Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe ultrabook

Pagina: 1
Acties:

• Sein
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-08-2021
Mijn huidige PC is aan vervanging toe. Omdat ik mobieler wil zijn overweeg ik de aanschaf van een notebook/ultrabook. Hierbij heb ik volgende eisen/wensen:

•Verbinden aan een extern scherm en eventueel ethernet kabel (bij voorkeur via een dockingstation)
•Grafische kaart met voldoende capaciteit/mogelijkheden om via een extern scherm aan fotobewerking te doen
•Windows 8
•HD scherm (1080p), minimaal 13”
•Voorkeur voor een SSD schijf (minimaal 256Gb), eventueel in combinatie met een conventionele schijf
•Minimaal 4, maar bij voorkeur 8Gb intern geheugen

Mijn voorkeur gaat uit naar een ultrabook. Niet alleen vanwege het gewicht en de afmetingen maar ook omdat ik de looks en afwerking van een ultrabook veel mooier vind.

Mijn oog is gevallen op de volgende modellen (in volgorde van interesse):
• Asus Zenbook UX31A / UX32A
• Dell XPS 13
• Lenovo IdeaPad U310 / U410
• Samsung 9 serie
• Sony Z serie
• MacBookPro 13” (met Retina scherm)

Ik weet dat de laatste optie appels ( ;) ) met peren vergelijken is. Ik wil ook geen Microsoft versus Apple discussie starten, ik houd alleen de optie open voor een MBP (in het verleden heb ik met Apple gewerkt en ook nu gebruik ik privé een iPad en MacMini voor andere doeleinden). Ik weet ook dat een MBP met retina scherm in vergelijking met de andere genoemde modellen een iets andere prijsklasse is. Daarnaast zal ik Boot Camp moeten gebruiken voor applicaties die alleen onder Windows draaien (bijvoorbeeld Tacx software).

Ik ben niet gebonden aan een vast budget maar iedere €100 meer of minder voel ik ook in mijn portemonnee. Uiteindelijk is de prijs/prestatieverhouding wel degelijk van belang.

Na een hele snelle screening van dit forum kwam ik niet direct het juiste advies tegen gebaseerd op mijn wensen. Graag lees ik jullie tips en ideeen, alvast bedankt!

• jorrit91
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-05-2024
Ik weet niet hoeveel je aan fotobewerking doet, maar mocht je dit vaak doen, dan heb je toch behoefte aan een krachtigere processor dan een ULV processor in ultrabooks. Kijk eens bij een Asus N56 bijvoorbeeld. Mooi apparaat, krachtige hardware voor een voordelige prijs. Ook kan je kijken naar de Inspiron 15R SE, maar die is qua looks niet erg bijzonder.

Verder heeft de grafische chip het in de Macbook 13 retina al zwaar genoeg met de resolutie, dus denk ik niet dat het een groot succes is om 'm ook nog aan een extern scherm te hangen.

@hieronder, een beetje sneu om hiervoor een account aan te maken, mocht je er nog een onderbouwing aan vastplakken dan heeft de TS er misschien nog wat aan, maar zo zorg je voor 0 toegevoegde waarde

[ Voor 35% gewijzigd door jorrit91 op 04-04-2013 11:42 ]

Verwijderd

ik zou voor de dell xps gaan omdat APPLE zwaar overrated meuk is. Gewoon kut JWZ
Modbreak:dit soort trolls zijn absoluut ongewenst. Bij een volgende overtreding volgt een korte GoT-vakantie.

[ Voor 41% gewijzigd door Edmin op 06-04-2013 11:35 ]

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Ik zou juist voor de Apple gaan! :) Heeft het OS X besturingssysteem dat veel stabieler is, en je zelf al een MacMini en iPad hebt, en dat goed synchroniseert met alles onder 10.8. Verder is het een supergoed scherm, het is veruit het mooiste design (eigen mening :)) Ook is het leuk dat je twee besturingssystemen kan draaien, wat dus heel handig kan zijn als je liever onder OS X werkt, maar je ook Windows wil kunnen gebruiken, maar niet altijd ;). De Macbook heeft de meeste voordelen voor jou..

• jorrit91
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-05-2024
Sorry, maar dit laatste advies moet je toch echt met een korreltje zout nemen. Ik vind de mac ook ook het mooist, maar qua performance is het gewoon ver onder de maat voor zo'n prijs. Het scherm is fantastisch, maar de grafische chip vindt het niet leuk, waardoor je gewoon een stotterend os krijgt. Als je het aan een tweede scherm gaat hangen houdt de arme jongen het helemaal niet meer vol. Kortom, prachtig apparaat, te weinig power om het eigen apparaat aan te sturen, laat staan de taken uit te voeren die jij m geeft. Niet doen!

Verder is Windows 7 of 8 net zo stabiel als os x, maar het ligt er maar aan wie er achter de computer zit zullen we maar zeggen. D enige waarheid die je noemt is de synchronisatje met je andere Apple producten... het belang daarvan zal de TS moeten bepalen.

[ Voor 19% gewijzigd door jorrit91 op 04-04-2013 20:16 ]

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:07
Verwijderd schreef op donderdag 04 april 2013 @ 11:31:
ik zou voor de dell xps gaan omdat APPLE zwaar overrated meuk is. Gewoon kut JWZ
Heeft het VMBO alweer schoolvakantie?

Retina zou ik wachten tot de volgende generatie, deze heeft teveel schoonheidsfoutjes die hierboven ook beschreven staan. Mocht je toch voor Apple willen gaan en mobiel zijn dan is een Macbook Air misschien een optie.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:20
Wellicht dat de Asus TX300 een leuke optie is, een ultrabook met SSD en HDD, touchscreen, afneembaar scherm (dus deels ook tablet) en prima specs. Ik weet niet of het ramgeheugen te upgraden is (ik vrees van niet), dat lijkt me het enige minpunt van dit apparaat. Met zijn 1.9 kilo is ie wat zwaarder dan de gemiddelde ultrabook, maar het is nog altijd prima te doen.

Een andere kandidaat zou de Acer Aspire S7 kunnen zijn. Ik ben normaal zeker geen fan van Acer producten, maar de laatste tijd (en met name met deze S7) hebben ze grote stappen voorwaarts gemaakt op het gebied van kwaliteit. Zie ook deze unboxing/review voor wat meer info.
In vergelijk met de Asus vind ik hem wat duur. De Asus heeft met het afneembare scherm een redelijk unieke feature en de 128GB SSD + 500GB HDD combo heb ik persoonlijk liever dan b.v. een 256GB SSD. Aan de andere kant, de Acer is heel erg dun en licht, slechts 1.3 kilo.

Beiden zijn vrij prijzig en komen meer in de regionen van een Macbook, maar wellicht zijn ze het overwegen waard.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• peakrever
Jullie hebben inderdaad gelijk dat de rMBP een slechte gpu heeft. Dat is gewoon zonde, vooral omdat hij zo duur is. Als je een Apple Ultrabook wil is de MacBook Air de beste keuze, je moet hem dan wel configueren met 8GB RAM. Volgens mij is dat wel zo bij de meeste ultrabooks (correct me if im wrong).

[ Voor 17% gewijzigd door peakrever op 12-08-2014 21:22 ]

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Arthur-M. schreef op donderdag 04 april 2013 @ 21:26:
Jullie hebben inderdaad gelijk dat de rMBP een slechte gpu heeft, en dat dat gewoon zonde is, vooral omdat hij zo duur is, er zitten inderdaad ook nog wat schoonheidsfoutjes in, dus als je een Apple Ultrabook wil is de MacBook Air de beste keuze, je moet hem dan wel configueren met 8GB RAM, want dat zou je later niet meer uit kunnen breiden. Volgens mij is dat wel zo bij de meeste ultrabooks (correct me if im wrong).
Alleen bij enkele ultrabook (Asus Zenbook Ux31 + Vaio Z) is het werkgeheugen custom size en vast gesoldeerd. Zoals bij Apple ook het geval is in de gehele retina line up... (Jammer genoeg)
ChrisLNFF schreef op donderdag 04 april 2013 @ 20:24:
[...]
Retina zou ik wachten tot de volgende generatie, deze heeft teveel schoonheidsfoutjes die hierboven ook beschreven staan. Mocht je toch voor Apple willen gaan en mobiel zijn dan is een Macbook Air misschien een optie.
Ik snap alleen niet waarom de Macbook Air een goede keuze zou zijn voor de topicstarter. De Air heeft toch een behoorlijke bagger scherm van alle bovengenoemde laptops met een onacceptabele resolutie voor zijn relatief hoge prijs. Daarnaast heeft de Aír ook nog eens een matige koeling wat hem dus absoluut niet geschikt maakt voor intensief gebruik. Er zijn maar 2 dingen wat ik er zelf fijn aan vind: de 8GB werkgeheugen en de redelijke touchpad waarbij het laatstgenoemde touchpad voor een grafische bewerker absoluut niet belangrijk is (omdat die met een muis werkt).

En als het beeldscherm niet belangrijk is, dan zou ik gelijk zeggen: Vaio S13, omdat deze veeeeeel sterkere prestaties (geen ULV) + koeling levert in een portable ergonomisch goede behuizing met daarbij ook nog eens een zeer potente GPU. De GPU + Full Voltage CPU zal merkbaar de prestaties in photoshop verbeteren. Ook is de prijs netjes.

Alsnog is de Dell XPS 13 duidelijke de betere keuze in het hele groepje, omdat het een FULL HD IPS scherm heeft voor een acceptabele prijs in combinatie met 8GB RAM wat toch wel noodzakelijk is voor fotobewerking. Het grootste probleem is alleen het feit dat de Dell een relatief korte accuduur heeft. Maar als je daarmee kan leven dan is het sterke keuze.

Als 2de zou ik zelf alleen nog kijken naar de Vaio Z series, omdat het gewoon de perfecte photoshopper portable laptopje is, maar deze is dusdanig zoveel duurder als je alle specs wilt hebben die je wilt hebben dat ik me afvraag of het wel een economische slimme keuze zou zijn in verhouding tot de Dell (niet dus). De Sony bied heel wat meer dan de Dell, alleen de flink hogere prijs verantwoord het niet helemaal.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Sein
Thx voor alle reacties, het helpt iig tot het maken van een kleinere selectie. Dell is nu de favoriet maar kijk stiekem met een schuin naar de Asus. Niet alleen de Zenbook serie maar ook de N56VJ-S4006H ziet er goed uit. Nadeel van de Zenbook is volgens mij de 4Gb RAM, aan de lage kant voor photoshop of soortgelijke progjes. Voordeel van de N56VJ-S4006H is een iets groter scherm en de prijs is iets vriendelijker. OK, formaat is anders en er zit ook geen SSD in. Wat is jullie mening over de combi HDD met een kleinere (24 of 32Gb) SSD? Ook nu heb ik een (5 jaar oude) PC met een snelle schijf voor OS en een grotere, langzamere schijf voor data. Ervaring leert dat na een paar jaar de snelle OS schijf vol loopt en steeds trager wordt.

• Sein
Bij de weg, i.c.m. een docking station zijn er geen andere, zwaarwegende argumenten? Een Targus of Kensington USB 3.0 docking stations voldoet voor alle opties?

Verwijderd

Moi_in_actie schreef op donderdag 04 april 2013 @ 20:36:
Wellicht dat de Asus TX300 een leuke optie is, een ultrabook met SSD en HDD, touchscreen, afneembaar scherm (dus deels ook tablet) en prima specs. Ik weet niet of het ramgeheugen te upgraden is (ik vrees van niet), dat lijkt me het enige minpunt van dit apparaat. Met zijn 1.9 kilo is ie wat zwaarder dan de gemiddelde ultrabook, maar het is nog altijd prima te doen.
Maar geen reviews, zwaar, 35Wh accu???

De acer S7 is veel te duur voor wat je krijgt, imo kan je dan veel beter de samsung nemen als het gewicht op de hoogste plaats komt. Had de samsung trouwens geen upgradebaar RAM, of was dat alleen de 15"? Zo niet, de dell.

Als je een 15.6" wilt, vergeet dan ook de sony S15 niet. Die kost iets meer dan de N56, maar weegt ook meteen een goede 800 gram minder. Sterker nog, het apparaat is lichter dan de 'ultrabook' Asus TX300...

• Sein
Thx Darkstone, zie dat de Sony geen SSD heeft, wellicht een optie maar voorkeur gaat toch uit naar SSD. Daarbij graag advies: combi HDD en SD (24 of 32Gb) een optie of toch voor 'n "volwaardige" SSD gaan (van bijv. 256Gb)?

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Sein schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 00:15:
Thx Darkstone, zie dat de Sony geen SSD heeft, wellicht een optie maar voorkeur gaat toch uit naar SSD. Daarbij graag advies: combi HDD en SD (24 of 32Gb) een optie of toch voor 'n "volwaardige" SSD gaan (van bijv. 256Gb)?
De sony kun je zeer makkelijk upgraden met een volle SSD. Een volle SSD werkt over het algemeen altijd beter dan een cache gebaseerde HDD/SSD combi. Ik adviseer persoonlijk altijd een volle SSD, maar het hangt af an hoeveel je wilt uitgeven en hoeveel ruimte je nodig zal hebben.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• dejoma
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-08-2022
Verwijderd schreef op donderdag 04 april 2013 @ 11:31:
en hij vermeldde nog zo:"Ik wil geen apple of windows discussie starten"

Waar gaat het heen, waar gaat het heen? :F

• Moi_in_actie
Verwijderd schreef op donderdag 04 april 2013 @ 23:54:
[...]
Maar geen reviews, zwaar, 35Wh accu???
Geen review? Zelfs op Tweakers staat een eerste hands-on. Hij is volgens mij nog niet te koop/preorder, dat verklaard waarom er nog geen legio aan reviews zijn.
Ja, hij is wat zwaarder maar dat heeft zijn reden (het is tevens een tablet).
En 35Wh? Ten eerste staat er 38Wh, maar dat is alleen van het tablet gedeelte. Het dock heeft namelijk ook nog een accu met 23Wh, wat neerkomt op een totaal van 61Wh, wat meer is dan de meeste ultrabook concurrenten.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Verwijderd

Moi_in_actie schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 12:34:
[...]

Geen review? Zelfs op Tweakers staat een eerste hands-on. Hij is volgens mij nog niet te koop/preorder, dat verklaard waarom er nog geen legio aan reviews zijn.
Ja, hij is wat zwaarder maar dat heeft zijn reden (het is tevens een tablet).
En 35Wh? Ten eerste staat er 38Wh, maar dat is alleen van het tablet gedeelte. Het dock heeft namelijk ook nog een accu met 23Wh, wat neerkomt op een totaal van 61Wh, wat meer is dan de meeste ultrabook concurrenten.
De pricewatch maakte op moment van schrijven vermelding van 35Wh, of ik moet het verkeerd hebben afgelezen. verder is een preview geen review, en mist de 'preview' belangrijke resultaten als accuduur en koeling.

• Moi_in_actie
Reviews zijn er ook wel hoor, zoals hiero. Maar zoals gezegd, het is nog even afwachten totdat er meerdere komen, maar het lijkt me wel een interessant product.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:51

JT

VETAK y0

Retina is leuk, price/performance zeker niet. Het verschil tussen 1080p en retina kan je zeker zien maar vind ik niet wereldschokkend. Zeker niet genoeg verschil om er 100en euro's meer voor neer te tellen. Imho valt de N56 af omdat je mobieler wil zijn. Pak dan een S15. Daar kan je ook makkelijk zelf een SSD in zetten; goedkoper dan af-fabriek optie en slechts 5 minuten werk om het erin te bouwen. Prachtig scherm en slechts 1,9kg voor een 15" maar wel een full voltage quad core mét goede koeling. En evt een hele dikke GPU.

Als dit te groot is en je hebt niet bovengemiddeld veel CPU kracht nodig dan zou ik de keuze beperken tot de Zenbook, XPS13 en de Vaio Z21L9. Andere merken hebben ook goed spul maar niet beter en zijn tóch duurder.

Bedenk je ook of je glossy wil of mat; de Zenbook is mat en de Dell glossy (Gorilla Glass). Voor mij reden om never nooit niet de Dell te kiezen :) De Sony heeft qua scherm de beste kleurendekking en heeft daarnaast een speciale laag op het scherm waardoor je de voordelen hebt van glossy (scherpte, contrast) maar de spiegelingen zijn voor grofweg 80% ofzo weg. Daarintegen heeft de Sony mindere kijkhoeken (vooral verticaal).
Edit: bedenk me net dat de Sony Z21L9 geen 1080p heeft maar 900p; 1600x900 dus. Maar ik vind dat zelf juist fijner dan 1080p. Scaling in OS'sen is nog niet 100% en op 1080p @ 13" vind ik alles wel érg klein worden.

De Sony heeft enkele voordelen imho (ja ik heb zelf een Z :+ ). RAID0 SSD configuratie maakt de SSD bloedsnel. Je kan er een accu onder doen waardoor je laptop iets dikker en zwaarder wordt (grofweg 1,7kg met de extra accu) en dan heb je een accuduur van ongeveer 9 uur met lichte werkzaamheden. Daarnaast heeft de Sony full-size VGA en HDMI aansluitingen.

Zonder extra accu is de Sony slechts 1,16kg, dat geld ook voor de Samsung.

De Vaio heeft een grotendeels kunststof behuizing; het topdeck (zeg maar rond het tobo) is van alu en een frame van carbon aan de binnenkant. De andere 2 zijn volledig van alu.

De Samsung schijnt voor een ultrabook bijzonder goed geluid uit de speakers te persen.

Van de 3 laptops heeft de Asus het fijnste keyboard; de Sony en de Samsung hebben beide een keyboard met korte travel.
ChrisLNFF schreef op donderdag 04 april 2013 @ 20:24:
[...]

Heeft het VMBO alweer schoolvakantie?
Beetje lullige opmerking richting mensen die VMBO doen, niet waar? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 05-04-2013 17:55 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Sein
Thx voor je uitgebreide reactie JT. Als ik google op Sony Z21L9 zie ik 'n W7 machine met 4Gb intern en idd een 1600x900 scherm resolutie... mmm. Niet de 1e keuze op basis van mn eisen/wensen. Ook de 128Gb SSD is aan de krappe kant. En ik lees als GPU type de Intel HD Graphics 3000, of zijn er meerdere uitvoeringen? Miss dan toch de Sony Vaio SVS1512V1E overwegen en zelf een SSD erin zetten? (heb daar zelf geen ervaring mee maar Internet/Youtube kan me vast wel helpen). Of is een Asus N56VJ-S4006H dan een betere keuze? Ik ga nog even door met twijfelen :)

• JT

JT

VETAK y0

HD3000 is prima voor alles dat niet-gamen is. Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Ik zou zelf, als je mobiel wil zijn, de Asus links laten liggen. Als de laptop voornamelijk in je huis en dan vooral op je bureau komt te staan dan is de Asus wél een goede overweging.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Sein
OK, laptop zal hoofdzakelijk thuis gebruikt worden maar wel mee gesleept worden. Daarom de twijfel tussen een ultrabook en sommige 15" modellen die niet aan deze, misschien wat vreemde ultrabook definitie voldoen. Daarbij denk ik toch echt 8Gb nodig te hebben, zeker om in de toekomst niet in de problemen te komen. Of is voor Internet/Office/afspelen films en met name fotobewerking 4Gb ruim voldoende?

• JT

JT

VETAK y0

Met fotobewerking zou iets meer wel fijn zijn. Hoe vaak neem je het ding mee? Waar werk je ermee? Geef eens wat gedetailleerder aan hoe je hem gebruikt. Als je wil upgraden dan is de Sony 15" imho wel interessant omdat je het gewoon zelf kan doen - veel goedkoper dan af-fabriek opties én meestal is de SSD van de fabrikant niet de snelste op de markt (tenzij het een RAID 0 config is, zoals Sony in enkele modellen aanbied maar dan betaal je écht de hoofdprijs). De 13" ultrabooks zijn meestal amper zelf te upgraden.

Overigens moet je je niet te hard vastpinnen op die term ultrabook - een laptop die op alle gebieden beter is dan welke ultrabook dan ook maar een normale CPU gebruikt ipv een ULV van Intel mag al geen ultrabook meer heten...en dat terwijl die dan wel sneller is.

Ecodan warmtepomp

• Sein
Laptop wordt dagelijks gebruikt voor: Outlook, Office, Internet/Youtube. Minder frequent (paar keer per maand): Capture NX2, Picasa, Photoshop. Laptop is hoofdzakelijk voor thuisgebruik (zal binnenshuis veel mee gesleept gaan worden, mogelijk ook op schoot worden gebruikt).

Ik heb nu een Intel QuadCore 2.4Ghz met een NVIDIA GeForce 8600 GT. Snelle OS schijf loopt tegen zn max (is bijna vol, alle overbodige ballast heb ik er al vanaf gegooid of verplaatst naar mn Data schijf).

• Sein
Owja, gebruik ook Fortius sofware van Tacx. Deze wil ik projecteren op een groter scherm, net als mn fotobewerking progjes.

Verwijderd

Let er wel op dat de zenbook maximaal 1080p kan uitsturen. Voor 1200p of hoger heb je displayport nodig of een laptop met full-size hdmi.

• Sein
Kom ik dus toch uit op de Asus N56VJ-S4006H met:
FULL HD
8Gb RAM
HDMI
... helaas alleen geen SSD

• Sein
Sinds een paar dagen in het bezit van de Asus N56VJ-S4006H maar wat een drama!

De levering via CoolBlue is prima voor elkaar. Maar dan de installatie. De meegeleverde W8 versie is behoorlijk out-dated dus eerst Windows Update. Keer op keer bleef de update hangen met uiteindelijk een complete re-install als gevolg (dit kost je minimaal 4 uur). Daarna opnieuw 1 voor 1 (*zucht*) alle updates installeren en de 2 boosdoeners laten staan.... die ondanks dat je de settings aanpast (Windows Updates NIET automatisch downloaden en installeren) na een paar dagen toch automatisch gedownload en geïnstalleerd worden (2e *zucht*), met alle problemen vandien.

Daarna problemen met het aanmaken van een 2e gebruiker (1e poging gaf wel een login maar vervolgens 0 geïnstalleerde progjes (3e *zucht*) dus opnieuw een gebruiker aangemaakt. Bij gebruikers heb ik nu 2 mapjes met dezelfde naam (waarvan 1 met toevoeging van de PC naam).

En de laatste problematiek zit in een haperende Wifi (wel verbinding met router maar niet met Internet, terwijl de zakelijke laptop (HP EliteBook 8560p met W7) geen enkel Wifi/internet probleem heeft (4e *zucht*).

En dan nog even de onlogica van Windows 8, wie heeft dat !@#$%^&*() verzonnen? Na een zoektocht naar wat W8 tips tegen onderstaand filmpje aangelopen:

YouTube: Windows 8: It's Almost Not Terrible

Kortom, 4 dagen in bezit en ik ben steeds meer bewijsmateriaal aan het zoeken om toch een MBP aan te schaffen. Of heeft iemand nog tips/ideeën?

• Matey
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-11 00:29
Probeer eens een MBA... . Zolang je niet gamet zal die stil tot vrij stil blijven :-) OSX is in no time geïnstalleerd en de SSD is prachtig!

Onlangs laptop van het werk gehad en verschil is toch groot!!!

[ Voor 19% gewijzigd door Matey op 18-04-2013 17:01 ]

• peakrever
Zeker een MBP of MBA nemen!! Met het OS X besturingssysteem zijn nooit problemen, en het verandert bijna niet, wat sommige mensen fijn vinden, andere niet. Het design is mooi, en de MBA heeft een even hoge resolutie als de 15'' MBP, lekker veel werkruitme :). Helaas is de MBA niet uit te breiden, de MBP is wel uit te breiden, maar die heeft een slechter scherm. Je zou dus een keuze moeten maken tussen mobiliteit, schermresolutie en uitbreidbaarheid. De MBA kan je ook wel bestellen met 256GB SSD en 8GB RAM, maar dat is echt héél duur ;( Je zult echt geen spijt krijgen van een MacBook, en het OS X systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door peakrever op 18-04-2013 21:11 ]

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 16:52
Hij wil een 1080p scherm, wat de MBA en de MBP beide niet hebben. Dus zoveel werkruimte heb je niet op een 900p scherm.

Dan heb je nog de 13/15 inch retina MBP maar die zijn weer een stuk duurder. Bovendien schaalt de 13 inch rMBP ook gewoon naar max 1600x900 en de 15 inch is te groot voor de ts.

Neemt niet weg dat vooral de MBA een leuke laptop is, maar absoluut niet de beste keus voor de ts.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

• Matey
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-11 00:29
Akkoord... ik gebruik mijn MBA wel vooral in clamshell mode met een extern (full hd) scherm. Eventueel een mogelijkheid :)

• Sein
Toch de MBA en MBP met elkaar vergeleken, ook met mn huidige Asus N56VJ-S4006H.

Grootste verschillen/nadelen van de MBA: geen HD scherm, Quad versus DualCore (MBA-MBP) en Intel HD Graphics 4000 (MBA) versus NVIDIA GeForce GT 650M (MBP) en 635M (Asus).

MBA heeft zeker een meer vriendelijk prijskaartje.

Vragen: hoe merkbaar groot zijn de verschillen in de 3 schermen i.c.m. genoemde videokaarten? En is 4Gb RAM voldoende voor een MBA?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
windows 8 is top hoor.. maar misschien dat asus hun install verneukt hebben? Je zou ook even een andere install kunnen proberen ofzo?

specs

Pagina: 1