Aanschaf MB: Air of Pro?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sein
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-08-2021
Omdat er op m'n vorige topic (Nieuwe ultrabook) geen reacties meer binnenkomen probeer ik het met een nieuwe.

Omdat de vorige week aangeschafte Asus niet goed bevalt (voor een groot deel veroorzaakt door Windows 8) overweeg ik sterk de aanschaf van een MB maar twijfel nu tussen Air of Pro.

Belangrijkste eisen/wensen:
•Verbinden aan een extern scherm (en eventueel ethernet kabel)
•Grafische kaart met voldoende capaciteit/mogelijkheden om via een extern scherm aan fotobewerking te doen
•HD scherm (1080p), minimaal 13”
•Voorkeur voor een SSD schijf (minimaal 256Gb), eventueel in combinatie met een conventionele schijf

Nu weet ik dat de Air geen HD scherm heeft maar aangezien dit een wens is en ik het prijsverschil tussen Air en Pro erg groot vind wil ik deze voorwaarde nog wel laten vallen. Daarnaast twijfel ik nog tussen 4 of 8Gb RAM. Ik hoor dat 4 voor een Mac voldoende moet zijn maar omdat ik bootcamp (of een andere optie) nodig heb hoor ik ook geluiden dat 8Gb RAM dan wordt aangeraden.

Graag jullie tips en ideeën!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-03 02:03
Beide hebben een HD4000 die niet aan te raden is voor fotobewerking. de MBP met retina heeft zelfs last van ''lag'' door de combinatie van HD4000 en de hoge resolutie.

Als je in het Apple kamp wil blijven is er eerlijk gezegd gewoon niks voor jou..

Welke Asus bevalt niet?

[ Voor 28% gewijzigd door Nismod op 22-04-2013 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 08:58
Nismod schreef op maandag 22 april 2013 @ 11:52:
Beide hebben een HD4000 die niet aan te raden is voor fotobewerking. de MBP met retina heeft zelfs last van ''lag'' door de combinatie van HD4000 en de hoge resolutie.

Als je in het Apple kamp wil blijven is er eerlijk gezegd gewoon niks voor jou..

Welke Asus bevalt niet?
wat is er mis met een hd4000 ?

ik werk op mijn late 2009 macbook pro met een geforce 9600 vaak zat met lightroom en zolang ik niet 21mp raws insteek om te bewerken is het prima te doen (en als ik het wel doe dan moet ik iets meer geduld hebben)

een nieuwe mbp/air heeft tegenwoordig een I5/7 en een gpu die 2x zo rap is.

als ik nu zou kunnen kiezen zou ik voor een 13'' retina gaan (waar ook een hd4000 inzit) zou prima werken voor mij om on site te editen.

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sein
Asus N56VJ-S4006H

Problemen met: Windows 8 updates (aantal beveiligingsupdates blijven hangen), niet goed geïnstalleerde extra gebruikers (progjes ontbreken), problemen met Wifi (wel verbinding maar geen Internet) en ik vind Windows 8 niet prettig werken. Ik weet dat Windows 8.1 na de zomer komt maar ik kan nu nog kosteloos m'n Asus omruilen (binnen 2 weken na aanschaf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 466125

Je zou eventueel ook kunnen kiezen naar een normale 15" met hoge resolutie scherm en er dan een los 1080p scherm bij te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-06 16:32
Sein schreef op maandag 22 april 2013 @ 11:57:
Asus N56VJ-S4006H

Problemen met: Windows 8 updates (aantal beveiligingsupdates blijven hangen), niet goed geïnstalleerde extra gebruikers (progjes ontbreken), problemen met Wifi (wel verbinding maar geen Internet) en ik vind Windows 8 niet prettig werken. Ik weet dat Windows 8.1 na de zomer komt maar ik kan nu nog kosteloos m'n Asus omruilen (binnen 2 weken na aanschaf).
dat klinkt niet als een probleem met de laptop maar met windows 8 en bloatware.
je kan overwegen om er windows 7 sp1 of linux op te zetten, volgens mij ben je dan van de problemen af waar je nu tegen aanloopt. en je hebt dan een snelle machine die aan al je eisen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit91
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-05-2024
Die HD4000 maakt geen zak uit, Photoshop is mainly processorwerk, en het ligt er behoorlijk aan hoeveel je photoshopped, maar de i5 uit de Pro 13" is de goedkoopste mobiele i5 die er is, en is werkelijk geen partij voor de Quad-Core i7 in je Asus. Verder staat Photoshop standaard ingesteld op 70% van het aanwezige RAM geheugen (zoveel laat ie zichzelf dus toe om te vreten), die kan je makkelijk zelf instellen (preferences - performance), maar meer dan 4gb is wel behoorlijk aan te raden. Qua hardware ga je praktisch op elk front achteruit, behalve als je gaat voor de Pro Retina 13" (dan ga je qua scherm niet achteruit), maar die wordt nergens echt aangeraden volgens mij, de GPU heeft het al zwaar genoeg met het tevoorschijn toveren van het OS...

edit-
ik zie dat je een i5 hebt in je Asus, in dat geval gaat er qua processorkracht niet veel veranderen

[ Voor 6% gewijzigd door jorrit91 op 22-04-2013 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
In dat andere topic gaf ik je wel uitleg waarom je een MB moet kopen, dus dat er niemand uitleg gaf slaat nergens op.

OT:
Mensen kopen een Apple om het besturingssysteem en design, de specs zijn niet verkeerd hoor, maar bij Windows krijg je wel gewoon meer waar voor je geld. Als je altijd met WIndows werkt, dan wil je niet overstappen naar Apple, omdat je het een slechte prijs/kwaliteitsverhouding vindt, het is wel zo, maar dat besturingssysteem is gewoon niet normaal goed! Én het design is gewoonweg fantastisch.

Een Mac daalt ook veel minder snel in waarde dan een Windows laptop, mijn Macje uit 2010 kan ik nog voor makkelijk 1100,- verkopen op Marktplaats, terwijl een Windows laptop nog maar ongeveer 700,- waard zou zijn.
De 13 inch verminderd trouwens wel sneller in waarde.

[ Voor 3% gewijzigd door peakrever op 22-04-2013 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sein
Arthur-M. schreef op maandag 22 april 2013 @ 12:27:
In dat andere topic gaf ik je wel uitleg waarom je een MB moet kopen, dus dat er niemand uitleg gaf slaat nergens op.
Het ging om het ontbreken van reacties op mijn laatste vraag over een vergelijk tussen MBA en MBP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-03 02:03
Arthur-M. schreef op maandag 22 april 2013 @ 12:27:

OT:
Mensen kopen een Apple om het besturingssysteem en design, de specs zijn niet verkeerd hoor, maar bij Windows krijg je wel gewoon meer waar voor je geld. Als je altijd met WIndows werkt, dan wil je niet overstappen naar Apple, omdat je het een slechte prijs/kwaliteitsverhouding vindt, het is wel zo, maar dat besturingssysteem is gewoon niet normaal goed! Én het design is gewoonweg fantastisch.

Een Mac daalt ook veel minder snel in waarde dan een Windows laptop, mijn Macje uit 2010 kan ik nog voor makkelijk 1100,- verkopen op Marktplaats, terwijl een Windows laptop nog maar ongeveer 700,- waard zou zijn.
De 13 inch verminderd trouwens wel sneller in waarde.
Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een mac, dus die dalen op de 2e hands markt vrij snel nu. Daarnaast kun je iets wat 1600 heeft gekost niet vergelijken met iets wat 1200 heeft gekost (qua doorverkoopwaarde).

Het blijft aan jou.

De MBP zou de performance laptop moeten zijn, maar hij stikt in zijn eigen resolutie.

De AIR is eigenlijk alleen voor Word etc., je kunt er af en toe iets op bewerken, maar ik weet niet of je daar blij van wordt. Daarnaast zit je vast aan je AIR tot je een andere koopt wat betreft de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
AjDuLion schreef op maandag 22 april 2013 @ 11:56:
[...]

wat is er mis met een hd4000 ?

ik werk op mijn late 2009 macbook pro met een geforce 9600 vaak zat met lightroom en zolang ik niet 21mp raws insteek om te bewerken is het prima te doen (en als ik het wel doe dan moet ik iets meer geduld hebben)

een nieuwe mbp/air heeft tegenwoordig een I5/7 en een gpu die 2x zo rap is.

als ik nu zou kunnen kiezen zou ik voor een 13'' retina gaan (waar ook een hd4000 inzit) zou prima werken voor mij om on site te editen.
Het is algemeen bekend dat de HD4000 moeite heeft met de hoge resoluties waar de Retina display gebruik van maakt. Hierdoor kan de interface laggen zoals bij het scrollen door webpagina's. Een Late 2009 MacBook heeft geen Retina resolutie vandaar dat het allemaal soepel kan aanvoelen.

Een HD4000 in een normale MacBook Pro 13 inch zal wel voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:28
Nismod schreef op maandag 22 april 2013 @ 12:34:
[...]

Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een mac, dus die dalen op de 2e hands markt vrij snel nu. Daarnaast kun je iets wat 1600 heeft gekost niet vergelijken met iets wat 1200 heeft gekost (qua doorverkoopwaarde).

Het blijft aan jou.

De MBP zou de performance laptop moeten zijn, maar hij stikt in zijn eigen resolutie.

De AIR is eigenlijk alleen voor Word etc., je kunt er af en toe iets op bewerken, maar ik weet niet of je daar blij van wordt. Daarnaast zit je vast aan je AIR tot je een andere koopt wat betreft de hardware.
Air alleen voor Word? Sorry maar heb je wel eens een Air thuis gehad voor langer dan 1 week? Zo niet vind ik ook niet dat je erover mee mag praten. Ik heb nu al sinds begin 2011 een Air 13". Bevalt me prima. Resolutie is goed met 1440x900. Ik heb er een 320m videokaart in en kan met lage resoluties toch redelijk goed/mooi Starcraft 2 spelen. De processor is te traag (1.86ghz C2D), maar dat merk ik alleen met renderen en converteren. Processorkracht is allang niet de bottleneck voor computers. Een SSD maakt zoveel meer uit. Ik heb zelf een Sony, Asus, Dell en HP gehad en allemaal kwamen ze met bloatware waardoor de eerste keer opstarten al een drama was.
Ik draai met plezier windos op de Air en kan geen laptop vinden wat meer aan mijn eisen voldoet dan de Air. De rMBP gaat het nog even niet worden. Die heeft nog teveel problemen. Een basismodel Macbook zal 2e hands zeker geen vetpot zijn, maar nog altijd meer dan een laptop van een ander merk. Dat is omdat men specifiek zoekt naar het merk Apple. Voor een basismodel krijg je 2e hands niet zoveel, maar na 1 jaar gebruik kan je nog zeker 60% van de waarde krijgen.
Pagina: 1