Ik heb per ongeluk een .dat bestand geopend met kladblok en Windows 7 herkend het nu als een bestand wat altijd met kladblok geopend zal worden. Hoe krijg ik dit ongedaan?
Weer een .txt bestand openen en dat altijd openen met Kladblok
De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.
Dat lost niet op dat .dat-bestanden met Notepad geopend worden.clogie886 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 02:18:
Weer een .txt bestand openen en dat altijd openen met Kladblok
Druk op je start-toets en begin dan met tikken: "Standaardprogramma's", uitgaande van een Nederlandse Windows. Daar even op klikken. De bovenste twee opties kunnen veranderen wat jij wil.
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Configuratiescherm -> standaardprogramma's -> een bestandstype of protocol aan een programma koppelenDruk op je start-toets en begin dan met tikken: "Standaardprogramma's", uitgaande van een Nederlandse Windows. Daar even op klikken. De bovenste twee opties kunnen veranderen wat jij wil.
Daar kun je het wijzigen, maar daar kun je niet selecteren dat het .dat bestand helemaal niet geopend mag worden.... en dat is het probleem
misschien dat een systeemherstel werkt:O
Die maak ik nooit.... Windows 7 opnieuw installeren? :"(skipe schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 02:37:
misschien dat een systeemherstel werkt:O
heb je het uitgeschakeld dan? want maakt automatisch herstelpunten;) anders als je er echt vanaf wilt zul je hem opnieuwe moeten installen idd
Blijkbaar uitgezet inderdaad, helaas..skipe schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 02:42:
heb je het uitgeschakeld dan? want maakt automatisch herstelpunten;) anders als je er echt vanaf wilt zul je hem opnieuwe moeten installen idd
Eigenlijk wel vreemd dat zoiets simpel als een standaard programma om een bestand te openen niet gemakkelijk te verwijderen is.
Even snel uit het hoofd;
Start --> uitvoeren --> regedit --> HKEY_CLASSES_ROOT --> .dat -->standaardentry verwijderen / rebooten.
Thank me later.
Start --> uitvoeren --> regedit --> HKEY_CLASSES_ROOT --> .dat -->standaardentry verwijderen / rebooten.
Thank me later.
[ Voor 14% gewijzigd door Sinner op 09-04-2013 02:50 ]
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Toffe sig btw, Felyrion.
er staan in die map 2 items, namelijk (Standaard) en NoOpen maar die kan ik niet verwijderen (melding "kan niet alle opgegeven waarden verwijderen")
Geen subfolders trouwens? en wat is de default value nu?
en kijk ook even bij de key
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts
Daar is ook een .dat entry, met de quicklist opties..
en kijk ook even bij de key
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts
Daar is ook een .dat entry, met de quicklist opties..
[ Voor 60% gewijzigd door Felyrion op 09-04-2013 03:02 ]
Nee geen subfolders, kon die standaard key niet verwijderen
Het is me toch gelukt met systeemherstel, dus het is via een andere manier opgelost.
In ieder geval super bedankt! Verbaas me hoe je dit allemaal weet..
Het is me toch gelukt met systeemherstel, dus het is via een andere manier opgelost.
In ieder geval super bedankt! Verbaas me hoe je dit allemaal weet..
Deze manier werkt bij mij: (ik zou wel even een export maken van de entries voor je gaat knoeien
)
Op beide locaties de .dat entry verwijderen, en rebooten. Hierna is bij mij de boel gereset.
Haha, ja.. mijn baan is het virtualiseren en uitrollen van applicaties, dus dan heb je nogal eens met het register te maken. Bijna alles wordt daar bijgehouden voor windows. Je moet even de weg leren
Op beide locaties de .dat entry verwijderen, en rebooten. Hierna is bij mij de boel gereset.
Haha, ja.. mijn baan is het virtualiseren en uitrollen van applicaties, dus dan heb je nogal eens met het register te maken. Bijna alles wordt daar bijgehouden voor windows. Je moet even de weg leren
[ Voor 34% gewijzigd door Felyrion op 09-04-2013 03:08 ]
Oh je bedoelde de hele .dat map verwijderen ?
of alles goed leeghalen, maar bij verwijderen maakt windows ze zelf opnieuw aan zodra hij een dergelijk bestand tegenkomt. Dan weet je zeker dat alles "vers" is.
Dat leeghalen lukte niet, weet niet of het verwijderen van die map wel gelukt was maar goed om dit te weten, zijn van die typische dingen ))
Register kan leuk zijn, maar je moet wel voorzichtig zijn want voor je 't weet sloop je je OS. In het register gedeelte wat Sinner aangaf kan je ook de iconen van je bestandstypes aanpassen. Open je videobestanden met MPC, maar vind je 't icoontje van WMP mooier/leuker, dan stel je dat zo in
. Bij XP kon dat nog via Start > Configuratiescherm > Mapopties > Bestandstypes. Dat is sinds Vista niet meer mogelijk.
Er zijn ook tooltjes die dat kunnen, maar zelf tweaken is leuker
Net als bij Linux is voor Windows niet elk puntje een reden voor herinstallatie, door het systeem dieper uit te pluizen, in dit geval het register, kan je 't zo fixen zonder herinstall.
Net als bij Linux is voor Windows niet elk puntje een reden voor herinstallatie, door het systeem dieper uit te pluizen, in dit geval het register, kan je 't zo fixen zonder herinstall.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Bedankt voor je reactie. Hoe pas je de iconen van bestandstypes aan?Hero of Time schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 09:04:
Register kan leuk zijn, maar je moet wel voorzichtig zijn want voor je 't weet sloop je je OS. In het register gedeelte wat Sinner aangaf kan je ook de iconen van je bestandstypes aanpassen. Open je videobestanden met MPC, maar vind je 't icoontje van WMP mooier/leuker, dan stel je dat zo in. Bij XP kon dat nog via Start > Configuratiescherm > Mapopties > Bestandstypes. Dat is sinds Vista niet meer mogelijk.
Anoniem: 63975
Is het hoofdprobleem nou al opglost? Ja dus.
Wat een suggestie zeg, het hele OS opnieuw installeren om een simpele koppeling van extensie met programma te veranderen.
http://computertotaal.nl/...en-met--in-windows-7.html
of
Wat een suggestie zeg, het hele OS opnieuw installeren om een simpele koppeling van extensie met programma te veranderen.

of
Ga naar het Configuratiescherm.
Open Standaardprogramma's.
Kies voor de optie 'Een bestandstype of protocol aan een programma koppelen'

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 09-04-2013 15:19 ]
Daarmee wijzig je alleen de associatie, je kan 'm niet er mee verwijderen.Anoniem: 63975 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 15:05:
Is het hoofdprobleem nou al opglost? Ja dus.
Wat een suggestie zeg, het hele OS opnieuw installeren om een simpele koppeling van extensie met programma te veranderen.![]()
of
[...]
[afbeelding]
Als je bij het bestandstype gaat in de HKCR hive, even als voorbeeld .html, staat er bij de (standaard) key een waarde. Deze waarde zoek je verder in de lijst op. Ik heb Opera als default browser op 't systeem ingesteld waar ik nu naar kijk, de waarde is dan Opera.HTML.floesh schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 14:49:
[...]
Bedankt voor je reactie. Hoe pas je de iconen van bestandstypes aan?
Scroll omlaag tot je hier bent. Klap de 'map' open en zie daar, DefaultIcon. De waarde die daar staat ingevuld onder (standaard) is het icoon. In mijn geval verwijst deze naar C:\Program Files\Opera\Opera.exe,1. Maak je er shell32.dll,232 van, dan heb je icoonindex 232 van shell.dll als icoon voor je HTML bestanden.
Sluit nu alle verkenner vensters en open er eentje waar een .HTML bestand staat (blader er desnoods heen). Het icoontje is nu aangepast. Is dat niet het geval, dan even opnieuw aanmelden.
Er is ook een mapje genaamd Shell. Hier staat het 'Open' commando opgegeven. Haal je die weg, dan zal je 't bestand niet meer direct kunnen openen, totdat je deze hersteld of opnieuw koppelt aan een programma. Pas hiermee wel op! Meerdere bestandstypes kunnen hier aan gekoppeld zijn. Je wijzigt het dan voor alle gekoppelde bestanden die hier naartoe verwijzen! Mijn voorbeeld is met HTML, maar .htm kan dezelfde koppeling hebben.
Ik ga deze methode ook eens testen. Ik heb om de een of andere reden Winamp gekoppeld aan Avi. Als ik vervolgens kies voor 'altijd met WMP classic' te openen, dan onthoudt windows 7 dat niet.
Wellicht gewoon de hele link naar avi weg gooien zoals hier beschreven staat.
Basement Bios ---- Exo-S
Of filetype waar ik het over heb veranderenMystikal schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 15:36:
Ik ga deze methode ook eens testen. Ik heb om de een of andere reden Winamp gekoppeld aan Avi. Als ik vervolgens kies voor 'altijd met WMP classic' te openen, dan onthoudt windows 7 dat niet.
Zorg ook dat bij Winamp niet de associatie aan staat, anders stelt-ie 't opnieuw in bij starten.
[ Voor 10% gewijzigd door Hero of Time op 09-04-2013 16:29 ]
Het zat dus gewoon in WinampHero of Time schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 16:29:
[...]
Of filetype waar ik het over heb veranderen.
Zorg ook dat bij Winamp niet de associatie aan staat, anders stelt-ie 't opnieuw in bij starten.

Bedankt!
Basement Bios ---- Exo-S
Haha, ja, daar ben ik ook al eens tegenaan gelopenMystikal schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 17:30:
[...]
Het zat dus gewoon in WinampDaar uitgezet en vervolgens werkt het.
![]()
Bedankt!

Pagina: 1