HD 7790 wordt niet gedetecteerd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:27
Ik heb vandaag een HD7790 kaart ingebouwd in m'n oude PC, maar de kaart wordt niet gedetecteerd. Ik heb de laatste drivers van AMD geinstalleerd (zelfs de laatste beta), maar dat mocht niet baten. :-(

Windows blijft 'Standard VGA Adapter' aangeven. Zowel in Windows 7 64 bit als Windows 8 64 bit heb ik dit probleem.

Voor zover ik kan beoordelen heb ik de kaart goed geinstalleerd, incl. PEG6 voedingskabel. De kaart vervangt een nVidia 8800 GTX kaart (was stuk). Aan de voeding zou het dus volgens mij niet kunnen liggen, omdat de HD 7790 minder stroom vereist dan mijn oude kaart.

Ik heb tijdelijk een Radeon X700 in het systeem gebruikt, en die werkte gewoon goed in Windows 7. In Windows 8 gebruikte deze de standaard Microsoft driver, omdat de X700 niet wordt ondersteund in Windows 8.

Op deze manier heb ik natuurlijk niets aan deze kaart. :-(
Hebben jullie misschien een oplossing?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Heb je driver sweeeper gebruikt om echt alles te verwijderen van je oude nvidia kaart?
http://www.guru3d.com/con...uru3d_driver_sweeper.html

[ Voor 26% gewijzigd door calsonic op 13-04-2013 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Onder Windows 8 heb ik alleen nog maar de Radeon X700 gebruikt zonder driver van AMD, omdat hiervoor geen driver was voor W8.

Tijdens de AMD Catalyst installatie zie ik ook niet voorbij komen dat de graphics drivers worden geinstalleerd. Wel de HDMI Audio driver, dus dat deel van de kaart ziet Windows wel.

Ik heb ook nog even de voedingsstekker losgemaakt om te controleren of die werkt en als ik dat doe, dan krijg ik geen beeld meer en de ventilator op de kaart werkt dan ook niet, dus die stekker lijkt zijn werk te doen.

Het kan toch ook niet met de PCI-e versie van mijn moederbord te maken hebben. Deze is nog versie 1.1. Maar de kaart zou toch downwards compatible moeten zijn?

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-07 17:43

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

PCI-e is backwards compatible, maar je moet misschien wel een bios update uitvoeren op je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-07 17:26

ötzi

eclecticus

Geef eens de specs van je systeem, zou inderdaad een bios update kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Probeer eens een iets oudere driver. Ik had hetzelfde probleem met mijn 7790, de allernieuwste driver weigerde het ding te detecteren. 1 oudere versie werkte zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Het is een Dell Dimension 9200 met een Intel Core 2 Duo 6600 2.40 GHz, 4 GB RAM en Windows 8 Pro 64 bit UK. In het systeem zat eerst een nVidia 8800 GTX welke met 2 6-pins connectoren op de voeding was aangesloten. Deze kaart is een half jaar geleden stuk gegaan en ik heb tijdelijk een oude Radeon X700 in het systeem gehad. De nieuwe HD 7790 zit met 1 6-pins connector aangesloten aangezien deze er maar één (nodig) heeft.

Ik heb het BIOS geupgrade naar de laatste versie 2.5.3. Tevens heb ik de Catalyst Drivers 12.10, 13.1 en 13.3 Beta geprobeerd, allemaal zonder resultaat. De HDMI Audio wordt trouwens wel gedetecteerd in Catalyst 13.1 of hoger en ik zie 'AMD High Definition Audio Device' ook staan in de Device Manager.

Driver Sweeper en de Catalyst uninstaller van AMD zelf heb ik ook al geprobeerd. Heeft allemaal geen effect.

Zie ook:
http://www.tomshardware.c...-card-dell-dimension-9200
Hoewel de voeding in de Dimension 9200 maar 375W is, wat onder de eisen van een HD 7790 ligt, zou de voeding het probleem niet kunnen zijn. Het PCI-E slot is 1.1a.

[ Voor 20% gewijzigd door PatrickC op 14-04-2013 11:36 . Reden: Extra info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Inmiddels is de kaart retour gestuurd en de webwinkel heeft 'm getest en geeft aan dat de kaart gewoon normaal werkt en ze sturen de kaart dus weer terug naar mij. Dus nu zit ik met een kaart opgescheept waar ik niets mee kan doen.

Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Je moet de speciale driver hebben voor de 7790. Zie ook mijn post in dit forum.

Videokaart wordt niet (correct) herkend

[ Voor 29% gewijzigd door Deveon op 19-04-2013 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Probleem is opgelost! :)

Ik heb vandaag de kaart terug ontvangen en ingebouwd. Hierna de MSI driver geinstalleerd die op de bijgeleverde CD stond. De versie van die driver is 12.1. Bij de installatie werd nu wel de grafische chipset gedetecteerd en driver geinstalleerd. Dit werkte zowel onder W7 64 bit als W8 64 bit. In een 2e W7 installatie (systeem heeft een triple boot) heb ik de AMD driver geinstalleerd die alleen voor de HD 7790 is bestemd (download van AMD website). Dit is ook een 12.1 driver. Ook die werkte.

Normaal is het advies om de laatste driver versie te gebruiken, zeker als het een nieuwe kaart/chipset betreft. Maar met de HD 7790 is schijnbaar iets vreemds aan de hand. Waarom heeft AMD hier een aparte driver voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Kijk dat is goed nieuws! Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat het een compleet nieuwe chip is.
Pagina: 1