De perfecte monitor bestaat niet. Daar bestaat de technologie (nog) niet voor.
Zelfs als je belachelijk veel wilt betalen voor een monitor.
Je zult keuzes moeten maken.
Keuze 1):
Kleur en beeldkwaliteit.
Je kunt kiezen tussen TN en IPS schermen.
IPS heeft mooiere kleuren. Maar is duurder. En, belangrijk voor gamers, de pixels (puntjes) veranderen niet zo snel. Daardoor is het beeld wat meer onscherp (als je beweegt). Niet ideaal voor gamers. IPS schermen draaien altijd op 60 Hz (60 beeldjes per seconde).
De meeste schermen zijn TN. Die zijn veel goedkoper. Maar hebben iets fletsere kleuren. En de kijkhoek is kleiner (dus je moet midden voor je scherm zitten). Is geen probleem in het algemeen, en zeker niet voor een gamer.
TN schermen heb je in 60Hz en 120Hz. 120Hz is natuurlijk duurder. Boven de 300 euro. Een 60Hz is wat de meeste gamers gebruiken. Ik denk dat een 60Hz monitor het beste bij je past.
Keuze 2):
De resolutie.
Dat is de hoeveelheid puntjes (pixels) op het scherm.
Meer puntjes geeft een mooier en scherper beeld.
Maar ook: hoe meer puntjes, des te meer je computer moet rekenen per beeld dat hij je laat zien in een game. Als je 60 fps haalt op je oude scherm, en dan een scherm met 2x zo veel pixels koopt, dan gaat je fps van 60 terug naar 30 (of 35-40 als je geluk hebt).
Je moet dus een goede tussenweg kiezen.
Ik denk dat momenteel de resolutie van 1920x1080 de beste resolutie is voor gamers.
Dat is de meest voorkomende (en dus de goedkoopste). En toevallig dezelfde resolutie die de meeste TVs hebben.
Keuze 3):
Scherm diagonaal.
Voor jou budget kun je een 24" of 27" monitor kopen.
Ik zou niet groter gaan, want dan zie je misschien niet alles in een oogopslag meer. 27" is hardstikke groot.
En ik zou ook niet kleiner dan 24" gaan. Is niet nodig met jou budget.
Je hebt ook 1920x1200 schermen. Maar die zijn duurder, en er is veel minder keus.
2560x1600 schermen zijn mooi. Maar duur. En verlagen je framerate.
120Hz is mooi. Maar een stuk duurder (50-100% meer). Die zijn er niet onder de 300 euro.
IPS-schermen zien er iets mooier uit, maar zijn iets minder geschikt voor gamers.
In de PriceWatch kun je dat allemaal instellen.
Onder de 300 euro. 1920x1080. 24-27". Goede fabrikant.
Zie hier:
http://tweakers.net/categ...f_FD-cmaDjDX_EFEyOOcEXdcX
Zorg ervoor dat er in ieder geval een DVI-D of HDMI aansluiting op zit.
(VGA is ouderwets analoog. Dan kan je beeld nog steeds wazig zijn. DVI-D en HDMI zijn helemaal digitaal).
Verder kan ik je niet helpen.
Er zijn verschillende goed merken. Samsung, Asus, LG, Dell, en vast wel meer.
Succes.
[
Voor 5% gewijzigd door
280562 op 15-04-2013 01:37
]