Welke setup bij meerdere Access Points

Pagina: 1
Acties:

• dere12
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-07 19:48

dere12

Kennis delen is goud waard!

Topicstarter
I.v.m grote drukte in onze straat op de 2.4 Ghz band overweeg ik om een dual-band router aan te schaffen en een kanaal op de 5 Ghz band te gaan gebruiken. In mijn woning is het WIFI signaal op de 1e en 2e verdieping een stuk minder goed.

Voor mijn draadloze apparaten speel ik met het idee om naast een router in de meterkast, een 2e AP (bedraad) te maken op de 2e verdieping die uitzend op hetzelfde SSID, maar wel op een ander kanaal (minimaal 6 kanalen uit elkaar). (idee uit dit topic)

Nu is mijn vraag of het gebruikelijk is om 2 dezelfde draadloze routers voor deze setup aan te schaffen?

Ps ik heb nu een TP-link 1034ND, single band draadloze router en heb als vervanger de Asus RT-N66U op het oog.

Life is all about Tweaking

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:43

lier

MikroTik nerd

Tja...home user en gebruikelijk...

Bedrijven kiezen vaak voor één merk ivm beheer, in principe zou je voorstel gewoon moeten werken. Misschien mooi als beide routiers met dezelfde firmware werken (OpenWRT bijvoorbeeld)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-11 12:00
Ik heb hier een vergelijkbare setup, maar "gewoon" met 2 verschillende routers (ik had geen access points meer liggen). Het netwerk hier draait op een Linksys E4200 (2.4GHz en 5GHz, 802.11abgn) en een Linksys WRT54GL (2.4GHz, 802.11bg). Geen enkel probleem zolang je dezelfde SSID en beveiliging (type en sleutel) gebruikt.

Bij kennissen heb ik eenzelfde setup lopen, maar dan een KPN Experiabox en een Conceptronics 54Mbit/s AP die ik toen nog wel had liggen :P Geen centje pijn, hoewel het Conceptronics AP loopt te rommelen met de DHCP sinds kort :-(

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
Thuis een situaties met 2 stuks linksys (WAG160N en een WRT54GL die DD-WRT draait). De WRT54GL ingesteld als accesspoint zodat de WAG160N DHCP uitdeelt. Wel heb ik hier alles naar G-only moeten zetten (de WRT54GL kan geen wireless N) omdat de boel anders met elkaar stoort.

In ons studentenhuis een Ubee modem en een WRT160N en dat gaat ook als een trein. Hier ondersteunt alles wireless N dus mooi snel overdag. Savonds langzamer omdat de buren dan ook gaan internetten.

Let op je kanalen; maar dat wist je ook al.

• dere12
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-07 19:48

dere12

Kennis delen is goud waard!

Topicstarter
Xudonax schreef op zondag 14 april 2013 @ 12:56:
Ik heb hier een vergelijkbare setup, maar "gewoon" met 2 verschillende routers (ik had geen access points meer liggen). Het netwerk hier draait op een Linksys E4200 (2.4GHz en 5GHz, 802.11abgn) en een Linksys WRT54GL (2.4GHz, 802.11bg). Geen enkel probleem zolang je dezelfde SSID en beveiliging (type en sleutel) gebruikt.
Goed om te weten, 2x een Asus is toch aardig prijzig. Ik zal kijken in de PW welke router nog een redelijk goede 5 Ghz snelheid biedt voor een lagere prijs, dan zet ik die in als AP voor op zolder.
Misschien mooi als beide routiers met dezelfde firmware werken (OpenWRT bijvoorbeeld)?
Ja, dat is zeker een interessante optie.

Life is all about Tweaking