Bouwen HTPC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 512100

Topicstarter
Beste Tweakers leden,

Ik hoop dat ik dit nieuwe topic bij het juiste plaats (nieuw hier) en tevens nog een leek vergeleken met vele anderen, maar eens moet de eerste keer zijn.

Ik zou graag een HTPC willen bouwen waar ik al mijn films, muziek, afbeeldingen etc. op kan zetten en af kan spelen op mijn TV. Nu heb ik al het een en ander uitgezocht en heb ik mijzelf rijkelijk gevuld met informatie.

Ik heb de beschikking over een 127inch full-HD/3D tv + een 5.1 Home Cinema set. Deze laatsgenoemde kan vele bestandsformaten afspelen via streaming. Dan zullen jullie denken: waarom wil je dan een HTPC bouwen?. Het volgende kan ik antwoorden: ik wil één locatie hebben waar al mijn multimedia bestanden op staan en mooi vormgegeven kunnen worden (bijvoorbeeld XBMC). Omdat ik in een buitengebied woon is mijn internetverbinding dermate traag dat streamen vanaf een NAS absoluut uitgesloten is.

Okee, na deze achtergrond informatie verder met de HTPC. Enkele eisen die ik stel:

- Hij moet stil zijn
- Hij moet 1080p en 3D goed kunnen draaien
- Het geluid moet via de HDMI kabel naar mijn receiver
- Over een grote opslag capaciteit beschikken 6TB uitbreidbaar tot bijvoorbeeld 12TB (intern)
- Hij moet een tijd mee kunnen gaan (eventueel met kleine veranderingen)
- Ongeveer 500 EU budget

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1620 Boxed€ 45,45€ 45,45
1MSI H77MA-G43€ 66,70€ 66,70
1MSI R5450-MD1GD3H/LP€ 23,95€ 23,95
2Western Digital Green SATA 3 Gb/s WDBAAY0030HNC, 3TB€ 121,95€ 243,90
1LC-Power 7006B€ 41,99€ 41,99
1Corsair XMS3 TW3X4G1333C9€ 24,95€ 24,95
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 63,-€ 63,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 509,94

Natuurlijk is het erg makkelijk om één van jullie alles samen te laten stellen, maar om te leren zal ik zelf ook een begin moeten maken. Het zal vast heel anders moeten/kunnen (ik herhaal, ik ben een beginneling), maar ik hoor graag jullie reacties, wat ik beter zou kunnen doen en wat jullie zouden doen.

Waarom heb ik gekozen voor deze behuizing? Hij is naar mijn idee groot genoeg om alles er in te kunnen plaatsen. (ik heb niet naar de vormgeving gekeken trouwens)

Waarom voor dit MB? Er kunnen genoeg Interne hardeschijven aan/in (4x SATA-300, 2x SATA-600)

Zo hebben jullie een klein idee wat mijn beweegreden zijn.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunefulDJ_Mike
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-07 18:36
Ik zou gaan voor een I3, geen Grafische kaart ander moederbord. Low Profile koeler (intel koelers zijn net straaljagers), en je kast is niet echt een HTPC kast voor in het zicht en overigens nog vrij fors.

(ik neem aan dat je een 127 cm televisie hebt? 127' lijkt me nogal groot :P)

Today me will live in the moment unless it's unpleasant in which case me will eat a cookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Anoniem: 512100 schreef op zondag 14 april 2013 @ 20:54:
Omdat ik in een buitengebied woon is mijn internetverbinding dermate traag dat streamen vanaf een NAS absoluut uitgesloten is.
Kan je uitleggen waarom je denkt dat streamen vanaf een NAS niet kan?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TunefulDJ_Mike schreef op zondag 14 april 2013 @ 21:12:
Ik zou gaan voor een I3, geen Grafische kaart ander moederbord. Low Profile koeler (intel koelers zijn net straaljagers), en je kast is niet echt een HTPC kast voor in het zicht en overigens nog vrij fors.

Bedankt voor je reactie TunefulDJ_Mike! Haha inderdaad foutje 127inch is wel iets te veel van het goede!
Zou jij het ook wat kunnen verduidelijken? Zoals aangegeven ben ik nog een aardige beginneling hier in sorry!
- Waarom zou jij gaan voor een ander moederbord? En welke zou jij aanraden?
- Waarom raad jij mij een grafische kaart af?

En wat die kast betreft dat klopt! Ik vind het niet erg dat deze wat groter is. Hier zal ik mij in iedergeval nog even in gaan verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Anoniem: 512100 schreef op zondag 14 april 2013 @ 20:54:
Omdat ik in een buitengebied woon is mijn internetverbinding dermate traag dat streamen vanaf een NAS absoluut uitgesloten is.
Je internetverbinding heeft vrij weinig met de mogelijkheden tot streamen over je eigen netwerk te maken, dit gaat puur vanaf de NAS/Server naar de Client om het af te spelen, internet komt hier dus niet aan te pas. Ik ben zelf overigens erg positief verrast door het gemak waarmee media te streamen is. Wij hebben hier vrij dikke en goed geïsoleerde binnenmuren en daardoor geen geweldig wifi signaal, toch gaat het streamen van FullHD content nog behoorlijk goed. Slechts een enkele keer moet er even een paar seconden gebufferd worden.

Een aparte videokaart heb je bij een moderne processor met hardwarematige videodecoder simpelweg niet nodig, het voegt niets toe :).

Waarom wil je eigenlijk een SSD in je HTPC? Ik kan mij niet zo goed voorstellen wat voor voordelen dit daarvoor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
redfoxert schreef op zondag 14 april 2013 @ 21:18:
[...]

Kan je uitleggen waarom je denkt dat streamen vanaf een NAS niet kan?
Dick schreef op zondag 14 april 2013 @ 21:52:
[...]

Je internetverbinding heeft vrij weinig met de mogelijkheden tot streamen over je eigen netwerk te maken, dit gaat puur vanaf de NAS/Server naar de Client om het af te spelen, internet komt hier dus niet aan te pas. Ik ben zelf overigens erg positief verrast door het gemak waarmee media te streamen is. Wij hebben hier vrij dikke en goed geïsoleerde binnenmuren en daardoor geen geweldig wifi signaal, toch gaat het streamen van FullHD content nog behoorlijk goed. Slechts een enkele keer moet er even een paar seconden gebufferd worden.

Een aparte videokaart heb je bij een moderne processor met hardwarematige videodecoder simpelweg niet nodig, het voegt niets toe :).

Waarom wil je eigenlijk een SSD in je HTPC? Ik kan mij niet zo goed voorstellen wat voor voordelen dit daarvoor heeft.
Bedankt Dick!

Bedankt voor de info over de NAS/Server die je me gaf! Ik heb het hier vaker geprobeerd in combinatie met mijn pc en Home Cinema set. Echter was deze vaker aan het bufferen dan aan het afspelen. We hebben hier in huis heel wat apparaten die gebruik maken van onze router, en vooral bij de 'piek' tijden is het streamen echt niet te doen.

Dus met dit MB en deze processor is het goed te doen? Of zou jij mij iets anders aanraden?

Over de SSD, ja daar heb je inderdaad wel gelijk in. Het voegt weinig toe, enkel en alleen wat snelheid bij opstarten. (denk ik) Zodoende zou ik vaker mijn HTPC uitzetten van plaats in standby/sleepmode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op en aanmerkingen mee genomen dan kom ik op onderstaande uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 104,80€ 104,80
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,49€ 56,49
2Toshiba PA4293E-1HN0, 3TB€ 107,99€ 215,98
1Lian Li PC-V354B€ 141,25€ 141,25
1Scythe Mugen 3 Rev. B€ 34,90€ 34,90
1Seasonic M12II 520W€ 58,30€ 58,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 636,67

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444097

TunefulDJ_Mike schreef op zondag 14 april 2013 @ 21:12:

Dat van die koelers is (in mijn ogen) dus dikke zever. Ik heb hier een Sandy Bridge i3 van 3,3 ghz en die koeler hoor je niet. De schakelingen op het moederbord maken meer lawaai (gepiep). Er is ook geen ceen casefan aanwezig en het moederbord draait op een adapter in plaats van een voeding dus ook daar geen extra ventilator. Gedurende lange tijd volle belasting (een hele serie handbraken van VIDEO_TS naar .mp4) gaat die fan niet sneller draaien.

Maar ymmv natuurlijk. Ik zou gewoon beginnen met de stock-koeler en die daarna vervangen. In't beste geval spaar je 34 euro, in't slechtste kan je nog eens een kwartiertje je kast openen.

Verder wel akkoord wat betreft i3 en grafische kaart.

En btw, een NAS staat op je intern netwerk dus je trage internetverbinding doet er niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Anoniem: 444097 schreef op maandag 15 april 2013 @ 09:05:
[...]

Dat van die koelers is dus dikke zever. Ik heb hier een Sandy Bridge i3 van 3,3 ghz en die koeler hoor je niet. De schakelingen op het moederbord maken meer lawaai (gepiep). Er is ook geen ceen casefan aanwezig en het moederbord draait op een adapter in plaats van een voeding dus ook daar geen extra ventilator. Gedurende lange tijd volle belasting (een hele serie handbraken van VIDEO_TS naar .mp4) gaat die fan niet sneller draaien.

Maar ymmv natuurlijk. Ik zou gewoon beginnen met de stock-koeler en die daarna vervangen. In't beste geval spaar je 34 euro, in't slechtste kan je nog eens een kwartiertje je kast openen.

En btw, een NAS staat op je intern netwerk dus je trage internetverbinding doet er niet toe.
Koeler hoor je dus wel, ik heb de stock i3 koeler vervangen door die van mijn i5 2500k (meer koper) en het is rustiger geworden. Maar de HDD en de Cpu-koeler zijn wel hoorbaar bij een film. Custom koeling en een ssd geven je een rustiger kijkervaring. Kwartiertje is wel een understatement, zeker in ITX kastjes ;)

@ kevin, hoewel die seasonic voeding een top voeding is, is die zwaar overkill voor HTPC. Ik heb een 300 watts voeding in me htpc (i3) liggen en daar kan ik een 6850 bij stoppen zonder problemen.

[ Voor 9% gewijzigd door eL_Jay op 15-04-2013 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 444097 schreef op maandag 15 april 2013 @ 09:05:
[...]

Dat van die koelers is (in mijn ogen) dus dikke zever. Ik heb hier een Sandy Bridge i3 van 3,3 ghz en die koeler hoor je niet. De schakelingen op het moederbord maken meer lawaai (gepiep). Er is ook geen ceen casefan aanwezig en het moederbord draait op een adapter in plaats van een voeding dus ook daar geen extra ventilator. Gedurende lange tijd volle belasting (een hele serie handbraken van VIDEO_TS naar .mp4) gaat die fan niet sneller draaien.

Okee! Dan begin ik met de stock-koeler en zou het dan altijd nog kunnen wijzigen. Wat betreft de i3 en grafische kaart. Met mijn doeleinden is het goed? Zonder problemen het afspelen 1080p en 3D of zou ik me zorgen moeten maken over eventuele haperingen etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
eL_Jay schreef op maandag 15 april 2013 @ 09:10:
[...]

Koeler hoor je dus wel, ik heb de stock i3 koeler vervangen door die van mijn i5 2500k (meer koper) en het is rustiger geworden. Maar de HDD en de Cpu-koeler zijn wel hoorbaar bij een film. Custom koeling en een ssd geven je een rustiger kijkervaring. Kwartiertje is wel een understatement, zeker in ITX kastjes ;)

@ kevin, hoewel die seasonic voeding een top voeding is, is die zwaar overkill voor HTPC. Ik heb een 300 watts voeding in me htpc (i3) liggen en daar kan ik een 6850 bij stoppen zonder problemen.
Gelijk heb je!

Even over die voeding, heb hem veranderd naar een 300W voeding. Is deze geschikt voor mijn doeleinden? Ook om eventueel nog 2 extra HDD toe te voegen in de toekomst. Of zou ik dan het beste voor een 400/450W kunnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als volgt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 104,80€ 104,80
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,49€ 56,49
2Toshiba PA4293E-1HN0, 3TB€ 107,99€ 215,98
1Lian Li PC-V354B€ 141,25€ 141,25
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,54€ 30,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 574,01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-07 17:31

player-x

Disruptive by design

Lees dit goed door en je komt er dan wel uit ;)

*Algemeen Advies* HTPC en Homeserver Advies Guide

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Wat betreft voeding, check even de productpagina van de fabrikant en kijk over er genoeg aansluitingen op zitten. (Hdd zijn meestal niet zo'n probleem, vooral met multi-gpu of echt veel harde schijven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:18
i3 is te duur. Een pricewatch: AMD A6-5400K Boxed kan ook al 3d films afspelen: http://www.avsforum.com/t...buyers-guide-anandtech/30
Evt. zou je voor de zekerheid nog naar een pricewatch: AMD A8-5600K Black Edition kunnen kijken. Meer uitgeven aan de cpu is weggegooit geld.

[ Voor 39% gewijzigd door wappiewappie op 18-04-2013 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Zeker mee eens, een i3 machine is voor HTPC gebruik behoorlijk uit balans. Bovengenoemde A6 is eigenlijk veel beter in balans. Wil je iets meer kracht dan is een A8 de beste optie. In andere HTPC topics is dit ook te lezen, Intel blinkt vooral uit in CPU kracht maar de GPU is nou niet ideaal*. Laat de GPU nou net bij HTPC gebruik veel belangrijker zijn.

Qua behuizing kan ik niet veel advies geven. Kijk eens goed in de pricewatch wat er allemaal te halen valt. Wil je wat meer HDD's toevoegen kijk dan bijv eens naar een pricewatch: Silverstone Grandia GD06B of een pricewatch: Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case Dit zijn HTPC behuizingen die prima naast je andere AV apparatuur kan staan.

Daarnaast kun je bijvoorbeeld dit moederbord gebruiken voor ITX behuizingen pricewatch: ASRock FM2A85X-ITX of deze uATX pricewatch: ASRock FM2A85X Extreme4-M

Qua koeling kun je in eerste instantie gewoon gebruik maken van de meegeleverde koeler natuurlijk alleen kan ik je vertellen dat wanneer je kritisch ben mbt geluidsproductie de CPU koeler de eerste stap is om een stiller systeem te krijgen. Een pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B (of de gewone shuriken) is een prima low profile koeler voor de wat kleinere kastjes. Daarnaast moet je natuurlijk een stille voeding kiezen en moet je zorgen dat je casefans op een laag rpm draaien.

Heb je al over de bediening van je HTPC nagedacht?

* DXVA artifacts icm ffpeg en W7 komt in mijn eigen ervaring vaker voor bij Intel dan bij een AMD GPU.
Pagina: 1