Samsung 2TB HD203WI partitietabel corrupt/drive needs format

Pagina: 1
Acties:

• Convirion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-01 01:03
Beste lieve medetweakers,

voor de actuele vraag even hier klikken

Ik zit met de volgende uitdaging:

Vandaag starte ik mijn pc op en kreeg ik de volgende foutmelding: REPLACE SYSTEM DISK AND PRESS ENTER. Heb mijn pc toen een reset geven, en de pc starte toen weer op. (Was de eerste keer dat ik deze melding kreeg). Ik merkte op dat de pc wel wat trager was met opstarten. Nadat ik was ingelogd in windows (Windows 7, 32bit) kreeg ik de melding van dropbox, dat mijn folder misde. Uiteindelijk bleek dat mijn Samsung 2TB dienst weigerde. Van de belangrijkste dingen heb ik wel een backup, maar daar is nog niet alles in mee genomen, dus ik wil een beroep doen op jullie.

Hier wat info:
Samsung HD203WI 2TB
1 partitie: 1,82TB NTFS

Dit is wat ik aantrof

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2eam7ft.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/rcpzdt.jpg

Bij het aanklikken van de drive wordt er gevraagd om een format (wat ik niet heb uitgevoerd).

Het lijkt er op dat de hdd niet meer herkent wordt door het OS. Hierop volgend heb ik de pc 1x geprobeerd opnieuw op te starten en het resultaat was hetzelfde. De pc heb ik daarna afgesloten en opgestart met een hirens boot disk, hiermee heb ik de samsung HDD utility gedraaid. Alle tests waren goed en op de hdd waren geen error's gevonden.

Geconcludeerd: De HDD is fysiek in orde (Samsung HDD Utility)

Ik heb de pc nu weer opnieuw opgestart en ben dit topic aan het doorlezen. Ondertussen plaats ik hier een berichtje, in de hoop dat er meer mensen zijn die succesvol met dit hamertje gehakt hebben.

Wat me dus opvalt is dat de harde schijf wordt herkent als een 932GB drive terwijl dit een 1,82TB drive/partitie is.

Ondertussen is TestDisk aan het analyseren op mijn disk, maar deze zit pas op 25%.

Iemand ideeën, hoe nu verder te gaan? Voordat ik testdisk draaide, heb ik even snel de demo gedraaid van GetDataBack NTFS (Quick Scan), en hier zag ik een aantal bestanden terugkomen, maar lang niet allemaal. Mijn idee is dus, dat er wel degelijk bestanden op de hdd staan, maar dat de partitietabel/MFT corrupt is.

Iedereen die met nuttige informatie komt alvast bedankt!

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-01 18:46
Misschien heeft de grootte te maken met dat er 1 van de 2 platters kapot is ?

Je zou eventueel ook even met een Linux livecdtje kunnen proberen.

• Convirion
Ga nu een Ubuntu live cd gebruiken om te kijken of ik er nog op kom.

Bij het gebruik van GDB NTFS, kwam ik er achter, dat als ik de harde schijf in het menu aanklikte en quick scan gebruikte, hij aan het scannen ging, maar zodra ik de partitie die er onder hing (die wel werd herkend, als 1,82TB) aanklikte, ik gelijk een fout kreeg bij het scannen, dus de theorie die je aangeeft, dat misschien een platter/kop kapot is, zou kunnen.

Verwijderd

Post je SMART informatie met CrystalDiskInfo of HDtune. Dat is altijd stap 1. Jammer genoeg heb je al andere utilities gedraaid, waardoor je wellicht nooit meer achter de oorzaak zult komen.

• Convirion
hierbij de info, ik had inderdaad beter eerst hdtune kunnen draaien, maar heb in eerste instantie de tool van samsung gedraaid, in de hoop achter de oorzaak te komen. Wat voor opties heb ik nog?

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/24wri11.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/k4xqqh.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/14r47p.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2zsxw20.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Convirion op 18-04-2013 13:02 ]

Verwijderd

Ik zie nu geen bad sectors, maar die kunnen er wel geweest zijn. Door het draaien van die hardeschijf utility zul je dat nu nooit meer weten. Dat is jammer.

Wat nu? De hardeschijf is - in elk geval voorlopig - prima in orde. Wel lijkt het erop dat je filesystem-corruptie hebt opgelopen. Echter, nu ik je startpost nog eens doorlees, valt me dit in het bijzonder op:
Wat me dus opvalt is dat de harde schijf wordt herkent als een 932GB drive terwijl dit een 1,82TB drive/partitie is.
Dat is natuurlijk niet oke. Je hele schijf wordt als 1TB schijf gezien. Terwijl jij zegt dat het een 2TB schijf is. Als Windows maar 1TB van de in totaal 2TB ziet, dan kan ik me voorstellen dat het filesystem niet toegankelijk is. Mijn advies: ga nu niets schrijven naar de schijf.

Wellicht kun je het beste even een Ubuntu Linux livecd opstarten en kijken hoe deze jouw schijf ziet. Met Disk Utility kun je dan zien hoe groot hij is en GParted eveneens. Als deze wel gewoon de max grootte ziet, heb je geluk.

Verder: op welke controller heb je je hardeschijf aangesloten?

• Convirion
Ik heb net geprobeerd met Ubuntu Live CD 9.10 geprobeerd om de pc op te starten, daar zag ik bij disk utility en fdisk -l helemaal niks, dus het lijkt er op dat de driver voor mijn controller niet in de 9.10 versie zit.

Er zit een redelijk oude ATI SB600 chipset in.

Toch eigenwijs als de grote, net nog een keer GDB NTFS gedraaid en op een aantal fouten na, lijkt het dat hij veel kan recoveren.

Wat is verstandiger, een nieuwe versie downloaden van Ubuntu liveCD of recoveren met GDB?

Aangezien ik ook niet echt ruimte heb, om de gerecoverde files weg te zetten zal ik zometeen toch naar de winkel moeten rijden om een nieuwe HDD te kopen, want deze vertrouw ik niet meer.

Verwijderd

Zet de hardeschijf in een nieuw systeem met een normale Intel of moderne AMD controller, en kijk dan of hij hem als 2TB ziet. Zo ja, dan is er een kans dat er niets aan de hand is met je filesystem en je dus zonder hulpmiddelen alle bestanden kan zien. Dat zou ik toch echt als eerste proberen. Eventueel een USB externe behuizing is ook een alternatief.

• Convirion
Ik heb hem nu aan een USB converter gehangen en een andere pc, maar beide registreren de HDD als 931GB en dat de schijf geformatteerd moet worden.

Zijn er nog andere manieren om bv de MFT te repareren? of andere opties eventueel?

• Convirion
Ondertussen heb ik de hele nacht gedraait met GetDataBack NTFS en ongeveer de helft aan data terug kunnen halen. Het lijkt er op dat de MFT nog in orde is, want ongeveer 80% van de data lijkt te zijn gerecovered, maar op het moment als de bestanden worden geopend, is zo'n beetje alles corrupt.

Het lijkt er dus op dat de MFT in orde is, maar dat de allocation gewoon weg is, dus in eerste instantie, wat ExilaaHH zei zou wel eens waar kunnen zijn.

Wat ik alleen wel raar vindt, en misschien heeft iemand hier nog een theorie over, of ideeën: in een mapje stonden veel foto's. Zowel JPG als CR2 (raw). Hoe kan het dan zo zijn dat alle JPG's corrupt zijn, en alle CR2's gewoon werken? Als hiervoor een logische beredenering is, kan ik misschien mijn overige JPG's ook weer herstellen.

Hetzelfde geldt voor doc/docx bestanden. Er zijn een aantal doc(x) bestanden die niet werken,

dit zijn bijvoorbeeld fouten die ik krijgt:
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/effpxx.jpg

De vraag is dan dus als volgt: Is er een mogelijkheid om de genoemde JPG's en Docx alsnog te recoveren? Er van uitgaand dat als er iets naar een schijf wordt geschreven, alles achter elkaar wordt weggeschreven, zou het toch logisch zijn dat zowel CR2 als JPG te recoveren zijn, en niet zoals nu alleen CR2 bestanden?

Hieronder een voorbeeld van een mapje: (Van de JPG's wordt geen thumbnail van gegenereerd omdat deze dus corrupt lijken te zijn)
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/331ixys.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Convirion op 19-04-2013 10:47 ]

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Convirion schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 10:43:
Wat ik alleen wel raar vindt, en misschien heeft iemand hier nog een theorie over, of ideeën: in een mapje stonden veel foto's. Zowel JPG als CR2 (raw). Hoe kan het dan zo zijn dat alle JPG's corrupt zijn, en alle CR2's gewoon werken? Als hiervoor een logische beredenering is, kan ik misschien mijn overige JPG's ook weer herstellen.

Er van uitgaand dat als er iets naar een schijf wordt geschreven, alles achter elkaar wordt weggeschreven, zou het toch logisch zijn dat zowel CR2 als JPG te recoveren zijn, en niet zoals nu alleen CR2 bestanden?
Wat je ziet bij die CR2 bestanden is wellicht niet de raw foto maar een kleine JPEG thumbnail die in het CR2 bestand zit. Het is dus goed mogelijk dat de CR2's ook beschadigd zijn.
Voor foto's kun je misschien een speciaal programma gebruiken zoals Easy PhotoResQ. Die toont thumbnails terwijl hij aan het scannen is.
Pagina: 1