Zo, wat te kiezen en te doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:08
Eens kijken hoe jullie over het volgende denken:

Ik weet dat ik binnenkort mijn baan ga kwijtraken. Vervelend, is niet anders.
Bij deze baan heb ik een leaseauto en deze zal ik moeten inleveren.

Met 99% zekerheid heb ik ook alweer een andere baan, echter: geen leaseauto.
Jammer, vervelend, maar ook dit is niet anders.
Mocht ik de baan ga krijgen, dan zal ik een auto moeten kopen.
Geen probleem, ik krijg een leuke zak centen mee van mijn oude werkgever.

Ik ga straks per dag +/- 170 km woon werk-verkeer rijden. Dit wordt vergoed met 0.19ct/km, zakelijke ritten met 0.29/km. Woon-werk verkeer is voornamelijk snelweg, al het andere in principe ook.
Ik schat +/- 50.000 per jaar te gaan rijden.

Ik zit me rot te verzinnen wat voor soort auto ik zal kopen.
Diesel? Kan, en sommige zijn wegenbelastingvrij, echter dat is tot 1-2014, daarna is het over.
Benzine? Kan ook, is duurder in stookkosten dan diesel, maar goedkoper in aanschaf en wegenbelasting. En onderhoud.

Ga ik voor nieuw? 2e hands? Indien 2e hands: tot hoe oud/km moet ik gaan?

Mijn persoonlijke nadelen tegen nieuw: hoge afschrijving, hoge initiele kosten
Voordelen: weinig onderhoud in den beginne

Mijn persoonlijke nadelen tegen tweedehands: je weet nooit echt wat je koopt
Voordelen: kop afschrijving is er al af.

Dan het type auto. Gezien ik veel op de snelweg zal zitten vallen de kleine 'kuttenschudders' voor mij af.
Ik vind ze persoonlijk onveilig voor veel snelweggebruik Zit misschien tussen de oren.
Heb mijn ogen al laten vallen op de Fiat Punto (Evo), Renault Clio, dat soort modellen. Niet te groot, relatief zuinig, niet al te veel poespas. Gewoon functioneel.

Dan is er nog de keus: financieren (al dan niet tegen 0% voor een x-periode) of gelijk de aanschafwaarde cash dokken en er van af zijn?

Dus... al met al de vraag: wat is wijsheid?
Welke modellen zou ik on overweging dienen te nemen?
En... wat voor soort financiering (of niet)?

Ik hoor graag naar jullie mening.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik zou sowieso voor een diesel gaan, grotere onderhoudsintervallen en meer geschikt voor lange afstanden.

Bij een nieuwe auto kan je meestal garantie bijkopen waardoor je soms op 4 a 5 jaar komt en zelfs 7 bij Kia en die nieuwere merken die een poot aan de grond willen krijgen, dat kan erg voordelig zijn maar er zit meestal een max aantal km's aan, daar zit je nog wel een keer aan met 50K per jaar.

En financieren of zelf kopen, altijd zelf kopen als je het kan betalen.
Bij financiering houden ze je kentekenbewijs deel 2 in totdat de auto is afbetaald, als je er dus iets mee krijgt en je wil van de auto af (weer je baan kwijt bijvoorbeeld) dan kan je hem iig verkopen.

[ Voor 37% gewijzigd door Bierkameel op 12-04-2013 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-06 20:04
Koop een nieuwe auto. Ze schrijven per km relatief weinig af als je er in 2 jaar een ton mee rijdt. Bij oudere auto's heb je minder afschrijving per jaar, maar per km relatief meer. Bovendien heb je de eerste jaren bij een nieuwe auto garantie en weinig onderhoud. Denk ook aan simpele dingen als banden, airco checks, distributieriemen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
Nieuw kan inderdaad, maar dan is de vraag... wat? Welk merk/model?
Ik zie soms door de bomen het bos niet meer. Alles lijkt leuk en aardig, maar heeft tegelijkertijd zijn kostenplaatje.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06 16:47

dodo79

witte dikke tonnie

weet niet of financieel gezien prive lease interessant kan zijn?
heb je iig nog een 3e optie

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

dodo79 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 20:44:
weet niet of financieel gezien prive lease interessant kan zijn?
heb je iig nog een 3e optie
Dan ben je altijd duurder uit. Dat betekend gewoon dat er nog een extra partij aan 't verdienen is aan jou nieuwe auto, namelijk de leasemaatschappij.

Zonder bepaalde voorkeuren is er ook alleen maar een bos, en geen bomen. Er is te veel keus om zonder enige eigen smaak en inzet een keus te maken. Grote, luxe diesel, kleine goedkope diesel (in ieder geval geen benzine nemen met 50.000km per jaar, dan is je auto na 200.000km echt geen drol meer waard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Snuffel schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 20:18:
Eens kijken hoe jullie over het volgende denken:
[...]

Ik ga straks per dag +/- 170 km woon werk-verkeer rijden. Dit wordt vergoed met 0.19ct/km, zakelijke ritten met 0.29/km. Woon-werk verkeer is voornamelijk snelweg, al het andere in principe ook.
Ik schat +/- 50.000 per jaar te gaan rijden.

Ik zit me rot te verzinnen wat voor soort auto ik zal kopen.
Diesel? Kan, en sommige zijn wegenbelastingvrij, echter dat is tot 1-2014, daarna is het over.
Benzine? Kan ook, is duurder in stookkosten dan diesel, maar goedkoper in aanschaf en wegenbelasting. En onderhoud.
Diesel of LPG. Benzine is met dit soort aantal kms onzinnig. Vaste lasten (wegenbelasting en verzekering) vallen volledig in het niet bij brandstofkosten bij 50k km. En prijsverschil diesel-benzine (om nog maar over LPG te zwijgen) is zo groot dat je nooit goedkoper uit gaat zijn met benzine, hoe zuinig het ook is.
Ga ik voor nieuw? 2e hands? Indien 2e hands: tot hoe oud/km moet ik gaan?

Mijn persoonlijke nadelen tegen nieuw: hoge afschrijving, hoge initiele kosten
Voordelen: weinig onderhoud in den beginne
Uh? Nieuw moet je net zo onderhouden als 2e hands, sterker nog onderdelen zijn vaak duurder. Zeker met 50k km/j moet je binnen een jaar al een grote beurt doen.

Enige voordeel nieuw die ik kan zien is garantie...
Mijn persoonlijke nadelen tegen tweedehands: je weet nooit echt wat je koopt
Voordelen: kop afschrijving is er al af.
Yup.
Dan het type auto. Gezien ik veel op de snelweg zal zitten vallen de kleine 'kuttenschudders' voor mij af.
Ik vind ze persoonlijk onveilig voor veel snelweggebruik Zit misschien tussen de oren.
Heb mijn ogen al laten vallen op de Fiat Punto (Evo), Renault Clio, dat soort modellen. Niet te groot, relatief zuinig, niet al te veel poespas. Gewoon functioneel.
OK, kort samengevat moet prettig op snelweg kunnen rijden, maar verder hoeft het niet groot te zijn of sportief/patserig.
Dan is er nog de keus: financieren (al dan niet tegen 0% voor een x-periode) of gelijk de aanschafwaarde cash dokken en er van af zijn?

Dus... al met al de vraag: wat is wijsheid?
Welke modellen zou ik on overweging dienen te nemen?
En... wat voor soort financiering (of niet)?

Ik hoor graag naar jullie mening.
Financieren: no way. Dan betaal je niet alleen afschrijving, maar ook nog rente over oorspronkelijk bedrag zonder afschrijving.

Wat ik mis in je verhaal is duidelijk budget. Je hebt het over "leuke zak met centen", maar wil je dat echt in een auto stoppen? Zeker als je gaat voor nieuw weet je dat je 33% van het bedrag de volgende dag al kwijt bent. IMHO slechtste investering die je kunt doen. Zou het veel eerder oppotten en evt gebruiken om verhuizing te bekostigen in de toekomst (170km/dag is slopend, als die baan wat is en langere termijnperspectieven biedt is de mogelijkheid om dichterbij te wonen een uitermate zinnige).

Eigenlijk hoor ik geen enkel reden om hier veel geld aan uit te geven. Je kunt voor een paar duizend EUR een auto in de klasse Clio/Punto van tien jaar oud kopen dat nagenoeg even zuinig is als een nieuwe en prima comfort biedt. Ik zou zelf in die categorie naar een 206 1.4HDI neigen, maar er is zat te vinden < EUR 2500. Als je dit doet kun je met je totale kosten dus incl onderhoud en afschrijving onder de 16c/km komen (als je een LPG bakje pakt voor minder dan EUR 2000 is 14c/km haalbaar), dus dan maak je zelfs winst op je vergoeding.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:00
Opperhoof schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 20:32:
Koop een nieuwe auto. Ze schrijven per km relatief weinig af als je er in 2 jaar een ton mee rijdt. Bij oudere auto's heb je minder afschrijving per jaar, maar per km relatief meer.
Dat is eenvoudigweg incorrect. Vergelijk maar eens de volgende auto's qua afschrijving (EUR/km) met 2 jaar rijden a 50k:
• nieuw
• 100k op teller
• 200k op teller
Gegarandeerd dat de afschrijving per km voor de eerste veruit het hoogst is en voor de derde het laagst.

Hetzelfde geldt als je naar de leeftijd kijkt en vervolgens 2 jaar lang 50k/jaar rijdt:
• nieuw
• 3 jaar oud
• 6 jaar oud
Bovendien heb je de eerste jaren bij een nieuwe auto garantie en weinig onderhoud. Denk ook aan simpele dingen als banden, airco checks, distributieriemen etc.
Dat zijn dingen die bij 50k/jaar relatief geen drol kosten. Zeker als je het bij een niet merkgebonden garage laat uitvoeren ipv dure merkdealer.

En mocht je zo bang zijn voor een miskoop bij 2e hands dan kun je ook nog uitwijken naar acties van diverse merken waarbij je een gebruikte auto koopt, maar die geheel is nagekeken en waarbij iets van 2 jaar volledige garantie wordt geboden.

Toen ik onze 2e hands auto kocht had de vorige eigenaar er in een jaar of 5 slechts 56k mee gereden. Ondertussen was al wel >50% van de prijs puur aan afschrijving verdwenen. Zeker als je veel rijdt en een auto met relatief lage km-stand koopt maakt leeftijd weinig uit: door veel te rijden breng je de auto als het ware terug naar de normale leeftijd/km curve.

Bedenk wel dat de gemiddelde auto iets van 14 jaar oud is voor hij naar de sloop verdwijnt. Met 50k/jaar heb je 'm voor die tijd allang opgereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
@dion_b: budget ligt tussen 0 en 10k. Heel veel meer wil ik er niet aan uitgeven.
Privelease zou kunnen maar opteer ik niet voor.

Verder is 170 km makkelijk te doen.
Groot voordeel: het is Noord Nederland. Files kennen we amper en het is maar 45-50 minuten deur tot deur. Goed vol te houden, ik doe het al 7 jaar :)

@ Intelligo: ik wil niet al te groot rijden, maar klein en 'luxe', als het kan sportief maar is zeker niet noodzakelijk.
Gewoon een auto waar ik heerlijk mijn km. mee op en neer kan rijden zonder al te veel zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zoek voor dat geld een 320D. Station, sedan of compact, wat je wil.
Dat 2.0 blok is niet stuk te krijgen en onderhouds intervallen van 35k. Lijkt me prima voor jou rijhoeveelheid.
Ow en ze rijden nog best wel zuinig. Mijn 320D uit 2003 zit op 1 op 17 :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Atlas schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 22:51:
Zoek voor dat geld een 320D. Station, sedan of compact, wat je wil.
Dat 2.0 blok is niet stuk te krijgen en onderhouds intervallen van 35k. Lijkt me prima voor jou rijhoeveelheid.
Ow en ze rijden nog best wel zuinig. Mijn 320D uit 2003 zit op 1 op 17 :)
Dat zijn inderdaad erg comfortabele auto's. Een andere optie is een Passat of Jetta van 2006+, met de 1.9TDI motor (de 2.0tdi heeft wat betrouwbaarheidsproblemen). Maar zo zijn er eerlijk gezegd nog 100 opties. Ik zou marktplaats of de locale occasion-boer eens opzoeken. Dan kan je een beetje een gevoel krijgen van wat je uiterlijk en kwa binnen-comfort fijn vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:00
Je begint een nieuwe baan? Dan zou ik, zolang er geen vast contract is, geen nieuwe auto nemen, want mocht hij weg moeten binnen een half tot 3 jaar dan zul je er veel op verliezen.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Snuffel schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 22:47:
@dion_b: budget ligt tussen 0 en 10k. Heel veel meer wil ik er niet aan uitgeven.
Privelease zou kunnen maar opteer ik niet voor.
Tussen 0 en 10k kun je bijzonder veel kiezen 8)7

Als je meer gericht advies wilt moet je echt wat meer info geven (desnoods voorkeuren ipv eisen).

Ik lees iig nog steeds geen reden om boven de EUR 2500 te gaan zitten, en zou sterk aanraden om met jouw afstanden te gaan voor minstens 1:20 diesel of 1:10 LPG
Verder is 170 km makkelijk te doen.
Groot voordeel: het is Noord Nederland. Files kennen we amper en het is maar 45-50 minuten deur tot deur. Goed vol te houden, ik doe het al 7 jaar :)
Dan nog vind ik dat te lange reistijd - maar goed, dat moet je helemaal zelf weten :)
@ Intelligo: ik wil niet al te groot rijden, maar klein en 'luxe', als het kan sportief maar is zeker niet noodzakelijk.
Gewoon een auto waar ik heerlijk mijn km. mee op en neer kan rijden zonder al te veel zorgen.
Klinkt alsof je al goed in de juiste richting kijkt met die Clio of Punto. Motiveer eens waarom je die twee overweegt en niet andere auto's in zelfde klasse (bijv Citroen C3/Peugeot 206/7, VW Polo/Seat Ibiza/Skoda Fabia, Dacia Logan, Ford Fiesta, Opel Corsa etc. etc.). Antwoord daarop kan ons helpen jou te helpen ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
@dion_b: Ik heb zelf ervaring met de Clio en de Punto, en het zijn lekkere auto's om mee te rijden.
Ben persoonlijk geen fan van Ford/Opel. VW Polo heb ik ook gereden, en de 1.2 TDI BlueMotion is een 3 cylinder. Beetje rauwig, daarvoor heb ik liever een 4 cylinder Punto Evo.
Citroen/Peugeot zo ook heel wel mogelijk zijn.
Seat heb ik mindere ervaringen mee, Skoda geen ervaring.
Ik rij al jaren relatief veel km woon-werk, heb daar geen moeite mee. Ja er gaat tijd in zitten, maar het is tegelijkertijd aan- en afkicken van werk. Vind het zelfs wel lekker :)

@beascob: wordt direct vast contract, no worries :)

320D/Jetta/Passat vind ik persoonlijk al wat te groot. Ik zeg niet dat het geen optie is, maar pas in tweede instantie.

Waar ik een beetje huiverig voor ben, maar dat kan ook best tussen de oren zitten, is een auto te kopen van +/- 2500-3000 met relatief veel km. op de teller, om vervolgens veel geld kwijt te zijn aan de noodzakelijke reparaties. 800km per week hakt er best wel in, en ik ga liever voor mobiliteit en zekerheid.
Al ben ik van mening dat je met een tweedehands auto nooit echt zekerheid koopt, dat bewijst zich pas na verloop van tijd.

Mijn eisen zijn min of meer: betrouwbaar, kleine middenklasse, betaalbaar in onderhoud en dagelijks gebruik, geschikt voor lange afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Snuffel schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 08:07:
@dion_b: Ik heb zelf ervaring met de Clio en de Punto, en het zijn lekkere auto's om mee te rijden.
Ben persoonlijk geen fan van Ford/Opel.
OK
VW Polo heb ik ook gereden, en de 1.2 TDI BlueMotion is een 3 cylinder. Beetje rauwig, daarvoor heb ik liever een 4 cylinder Punto Evo.
VAG heeft ook gewoon 4 cylinder 1.4TDi optie, die veel lekkerder rijdt dan de 1.2 en bovendien IRL even zuinig is. 1.2TDi is vooral een fiscaal grapje, meer niet.
Citroen/Peugeot zo ook heel wel mogelijk zijn.
Seat heb ik mindere ervaringen mee, Skoda geen ervaring.
Skoda=Seat=Volkswagen=VAG. Muv etiketje op voorkant zijn Polo, Fabia en Ibiza identiek.
Waar ik een beetje huiverig voor ben, maar dat kan ook best tussen de oren zitten, is een auto te kopen van +/- 2500-3000 met relatief veel km. op de teller, om vervolgens veel geld kwijt te zijn aan de noodzakelijke reparaties. 800km per week hakt er best wel in, en ik ga liever voor mobiliteit en zekerheid.
Al ben ik van mening dat je met een tweedehands auto nooit echt zekerheid koopt, dat bewijst zich pas na verloop van tijd.
Nieuw koop je ook geen zekerheid hoor ;)

IMHO spelen de argumenten die je noemt met zoveel km minder. Ook nieuw of jong 2e hands rij je genoeg km dat duur onderhoud onvermijdelijk is. Verschil is vooral dat je met nieuw / jong zit met restwaarde die laag gaat zijn door de kms die je zelf rijdt, terwijl bij een wat ouder bakje je kunt rekenen met afschrijving tot nul in bijv drie jaar. Iedere cent die je alsnog vangt is dan winst. Qua km-stand zou ik kijken naar hoogste waar je een bepaald model nog rijdend aangeboden ziet worden en daar dan 200k onder gaan zitten. Dan weet je dat die 3 jaar 50k gewoon haalbaar moet zijn. In praktijk betekent dat meestal mikken op 200k.
Mijn eisen zijn min of meer: betrouwbaar, kleine middenklasse, betaalbaar in onderhoud en dagelijks gebruik, geschikt voor lange afstanden.
Mbt klasse zijn de voorbeelden die je noemt geen "kleine middenklase" maar "compact/supermini". Renault Megane of VW Golf zou bijv kleine middenklasse zijn. Zoekt makkelijker als je juiste term hebt ;)

Mbt betrouw baarheid - er valt veel af te dingen op ADAC statistieken (vnl omdat sommige merken eigen pechservice hebben en dus kunstmatig goed uitvallen) maar ze zijn een goede richtlijn voor wat *niet* te nemen, als een bepaald jaar van een bepaald model erg slecht uitvalt is het foute boel. Het kan tussen jaren trouwens flink verschillen, iirc was dat bij bijv de Clio het geval.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fiat punto evo is inderdaad wat supermini, een grande punto of een bravo zouden dan meer op z'n plek zijn.
Maar zo'n megane Diesel is ook een goede optie, vrij goedkoop te verkrijgen door de hoge afschrijving op basis van renault's slechtere reputatie, terwijl de huidige dieselblokken echt prima zijn. (ook de reden dat Alfa's bijvoorbeeld zo absurd hard in waarde dalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Er is nioets mis met Renaults's motorblokken, ook nooit geweest. Dingen zijn bulletproof zoals Dacia ook bewijst. Waarom dan de slechte reputatie van Renault? Exact datgene wat Dacia niet heeft, namelijk alle geavanceerde electronica. Het gaat ondertussen wat beter, maar het is een ramp geweest. Zoals ik hierboven aangaf zie je dat in de ADAC statistieken terug, waarbij de Megane echt een van de slechtste in z'n klasse is qua betrouwbaarheid.

* dion_b zat laatst een middenklasser te overwegen en had de Megane Scenic naast een Xsara Picasso of een V40 op de shortlist staan - op basis van betrouwbaarheid was de Megane eerste om weggestreept te worden :o

Clio is ander verhaal, simpler dan de Megane, dus minder wat fout kan gaan en fout gaat, maar toch een paar echt brakke jaren gehad (kort door de bocht: eerste jaren en eerste jaren na een flinke modelwijziging). Zaak om die dus te vermijden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-06 22:54
Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 19:44:
Fiat punto evo is inderdaad wat supermini, een grande punto of een bravo zouden dan meer op z'n plek zijn.
Maar zo'n megane Diesel is ook een goede optie, vrij goedkoop te verkrijgen door de hoge afschrijving op basis van renault's slechtere reputatie, terwijl de huidige dieselblokken echt prima zijn. (ook de reden dat Alfa's bijvoorbeeld zo absurd hard in waarde dalen)
Is een Punto Evo niet gewoon in de basis de zelfde auto als de Grande Punto?
dion_b schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 19:52:
Er is nioets mis met Renaults's motorblokken, ook nooit geweest. Dingen zijn bulletproof zoals Dacia ook bewijst. Waarom dan de slechte reputatie van Renault? Exact datgene wat Dacia niet heeft, namelijk alle geavanceerde electronica. Het gaat ondertussen wat beter, maar het is een ramp geweest. Zoals ik hierboven aangaf zie je dat in de ADAC statistieken terug, waarbij de Megane echt een van de slechtste in z'n klasse is qua betrouwbaarheid.
De Renault Dci motoren kennen grofweg twee problemen. Allereerst willen drijfstanglagers nog wel eens kapot gaan. Is redelijk goed te voorkomen door goed je olie te pijlen, en de motor goed warm te rijden. Een tweede kwaal is dat verstuivers willen gaan 'pissen'.

[ Voor 42% gewijzigd door merauder op 13-04-2013 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:55
Wat garantie betreft voor nieuwe auto's: is meestal een sigaar uit eigen doos. De eis is dat je al het onderhoud bij de dealer uit laat voeren, wat je vaak het dubbele kost tov een normale niet merkgebonden bovag-garage. Niet dat het volgens de wet mag, maar gelijk hebben en gelijk krijgen is een heel ander ding.
Verder moet je rekening houden met kilometerbeperking. KIA geeft bijvoorbeeld 7 jaar garantie, maar met 150K beperking. Na 3 jaar is alle aanspraak op garantie dus voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dion_b schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 19:52:

* dion_b zat laatst een middenklasser te overwegen en had de Megane Scenic naast een Xsara Picasso of een V40 op de shortlist staan - op basis van betrouwbaarheid was de Megane eerste om weggestreept te worden :o

Clio is ander verhaal, simpler dan de Megane, dus minder wat fout kan gaan en fout gaat, maar toch een paar echt brakke jaren gehad (kort door de bocht: eerste jaren en eerste jaren na een flinke modelwijziging). Zaak om die dus te vermijden.
Bulletproof? De laguna II diesel is beter verkrijgbaar met kapotte 1.9dci dan met werkende... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 21:56:
[...]

Bulletproof? De laguna II diesel is beter verkrijgbaar met kapotte 1.9dci dan met werkende... 8)7
We hadden het over de Clio of evt de Megane, de 1.5dci is een ander beest, eentje die wel blijft rijden na 50k km :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:39
aangezien je het zelf al hebt over een Clio oid:

ik heb zelf een paar jaar geleden een Peugeot 206 2.0 diesel gekocht, ik rij vrij weinig (15.000km) per jaar, maar dan wel lange stukken op de snelweg, en in die klasse (206, Clio, Punto) is een diesel niet alleen goedkoper, maar ook fijner om lange afstanden te rijden, vooral vanwege minder motorgeluid. Minder vaak hoeven tanken is ook een voordeel als je 150 km per dag rijdt, met mijn 206 kan je dan 5 a 6 dagen op een tank doen.

Ik zie mezelf nog niet snel een nieuwe auto kopen, veel afschrijving, en na een paar jaar kunnen er net zo goed dingen kapot gaan. Het enige voordeel is dat je weet hoe de eerste eigenaar er mee is omgegaan.

Tenslotte: mijn 206 valt nog in een gewichtsklasse die met de wegenbelasting goed te doen is. Een 207, 308, Golf, Megane, 1 serie, 3 serie etc kost je een bak geld meer. Je zou ook eens naar de nieuwste Clio of 208 kunnen kijken, omdat die volgens mij een stuk lichter zijn dan de vorige versie. En er zijn vast al wel een paar tweedehands met 20-40 dzd km op de teller te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Niet online
merauder schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 20:08:
Is een Punto Evo niet gewoon in de basis de zelfde auto als de Grande Punto?
Ja, dit model is aan z'n 3e naam bezig. Eerst Grande Punto, toen Punto Evo en nu weer gewoon Punto. Wat mij betreft een goede keuze voor jou. Een Punto op diesel met bouwjaar 2012 of later kun je kopen vanaf 11.000 euro (Gaspedaal). Ik heb zelf een Grande Punto en vind het een hele fijne auto. Ze zijn comfortabel, betrouwbaar (link) en relatief goedkoop.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:59

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 19:44:
Een Punto Evo is de luxe versie van de Grande Punto. De Bravo is een maatje groter.
Niks mis met een Punto Evo trouwens. Ik heb er een en 85 km ww-afstand zou ik er zonder meer mee doen. 35k onderhoudsinterval, dit jaar nog wegenbelastingvrij, dus daar kun je je weinig breuken aan vallen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:11
Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 21:56:
[...]

Ehh nee, volgens mij (en daar kan Melcon op dit forum veel meer over zeggen) zijn de 1.9dci niet de slechtste blokken. Waren het niet de 2.0IDE's met een hoop problemen?

Zoals Dion aangeeft, 1.5dci en de nieuwere 2.0 dci's zijn behoorlijk betrouwbaar en kunnen erg, erg lang mee.
De 2.0 dci heeft een ketting, wat (in tegenstelling tot de TSI motoren tegenwoordig :+ ) aan onderhoud scheelt.

De 2.2 Dci is ook vrij betrouwbaar, maar prijziger in onderhoud en lust wat meer volgens mij.

Mocht je voor LPG en renault gaan: De 2.0 F4R blokken zijn zowel in turbo (Laguna II) als in atmosferisch (Laguna I) gebouwd als een tank: Tikken op LPG met gemak de 4 ton aan.

Voor de TS: Ik kan mij voorstellen dat wegenbelasting een probleem is, maar er zijn tegenwoordig een aantal Alfa Romeo 166 diesels te koop waar alle kinderziektes aan verholpen zijn
De voordelen:
- Blokken zijn oersterk (2.4 JTD's kennen nauwlijks problemen)
- Comfort
- Rijplezier
- Zuinig (Ik rijd 1:17 met een aantal 130 km/h stukken)

Misschien een beetje "wij van wc eend uitspraak" maar ik rijd 165 km woon werk verkeer per dag en doe dat zonder moeite, de 166 is een hele fijne auto zonder de roest kwaaltjes van de 156 modellen en met de degelijkheid van een goed dieselblok (zolang je maar de 150 pk versie haalt --> de 10 klepper).

Zeker met de prijzen nu, voor €2500 haal je een 10 klepper met 2 ~ 2,5 ton op de teller waar alle kwaaltjes (draagarmen, kachelradiator en schoonmaken van de turbo) aan verholpen zijn en waarmee je makkelijk 2 ton extra er bij kunt zetten.

Nadeel: wegenbelasting en banden, ik ben in Noord-Holland een kleine 130 euro per maand kwijt en goede banden kosten mij een kleine 100 euro per band. (Pirelli Cinturato P7)

Mocht je je echter prima kunnen vinden in bijvoorbeeld een clio (mijn vorige auto :) ) dan heb ik niets gezegd ;)

[ Voor 39% gewijzigd door KillaZ op 15-04-2013 09:36 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Toch gaan we weer richting Laguna oftewel grote middenklassers, terwijl TS aangeeft naar iets kleins te kijken...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Dan zou mijn eerste keuze een Clio Ph. 2 zijn.

1.5 Dci, 65 of 85 pk. (laatste zou mijn voorkeur zijn, mijn 65 pk was veel anticiperen op invoegen, maar wel prima te doen hoor. 85 pk is alleen wat makkelijker)

- Weinig wegenbelasting
- "Goedkoop" onderhoud
- Bandjes in een prima maat (60 euro per band voor Vredestein Ultrac's)
- Zuinig (1:23 haalde ik met de 65 pk)
- Relatief comfortabel, mits de juiste uitvoering.

Vwb uitvoering: Kijk naar de dynamique's, betere stoelen :)

[ Voor 39% gewijzigd door KillaZ op 15-04-2013 09:39 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-06 22:54
Op de snelweg is het aan te raden om minimaal 80 pk te hebben. Niet heel erg snel, maar net dat beetje meer over om een hogere cruisesnelheid te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 10:55
Pk zegt helemaal niks. Een fiat uno met 60pk trekt beter dan een suv met 90pk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
merauder schreef op woensdag 17 april 2013 @ 07:25:
Op de snelweg is het aan te raden om minimaal 80 pk te hebben. Niet heel erg snel, maar net dat beetje meer over om een hogere cruisesnelheid te rijden.
69 Pk in 950 Kg of 80 Pk in 1400 Kg?

Zie je mijn punt? ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:44
Je geeft aan een kleine auto te willen gaan rijden en daar 170km per dag mee te gaan sturen.

Mijn tip: Koop een grote auto. Als je zo veel kilometers maakt in een kleine auto (en een clio ofzo reken ik als kleine auto) dan kom je elke dag gaar op je werk en gaar thuis. Je hebt meer omgevingsgeluid, de zit is vaak minder comfortabel en de vering is vaak ook wat minder soepel. Een grote auto is duurder in wegenbelasting maar veel comfortabeler. Stiller en soepeler.

Belastingvrije diesels zijn leuk, maar zijn dus allemaal kleine autotjes met kleine motortjes. (= veel toeren op de snelweg = meer lawaai aan je hoofd)

[ Voor 8% gewijzigd door FragDaddy op 17-04-2013 09:39 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:00

TMV

Ik rij zelf in een Seat Ibiza 1.9TDI uit 2006 elke dag 150-160 km. Op zich bevalt het goed, power is prima, maar het blijft een kleine auto met bijbehorende eigenschappen. Ondermeer de geluidsisolatie begint me danig te irriteren, zeker bij kruissnelheden van 125 is het weg- en windgeruis gewoon erg aanwezig.

Ik heb hier nu ongeveer 130.000km in gereden en ik maak nu wel zeer bewust de overstap naar een maatje groter (Golf 6), vooral vanwege het rijcomfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FragDaddy schreef op woensdag 17 april 2013 @ 09:38:
Je geeft aan een kleine auto te willen gaan rijden en daar 170km per dag mee te gaan sturen.

Mijn tip: Koop een grote auto. Als je zo veel kilometers maakt in een kleine auto (en een clio ofzo reken ik als kleine auto) dan kom je elke dag gaar op je werk en gaar thuis. Je hebt meer omgevingsgeluid, de zit is vaak minder comfortabel en de vering is vaak ook wat minder soepel. Een grote auto is duurder in wegenbelasting maar veel comfortabeler. Stiller en soepeler.

Belastingvrije diesels zijn leuk, maar zijn dus allemaal kleine autotjes met kleine motortjes. (= veel toeren op de snelweg = meer lawaai aan je hoofd)
Eens mbt geen te kleine motortje, maar verder je reinste generalisatie...

ja, goedkope onderdeurtjes rijden vaak minder - maar als je een stapje hoger gaat zitten kun je in een compacte auto,vergelijkbare comfortniveau hebben met een grotere.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Loco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-06 21:41
Renault Twingo dCi. Ik, met mijn 1,94, stapte daar prettig uit na vanuit Munchen in 1 ruk naar huis te zijn gereden. Zolang je niet te breed gebouwd bent en hij groot genoeg is voor je zou ik hem zeker overwegen. Rijdt als een tierelier, 1:23 easily, eens in de 30000km onderhoud. De 2011's zijn voor 9K zeker al te krijgen, zoek er alleen één met een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en cruise control (Night&Day of Dynamique uitvoering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:17
FragDaddy schreef op woensdag 17 april 2013 @ 09:38:

Sorry hoor. Maar ik rij ruim 40.000km per jaar in m'n DS3 1.6 e-HDI (4 cilinder!) en heb al die kilometers uiterst comfortabel afgelegd! Kan altijd goed meekomen en zit heerlijk comfortabel. Een Citroën C1 of Aygo is een ander verhaal. Maar categorie DS3 / Clio / 208 etc. is echt geen straf..

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
Inderdaad, dat is ook geen straf.
Ja, grotere auto's kunnen lekkerder/confortabeler rijden, maar een kleinere auto kan dat zondermeer ook.
Ik kijk ook naar kosten verzekering/wegenbelasting, die zijn bij een grotere auto veelal hoger.

Ben mij nog steeds aan het orienteren, maar kom steeds een stapje verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
Rivanov schreef op donderdag 18 april 2013 @ 19:50:
[...]

Sorry hoor. Maar ik rij ruim 40.000km per jaar in m'n DS3 1.6 e-HDI (4 cilinder!) en heb al die kilometers uiterst comfortabel afgelegd! Kan altijd goed meekomen en zit heerlijk comfortabel. Een Citroën C1 of Aygo is een ander verhaal. Maar categorie DS3 / Clio / 208 etc. is echt geen straf..
Dat zijn allemaal al geen kleine auto's meer. Ook de compacte middenklassers zijn flink gegroeid door de jaren heen. Een 208 is echt wel even iets groter als de 205 van een paar generatie's terug. (het scheelt 200KG en 20cm in lengte) En een DS 3 is nog eens 100KG zwaarder en 20CM langer als een 208.

Een vriend van me had voor 8000 euro de keus of een nieuwe kale Aygo/picanto/C1/107/alto of een iets grotere wel van airco voorziene ford fiesta van 3 jaar oud met 26K op de teller (62PK uitvoering, inmiddels gechipt naar 85PK). Mag jij raden wat er lekkerder rijd, en financieel scheelt het niet eens zo veel over 4 jaar met 30K per jaar.

Wellicht dat een fiesta diesel voor de TS interessant kan zijn. Bijvoorbeeld zo iets: http://www.autoscout24.nl...34977862810000000&asrc=st

[ Voor 14% gewijzigd door martijn_tje op 27-04-2013 10:33 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
Ik ben eruit hoor :)

Ik heb een Punto Evo gekocht uit 2011.
Staat net geen 50k op de teller, ziet er zeer goed uit, rijdt prima.
Krijg hem volgende week vrijdag geleverd met nieuwe banden, complete onderhoudsbeurt, jaar garantie (of 20k km) erbij.
Zeer nette auto tegen een hele nette prijs :)

Ik ben tevreden, laat de km. maar komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Niet online
Snuffel schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 17:02:
Ik ben eruit hoor :)

Ik heb een Punto Evo gekocht uit 2011.
Staat net geen 50k op de teller, ziet er zeer goed uit, rijdt prima.
Krijg hem volgende week vrijdag geleverd met nieuwe banden, complete onderhoudsbeurt, jaar garantie (of 20k km) erbij.
Zeer nette auto tegen een hele nette prijs :)

Ik ben tevreden, laat de km. maar komen!
Gefeliciteerd! Goeie keuze ;)

Fotootje?

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
Foto volgt zodra ik de auto ook heb. Zal eind volgende week zijn :)

Pagina: 1