Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderbasketbal
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-11-2024
Hallo,

Mijn ouders hebben een HP G62-B60SD die plotseling uit valt. Tijdens normale internet en email taken valt de laptop ineens uit. Eerst dacht ik dat het lag aan de temperatuur, omdat de fan erg hard draaide. De accu eruit gehaald en er opnieuw in en hij startte weer op. Toen heb ik Coretemp geïnstalleerd om te kijken hoe heet de laptop daadwerkelijk wordt. Tot mijn schrik werd hij onder belasting 80+ graden. Eerst de laptop maar stofvrij gemaakt, door de stofzuiger op de intake van laptop te zetten (de CPU fan geblokkeerd uiteraard). Hier kwam veel stof uit en de temperatuur daalde aanzienlijk. Hiermee dacht ik het euvel te hebben opgelost, maar helaas.

Gisteren viel hij plotseling weer uit, maar nu startte hij niet meer nadat ik de accu er opnieuw had in gezet. Zonder accu en alleen op netstroom doet hij ook niet. Het enige teken van leven dat hij geeft is het lampje in de aan en uit knop die knippert zodra je deze indrukt. En het oplaadt lampje brandt wanneer de laptop aan de netstroom zit.

Via google kwam ik op het volgende: http://h10025.www1.hp.com...=nl&cc=nl&product=4328612

Hier staat dat je het RAM geheugen eruit kan halen en er opnieuw in doen, gedaan en geen resultaat. Als laatste poging heb ik de CMOS batterij eruit gehaald en opnieuw ingezet. Nu ging de laptop aan (de fan ging draaien) maar na 10 sec. gaat hij weer uit met een 'tik' geluid. Hoe vaker ik op de aan/uit knop drukte hoe korter de fan ging draaien en nu gebeurt er niets meer.

*update:
Hij start nu wel weer op maar hij geeft geen foutmeldingen weer. Ik kan niet iets terug vinden van een crash of iets dergelijks..

Heeft iemand ervaring met deze problemen? Of zal hij op gestuurd moeten worden naar HP?

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Sanderbasketbal op 14-04-2013 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja. We hebben weer een slachtoffer van de bar slechte koeling in de HP budgetlijnen...

Aangezien hij steeds sneller uit valt lijkt het mij vrij duidelijk dat de koeling grotendeels overleden is. 2 opties:
• laat HP het oplossen. Laat je niet afwimpelen door de 1 jaar garantie. Een drastisch hoog percentage van de HP's kampt met koeling problemen. Dat noem je een productiefout.
• los het zelf op. Schroef de laptop open, haal al het stof uit de heatsink, stop er nieuwe koelpasta op. Bestel eventueel een copper shim voor mogelijkheid tot dit soort problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunefulDJ_Mike
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-08 14:29
Ik zou zoals Darkstone zegt eerst garantie proberen te claimen, het uit elkaar halen van een HP laptop is echt een ramp, beetje pech heb ben je zo halve dag mee bezig, en dan moet hij nog in elkaar...

Today me will live in the moment unless it's unpleasant in which case me will eat a cookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderbasketbal
Ah dat dacht ik al.. Zo zie je maar weer goedkoop is duurkoop.. Op de een of andere manier draait hij nu wel weer, maar het is wachten tot hij weer uitvalt volgens mij. Ik zal eerst contact opnemen met HP, mochten ze moeilijk doen dan zal ik zelf bezig moeten. Dank Darkstone voor de uitleg om het evt. zelf te doen, ik zal de voortgang hier wel op plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderbasketbal
De laptop heeft maar 1 jaar fabrieksgarantie. Is dit normaal? Ik dacht dat elk product tegenwoordig standaard 2 jaar garantie heeft.. Wat is nu handig? Naar de winkel/hp sturen of naar een lokale pc-boer gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderbasketbal
Gisteren de laptop uit elkaar gehaald, om de koelpasta te bekijken en te vervangen. De koelpasta was erg stijf en hard (goed of slecht?) en ik kon het makkelijk verwijderen. Nieuwe koelpasta erop en ja de laptop startte weer op! Problem solved zou je zeggen.. vanmorgen startte hij weer niet op en alleen het aan/uit knopje knippert een keer.. Af en toe start hij wel op, maar na een minuut in Windows valt hij weer uit. Wat kan het probleem veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de stof er uit gehaald?

Ik heb gisteren de studio 1558 van mijn broer geupgrade met een SSD en tegelijkertijd de koeling wat schoon gemaakt. Er zat een matje stof in van ongeveer 3mm dik wat ik er in een keer uit kon trekken. Geen wonder dat hij dan slecht koelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderbasketbal
Ja, naar mijn idee wel. De fan heb ik in ieder geval schoon gemaakt.
Momenteel draait hij weer en de temperatuur komt niet boven de 50 graden uit.
Wat mij opviel, toen we de heatsink verwijderde, is dat cpu er niet heel 'netjes' uit zag nadat we de koelpasta hadden verwijdert. Deze moet in perfecte staat zijn toch? Er zat een dikker randje om het gebied waar je de koelpasta aanbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet niet de fan schoonmaken, maar de heatsink. Dit is ongeveer het standaardscenario na 2 jaar:

Afbeeldingslocatie: http://www.insidemylaptop.com/images/Dell-XPS-M1530/clean-replace-cooling-fan-07.jpg

Edit: brakke google. Doe je 'copy image url' op de pagina van de target website, pakt-ie alsnog de google URL 8)7

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2013 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Sanderbasketbal schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 16:14:
De laptop heeft maar 1 jaar fabrieksgarantie. Is dit normaal? Ik dacht dat elk product tegenwoordig standaard 2 jaar garantie heeft.. Wat is nu handig? Naar de winkel/hp sturen of naar een lokale pc-boer gaan?
dat is niet normaal.. de retailer moet als het goed is 2 jaren geven... Maar goed, we praten hier nu over HP en dat is nou eenmaal niet een fabrikant waar je met name in het consumenten segment op kunt bouwen...

Edit:
Nu weet ik het weer...

HP doet dit smerig, heb ik tijdens mijn service werkzaamheden genoeg gejank mee gehad. Op de ENVY en de DV series gaven ze 2 jaren garantie, op de HP G series gaven ze maar 1 jaar garantie.. :X

[ Voor 17% gewijzigd door Vinand op 21-04-2013 13:57 ]

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderbasketbal
Verwijderd schreef op zondag 21 april 2013 @ 13:30:
Je moet niet de fan schoonmaken, maar de heatsink. Dit is ongeveer het standaardscenario na 2 jaar:
Oke bedankt, vanmiddag de laptop nogmaals open gehaald. Ik kan de heatsink niet helemaal open krijgen. Er zitten wel schroefjes rondom de ventilator maar wanneer ik deze eruit haal, kun je niet 'in' de heatsink. Daarom de heatsink uitgeblazen, hier kwam niet veel stof meer uit. En er lijkt geen stof meer in te zitten:

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/h6e60b2zi0cjwjm/2013-04-21%2015.07.01.jpg

Momenteel draait hij weer, maar voor hoe lang dat is de vraag.. Als hij weer uitvalt zal ik toch langs moeten gaan bij de lokale pc-boer denk ik.

Update 21:30: ik heb de bios geupdate, aangezien het volgens HP een belangrijke bios update is. Tijdens het het uitvoeren van de update ging de fan oorverdovend snel draaien. Ik dacht dat dit wel over ging bij de restart, maar nee en na het opstarten nog steeds ooverdovend snel en ineens poef, laptop knalt na 1 minuut in windows weer uit..... |:(

[ Voor 18% gewijzigd door Sanderbasketbal op 21-04-2013 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De stof zat bij mij in de fan behuizing, tegen de heatsink aan geplakt. Je zult dus op de een of andere manier de fan behuizing open moeten krijgen of de fan behuizing zelf scheiden van de heatsink (niet altijd mogelijk)..

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8ArKlpjHkGdFhnLp7ys9uRyA/full.png

Dit is hem? Het lijkt alsof de benodigde schroefjes onder de heatsink zitten. Over een slecht ontwerp gesproken...

Het kan ook een andere oorzaak hebben, hoor. Heb je ook de temperatuur van de grafische chip gecontroleerd?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2013 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderbasketbal
Dit is hem? Het lijkt alsof de benodigde schroefjes onder de heatsink zitten. Over een slecht ontwerp gesproken...
Ja, die lijkt er sprekend op. De heatsink nog een keer loshalen gaat niet lukken, omdat we niet voldoende koelpasta meer hebben. Op de foto die ik eerder poste (niet werkend?) kun je in de heatsink kijken en zit er geen stof meer in zo lijkt het.
Het kan ook een andere oorzaak hebben, hoor. Heb je ook de temperatuur van de grafische chip gecontroleerd?
Nog niet en momenteel zit er geen leven meer in.. Misschien wanneer hij plotseling weer aangaat, kan ik dit controleren. Kun je dat In Catalyst Control Center van AMD controleren?

[ Voor 0% gewijzigd door Sanderbasketbal op 22-04-2013 10:56 . Reden: Taalfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

meuk: GPU-Z 0.7.0 gebruik ik meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderbasketbal
Opeens doet hij het weer, programma gedownload. Een stress test:

Afbeeldingslocatie: http://gpuz.techpowerup.com/13/04/22/atm.png

Vanmiddag maar naar een pc winkel in de buurt..

[ Voor 8% gewijzigd door Sanderbasketbal op 22-04-2013 11:50 . Reden: Andere stress test ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderbasketbal
De laptop naar een pc winkel ter reparatie gebracht. Eerst kon men niets ontdekken omdat hij daar weer gewoon opstartte.. Voor de zekerheid hebben ze hem gehouden en ja hoor ze hebben iets kunnen ontdekken.. De chip in de videokaart is te heet geworden en overleden, hierdoor schakelde de laptop zichzelf steeds uit. Totale kosten voor een dergelijk reparatie: € 250,- (!). Dit heeft volgens mij weinig nut, om dit nog in deze *ahum* slechte laptop te investeren.. What's next zou je denken.. Voor mij nooit meer een hp.. Dit forum kan wat mij betreft op slot, iedereen bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1