20 Watt nog meer dan genoeg geluid kan krijgen om van je set te genieten. Het matchen van vermogens is echt niet nodig en eigenlijk ook haast ondoendbaar als je niet weet hoe je alles moet interpreteren.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-11 19:40
Bedankt voor dit antwoord alvast. Het was zeker en vast geen slecht idee om eerste te beslissen wat ik precies wilde, iets met vloerstaanders of gewoon kleinere satellietspeakers die ik aan de muur kan ophangen. Uiteindelijk na nog eens een kijkje te nemen in de winkel ben ik toch voor de kleinere speakers gegaan.

Het blijft nu dus uitkijken naar de Canton Movie 1505 of de Movie 2005. Qua prijs zit er nog een aardig verschil op dus ik moet eens kijken wat het budget toe laat. De Monitor Audio's zijn afgevallen, vooral vanwege het ophangmechanise eigenlijk. Het is een handig systeem maar voor achteraan zal het uitzicht niet mooi zijn, het blijft natuurlijk een woonkamer. De Canton's hangen veel dichter bij de muur en dat vind ik ook wel een pluspunt.

Verder was er nog keuze tussen een 2-tal versterkers,nl. de Yamaha RX-V575 en de Pioneer VSX-922. De Pioneer is op het eerste zicht mooier, maar ik moet nog even kijken wat de onderliggende verschillen zijn. Wat ik wel belangrijk vind is welke de best werkende App heeft voor Android, dus daar ga ik vanavond ook even mee aan de slag!

Indien iemand nog ervaringen heeft hiermee of andere tips, altijd welkom!

PVOutput