De laptop van mijn vriendin was alweer in zn vierde levensjaar en begon steeds harder te blazen met z'n fan. Dus ik dacht, ik ga het van binnen eens schoonmaken. Opengemaakt.. En ja, die warmtewisselaarplaatjes waren helemaal verstopt van binnenuit met stof. Ik dacht ik kijk gelijk ook even naar de heatsink die er op zit. Die van de processor en van de GPU waren helemaal uitgehard, leek wel glas, de brokjes waren gewoon scherp. (Nee, het was niet de core die ik lospeuterde/afbrokkelde
) Beide cores en heatsinkcontacten schoongemaakt en er nieuwe koelpasta op gedaan, alles schoongemaakt en weer alles in elkaar gezet.
Het ging heel goed, de laptop was stiller en er was geen CPU throttling meer. Mooi toch... zou je zeggen...
Na een halfuurtje werken, werd hij toch behoorlijk heet en na een tijdje een onherroepelijke deadlock (geen enkele respons, gewoon bevroren beeld)
Laptop open gemaakt, heatsink weer losgemaakt en wat ik toen zag deed m'n mond doen openvallen:

(bovenste plaatje, heatsink) Links GPU (denk ik), Chipset/Northbridge, rechts CPU. De middelste heeft geen contact gemaakt met de chipset!

(van l naar r: CPU, Northbridge/chipset, GPU(?) )De core van de chipset is niet eens aangeraakt door de pasta???

... Dit begrijp ik helemaal niet.
Het gekke is, dat heatsinkblok is grotendeels van een soort gegoten aluminium. De kans dat ik het verbogen heb bij het (de)monteren schat ik nihil. Heeft HP gewoon een productiefout gemaakt hier?
Betere vraag nog: Kan ik hier gewoon een stukje plat koper tussen doen, van de zelfde dikte, om weer koeling te krijgen?
Of wat kan ik hier het beste doen. Want dit is gewoon bizar.
Het ging heel goed, de laptop was stiller en er was geen CPU throttling meer. Mooi toch... zou je zeggen...
Na een halfuurtje werken, werd hij toch behoorlijk heet en na een tijdje een onherroepelijke deadlock (geen enkele respons, gewoon bevroren beeld)
Laptop open gemaakt, heatsink weer losgemaakt en wat ik toen zag deed m'n mond doen openvallen:

(bovenste plaatje, heatsink) Links GPU (denk ik), Chipset/Northbridge, rechts CPU. De middelste heeft geen contact gemaakt met de chipset!

(van l naar r: CPU, Northbridge/chipset, GPU(?) )De core van de chipset is niet eens aangeraakt door de pasta???

... Dit begrijp ik helemaal niet.
Het gekke is, dat heatsinkblok is grotendeels van een soort gegoten aluminium. De kans dat ik het verbogen heb bij het (de)monteren schat ik nihil. Heeft HP gewoon een productiefout gemaakt hier?
Betere vraag nog: Kan ik hier gewoon een stukje plat koper tussen doen, van de zelfde dikte, om weer koeling te krijgen?
Of wat kan ik hier het beste doen. Want dit is gewoon bizar.
[ Voor 3% gewijzigd door alexandersamson op 09-05-2012 15:16 ]
Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl