Onderhoud plegen of vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-06 21:26
Momenteel zit ik in dubio over mijn autootje. Het is een Corsa B uit 1999, met wat mankementen. Deze auto wordt dagelijks gebruikt om naar stage te rijden (+/- 110km, voornamelijk snelweg).

In januari van dit jaar heb ik deze auto tweedehands gekocht. Er waren wat dingetjes mee (display op dashboard functioneerde niet, slechte banden etc), maar dat is ondertussen gefixt. Echter maakte de auto de laatste tijd wat lawaai. Een familielid heeft ernaar gekeken en concludeerde dat er 2 gaatjes in de uitlaat waren geslagen, en dat de ophanging van de uitlaat er bijna onderuit lag (!). Nu is dit gefixt voor een klein bedrag, maar wel zorgelijk. Bij deze onderhoudsbeurt gaf dit familielid aan dat hij merkte dat de motor benzine lekt. Nu is dit niet veel, maar ik verwacht dat dat alleen maar erger wordt.

Tevens zit er bij de ventilator in de motor een los contact. De ventilator slaat soms wel en soms niet aan bij een oplopende temperatuur in de motor, waardoor deze temperatuur oploopt. Wanneer ik merk dat de temperatuur op 100C blijft staan, moet ik dan dus zelf warme lucht in de auto gaan blazen om de temperatuur weer naar beneden te krijgen. Na wat onderzoek blijkt het een los contact te zijn, wat waarschijnlijk ook niet zo prijzig zal zijn om op te lossen.

Waar ik momenteel mee zit is het volgende: ik heb het idee dat de problemen erger worden. Vandaag is het X, volgende week is het Y. Daarbij moet ik nog ruim 2 maanden stage lopen, dus ruim 4400km rijden (exclusief privékilometers). Verder ben ik ook van plan om deze auto mee te gaan nemen op vakantie (Zuid-Frankrijk, ook weer 2000km+).
Nu kan ik deze Corsa wegbrengen voor onderhoud en op laten lappen, waardoor ik weer vooruit kan. Echter kan ik me heel goed voorstellen dat ik nu onderhoud laat doen, en dat ik volgende week wéér iets heb.
Aan de andere kant kan ik de auto beter verkopen/inruilen, nu hij nog rijdt. Ik kan dan het hoodnodige onderhoud eraan doen zodat hij weer stabiel blijft. Immers kan ik er nu nog iets voor krijgen, als hij straks grote gebreken heeft niet/nauwelijks. Dat bedrag (+ bijleggen) kan ik dan besteden aan een recentere auto, waar ik langer mee kan gaan rijden en waarbij investeren in onderhoud ook rendabeler is.

Mijn vraag is: wat te doen? De Corsa voor onderhoud wegbrengen en doorbikkelen, of oplappen, verkopen en een vervanger (recentere auto) aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Je weet ook niet wat je ervoor terugkoopt en de dingen die jij noemt zijn nou niet echt spectaculaire dingen. Een lekkende injector en/of benzineleiding is zo op te lossen, los contact ook. Ik weet niet wat je budget is, maar voor een andere auto van de aanschafprijs van een Corsa uit '99 kunnen makkelijk nog ergere problemen komen (lekke koppakkingen en dergelijke).

Als je nou toch al wat dingetjes hebt opgelost zou ik gewoon nog even doorgaan. Je zou eventueel een onafhankelijk persoon die een beetje bekend is met die auto's (kijk eens bij een club of iets dergelijks) je auto nog kunnen laten nakijken, dan heb je een beetje objectief zicht op wat er gaat komen en kan je deze beslissing makkelijker maken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-06 22:37
Doorrijden. Kleine dingen fixen, zeker benzine-euvel. Lekkende benzine is gevaarlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
Als het los contact al is opgespoord (m.a.w. dat de monteur al weet waar het zit) gewoon oplossen. Sowieso moet je het oplossen. Net als het benzine probleem. Is het echt benzine trouwens? niet gewoon motorolie? (is nogal een verschil in gevaarlijkheid)

Ik heb nu tijdelijk ook zo'n oud klein autootje. Leeftijd op zich is geen probleem (ik heb nog veel oudere auto's :P ) maar het zijn gewoon niet de beste auto's om oud te worden. Maar daar tegenover staat dat het simpele auto's zijn, en onderdelen goedkoop. Het blijft lastig.
Maar de door jou genoemde dingen zullen vrij klein zijn. Het benzine probleem kan bijvoorbeeld een aansluiting zijn die niet goed is. Brandstofpomp zou nog kunnen, is iets duurder.
Maar gezien deze problemen zou ik het weer even fixen en kijken hoe hij het verder doet.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

tja, auto's die nooit/spaarzaam onderhouden worden, worden vanzelf vervelend en onbetrouwbaar.. is ook afschrijving, als je *alles* aan een auto reviseert en/of vervangt door nieuwe delen, dan ben je zo het hele bedrag voor een nieuwe auto kwijt. gelukkig hoeft dat echt niet, maar het is wel normaal dat er af en toe wat is, zeker als dingen die eigenlijk gewoon bij onderhoud horen worden overgeslagen "omdat het toch nog prima werkt"..

..Dingen als elke paar jaar de brandstofslangen vervangen, bougiekabels, remvloeistof verversen, etc.. om maar wat dingen te noemen, en die doet vrijwel niemand, en het resultaat is dat op een gegeven moment de leidingen toch gaan lekken, of dat de ontsteking slecht/niet begint te werken als het vochtig weer is.. en als je maar genoeg van dat soort dingetjes laat sloffen, krijg je vanzelf een auto vol met versleten onderdelen, die telkens op een andere manier kleine defecten ontwikkeld, en dan is het al snel een "onbetrouwbare klote-auto", eerdere valse zuinigheid in de categorie: "auto heeft vrijwel geen onderhoud nodig, superbetrouwbaar" komt dan ineens op een vervelende manier toch weer terug..

Dat gezegd, ik zou de auto lekker houden, je weet nu wat je hebt, en je hebt dr al wat dingen aan vervangen, als je nu gaat verkopen, koop je altijd andermans ellende..

[ Voor 7% gewijzigd door AlexanderB op 15-04-2013 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:58
In ieder geval een ANWB reis en kredietbrief plus (als dat nog zo heet tenminste) aanschaffen. Dan ben je gedekt in het buitenland (afslepen etc). Kan me voorstellen als je nu al koelproblemen hebt je met 30 plus graden aan de route de soleil meer problemen gaat krijgen. Hopelijk is het alleen dat contact maar iets zegt dat als er nu al zoveel kleine achterstallige onderhoudsproblemen zijn het alleen maar erger kan worden.

Ik zou hem niet wegdoen, maar de koel en benzineproblemen wel zo snel mogelijk oplossen. Daarna had ik bekenen hoeveel problemen er ontstaan in die 4400 kilometer. Loop je van het ene in het andere probleem was ik er niet mee naar Frankrijk gereden. Is hij na het fixen 4400 kilometer betrouwbaar geblemen had ik het wel aangedurfd.

Laat hem anders een voor een beurt wegbrengen. Remmen nakijken, olie en filters wisselen etc...

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:42
Kleine dingen kunnen best veel kosten. Ik zou je aanraden om een tweedehands auto aan te schaffen en dan het liefst bij je garagist. Dan heb je 1 jaar garantie (in België toch) en de garagist zal geen slechte auto's verkopen want dat werkt alleen maar tegen hem.

Koop je auto's op het internet dan weet je vaak niet wat je koopt...
Als je bv. een auto vindt op het internet, contacteer dan je garagist en vraag of hij mee wil gaan kijken. Die kan controleren of alles in orde is en let op dingen waar een andere koper niet op let.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@AlexanderB: Dingen als brandstofleidingen vervangen doet vrijwel niemand preventief, en dat is ook volledig terecht. Daar is bijna nooit wat mee, en als er wat mee is, dan is het lekkage. Geen defect waar je mee stil komt te staan, en kun je ze alsnog vervangen. Ik heb het zelf wel eens bij m'n oldtimer gehad ja, maar verder nog nooit bij een normale auto (alsin minder dan 20 jaar oud) gezien.

Ontsteking is ook zoiets. Je kunt wel iedere keer preventief alles gaan vervangen, maar dat kost ook geld. Beter rij je er gewoon mee door, en als de motor dan effe iets minder soepel loopt, of eens wat inhoud, dan vervang je de ontsteking.

Remvloeistof moet je natuurlijk wel in de zoveel tijd verversen. En daar ben ik wel met je eens dat dat te weinig gebeurt.

Maar bij dit soort autootjes heb je toch meestal andere defecten. Zoals bijvoorbeeld een elektra probleem, kapotte draagarmen of schokbrekers. Of versleten wiellager. Koppeling die op een gegeven moment aan de beurt is. Koppakking..

Daarbij moet ik wel zeggen, als je een auto hebt die nog echt wat waard is, je natuurlijk anders om gaat met preventief onderhoud. Eventueel ook een onderhoudshistorie op peil houden e.d.

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 15-04-2013 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

CedricD schreef op maandag 15 april 2013 @ 10:51:
Kleine dingen kunnen best veel kosten. Ik zou je aanraden om een tweedehands auto aan te schaffen en dan het liefst bij je garagist. Dan heb je 1 jaar garantie (in België toch) en de garagist zal geen slechte auto's verkopen want dat werkt alleen maar tegen hem.
Lol, dan ken je de gemiddelde garage nog niet :D En op de meeste goedkope tweedehandsjes zit hier absoluut geen garantie, afgezien van de wat recentere/duurdere waar dan wel weer 6 maanden BOVAG-garantie op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

!null schreef op maandag 15 april 2013 @ 11:40:
@AlexanderB: Dingen als brandstofleidingen vervangen doet vrijwel niemand preventief, en dat is ook volledig terecht. Daar is bijna nooit wat mee, en als er wat mee is, dan is het lekkage. Geen defect waar je mee stil komt te staan, en kun je ze alsnog vervangen. Ik heb het zelf wel eens bij m'n oldtimer gehad ja, maar verder nog nooit bij een normale auto (alsin minder dan 20 jaar oud) gezien.
Tja, bij een diesel-auto betekent lek dat er lucht in de leiding komt, en lucht betekent dat je stil komt te staan.. ;) het hangt dr dus maar net vanaf.. En het is ook nooit fijn als je auto spontaan besluit dit te doen:
Afbeeldingslocatie: http://bin.snmmd.nl/m/m1cz3eaaq11g_medium.jpg
Ontsteking is ook zoiets. Je kunt wel iedere keer preventief alles gaan vervangen, maar dat kost ook geld. Beter rij je er gewoon mee door, en als de motor dan effe iets minder soepel loopt, of eens wat inhoud, dan vervang je de ontsteking.
Elke 100.000 km hoort dr gewoon n setje nieuwe bougiekabels op a €50.. (en want slecht werkende ontsteking is ook slecht voor het verbruik, ook al loopt de motor nog wel..)
Maar bij dit soort autootjes heb je toch meestal andere defecten. Zoals bijvoorbeeld een elektra probleem, kapotte draagarmen of schokbrekers. Of versleten wiellager. Koppeling die op een gegeven moment aan de beurt is. Koppakking..
Die 1e paar zijn dingen van letterlijk tientjeswerk, alleen een koppeling of een koppakking is vervelend, want dat is veel werk, dus komen er hoge uurloon-kosten bij kijken.. Qua onderdelen is ook dat het eind van de wereld niet..
Daarbij moet ik wel zeggen, als je een auto hebt die nog echt wat waard is, je natuurlijk anders om gaat met preventief onderhoud. Eventueel ook een onderhoudshistorie op peil houden e.d.
Dat, maar sowieso, als je een auto voor minder dan 10% van de nieuwprijs koopt, kan je dr wel vanuit gaan dat er ook wel wat onderhoud nog op moet voor ie weer vrijwel net zo betrouwbaar is als nieuw.

Alleen helaas gaat van onderhoud de waarde amper/niet omhoog want mensen kijken alleen maar naar "oh, die van die andere advertentie kost minder", ook al heeft die compleet verwaarloosd onderhoud.. Dus fatsoenlijk onderhouden "moet" je alleen doen als je de auto zelf langer wilt houden.. Of je doet geen onderhoud, en verkoopt de auto kort daarna.. (En dan krijg je, zoals ik al zei, dat je altijd andermans ellende koopt, mensen verkopen hun auto (naar mijn ervaring) alleen maar als ze geen zin meer hebben in het onderhoud. of omdat ze iets beters kunnen rijden voor hetzelfde bedrag per maand..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:44
Ach, een los contactje in de ventilatormotor is zo te fixen toch? Als daar bij te komen is that is. Een benzine lek lijkt me niet veel meer te zijn dan een brak slangklemmetje of een poreus slangetje?

Hoeveel km heeft de auto gereden en komt er binnenkort een distributiewissel aan? Als de distributie recent vervangen is kun je die paar dingetjes laten fixen en doorrijden. Maar een distributiewissel is duur dus als die er binnenkort ook aan zit te komen dan zou ik op zoek gaan naar wat anders

Trouwens, doorrijden bij een warmlopende motor is nooit tof, daar gaat uiteindelijk je koppakking aan kapot en dan ben je nog verder van huis. Dus als je dat losse contactje laat voor wat het is dan is het vrij snel gebeurt als de koppakking eenmaal kapot is

[ Voor 20% gewijzigd door FastFred op 15-04-2013 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
Naar aanleiding van de reacties heb ik even op een rij gezet wat het allemaal zou gaan kosten. Het komt erop neer dat het onderhoud (los van het onderhoud tot dusver) minimaal de helft gaat kosten van wat ik in eerste instantie voor de auto heb betaald.

Wat ik mij dan in deze afvraag is of het niet verstandiger is om het geld voor uitgebreid onderhoud in de auto in mijn zak te steken en de hoognodige dingen te laten repareren, waarbij ik dan het overgehouden geld inclusief de opbrengst van verkoop, plus bijleggen een recentere auto kan kopen? Ik realiseer me dat ook bij een recentere auto gebreken aanwezig kunnen zijn, maar ik investeer dan liever in een auto waarvan ik met meer zekerheid kan zeggen dat ik hem over 1-2 jaar nog rijd. De insteek van de huidige Corsa was in eerste instantie namelijk om mijn stageperiode te overbruggen.

Persoonlijk heb ik namelijk niet zoveel zin om te gaan dweilen met de kraan open, terwijl ik weet dat ik deze Corsa over ongeveer 3 maanden hoogstwaarschijnlijk niet meer rijd.

Wellicht dat ik hieraan toe moet voegen dat ik kan kijken voor een auto rond de €3000, wat een andere prijsklasse is dan waar deze Corsa in zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Mint op 15-04-2013 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@adyta, kun je aangeven welke bedragen je over praat?
Want de genoemde defecten zouden niet erg duur moeten zijn om te repareren. Maar als je de auto maar voor 400 euro gekocht hebt (om maar wat te noemen) dan gaat het inderdaad snel over de helft van de waarde van de auto.
AlexanderB schreef op maandag 15 april 2013 @ 12:04:
[...]

Tja, bij een diesel-auto betekent lek dat er lucht in de leiding komt, en lucht betekent dat je stil komt te staan.. ;) het hangt dr dus maar net vanaf.. En het is ook nooit fijn als je auto spontaan besluit dit te doen:
[afbeelding]
Met een diesel zul je het erg snel merken, vaak begint een diesel met slecht starten wat duidt op een lek in het brandstof traject. En diesel vliegt niet zo snel in de fik.
Bij lekkende benzine is er zeker gevaar, ben ik helemaal met je eens. Maar de afgebeelde Skoda is nog behoorlijk jong. Weet niet hoe oud die precies is, maar het is logischerwijs zo'n leeftijd waarop dat soort dingen niet vervangen zijn (en ook niet vervangen zouden moeten worden, is iets voor oudere auto's).
[...]

Elke 100.000 km hoort dr gewoon n setje nieuwe bougiekabels op a €50.. (en want slecht werkende ontsteking is ook slecht voor het verbruik, ook al loopt de motor nog wel..)
Een slecht verbruik is net als een slecht lopende motor een van de klachten waarop je de ontsteking kunt vervangen. En iedere 100.000 km dat vervangen kost natuurlijk weinig, op de levensduur van een auto. Dus wat dat betreft is het een hartstikke goed idee.
Maar bij een wat oudere goedkope auto waarvan je de onderhoudshistorie niet (of niet precies) weet, ga ik niet preventief dingen vervangen. Alleen wanneer ik klachten heb.
[...]

Die 1e paar zijn dingen van letterlijk tientjeswerk, alleen een koppeling of een koppakking is vervelend, want dat is veel werk, dus komen er hoge uurloon-kosten bij kijken.. Qua onderdelen is ook dat het eind van de wereld niet..
Ja eens. Ik bedoelde meer aan te geven dat dat soort problemen niet voorkomen kunnen worden met preventief onderhoud.
[...]

Dat, maar sowieso, als je een auto voor minder dan 10% van de nieuwprijs koopt, kan je dr wel vanuit gaan dat er ook wel wat onderhoud nog op moet voor ie weer vrijwel net zo betrouwbaar is als nieuw.

Alleen helaas gaat van onderhoud de waarde amper/niet omhoog want mensen kijken alleen maar naar "oh, die van die andere advertentie kost minder", ook al heeft die compleet verwaarloosd onderhoud.. Dus fatsoenlijk onderhouden "moet" je alleen doen als je de auto zelf langer wilt houden.. Of je doet geen onderhoud, en verkoopt de auto kort daarna.. (En dan krijg je, zoals ik al zei, dat je altijd andermans ellende koopt, mensen verkopen hun auto (naar mijn ervaring) alleen maar als ze geen zin meer hebben in het onderhoud. of omdat ze iets beters kunnen rijden voor hetzelfde bedrag per maand..)
In dit goedkope segment (van laten we zeggen onder de 2K voor het gemak) is het inderdaad echt heel willekeurig. Prima auto's, en ook auto's die vol zitten met problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 15-04-2013 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
!null schreef op maandag 15 april 2013 @ 13:05:
@adyta, kun je aangeven welke bedragen je over praat?
Want de genoemde defecten zouden niet erg duur moeten zijn om te repareren. Maar als je de auto maar voor 400 euro gekocht hebt (om maar wat te noemen) dan gaat het inderdaad snel over de helft van de waarde van de auto.
De auto is gekocht voor €1250 , er is nu voor zo'n €300 aan onderhoud in gestopt, waar het huidige onderhoud bij komt. Daarbij heeft hij sowieso een grote beurt nodig, wat bij navraag bij de garage €250 gaat kosten (exclusief gebreken die ze eventueel (maar waarschijnlijk) vinden).

Zoals ik in mijn edit aangaf, zit mijn budget voor een andere auto rond de €3000, waardoor ik in een andere prijsklasse kom dan waar de Corsa in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) hier weet je wat de gebreken zijn. Iedere keer dat je een 2e hands auto koopt moet je rekening houden met meerdere honderden EUR aan reparaties/onderhoud. Niks bijzonders dus.
2) als je een andere prijsklasse koopt, koop je niet meer betrouwbaarheid, je koopt bovenal meer toeters en bellen die mis kunnen gaan.

Voor EUR 3000 kun je een nieuwere, grotere, evt mooiere auto kopen. Maar je hebt geen enkele garantie dat je daar niet gelijk ook EUR 550 aan reparatie hebt.

De vraag is dus niet zozeer of je EUR 550 aan onderhoud gaat betalen, dat gaat sowieso wel gebeuren, de vraag is of je dat nog in je Corsa wilt stoppen. Waar wil je over een jaar in rijden?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je hebt al onderhoud laten plegen sinds je de auto hebt in Januari en toch heeft hij alweer een grote beurt nodig? Je moet denk ik even iets duidelijk zijn. Waarschijnlijk heeft hij nog geen onderhoud gehad, alleen maar reparaties. Ik zou bij dit soort auto's (in deze prijsklasse en lager) niet zo snel een grote beurt doen. Gewoon zorgen dat er op z'n tijd nieuwe olie (+ oliefilter) in komt, de rest is veel minder belangrijk. Ben je misschien voor 70 euro klaar ofzo. En dus nog de reparaties.
Heb je de auto met APK gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
dion_b schreef op maandag 15 april 2013 @ 13:22:
1) hier weet je wat de gebreken zijn. Iedere keer dat je een 2e hands auto koopt moet je rekening houden met meerdere honderden EUR aan reparaties/onderhoud. Niks bijzonders dus.
2) als je een andere prijsklasse koopt, koop je niet meer betrouwbaarheid, je koopt bovenal meer toeters en bellen die mis kunnen gaan.

Voor EUR 3000 kun je een nieuwere, grotere, evt mooiere auto kopen. Maar je hebt geen enkele garantie dat je daar niet gelijk ook EUR 550 aan reparatie hebt.

De vraag is dus niet zozeer of je EUR 550 aan onderhoud gaat betalen, dat gaat sowieso wel gebeuren, de vraag is of je dat nog in je Corsa wilt stoppen. Waar wil je over een jaar in rijden?
Het gaat me voornamelijk om dat laatste punt. Ik weet dat ik over een jaar niet meer in die Corsa rijd. Wellicht was het handig geweest om dat in de eerste post te vermelden. Dat een reparatie €550 gaat kosten doet wellicht wel pijn in mijn portemonnee, maar ik investeer dat liever in een auto waarvan ik weet dat ik hem blijf rijden.
!null schreef op maandag 15 april 2013 @ 13:25:
Je hebt al onderhoud laten plegen sinds je de auto hebt in Januari en toch heeft hij alweer een grote beurt nodig? Je moet denk ik even iets duidelijk zijn. Waarschijnlijk heeft hij nog geen onderhoud gehad, alleen maar reparaties. Ik zou bij dit soort auto's (in deze prijsklasse en lager) niet zo snel een grote beurt doen. Gewoon zorgen dat er op z'n tijd nieuwe olie (+ oliefilter) in komt, de rest is veel minder belangrijk. Ben je misschien voor 70 euro klaar ofzo. En dus nog de reparaties.
Dat klopt inderdaad, hij heeft geen grote beurt gehad. Ik heb alleen de defecten die ik merk laten repareren, omdat ik op dat moment financieel niet meer kon veroorloven. Nu is die situatie echter anders, en sta ik dus voor eerdergenoemde keuze. De auto is overigens begin januari 2013 nog gekeurd, maar daar wordt afaik alleen de technische staat gecontroleerd en niet de motorische staat (correct me if i'm wrong, zo werd het mij uitgelegd).

[ Voor 32% gewijzigd door Mint op 15-04-2013 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:58
!null schreef op maandag 15 april 2013 @ 13:25:
En dan vervolgens ergens achterop knallen omdat de remmen helemaal op waren ;). Ik snap je gedachte, en als iemand zelf kan controleren of verder alles goed is kan het prima. Maar ik zou zeker niet afraden een beurt uit te voeren, mede omdat een goede garage alle kritische systemen even nakijkt. Welke verder gaan dan alleen wat olie en een filter.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:42
Radiant schreef op maandag 15 april 2013 @ 11:45:
[...]

Lol, dan ken je de gemiddelde garage nog niet :D En op de meeste goedkope tweedehandsjes zit hier absoluut geen garantie, afgezien van de wat recentere/duurdere waar dan wel weer 6 maanden BOVAG-garantie op zit.
Mijn vader is garagist :) .

Maar ik leef niet in de stad ofzo, op de boerebuiten waar iedereen elkaar kent...
Zorgt ook voor een groot verschil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja klopt, remmen moeten wel goed functioneren, helemaal gelijk. Dus als de onderhoudshistorie onbekend is (grote kans) dan is het geen slecht idee om de remvloeistof laten vervangen.

@adyta, je hebt gelijk. APK is technische staat, en zegt weinig over de motor (alleen CO uitstoot, verder niks). Maar daarbij loopt men dus wel de ophanging langs, wat scheelt.

Zelf zou ik eigenlijk de auto gewoon in ruilen op een Toyota Yaris of een Daihatsu-tje voor het genoemde budget. En daar je Corsa (met gebreken zoals ie nu is) op inruilen. Dan geef je wat meer geld uit en krijg je niet persee heel veel meer auto voor terug. Maar het zit wel beter in elkaar, en veeeel betrouwbaarder.
Als je toch wil overstappen zou ik het nu doen. Maar het kan nog wel eens tegenvallen hoe weinig je voor je Corsa krijgt bij inruil.

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 15-04-2013 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
!null schreef op maandag 15 april 2013 @ 13:36:
Ja klopt, remmen moeten wel goed functioneren, helemaal gelijk. Dus als de onderhoudshistorie onbekend is (grote kans) dan is het geen slecht idee om de remvloeistof laten vervangen.

@adyta, je hebt gelijk. APK is technische staat, en zegt weinig over de motor (alleen CO uitstoot, verder niks). Maar daarbij loopt men dus wel de ophanging langs, wat scheelt.

Zelf zou ik eigenlijk de auto gewoon in ruilen op een Toyota Yaris of een Daihatsu-tje voor het genoemde budget. En daar je Corsa (met gebreken zoals ie nu is) op inruilen. Dan geef je wat meer geld uit en krijg je niet persee heel veel meer auto voor terug. Maar het zit wel beter in elkaar, en veeeel betrouwbaarder.
Als je toch wil overstappen zou ik het nu doen. Maar het kan nog wel eens tegenvallen hoe weinig je voor je Corsa krijgt bij inruil.
Ik ben zelf ook sterk aan het denken aan inruilen. Ik kan hem namelijk wel wat oplappen, maar ik voel er weinig voor om een auto door te verkopen waarvan ik weet dat die problemen gaat krijgen. Natuurlijk ben ik verplicht om bekende gebreken te vermelden bij de verkoop, maar dan krijg ik er waarschijnlijk niet veel meer voor (als iemand hem überhaupt koopt). Het is voor mij (en voor een potentiële koper) veiliger om hem dan in te ruilen bij de garage. Krijg ik geen problemen, is de ander veiliger in het verkeer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Met een diesel zul je het erg snel merken, vaak begint een diesel met slecht starten wat duidt op een lek in het brandstof traject.
Slecht/niet starten inderdaad, en dan is het pas een heel klein lekje.. en als de retour lek is, dan ben je gewoon geld aan het weggooien, haha..
En diesel vliegt niet zo snel in de fik. Bij lekkende benzine is er zeker gevaar, ben ik helemaal met je eens. Maar de afgebeelde Skoda is nog behoorlijk jong. Weet niet hoe oud die precies is, maar het is logischerwijs zo'n leeftijd waarop dat soort dingen niet vervangen zijn (en ook niet vervangen zouden moeten worden, is iets voor oudere auto's).
I know, dat ging over benzine..
Meestal gebeurt dat ook niet met recente auto's, maar er zijn genoeg verhalen van mensen met een mooie oldtimer "volledig origineel", spontaan in de fik.. Tja, sorry voor het originele, maar ik heb liever niet uitgedroogde brandstofslangen of nog de originele 30 jaar oude uitgedroogde banden.. Nou zal dat met de 1e 10 jaar geen issue zijn, maar met 15+ beginnen die slangetjes toch wel aardig poreus te worden, zeker icm de warmte onder de motorkap..
!null schreef op maandag 15 april 2013 @ 13:05:Maar bij een wat oudere goedkope auto waarvan je de onderhoudshistorie niet (of niet precies) weet, ga ik niet preventief dingen vervangen. Alleen wanneer ik klachten heb.
Oh.. mijn 1e auto zat na 1 dag in elkaar (slechte remmen, "dealeronderhouden my ass"),
de 2e heb ik zo'n beetje helemaal uit elkaar gehad en alles vervangen wat draaide of van rubber was, inclusief de complete motor, (en daarna verkocht, heb dr nogsteeds spijt van, en n hoop geld op weggegooid)
3e (+4e voor onderdelen) heb ik echt helemaal tot op het kale frame gestript en ben ik nogsteeds mee bezig om m te restaureren/tunen, die word in alle opzichten nog beter dan m'n vorige auto, en deze ga ik voorlopig echt niet verkopen.. Maargoed, dat is ook wel echt overkill, en pure hobby, niet omdat het verstandig is..
!null schreef op maandag 15 april 2013 @ 13:05:In dit goedkope segment (van laten we zeggen onder de 2K voor het gemak) is het inderdaad echt heel willekeurig. Prima auto's, en ook auto's die vol zitten met problemen.
Yep.. maar hoe dan ook, alle auto's hebben onderhoud nodig, en hoe groter ze zijn, hoe duurder de onderdelen.. in before uitzondering die de regel bevestigd. En verwacht vooral niet om van auto te wisselen om onder onderhoud uit te komen, want vooral dan kom je snel voor vervelende verrassingen te staan.. (zoals ik al zei, auto's gaan weg omdat de onderhoud of het verbruik te duur worden, (of omdat er een mooie glimmende nieuwe komt die beter is voor hetzelfde bedrag aan vaste lasten+verbruik+onderhoud..))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Onderhoud is het probleem ook niet. Meer de reparaties :P

Van deze Corsa is het moeilijk te zeggen hoe hij het in de toekomst gaat doen. Maar het kan zo maar zijn dat hij lekker door blijft gaan met defecten krijgen. Je kunt met een investering van een paar duizend euro toch echt wel een autootje kopen waarvan dat veel minder waarschijnlijk is. En zeker als je al kijkt naar een andere auto omdat je niet heel lang met deze door gaat rijden.
Waarschijnlijk ga ik mijn eigen autootje vroeger of later ook inruilen op een Yaris. Is gewoon veel betrouwbaarder, heb je bijna geen omkijken naar. Maar goed, voor hetzelfde geld blijft m'n huidige autootje het prima doen en zou een overstap alleen maar zonde van het geld zijn.

@adyta, wat verbruikt de Corsa nu? Wellicht is een overstap naar een andere auto ook lonend omdat een andere auto veel zuiniger kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
!null schreef op maandag 15 april 2013 @ 13:59:
Onderhoud is het probleem ook niet. Meer de reparaties :P

Van deze Corsa is het moeilijk te zeggen hoe hij het in de toekomst gaat doen. Maar het kan zo maar zijn dat hij lekker door blijft gaan met defecten krijgen. Je kunt met een investering van een paar duizend euro toch echt wel een autootje kopen waarvan dat veel minder waarschijnlijk is. En zeker als je al kijkt naar een andere auto omdat je niet heel lang met deze door gaat rijden.
Waarschijnlijk ga ik mijn eigen autootje vroeger of later ook inruilen op een Yaris. Is gewoon veel betrouwbaarder, heb je bijna geen omkijken naar. Maar goed, voor hetzelfde geld blijft m'n huidige autootje het prima doen en zou een overstap alleen maar zonde van het geld zijn.

@adyta, wat verbruikt de Corsa nu? Wellicht is een overstap naar een andere auto ook lonend omdat een andere auto veel zuiniger kan zijn.
Hij rijdt nu ongeveer 1 op 11-13, ik rijd tussen de 450-550km op een tank (40 liter).

En inderdaad, misschien blijft hij inderdaad doorrijden na het oplossen van de huidige problemen. Echter, gezien de gebreken die de auto heeft getoond in de tijd dat ik hem heb (er was altijd wel iets: gaatjes in de uitlaat, multiriem vervangen etc), heb ik er niet echt vertrouwen in dat dat verbetert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Inruilen voor een zuiniger modelletje (dat bijvoorbeeld 1 op 17 of zuiniger rijdt) kan met je huidig gebruik ook behoorlijk schelen op jaarbasis. Zo 1000 euro per jaar minder aan brandstof kwijt.
Dus de vraag is, verwacht je het huidige gebruik zo (ongeveer) te blijven doen, ook nadat je niet meer naar je stage hoeft? Als je verwacht veel kilometers te blijven doen zou ik zeker een andere auto aanschaffen, en dan een veel zuinigere kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
!null schreef op maandag 15 april 2013 @ 14:13:
Inruilen voor een zuiniger modelletje (dat bijvoorbeeld 1 op 17 of zuiniger rijdt) kan met je huidig gebruik ook behoorlijk schelen op jaarbasis. Zo 1000 euro per jaar minder aan brandstof kwijt.
Dus de vraag is, verwacht je het huidige gebruik zo (ongeveer) te blijven doen, ook nadat je niet meer naar je stage hoeft? Als je verwacht veel kilometers te blijven doen zou ik zeker een andere auto aanschaffen, en dan een veel zuinigere kopen.
In hoeverre ik afstanden ga rijden kan ik op het moment niet zeggen. Zoals aangegeven ga ik er wel mee naar Zuid-Frankrijk, maar dat is eenmalig. Verder kan het zo zijn dat ik werk vind op een gelijke afstand van huis, maar dat kan ook verder weg zijn of juist dichterbij huis. Ik verwacht dat de afstand wel ongeveer hetzelfde zal blijven. Ik woon namelijk in Limburg, en voor werk binnen Software Engineering moet ik toch al gauw 50+km van huis gaan werken. Ook qua verbruik is het dan wellicht interessant om voor een andere auto te gaan, denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wellicht kun je dan beter deze even aanhouden. Je zult altijd wel veel blijven rijden, maar wellicht krijg je een baan met lease auto. Niet dat je daar vanuit moet gaan, maar het zou zo maar kunnen. En misschien moet je zelfs zo ver rijden dat je beter een hele zuinige diesel kunt kopen.

Je weet nog niet wat je straks het beste kunt gebruiken, dus kun je het beter even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
!null schreef op maandag 15 april 2013 @ 15:31:
Wellicht kun je dan beter deze even aanhouden. Je zult altijd wel veel blijven rijden, maar wellicht krijg je een baan met lease auto. Niet dat je daar vanuit moet gaan, maar het zou zo maar kunnen. En misschien moet je zelfs zo ver rijden dat je beter een hele zuinige diesel kunt kopen.

Je weet nog niet wat je straks het beste kunt gebruiken, dus kun je het beter even afwachten.
Dat is ook weer een knelpunt. Ik denk niet dat ik te lang moet wachten met een beslissing maken, omdat ik sterk het vermoeden heb dat er steeds meer puntjes bijkomen om te laten repareren (waardoor de kosten weer oplopen). Dit vind ik op zich niet zo'n probleem, maar dan wil ik wel graag weten wat de beste oplossing is.

Ik snap jouw redenatie zeer goed, maar als ik rekening houd met het feit dat ik deze auto over 3-4 maanden niet meer rijd, betwijfel ik of het verstandig is om deze auto te blijven rijden (inclusief het benodigde onderhoud en de daaraan verbonden kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar dat weet je niet. Dat is speculeren. Je kunt ook speculeren dat je een baan met lease auto krijgt, je kunt ook nog eens speculeren dat je helemaal geen baan kan vinden. Dan is het beter dat je die paar duizend euro nog lekker op de bank hebt staan.

Je hebt nu vrij simpele problemen. Los deze op. Kijk nog even aan hoe hij het doet. En als hij zich aardig houdt, geef hem dan een onderhoudsbeurt voordat je naar Frankrijk gaat. Daarna zie je wel verder.
Misschien wel nuttig om ANWB te nemen, met oog op je vakantie. Remt de auto wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
!null schreef op maandag 15 april 2013 @ 15:52:
Maar dat weet je niet. Dat is speculeren. Je kunt ook speculeren dat je een baan met lease auto krijgt, je kunt ook nog eens speculeren dat je helemaal geen baan kan vinden. Dan is het beter dat je die paar duizend euro nog lekker op de bank hebt staan.

Je hebt nu vrij simpele problemen. Los deze op. Kijk nog even aan hoe hij het doet. En als hij zich aardig houdt, geef hem dan een onderhoudsbeurt voordat je naar Frankrijk gaat. Daarna zie je wel verder.
Misschien wel nuttig om ANWB te nemen, met oog op je vakantie. Remt de auto wel goed?
Nouja, wat is goed remmen? Ik sta bij een snelheid van 50km/u niet binnen een seconde stil, maar ik heb ook geen remweg van 500 meter. Als ik andere auto's vergelijk (bijvoorbeeld een Corsa van een vriend van me, zelfde bouwjaar), remt de mijne een heel stuk slechter. Waarschijnlijk zal dat een van de punten zijn die bij een beurt boven water komen die aandacht nodig gaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Rij je dan ook zelf in de Corsa van vriend van je? Om goed te kunnen vergelijken.
Hoe dan ook, door de garage de remmen na laten kijken (en eventueel remvloeistof vervangen) wanneer je de auto wegbrengt voor de genoemde defecten kan zeker geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

adyta schreef op maandag 15 april 2013 @ 14:18:
[...]

In hoeverre ik afstanden ga rijden kan ik op het moment niet zeggen. Zoals aangegeven ga ik er wel mee naar Zuid-Frankrijk, maar dat is eenmalig. Verder kan het zo zijn dat ik werk vind op een gelijke afstand van huis, maar dat kan ook verder weg zijn of juist dichterbij huis. Ik verwacht dat de afstand wel ongeveer hetzelfde zal blijven. Ik woon namelijk in Limburg, en voor werk binnen Software Engineering moet ik toch al gauw 50+km van huis gaan werken. Ook qua verbruik is het dan wellicht interessant om voor een andere auto te gaan, denk ik zo.
Minimaal voor een auto met ander brandstof. Benzine is voor dat soort afstanden gewoon duur.

Eigenlijk lijkt je situatie vrij veel op wat in dit topic besproken wordt:
Zo, wat te kiezen en te doen?
- maar reikt jouw budget wat minder ver. Meeste oplossingen zijn voor jou ook potentieel relevant.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
adyta schreef op maandag 15 april 2013 @ 15:55:
[...]

Nouja, wat is goed remmen? Ik sta bij een snelheid van 50km/u niet binnen een seconde stil, maar ik heb ook geen remweg van 500 meter. Als ik andere auto's vergelijk (bijvoorbeeld een Corsa van een vriend van me, zelfde bouwjaar), remt de mijne een heel stuk slechter. Waarschijnlijk zal dat een van de punten zijn die bij een beurt boven water komen die aandacht nodig gaan hebben.
Ook helemaal afhankelijk van wat voor Corsa dat is? Is dat een zelfde model als de jouwe of 5 jaar jonger?

Ik zou als het niet al te duur is die 2 puntjes oplappen, komen er meer duurdere gebreken bij, weg doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
dion_b schreef op maandag 15 april 2013 @ 16:36:
[...]

Minimaal voor een auto met ander brandstof. Benzine is voor dat soort afstanden gewoon duur.

Eigenlijk lijkt je situatie vrij veel op wat in dit topic besproken wordt:
Zo, wat te kiezen en te doen?
- maar reikt jouw budget wat minder ver. Meeste oplossingen zijn voor jou ook potentieel relevant.
Goeie, dat topic neem ik inderdaad even mee. Inderdaad valt dat buiten mijn budget, maar de redeneringen gaan inderdaad wel op voor mijn situatie. Danku!
FastFred schreef op maandag 15 april 2013 @ 17:59:
[...]

Ook helemaal afhankelijk van wat voor Corsa dat is? Is dat een zelfde model als de jouwe of 5 jaar jonger?

Ik zou als het niet al te duur is die 2 puntjes oplappen, komen er meer duurdere gebreken bij, weg doen.
Het is precies hetzelfde model, zelfde bouwjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Mja, wie ben ik om dat te zeggen. Ik ben een Citroen ZX aan het oplappen voor iets meer dan 2x de dagwaarde :P Dagwaarde a € 450,-

Maar dat doe ik gewoon omdat ik geen waarde hecht aan de dagwaarde. Ik ben gehecht aan die auto en het is een vrij zeldzame uitvoering (o.a. airco, elektr. ramen voor/achter, elektr. spiegels, mistlampen voor, 3e remlicht, hoogteverstelbare bestuurdersstoel, 5-deurs met meegespoten bumpers).

ZX'en met airco zijn er in NL naar schatting een stuk of 20 van (misschien zelfs minder)

[ Voor 77% gewijzigd door FastFred op 15-04-2013 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je de historie van een auto kent, zou ik repareren en doorrijden als het ongeveer evenveel kost als een nieuwe 2e hands kopen. De historie kennen is een groot goed, als je een nieuwe 2e hands koopt, koop je hoogstwaarschijnlijk andersmans ellende, zeker in deze prijsklasse.

Maar goed, met krap 4 maanden ervaring kun je nog niet echt over historie spreken... Moeilijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Grrrrrene op 15-04-2013 21:06 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

adyta schreef op maandag 15 april 2013 @ 19:17:
[...]

Goeie, dat topic neem ik inderdaad even mee. Inderdaad valt dat buiten mijn budget, maar de redeneringen gaan inderdaad wel op voor mijn situatie. Danku!
Ben daar ook poging aan het doen die kerel te overtuigen binnen jouw budget te blijven ;)

Voor EUR 3k kun je vorstelijk rijden als je wilt, sowieso zou ik altijd zo min mogelijk uitgeven aan een auto om minimaal aan je eisen te voldoen, auto's zijn namelijk waardeloze investeringen.

* dion_b heeft nooit meer uitgegeven aan een auto dan jouw budget, ook niet aan een motor trouwens :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
dion_b schreef op maandag 15 april 2013 @ 21:39:
[...]

Ben daar ook poging aan het doen die kerel te overtuigen binnen jouw budget te blijven ;)

Voor EUR 3k kun je vorstelijk rijden als je wilt, sowieso zou ik altijd zo min mogelijk uitgeven aan een auto om minimaal aan je eisen te voldoen, auto's zijn namelijk waardeloze investeringen.

* dion_b heeft nooit meer uitgegeven aan een auto dan jouw budget, ook niet aan een motor trouwens :P
Natuurlijk is het de bedoeling om zo min mogelijk uit te geven, het liefste houd ik het allemaal in mijn portemonnee. :)
Qua luxe-hebbedingen ben ik niet veeleisend. Ik hoef geen automatischverstelbarestoelmetkontwarmerenrugmassagedinges, ik zoek daarin een relatief recht-toe-recht-aan auto welke wat meer rijcomfort en stabiliteit kan bieden dan dat deze Corsa dat kan. Wat ik bijvoorbeeld merk is dat als ik op de snelweg rijd en een vrachtwagen in wil halen, ik wel eventjes moet wachten voordat ik daadwerkelijk van 90 naar 120 op ben getrokken (er ligt een 1-liter motor in). Geen ontzettend groot issue, maar wel erg vervelend. Kan me daarbij ook voorstellen dat het voor medeweggebruikers vervelend is om door mij op de rem te moeten.

Vanavond merkte ik, op weg naar huis, dat de verwarming in de auto (dus niet de fan bij de motor) niet meer functioneerde. Warme lucht van de motor ruikt niet zo fijn, dus dat was vrij vervelend. Toch zal dat iets kleins zijn. Echter merkte ik ook gerammel in de motor bij het rijden, met als resultaat dat ik maar voorzichtig ben gaan rijden via provinciale wegen (wat overigens dan weer zonder rare dingen verliep). Voor mij is het vertrouwen in een mooie toekomst met de auto vervlogen. Ik ga voor mezelf afwegen wat ik nog laat repareren alvorens hem weg te doen.

In ieder geval bedankt voor alle input, ik heb sowieso weer wat bijgeleerd over auto's en onderhoud. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:48
adyta schreef op maandag 15 april 2013 @ 22:01:
[...]
Natuurlijk is het de bedoeling om zo min mogelijk uit te geven, het liefste houd ik het allemaal in mijn portemonnee. :)
en
Voor mij is het vertrouwen in een mooie toekomst met de auto vervlogen..
Als je al zover bent, moet je eigenlijk niet meer aan reparaties denken, buiten de noodzakelijke om hem rijdend te houden.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Qua luxe-hebbedingen ben ik niet veeleisend. Ik hoef geen automatischverstelbarestoelmetkontwarmerenrugmassagedinges, ik zoek daarin een relatief recht-toe-recht-aan auto welke wat meer rijcomfort en stabiliteit kan bieden dan dat deze Corsa dat kan. Wat ik bijvoorbeeld merk is dat als ik op de snelweg rijd en een vrachtwagen in wil halen, ik wel eventjes moet wachten voordat ik daadwerkelijk van 90 naar 120 op ben getrokken (er ligt een 1-liter motor in). Geen ontzettend groot issue, maar wel erg vervelend. Kan me daarbij ook voorstellen dat het voor medeweggebruikers vervelend is om door mij op de rem te moeten.
Dan is het relevant om geen ondergemotoriseerd bakje te nemen. Toch hoeft dat ook niet moeilijk te zijn, een 1.9l diesel of 1.4l turbodiesel zou al prima moeten voldoen om een klein autotje vlotter te trekken, of een 1.4-1.6l benzine op LPG.

Als ik jouw voorkeuren/eisen hoor denk ik gelijk aan een Peugeot 206 1.4HDI denken, maar er zijn zat andere dingen die zouden kunnen.
Voor mij is het vertrouwen in een mooie toekomst met de auto vervlogen. Ik ga voor mezelf afwegen wat ik nog laat repareren alvorens hem weg te doen.
Dat was al aan je posts te proeven, mooi dat je het iig helder hebt nu.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
[...]

Vanavond merkte ik, op weg naar huis, dat de verwarming in de auto (dus niet de fan bij de motor) niet meer functioneerde. Warme lucht van de motor ruikt niet zo fijn, dus dat was vrij vervelend. Toch zal dat iets kleins zijn. Echter merkte ik ook gerammel in de motor bij het rijden, met als resultaat dat ik maar voorzichtig ben gaan rijden via provinciale wegen (wat overigens dan weer zonder rare dingen verliep).
Als je koelventilator het al tijden slecht doet en de temperatuur daardoor met enige regelmaat hoog oploopt, zou je koppakking onderhand kapot kunnen zijn. Als je inmiddels het een en ander aan koelvloeistof kwijt bent, zou dat niveau wel 's (veel) te laag kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
Grrrrrene schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 06:18:
[...]

Als je koelventilator het al tijden slecht doet en de temperatuur daardoor met enige regelmaat hoog oploopt, zou je koppakking onderhand kapot kunnen zijn. Als je inmiddels het een en ander aan koelvloeistof kwijt bent, zou dat niveau wel 's (veel) te laag kunnen zijn.
Qua koelvloeistof zit er nog voldoende in het reservoir, en heb ik ook niet het idee dat er daar een lek zit. Wat betreft de koppakking durf ik de staat niet aan te geven. In de periode dat ik hem rijd heb ik de temperatuur niet boven 100C gezien, maar dan doe ik wel de aanname dat de thermostaat zijn werk correct doet.

Momenteel heb ik een Volkswagen Golf 1.4 uit 2002 op het oog, welke wordt aangeboden bij een garage. Hoeft misschien niet meer te betekenen dan particulier kopen, maar dan heb ik in ieder geval de mogelijkheid om ermee terug te gaan, mocht dat nodig zijn. Wel iets boven budget (vraagprijs is €4k), maar wellicht dat daar nog over de onderhandelen valt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik gok dat je op die Golf maar 3 maanden garantie krijgt. En die Golf hoeft het helemaal niet beter te doen. Ik vind dat eigenlijk ook auto's die "slecht oud worden" om het zo maar te noemen.
Het zal een betere auto zijn dan je Corsa, dat is waar. Maar wil je echt minder risico lopen op defecten moet je een andere auto kiezen. Ook zal de wegenbelasting en verzekering hoger zijn, gezien een Golf zwaarder en duurder is (nieuwwaarde). Kijk daarnaast ook nog eens naar of de distributie riem is vervangen.

Het is maar net wat je wil. Vind je het een leuke auto en wil je die graag hebben? Gewoon doen.
Maar je geeft aan niet veel kwijt te willen zijn. Voor minder dan 4K kun je ook een leuk uitziende Yaris kopen (1.3-tje, vergelijkbaar bouwjaren) en dan ben je in alle opzichten beter (en goedkoper) uit dan zo'n Golf 1.4. De Yaris 1.3 is kleiner, maar ook sneller, goedkoper, zuiniger, en betrouwbaarder.
Het is niet mijn doel om de Golf af te kraken, ik wil alleen aangeven dat je even na moet denken wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
!null schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 11:26:
Ik gok dat je op die Golf maar 3 maanden garantie krijgt. En die Golf hoeft het helemaal niet beter te doen. Ik vind dat eigenlijk ook auto's die "slecht oud worden" om het zo maar te noemen.
Het zal een betere auto zijn dan je Corsa, dat is waar. Maar wil je echt minder risico lopen op defecten moet je een andere auto kiezen. Ook zal de wegenbelasting en verzekering hoger zijn, gezien een Golf zwaarder en duurder is (nieuwwaarde). Kijk daarnaast ook nog eens naar of de distributie riem is vervangen.

Het is maar net wat je wil. Vind je het een leuke auto en wil je die graag hebben? Gewoon doen.
Maar je geeft aan niet veel kwijt te willen zijn. Voor minder dan 4K kun je ook een leuk uitziende Yaris kopen (1.3-tje, vergelijkbaar bouwjaren) en dan ben je in alle opzichten beter (en goedkoper) uit dan zo'n Golf 1.4. De Yaris 1.3 is kleiner, maar ook sneller, goedkoper, zuiniger, en betrouwbaarder.
Het is niet mijn doel om de Golf af te kraken, ik wil alleen aangeven dat je even na moet denken wat je zoekt.
Goede beredenering, dat ga ik inderdaad meenemen in mijn afweging. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

adyta schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 11:10:
[...]

Momenteel heb ik een Volkswagen Golf 1.4 uit 2002 op het oog, welke wordt aangeboden bij een garage. Hoeft misschien niet meer te betekenen dan particulier kopen, maar dan heb ik in ieder geval de mogelijkheid om ermee terug te gaan, mocht dat nodig zijn. Wel iets boven budget (vraagprijs is €4k), maar wellicht dat daar nog over de onderhandelen valt. :)
Golf 1.4 benzine? Je ging toch 2x 50km per dag rijden?

Dat komt neer op zo'n 20k km voor woon/werk alleen al.

Een Golf 1.4 uit 2002 doet ongeveer 1:13 op benzine, terwijl een vergelijkbare 1.9TDi 1:17.5 op diesel. Uitgaande van EUR 1.80 voor benzine en EUR 1.50 voor diesel kom je uit op EUR 2686 per jaar aan benzine of EUR 1714 aan diesel. Het scheelt dus meer dan EUR 1000 aan brandstofkosten. Wegenbelasting scheelt EUR 660 (diesel is duurder), dus netto is een diesel EUR 340/jaar goedkoper.

Daar kun je een mooi weekendje mee weg per jaar. En zodra je meer gaat rijden scheelt het nog meer...

Komt bij dat een Golf niet echt zuinig is en bovendien relatief zwaar is voor wat je krijgt, dus dit is nog een worst-case scenario voor diesel.

Kortom je bent echt dief van eigen portemonnaie om met zoveel km benzine te rijden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
dion_b schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 13:28:
[...]

Golf 1.4 benzine? Je ging toch 2x 50km per dag rijden?

Dat komt neer op zo'n 20k km voor woon/werk alleen al.

Een Golf 1.4 uit 2002 doet ongeveer 1:13 op benzine, terwijl een vergelijkbare 1.9TDi 1:17.5 op diesel. Uitgaande van EUR 1.80 voor benzine en EUR 1.50 voor diesel kom je uit op EUR 2686 per jaar aan benzine of EUR 1714 aan diesel. Het scheelt dus meer dan EUR 1000 aan brandstofkosten. Wegenbelasting scheelt EUR 660 (diesel is duurder), dus netto is een diesel EUR 340/jaar goedkoper.

Daar kun je een mooi weekendje mee weg per jaar. En zodra je meer gaat rijden scheelt het nog meer...

Komt bij dat een Golf niet echt zuinig is en bovendien relatief zwaar is voor wat je krijgt, dus dit is nog een worst-case scenario voor diesel.

Kortom je bent echt dief van eigen portemonnaie om met zoveel km benzine te rijden.
Klopt. Momenteel moet ik nog 2 maanden stage vol maken, daarna schat ik de kans 98% zeker in dat ik in de buurt (lees: <15km van huis) ga werken. Dan is een diesel ineens niet meer zo voordelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Huh? Je schreef eerder:
Ik woon namelijk in Limburg, en voor werk binnen Software Engineering moet ik toch al gauw 50+km van huis gaan werken
Als je daadwerkelijk <15km van huis gaat werken is het ander verhaal idd.

Maar is het dan geen idee om de komende twee maanden je Corsa 'op' te rijden en pas als je 100% zeker weet hoe ver je moet rijden een auto te kiezen?

Overigens is binnen jouw budget en met jouw voorkeur voor een kleinere auto de omslagpunt van benzine-lpg-diesel erg laag. Heb laatst zitten rekenen en de omslag benzine-LPG valt in de buurt van de 10k km/j. Benzine-diesel ligt iets hoger, maar met een lichte diesel die 1:20 doet (Polo-derivaat, 206, Clio etc) valt die al bij 12k km.

Als je aangeeft 2k km op vakantie te gaan zou een LPG dus lonen bij 8k/j, wat neerkomt op 20km enkele reis, of een diesel bij 25km enkele reis.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar goed, het is dus erg onduidelijk wat straks de situatie is. Na je stage en vakantie.
Daarom het voorstel om nu even de defecten te repareren, en dan eventueel nog een beurt geven voordat je op vakantie gaat. Daarna zie je wel wat voor baan je krijgt, en op basis daarvan zou je een nieuwe auto moeten kopen.
Ik snap wel dat je de Corsa wil vervangen, maar verstandiger is om er mee te wachten. Je weet niet eens of je werkeloos thuis zit, een lease auto krijgt, of een 60km enkele reis moet doen. Om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
dion_b schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 14:00:
Huh? Je schreef eerder:

[...]

Als je daadwerkelijk <15km van huis gaat werken is het ander verhaal idd.

Maar is het dan geen idee om de komende twee maanden je Corsa 'op' te rijden en pas als je 100% zeker weet hoe ver je moet rijden een auto te kiezen?

Overigens is binnen jouw budget en met jouw voorkeur voor een kleinere auto de omslagpunt van benzine-lpg-diesel erg laag. Heb laatst zitten rekenen en de omslag benzine-LPG valt in de buurt van de 10k km/j. Benzine-diesel ligt iets hoger, maar met een lichte diesel die 1:20 doet (Polo-derivaat, 206, Clio etc) valt die al bij 12k km.

Als je aangeeft 2k km op vakantie te gaan zou een LPG dus lonen bij 8k/j, wat neerkomt op 20km enkele reis, of een diesel bij 25km enkele reis.
Klopt, welke afstanden er precies gereden gaan worden is nog onzeker, maar zelf denk ik dat dat <15km gaat worden. Wellicht handiger om dat bij de door jou geciteerde reactie bij te vermelden.
Overigens had ik totaal niet verwacht dat die omslagpunten zo dicht bij elkaar lagen. Is LPG niet onderhoudsgevoeliger dan benzine? Dat is in ieder geval het idee wat ik er zelf mee heb.
!null schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 14:10:
Maar goed, het is dus erg onduidelijk wat straks de situatie is. Na je stage en vakantie.
Daarom het voorstel om nu even de defecten te repareren, en dan eventueel nog een beurt geven voordat je op vakantie gaat. Daarna zie je wel wat voor baan je krijgt, en op basis daarvan zou je een nieuwe auto moeten kopen.
Ik snap wel dat je de Corsa wil vervangen, maar verstandiger is om er mee te wachten. Je weet niet eens of je werkeloos thuis zit, een lease auto krijgt, of een 60km enkele reis moet doen. Om maar wat te noemen.
Waar ik op dat punt vooral mee zit, is het feit dat ik straks te veel heb geïnvesteerd in die Corsa. Gezien de dagwaarde ervan is de kans zeer klein dat ik ook maar iets van die investeringen terug kan krijgen, laat staan het aankoopbedrag. Nu hoef ik er niet op te verdienen, maar ik wil wel voorkomen dat ik mezelf in een financiële strop aan het hijsen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
adyta schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 15:15:
[...]

Klopt, welke afstanden er precies gereden gaan worden is nog onzeker, maar zelf denk ik dat dat <15km gaat worden. Wellicht handiger om dat bij de door jou geciteerde reactie bij te vermelden.
Overigens had ik totaal niet verwacht dat die omslagpunten zo dicht bij elkaar lagen. Is LPG niet onderhoudsgevoeliger dan benzine? Dat is in ieder geval het idee wat ik er zelf mee heb.
Dat is wel het idee dat er omheen hangt, maar ik merk er vooralsnog heel weinig (eigenlijk niks) van in de 2 jaar dat ik nu een Saab 9-5 2.3T op benzine rijd. De onderhoudskosten zijn eigenlijk gewoon identiek als mijn Mazda op benzine :)
[...]

Waar ik op dat punt vooral mee zit, is het feit dat ik straks te veel heb geïnvesteerd in die Corsa. Gezien de dagwaarde ervan is de kans zeer klein dat ik ook maar iets van die investeringen terug kan krijgen, laat staan het aankoopbedrag. Nu hoef ik er niet op te verdienen, maar ik wil wel voorkomen dat ik mezelf in een financiële strop aan het hijsen ben.
Gezien de staat van onderhoud van je Corsa betwijfel ik inderdaad of je niet op flinke kosten gejaagd gaat worden binnenkort. Maar ook die Golf is geen zekerheidje, dan vind ik de hierboven aangedragen Yaris een veel betere keus. Die dingen zijn niet kapot te krijgen en zijn erg zuinig, ook in de praktijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Onderhoudskosten zijn gelijk, totdat je problemen hebt met je motor vanwege de LPG. Er is een hoger risico op een dikke reparatie. Verder zijn de kosten wel gelijk ja.

Ik snap dat TS niet graag in de Corsa investeert, maar nu investeren in een andere auto is ook niet handig, gezien je geen idee hebt wat je auto gebruik in de toekomst is. Als je nu een auto koopt die je straks weer weg moet doen omdat je veel meer moet rijden bijvoorbeeld, dan moet je twee keer inruilen of particulier kopen/verkopen. En dat kost ook gewoon geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

adyta schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 15:15:
[...]

Overigens had ik totaal niet verwacht dat die omslagpunten zo dicht bij elkaar lagen.
Gewoon voor jezelf narekenen. Spreadsheetje maken waar je vaste lasten op zet (aanschaf, afschrijving, verwacht onderhoud, belasting, verzekering) en reeel verbruik (van spritmonitor.de, niet fabrieksopgave) plus brandstofkost en aantal km. Dan zie je per auto wat er voor jouw situatie (of jouw verschillende scenario's) eruit komt rollen.

Bij diesel weegt wegenbelasting een stuk zwaarder dan bij LPG, daarom dat omslagpunt hoger ligt - maar valt dat bij lichte auto's mee. Als je naar een grote middenklasser gaat kijken zie je dat omslagpunt diesel een stuk hoger ligt.
Is LPG niet onderhoudsgevoeliger dan benzine? Dat is in ieder geval het idee wat ik er zelf mee heb.
!null schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 15:42:
Onderhoudskosten zijn gelijk, totdat je problemen hebt met je motor vanwege de LPG. Er is een hoger risico op een dikke reparatie. Verder zijn de kosten wel gelijk ja.
FUD.

Onderhoudskosten zijn gelijk, de genoemde hogere risico op dikke reparatie heb je alleen als je een auto koopt wiens motorblok (kleppen!) niet tegen de hogere verbrandingstemperatuur van LPG kan. Dat kun je van tevoren uitzoeken en je keuze erop baseren. Dan valt die risico vrijwel weg en is de enige risico dat je een extra systeem hebt wat kapot kan en dus wat kan kosten (net zoals airco, stuurbekrachtiging, ABS of wat dan ook).

Als je fabrieks-af LPG kunt vinden is het in principe net zo veilig als benzine of diesel, het zijn aftermarket LPG-installaties waar je bij uit moet kijken. Voorbeeldje is de Ford Focus. Sowieso zijn geen van de benzinemotoren ervan echt goed voor LPG geschikt, maar met de 1.8 en 2.0 heb je pas na jaren gedoe met kleppen. Met de 1.4 en 1.6 loop je echter risico op volledig motorfalen binnen 50k km. En er zijn een jaar of 5 terug wat "BiFuel" modellen uitgekomen die fabrieks-af betere kleppen hebben die ze van Volvo afgekeken hebben (Focus = V50 met ander logotje) die gewoon 500k km kan rijden op LPG.

Omgekeerd zijn er normale motoren die er probleemloos mee kunnen werken. Citroen Xsara Picasso 1.6 is er zo eentje, Renault Megane Scenic 1.4 ook (al is de algehele betrouwbaarheid van die Meganes om te janken).

Wil je dus volledig vrije keus zonder je goed in te lezen over auto's, dan moet je geen LPG overwegen, maar met een beetje aandacht vooraf kun je voorkomen dat je achteraf dure pech hebt.
Ik snap dat TS niet graag in de Corsa investeert, maar nu investeren in een andere auto is ook niet handig, gezien je geen idee hebt wat je auto gebruik in de toekomst is. Als je nu een auto koopt die je straks weer weg moet doen omdat je veel meer moet rijden bijvoorbeeld, dan moet je twee keer inruilen of particulier kopen/verkopen. En dat kost ook gewoon geld.
Hangt ervan af. In de prijscategorie waar TS zoekt is afschrijving over een paar maanden verwaarloosbaar. Tenzij je het in de prak rijdt of je teveel betaald hebt kun je in beginsel voor evenveel verkopen als waar je het voor kocht. Mensen kijken soms enorm op tegen auto (ver)kopen, maar het is - zeker als de bedragen klein zijn - echt niet om bang voor te zijn.

Dan nog eens met !Null, probeer de Corsa - desnoods met duct tape en WD40 - door die twee maanden heen te slepen om gelijk iets te kunnen kopen wat past, want ook al ligt omslagpunt benzine-diesel slechts bij 25km woon-werk in jouw geval, als je op 15km gaat werken is een diesel een slechte keus. Nog los van hoge wegenbelasting zal dat ding nooit goed warm worden wat slecht is voor verbruik, milieu en slijtage.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat bedoel je met FUD? Is niet echt positief toch? Je onderschrijft verder wel mijn stelling. Doorgaans niks aan de hand met LPG en onderhoud, totdat er iets mis is. Dan kun je kleppen gaan vervangen e.d.
Maar goed, ben het met je eens, wil je LPG rijden dan moet je je echt verdiepen in de auto, of deze ervoor geschikt is.

Over de afschrijving. Theoretische afschrijving van een auto in deze klasse op een paar maanden is inderdaad vrijwel niks. Ik bedoel meer dat de TS waarschijnlijk de Corsa gaat inruilen, dus een andere auto bij een garage koopt. Deze dan verkopen, particulier, of bij inruil, zal altijd minder opleveren. Ok, tenzij je er zelf echt heel handig in bent, maar dan heb je het toch over uitzonderingen.
Zelf heb ik daar ook last van gehad, een auto van rond de 4K bij dealer gekocht en een half jaar later op marktplaats particulier verkocht. Viel me toch aardig tegen. Is natuurlijk ook meteen het worst-case scenario, maar het zal niet snel gebeuren dat je hem zonder verlies verkoopt, tenzij je hem particulier koopt (dan zijn je kansen beter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
Vandaag heb ik de auto weggebracht om een kostenplaatje te laten maken van wat het geheel zou gaan kosten. Los van de besproken problematiek bleken er ook problemen bij de koppakking te zijn, wat volgens de monteur rond de €500-€800 gaat kosten. Tijdelijk oplappen is geen keuze volgens de monteur, ook niet voor 2 maanden (gezien de afstanden die ik rijd).

Enfin, dat gaat hem echt niet worden, dan heb ik net zoveel aan reparaties gespendeerd dan dat de auto mij gekost heeft. Dat geld ga ik nooit terugkrijgen, ook niet gedeeltelijk.

Ondertussen ben ik wel een andere auto op het spoor gekomen, een Opel Astra 1.6L uit 2001. Benzine, 5-deurs, 145k op de teller, nieuwe distributieriem bij 138k km en wordt aangeboden door een dealer. Ik heb de verkopende partij in ieder geval zover om hem, inclusief een grote beurt/bijvullen airco e.d. , mee te kunnen nemen voor €2750. Qua uiterlijk ziet hij er nog erg mooi uit. Hier en daar zit er wel een krasje, maar het is natuurlijk geen nieuwe auto. Ook een testrit gemaakt, en hij rijdt erg goed. Tevens is met de garage afgesproken dat ik een maand garantie krijg, dus ik kan gewoon terug wanneer er zaken niet in de haak zijn.

Qua belasting en verzekering ga ik zo'n €25 per maand meer betalen (nog geen schadevrije jaren opgebouwd helaas). Groot voordeel is dan wel dat deze onderhouden is en ik een plaats heb waar ik makkelijk terug kan komen, wat bij een particuliere koop lastiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Zal wel een prima auto zijn en kan wel een goeie deal zijn. Maar het is niet een erg zuinige auto, waarschijnlijk vergelijkbaar met wat je nu hebt. Je kan dus veel meer besparen, het is geen handig keus met jouw jaarkilometrage. Maar goed, je kunt na de zomer wel zien wat voor baan je hebt, en dan een betere keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

!null schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 17:47:
Wat bedoel je met FUD? Is niet echt positief toch?
Wikipedia: Fear, uncertainty and doubt
Je onderschrijft verder wel mijn stelling. Doorgaans niks aan de hand met LPG en onderhoud, totdat er iets mis is. Dan kun je kleppen gaan vervangen e.d.
Ik onderschrijf niet dat dat onvermijdelijk zou zijn.
Maar goed, ben het met je eens, wil je LPG rijden dan moet je je echt verdiepen in de auto, of deze ervoor geschikt is.
Exact. Maar als het goed is verdiep je je sowieso in de technische kanten bij de keuze van een auto. Als het goed is :z

* dion_b heeft bovenal de ervaring dat je nooit de fouten van je vorige aanschaf overdoet - maar altijd ergens iets anders over het hoofd ziet of verkeerd inschat :P
adyta schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 19:58:
Vandaag heb ik de auto weggebracht om een kostenplaatje te laten maken van wat het geheel zou gaan kosten. Los van de besproken problematiek bleken er ook problemen bij de koppakking te zijn, wat volgens de monteur rond de €500-€800 gaat kosten. Tijdelijk oplappen is geen keuze volgens de monteur, ook niet voor 2 maanden (gezien de afstanden die ik rijd).

Enfin, dat gaat hem echt niet worden, dan heb ik net zoveel aan reparaties gespendeerd dan dat de auto mij gekost heeft. Dat geld ga ik nooit terugkrijgen, ook niet gedeeltelijk.
Helder.
Ondertussen ben ik wel een andere auto op het spoor gekomen, een Opel Astra 1.6L uit 2001. Benzine, 5-deurs, 145k op de teller, nieuwe distributieriem bij 138k km en wordt aangeboden door een dealer. Ik heb de verkopende partij in ieder geval zover om hem, inclusief een grote beurt/bijvullen airco e.d. , mee te kunnen nemen voor €2750. Qua uiterlijk ziet hij er nog erg mooi uit. Hier en daar zit er wel een krasje, maar het is natuurlijk geen nieuwe auto. Ook een testrit gemaakt, en hij rijdt erg goed. Tevens is met de garage afgesproken dat ik een maand garantie krijg, dus ik kan gewoon terug wanneer er zaken niet in de haak zijn.

Qua belasting en verzekering ga ik zo'n €25 per maand meer betalen (nog geen schadevrije jaren opgebouwd helaas).
1) Heb je de moeite genomen om te kijken wat een Astra 1.6L uit 2001 gemiddeld kost?
2) Heb je überhaupt eisen vastgesteld en dan auto's kijken ipv eerst kijken en dan kijken of het misschien wat is?

Mbt punt 1 heb je vergelijkbare auto's voor EUR 1000 minder. Grote beurt en bijvullen airco is geen EUR 1000 waard.

Mbt punt 2: ik vind de Astra lekker rijden, al is de 1.6 een beetje underpowered. Maar het is zwaar (dus duur in belasting) en onzuinig (dus duur in gebruik).

Draai het even om:
Als je deze Astra acceptabel vindt qua kostenplaatje heb je het dus over:
Max EUR 2750 aanschaf
Max gewicht 1150kg dus max wegenbelasting EUR 484/j
Max verbruik 1:13
Min bouwjaar 2001
Max km-stand 150k (oneens trouwens, dat is 12k km/j oftewel gemiddelde ritten van minder dan 30km, dus motor nooit goed warm - op die leeftijd minder goed nieuws dan 200-250k :o )
Airco
5-deurs.

Heb je al eens gezien wat je kunt krijgen binnen deze eisen (uitgebreid zoeken op www.autotrack.nl doet wonderen)?

Je vindt dan o.a.:

Citroen Xsara
Daewoo Kalos
Ford Focus
Kia Rio
Kia Shuma
Mitsubishi Carisma (90% identiek aan een Volvo S40 :o )
Mitsubishi Space Star
Peugeot 206SW
Peugeot 306
Peugeot 307
Renault Clio
Renault Megane (qua betrouwbaarheid afrader)
Rover 25
Seat Cordoba
Suzuki Liana
Suzuki Wagon R :')
- en ja een paar Opel Astra's

Weet je zeker dat uit dit lijstje een Astra je droomauto is?
Groot voordeel is dan wel dat deze onderhouden is en ik een plaats heb waar ik makkelijk terug kan komen, wat bij een particuliere koop lastiger is.
Ik zou zelf doorgaans een particulier eerder vertrouwen dan een garage-houder. Los daarvan, deze garagist wil ongetwijfeld jouw elders gekochte auto (of het nu bij een particulier danwel een bedrijf vandaan komt) net zo graag tegen betaling repareren als hij jouw Corsa nu onder handen zou nemen.

Tip: shop rond voor garages. Het kan tot meer dan een factor twee schelen in kosten. Wij hebben in A'dam Duivendrecht een Turkse garage die minder dan de helft kostte van de eerstvolgende goedkoopste bedrijf toen ik offertes vroeg, en ondertussen drie jaar verder niet een keer teleurgesteld in z'n werk. Groot voordeel: hij verkoopt geen auto's, dus geen belangenverstrengeling tussen reparaties en verkoop. Dat proef ik bij die kerel van jou wel enigszins :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
!null schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 17:47:
Wat bedoel je met FUD? Is niet echt positief toch? Je onderschrijft verder wel mijn stelling. Doorgaans niks aan de hand met LPG en onderhoud, totdat er iets mis is. Dan kun je kleppen gaan vervangen e.d.
Je schrijft "totdat er iets mis is" alsof dat iets is dat niet te voorkomen is, terwijl dat wel te voorkomen is (vandaar: FUD). De problemen met kleppen kun je voorkomen door LPG in te bouwen in een auto die daarvoor geschikt is. En met 320k km op de teller kan ik toch wel zeggen dat mijn Saab daar geschikt voor is. Mazda geeft voor mijn auto zelfs aan dat de hele kop geschikt is gemaakt voor LPG. Dan heb je het dus niet over ervaringen van anderen, maar een actief ondersteunde brandstof vanuit de fabrikant.

Aan de andere kant: zolang mensen zo angstig blijven voor LPG, blijft het een relatieve niche markt. Stapt men massaal over op LPG, dan is die brandstof qua accijns aan de beurt, vrees ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
adyta schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 19:58:
Los van de besproken problematiek bleken er ook problemen bij de koppakking te zijn, wat volgens de monteur rond de €500-€800 gaat kosten. Tijdelijk oplappen is geen keuze volgens de monteur, ook niet voor 2 maanden (gezien de afstanden die ik rijd).
Mijn oude Corsa B had daar ook last van. Zou ook flink wat kosten. Uiteindelijk de koppakking zelf vervangen (a 2,50). Was bij mijn motoruitvoering slechts 8 bouten losdraaien. Daarna nog duizenden kilometers gereden tot de achterkant van de auto begon weg te roesten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@dion_b, @Grrrrrene: ik bedoelde niet dat er per definitie iets mis hoeft te gaan met LPG. Ik bedoelde niet dat het onvermijdelijk was.
Ik wilde aangeven dat het normaal gesproken prima kan met LPG, met vergelijkbare onderhoudskosten als een normale benzine versie. Er is alleen een kans dat het toch niet helemaal lekker loopt (heeft inderdaad meer met kiezen van de juiste auto te maken), en dan zit je aan dingen als koprevisie e.d.
M.a.w., LPG is allemaal prima en onderhoudskosten lijkt me ook niet hoger dan een benzine versie. Er is alleen een kans dat het fors hoger uitpakt bij defecten.

Maar goed, ik denk dat het in deze situatie niet handig is als de TS met dit budget en (lichtelijk gebrek aan) autokennis een LPG auto gaat kopen. Vooral als TS niet weet wat het autogebruik zal worden na de zomer.

Verder eens met het verhaal van dion_b over de keuze. Opzich is de Astra niet eens zo'n verkeerde auto, maar hij is onzuinig. Dat gaat je op de lange termijn aardig wat kosten met de genoemde kilometrages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 450206

Radiant schreef op maandag 15 april 2013 @ 11:45:
[...]

Dat niet alleen, een aantal garage's flikken het zelfs om je te laten betalen voor de garantie. "Wilt u 6 maanden garantie? Dat is dan €500,-" Er zijn waarschijnlijk genoeg mensen die dat nog betalen ook.
Ik heb dan echt zoiets van, als je me die garantie niet wil geven dan koop ik 'm ook niet.

Wat betreft deze auto, ik zeg zsm dumpen dat ding, dit soort auto's moet je voor een habbekrats verkopen om dan voor €3000 een goeie Honda of Toyota te kopen, kan je nog jaren vooruit met regulier onderhoud.
Ik heb ook zo'n soort auto gehad die eerder gewoon niet goed onderhouden was, dan stapelen de probleempjes zich op en ben je al gauw honderden euro's kwijt. Ik heb toen ook maar gekozen om 'm te verkopen voor een paar honderd euro met eerlijke vermelding van alle problemen.
Pagina: 1