Aantal vragen mbt tot casemod

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Heren,

ik zit al een tijdje in me hoofd met een casemod, omdat ik de standaard kasten niet echt vind voldoen aan mijn wensen.

derhalve ben ik op het idee gekomen om dan zelf maar een case te gaan maken.
de case zal bestaan uit een acrylaat bodemplaat van 8mm dik. de zijkanten en de bovenzijde ben ik nog niet helemaal uit welke kleur en/of materiaal dit gaat worden, maar gezien alles op de bodem vast komt begin ik hiermee.
ik heb al enkele schetsen van hoe het er ongeveer uit moet komen te zien:

Optie 1
Afbeeldingslocatie: http://img707.imageshack.us/img707/4396/optie1.png

Optie 2
Afbeeldingslocatie: http://img836.imageshack.us/img836/3491/optie2.png

de groene plaat onderop is dus de acrylaat bodem en het witte blok is de radiateur.

echter zit ik nog met een puntje m.b.t. tot de airflow, hoe kan ik deze het beste laten lopen voor de juiste koeling?
zelf zat ik te denken aan de inlaat bij de videokaart en uitlaat bij de bovenzijde mobo, maar ik hoor graag jullie suggesties.

ook zou ik graag jullie mening willen m.b.t. tot de indeling op de bodemplaat.
ik heb er nu 2 even snel uit geschetst, maar er zijn natuurlijk meer mogelijkheden.
ik sta open voor al jullie inbreng :)

ps: onderdelen alleen ter illustratie, zelf heb ik andere onderdelen, maar de afmetingen zijn wel correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:46

masauri

aka qwybyte

Wat dingen die bij me op komen als ik je tekeningen zie:
Ik zou rekening houden met welke onderdelen het warmst worden en of de lucht er goed door kan.
Bij optie 2 bv. blokkeert je voeding een goede luchtstroming die tussen de harde schijven zou moeten komen. (als ik het juist heb dat je intake aan de rechterzijde zit? is het mogelijk te vermelden waar de lucht langs binnen komt en buiten moet gaan?)
En een gfx kaart die plat ligt ipv rechtstaat? je bedoelt vast hiermee dat deze aan die zijde op het moederbord aangesloten word.?
Waarom eigenlijk een acryl bodemplaat? Komt hij aan het plafond te hangen en wil je er dan in kunnen kijken?
Anders zou ik voor een andere bodemplaat kiezen.
Just my 2 cents, opbouwend bedoelt als feedback, niet als kritiek :)

[ Voor 0% gewijzigd door masauri op 19-04-2013 12:18 . Reden: typo ]

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10 23:25
In principe denk ik dat de acryl bodemplaat prima kan en erg leuk is, eventueel als je er niet doorheen wilt kijken kun je hem nog "bekleden". 8MM zorgt ervoor dat hij lekker stevig is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:46

masauri

aka qwybyte

Is een alu 2 of 3 mm plaat niet goedkoper? keb er eigenlijk geen idee van, of een stuk hout?

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik neem aan dat je die videokaart met een riser vast wilt gaan zetten? Houdt er dan wel rekening mee dat je een behoorlijk lange riser nodig hebt, waarbij de vraag is of die niet TE lang gaat worden om nog fatsoenlijk te werken.
Als je de kaart met de koelers naar beneden legt heb je een stuk minder lange riser nodig, .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 19:45
Kwa koeling het idee van een CoolerMaster Haf XB ?
Die is kwa idee bijna hetzelfde als wat jij wilt maken.

2x 120/140mm in de front die pushen, 1x 200mm top als outtake en 1x120mm rear als outtake.
of andersom de 120 en 200mm als intake en de front als outtake, ligt er net aan wat je op de rad wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Nu online
masauri schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 12:17:
Wat dingen die bij me op komen als ik je tekeningen zie:
Ik zou rekening houden met welke onderdelen het warmst worden en of de lucht er goed door kan.
Bij optie 2 bv. blokkeert je voeding een goede luchtstroming die tussen de harde schijven zou moeten komen. (als ik het juist heb dat je intake aan de rechterzijde zit? is het mogelijk te vermelden waar de lucht langs binnen komt en buiten moet gaan?)
En een gfx kaart die plat ligt ipv rechtstaat? je bedoelt vast hiermee dat deze aan die zijde op het moederbord aangesloten word.?
Waarom eigenlijk een acryl bodemplaat? Komt hij aan het plafond te hangen en wil je er dan in kunnen kijken?
Anders zou ik voor een andere bodemplaat kiezen.
Just my 2 cents, opbouwend bedoelt als feedback, niet als kritiek :)
de richting van de lucht staat nog even open, juist om nog te kunnen bepalen wat optimaal werkt.
de fans zouden eventueel ook nog verhuist kunnen worden.

de bedoeling is trouwens ook om me voeding ''naked'' te maken, dus de kast zit er dan niet meer omheen.
dit zorgt er dan meteen voor dat deze de lucht niet direct blokkeert.

en de gfx kaart komt inderdaad plat te liggen dmv een verlengstuk.
de acryl bodemplaat is inderdaad zodat deze volledig doorzichtig is, dit is tevens nog makkelijk aan te passen mocht het toch niet zo mooi zijn.
masauri schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 12:33:
Is een alu 2 of 3 mm plaat niet goedkoper? keb er eigenlijk geen idee van, of een stuk hout?
is wel goedkoper, maar niet zo stevig en tevens moet er ook worden geschroefd in de bodem. daarvoor zou 3mm dan al te krap zijn, omdat je hier nooit schroefdraad in krijgt.
TERW_DAN schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 12:34:
Ik neem aan dat je die videokaart met een riser vast wilt gaan zetten? Houdt er dan wel rekening mee dat je een behoorlijk lange riser nodig hebt, waarbij de vraag is of die niet TE lang gaat worden om nog fatsoenlijk te werken.
Als je de kaart met de koelers naar beneden legt heb je een stuk minder lange riser nodig, .
correct, riser is 24cm en volgens mijn berekening zou ik dan een kleine 2cm speling overhouden.
en te lang voor fatsoenlijk werken heb ik ook over nagedacht, maar met de snelheid waardoor het door de kabels gaat moet dit in ''theorie'' geen probleem zijn, of het in de praktijk ook werkt zie ik vanzelf :9
en het is juist de bedoeling de koeling naar boven te leggen :)
h4ze schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 12:34:
Kwa koeling het idee van een CoolerMaster Haf XB ?
Die is kwa idee bijna hetzelfde als wat jij wilt maken.

2x 120/140mm in de front die pushen, 1x 200mm top als outtake en 1x120mm rear als outtake.
of andersom de 120 en 200mm als intake en de front als outtake, ligt er net aan wat je op de rad wil hebben.
ik heb hem even bekeken, maar dat is een kast met 2 nivo's, wat ik wil doen is alles op 1 nivo en dan zo kort mogelijk. dat zal dus ongeveer 150mm worden (8mm bodem, 2mm pootjes, 120mm fan).

ik zit dus nog te dobben of het nou beter is om de koele lucht eerst langs de gfx kaart te sturen of eerst over het mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
Denniz0229 schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 13:14:
[...]

is wel goedkoper, maar niet zo stevig en tevens moet er ook worden geschroefd in de bodem. daarvoor zou 3mm dan al te krap zijn, omdat je hier nooit schroefdraad in krijgt.
Ik tap in 2mm aluminium en 1mm staal in m'n CIP, kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Nu online
Falqoon schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 13:16:
[...]

Ik tap in 2mm aluminium en 1mm staal in m'n CIP, kan prima.
ok ik overdreef een beetje, maar qua stevigheid komt het niet ten goede :+
tevens wil ik de bodem graag doorzichtig, dus vandaar mijn keuze voor acryl.
wordt misschien nog wel 6mm ipv 8mm, ligt er net aan welk reststuk ik kan scoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
Ligt er maar net aan wat je wilt doen, een paar moederbord spacers erin kan prima, ga je er een groot gewicht aan hangen moet je het misschien anders oplossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Nu online
Falqoon schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 13:22:
Ligt er maar net aan wat je wilt doen, een paar moederbord spacers erin kan prima, ga je er een groot gewicht aan hangen moet je het misschien anders oplossen...
ik heb er goed over nagedacht en toen op die 8mm uitgekomen.
mede omdat ik hem eventueel aan de wand zou willen ophangen, dit gebeurd dan aan de bodemplaat.
dus stevigheid is wel van belang.

iemand trouwens een idee waar ik m3 tap kan scoren? ik vind alleen hele sets van 100 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Nu online
Ik ben weer even wat verder met ontwerpen, en heb nu een definitief ontwerp.
Indien het allemaal mogelijk is, echter heb ik nog een vraag;
De kabels (mobo en cpu) wil ik onder mijn moederbord door laten lopen (zie foto's hieronder), echter vraag ik me af of dat kan.
het mobo staat 2cm boven de grond en de kabels kunnen er makkelijk onder door, echter wil ik wel zeker weten dat dit geen probleem geeft zo dicht achter het mobo langs. ik hoop dat iemand hier het antwoord weet?

foto:
Afbeeldingslocatie: http://img153.imageshack.us/img153/4555/img20130505174231.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img163.imageshack.us/img163/6787/img20130505174150.jpg

definitieve schets;
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img839/1684/optie32.png
Afbeeldingslocatie: http://img585.imageshack.us/img585/3681/optie33.png

er komt boven het mobo een soort zwevende kunststofplaat waar de videokaart op komt.
waarschijnlijk naast de videokaart een SSD, maar dit is nog niet zeker.
op het grote vlak wat nog open is komen de HDD's, maar ik weet nog niet precies hoe ik die ga plaatsen.
de luchtstroom wil ik vanaf het moederbord richting de voeding laten lopen, terwijl mijn raditeur van onder wordt gekoeld (staan nu verkeerd om op de schets).

als iemand nog verbeterpunten heeft hoor ik het maar al te graag :)
Pagina: 1