Videokaart wordt niet (correct) herkend

Pagina: 1
Acties:

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Na het plaatsen van een nieuwe videokaart wordt mijn nieuwe 7790 niet herkend. Het vreemde is alleen wel dat die werkt via de "Microsoft Basic Display Driver". Wanneer ik de driver van Ati geïnstalleerd hebt (versie 2012.1219.1521.27485) wordt de videokaart nog steeds niet herkend als een 7790.

Ik heb mijn PC al volledig opnieuw geïnstalleerd (Windows 8, maar hiervoor op Windows 7 hetzelfde probleem). Helaas kan ik nu even niet testen of de kaart wel werkt in een andere PC.

Het systeem betreft een HP Compaq 6005 Pro Microtower. De 6 pins voedingskabel is aangesloten (sata -> molex -> 6 pins). Zonder deze 6 pins komt er ook geen beeld uit het systeem. Daarnaast zal de voeding deze kaart gewoon aan moeten kunnen (12,5A op 12v lijn waar ook de 3,5 hdd en cd-rom speler op zit).

Heeft iemand ooit iets gelijks meegemaakt of weet waar dit aan kan liggen?

Helaas naar meerdere zoek acties heb ik geen gelijke situatie kunnen vinden..

Verwijderd

Volgens de specs op HP heb je 240W stroom en volgens AMD.com heb je 500W nodig. Dus helaas!
500W (or greater) power supply with one 75W 6-pin PCI Express power connector recommended

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2013 12:08 ]

• Deveon
  • Niet online
Dat is wel erg kort door de bocht natuurlijk, elke Tweaker weet toch dat amd/nvidea uit gaat van een te hoog wattage?

De kaart zelf zit op 90 TDW (even uit mn hoofd). 90+cd rom+3,5 inch disk zou toch genoeg moeten hebben aan 150 watt? Ook is de voeding geen 240 watt, maar 320 watt (het is niet de small form factor, maar de microtower)

Daarnaast werkt de kaart wel want mijn scherm zit er nu op aangesloten...

[ Voor 17% gewijzigd door Deveon op 17-04-2013 14:52 ]

• Deveon
  • Niet online
niemand een idee?

Nog even een aanvulling: wanneer ik de 6 pins voeding eruit haal dan krijg ik geen beeld, dus ik vermoed dat het geen stroom issue is.

[ Voor 80% gewijzigd door Deveon op 17-04-2013 13:49 ]

Verwijderd

Mijn idee is dat het updaten van posts beter is voor het milieu :)

ontopic: Het zou leuk zijn dat als er 500W geadviseerd word je met 150W toe kan. Echter zou het met 350W net aan moeten kunnen in sommige gevallen. Echter staat er ook in de specs dat hij op 1 rail 75W wil zien en dat haalt je voeding vast niet. Dus test als je wil de kaart in een ander systeem en je weet of het aan de kaart ligt of niet. Als je echt wil zijn er een paar 5.1/4 slot PSU's die ongeveer 250W kunnen leveren zo kan je het systeem houden en heb je toch wat meer stroom. :)

http://www.ocia.net/reviews/powerpartner/page1.shtml

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2013 14:54 ]

• Deveon
  • Niet online
Natuurlijk is die 150W niet het totale vermogen van de voeding, maar slechts wat die minimaal(!) op de 12v aan kan. De totale capiciteit is 320 watt.

Die 5,25 slot PSU ziet er inderdaad leuk uit alleen is die helaas lastig te verkrijgen.

Ook blijft ik het vreemd vinden dat de schermen die erop aangesloten zijn wel beeld geven. In mijn beleving zou dat toch moeten betekenen dat die actief is en wordt gezien door het systeem.

Ik denk dat ik het troubleshooten maar even op een hold zet tot ik de kaart in een andere pc getest hebt.

• Deveon
  • Niet online
Na mij topic op het forum van AMD ben ik inderdaad overtuigd dat mijn voeding dit gewoon niet trekt. De oude kaart trekt slechts 21 watt en die laat ik er nu lekker in zitten.

Excusses voor mijn koppigheid, maar ik blijf het vreemd vinden dat de kaart wel de schermen aanstuurde..

Verwijderd

En een zwaardere voeding aanschaffen is geen optie? Het is slechts een kleine uitgave, maar dan heb je wel hetgeen je wilt, deze kaart gebruiken.

Koppigheid? Het viel niet op hoor! :P Met de basic display driver staat zo'n 80% van je kaart uit, dus dat die dan wel beeld geeft is niet zo gek.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Deveon schreef op donderdag 18 april 2013 @ 11:16:
Na mij topic op het forum van AMD ben ik inderdaad overtuigd dat mijn voeding dit gewoon niet trekt. De oude kaart trekt slechts 21 watt en die laat ik er nu lekker in zitten.

Excusses voor mijn koppigheid, maar ik blijf het vreemd vinden dat de kaart wel de schermen aanstuurde..
Neem wel een A merk voeding, die kunnen over het algemeen wat meer hebben. Het kan heel goed zijn dat jouw voeding 320 watt piek vermogen kan leveren maar normaal niet meer aankan.
Je moet dus opletten wat het ampere is wat op de 12 volt lijn kan worden geleverd als je een nieuwe koopt.

Verwijderd

Aanraders zouden zijn :

XFX 550watt, single 12V rail, 44 ampere
of
Corsair TX550, single 12V rail. 45 ampere.

• Deveon
  • Niet online
Bedankt voor het advies, maar de kaart was puur voor test situatie en eventueel bitcoins minen op mn werk pc ;) De videokaart vervangen is een ding, maar om nou de hele pc te gaan verbouwen is een beetje overdreven :P

Gelukkig staat thuis ook nog een systeem die hem kan gebruiken :)

• Deveon
  • Niet online
Vanwege een vraag van een klant kwam ik toevallig vandaag weer op de website van AMD. Onder de selectie van de driver zag ik een aparte keuze voor "Radeon HD 7990 PCIe". Zou dit nog verschil kunnen maken?

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-01 23:57
Deveon schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 09:25:
Vanwege een vraag van een klant kwam ik toevallig vandaag weer op de website van AMD. Onder de selectie van de driver zag ik een aparte keuze voor "Radeon HD 7990 PCIe". Zou dit nog verschil kunnen maken?
7790 is heel wat anders dan 7990!! De laatste is de dual gpu 7970 versie dacht ik..

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

idd de 7990 is de top kaart van AMD 850+ euro :)
Niet te verwarren met de 7790.

Edit:

Maar heb je de drivers van je CD zelf al geprobeerd zoals in je AMD topic ook wordt aangesneden.

Volgens mij staat het herkennen van de kaart compleet los van het feit dat je voeding het niet zou trekken te ja of te nee. In 2D omgeving (desktop ect.) Verbruikt het kaartje amper iets.
Dus je PC zou de kaart gewoon moeten herkennen.

Echter in een 3D omgeving, zou je problemen krijgen omdat je voeding het niet trekt.
Dus ik nijg meer richting een software probleem ipv een hardware

[ Voor 75% gewijzigd door mukkel op 19-04-2013 11:36 ]

• Deveon
  • Niet online
mukkel schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 11:28:
Volgens mij staat het herkennen van de kaart compleet los van het feit dat je voeding het niet zou trekken te ja of te nee. In 2D omgeving (desktop ect.) Verbruikt het kaartje amper iets.
Dus je PC zou de kaart gewoon moeten herkennen.

Echter in een 3D omgeving, zou je problemen krijgen omdat je voeding het niet trekt.
Dus ik nijg meer richting een software probleem ipv een hardware
Dat was mijn gedachte dus ook.

In mij vorige post staat een typfoutje,ik bedoelde natuurlijk een speciale driver voor 7790. De driver van de cd heb ik inderdaad niet geprobeerd.

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:27
Zie HD 7790 wordt niet gedetecteerd
Exact hetzelfde probleem. En in mijn systeem zat eerst een 8800 GTX, welke meer stroom vraagt dan een HD 7790.

Heeft de aparte driver trouwens nog iets opgeleverd?

[ Voor 47% gewijzigd door PatrickC op 19-04-2013 22:16 . Reden: Vraag toegevoegd ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Deveon
  • Niet online
Ah mijn topic al gevonden.. Ik heb nog niet getest, wordt pas maandag of dinsdag, maar ik heb veel vertrouwen dat het een driver issue is.

Zie ook:
http://forums.amd.com/gam...catid=440&threadid=165409

[ Voor 24% gewijzigd door Deveon op 19-04-2013 22:21 ]

• PatrickC
Op de AMD site staat alleen:
The Catalyst™ Performance Driver for the AMD Radeon™ HD7790 graphics card for Windows based systems contains an update that resolves Corruption in Tomb Raider with TressFX enabled.

Niets over het niet detecteren van de kaart. :-(

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Deveon
  • Niet online
Ook in mijn thuis systeem wordt de videokaart niet correct herkent.. We kunnen toch niet de enige zijn met dit onverklaarbare probleem? Ik neig echt om hem terug te gaan sturen..

• PatrickC
Ik heb vandaag de kaart terug ontvangen en ingebouwd. Hierna de MSI driver geinstalleerd die op de bijgeleverde CD stond. De versie van die driver is 12.1. Bij de installatie werd nu wel de grafische chipset gedetecteerd en driver geinstalleerd. Dit werkte zowel onder W7 64 bit als W8 64 bit. In een 2e W7 installatie (systeem heeft een triple boot) heb ik de AMD driver geinstalleerd die alleen voor de HD 7790 is bestemd (download van AMD website). Dit is ook een 12.1 driver. Ook die werkte.

Normaal is het advies om de laatste driver versie te gebruiken, zeker als het een nieuwe kaart/chipset betreft. Maar met de HD 7790 is schijnbaar iets vreemds aan de hand. Waarom heeft AMD hier een aparte driver voor?

Pagina: 1