SMD inductor vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 15:54
Ik heb op een moederbord een kapotte inductor zitten die ik graag zou vervangen, nu zit ik met 2 problemen:
- 1) ik kan geen vergelijkbaar model vinden, (of ik moest in bulk aankopen) Weet er iemand een zaak die kleine electronica componenten aan particulieren verkoopt. Ik vermoed dat het een 300nH high-power SMD inductor is. Deze lijkt me gelijkaardig, maar ik vind nergens iets bij kleinhandel: http://be.farnell.com/wur...3uh-20-10-6x10/dp/2211650
- 2) Ik probeer de bestaande er af te krijgen, maar het lukt me niet. Mijn soldeerbout/pistool krijgen er niet genoeg warmte op om hem los te krijgen. Het is een relatief grote component en verbonden met grote koper vlakken/banen op het moederbord (voltage regulator van de CPU ...). Hoe kan ik deze het best vervangen?

Begeleidend fotootje:
Afbeeldingslocatie: http://www.genex.be/tweakers/induct.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 21:10

Infant

It's a floating Dino!

Als een beetje soldeer toevoegen en lang wachten echt niet werkt, kun je overwegen om hem voorzichtig met een kleine tang in stukjes te knippen.
Je moet dan op passen dat je het koper op het moederbord niet beschadigd.

Als dat farnell ding is wat je nodig hebt, wil ik die best in een envelop voor je duwen hoor. Stuur maar een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
De dikke klodder soldeer op mijn 100W soldeerpistool stolt direct als ik er tegen kom, en is niet meer vloeibaar te krijgen.
Ergens nog de hint gevonden om met een hetelucht pistool te werken, maar dat zie ik ook niet echt zitten, zo vlak bij de socket, en met condensatoren in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Als het met een 100W soldeerbout niet lukt, lukt het met zo'n hetelucht pistool ook echt niet. het enige dat je daarmee doet is de omgeving warmer maken zodat je minder hitte kwijtraakt.

Ik zou dat dikke ijzeren "draad" doormidden knippen en omhoog vouwen. Dan kun je het ferriet blokje er vast tussen uit halen. Scheelt een hoop gepriegel en materiaal dat warmte opneemt.

Is die bout nog wel een beetje jofel? met mijn 80W bout heb ik nooit problemen met afkoelen. Misschien een hoop rotzooi op de punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Permutor
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-03-2022
Maaruh, hoe kan een inductor nu doorbranden?
Wijst dat niet op een defect in andere componenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Ik denk ook niet dat hij doorgebrand is (het metaal is immers nog heel). Ik denk eerder aan mechanische schade. zo'n ferriet kern kun je wel kapot tikken met een cpu koeler oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Permutor schreef op maandag 08 april 2013 @ 09:27:
Maaruh, hoe kan een inductor nu doorbranden?
Wijst dat niet op een defect in andere componenten?
Zeer terechte opmerking. Een spoel is feitelijk niks anders dan een klosje koper, als die doorfikt is daar teveel stroom doorheen gegaan en die bron van die stroom moet ergens anders vandaan komen. Ik zou repareren daarom ook afraden, je weet de zelfinductie van die spoel niet.

Maar wat SMD componenten vervangen betreft: een heteluchtbout is wat je zoekt. eleshop.nl heeft een hele leuke van aoyue, een of ander chinees merk, maar werkt als een trein. Maar omdat dit een commercieel product is zal hier ongetwijfeld loodvrije tin op zitten wegens RoHS, dus dat mag je flink stoken.
timberleek schreef op maandag 08 april 2013 @ 09:32:
Ik denk ook niet dat hij doorgebrand is (het metaal is immers nog heel). Ik denk eerder aan mechanische schade. zo'n ferriet kern kun je wel kapot tikken met een cpu koeler oid
Onzin, je ziet dat die zijkanten van die spoel verschroeid zijn. Dat komt door hitte.

[ Voor 19% gewijzigd door Flake op 08-04-2013 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Hoezo weet je de inductie niet?

je kan gewoon kijken naar zijn broertjes op het bord.Op die andere op de foto staat al R30 --> 300nH
Gewoon kijken wat voor spoel de andere fases hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
En waarop baseer je dat de andere spoelen dezelfde inductie moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
is ook niet doorgebrand, maar de bovenkant is er af gestoten (en niet meer te vinden)
Daardoor zakt de inductantie natuurlijk enorm, en dat zorgt potentieel voor problemen.
Ik hoop dat deze hiermee opgelost gaan zijn, en dat de fout niet ergens in de socket zit. (zie hier: Schade moederbord)

't is inderdaad 300nH, enkel zaken als weerstand/max stroom/resonantie freq ken ik niet.
Pure eyeball lijkt de eender aangehaalde wel correct.

Nu kom ik dit niet veel tegen, dus zal ik wel eens rondzoeken of ik iemand ken met de nodige apparatuur. nogal kostelijke affaire voor eenmalig te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Permutor
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-03-2022
De klein-electronicus kan hier bij DX nog wel betaalbare inductors vinden:
http://dx.com/p/diy-color...silver-11-x-10-pcs-148081
Niet SMD, maar wel een reeks verschillende waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-10 17:54
Weet je zeker dat het een SMD spoel is? Met het typenummer R30E en de metalen strip in de component, heb ik eerder de indruk dat het een 0.3 ohm current sensing resistor is.

Of het zou ook een ferrite bead kunnen zijn voor ontstoring, bv. zoiets:
http://www.digikey.com/pr...R-10/240-2435-1-ND/806795

Anyway, het lijkt mij deel uit te maken van de voeding voor de processor, dus hou er rekening mee
dat daar gigantische stromen kunnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
het zit hier:
Afbeeldingslocatie: http://www.genex.be/tweakers/socket.jpg
Als ik mux zijn bog een beetje heb kunnen volgen, is dat de voltage regulatie voor de CPU voeding en zou het betreffende onderdeel een spoel moeten zijn (ik zie er toch geen andere). En er zal inderdaad wel de nodige stroom doorheen moeten, daarom dat zo'n simpel spoeltje het niet gaat trekken vrees ik.

Afmetingen zijn ook rond de 11mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-10 17:54
Er horen i.d.d. spoelen in dat soort voedingen te zitten, maar ik vind de R30E code en de dikke metalen strip in dat ding wat vreemd. Maar goed, met die enorme stromen is dat niet ondenkbaar.

Staan er op de print componentennummers die bv. met L of R beginnen? Dan weet je al meer.

Je zou ook kunnen zoeken naar de regulator chip's op het board voor de schakelende voedingen. Als je daarvan de datasheet boven water haalt, staan er in de application notes vaak voorbeelden van gebruikte spoelen en geschikte fabrikanten. Dat kan wellicht helpen de goede component te vinden.
De eisen aan dit soort spoelen met dergelijke stromen is vaak heel specifiek, ik zou niet het risico nemen dat ding te vervangen door " iets wat gelijkwaardig lijkt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
IceTeaGX schreef op maandag 08 april 2013 @ 09:51:
is ook niet doorgebrand, maar de bovenkant is er af gestoten (en niet meer te vinden)
Daardoor zakt de inductantie natuurlijk enorm, en dat zorgt potentieel voor problemen.
Ah zo, ik zie het nu op het grote overzicht en waarom je de vergelijking trekt met die andere spoelen.
Maar om ff 1 misverstand uit de weg te werken, de zelfinductie verandert niet als die kop eraf is. De inductie is afhankelijk van een aantal factoren, maar de kern is er daar niet 1 van omdat er geen sprake is van overdracht van energie naar een andere spoel (zoals wel bij een trafo). Wat wel verandert is de Faraday kooi rondom die spoel, waardoor elektromagnetische velden van die spoel naar buiten zullen stralen.

Ik blijf wel bij mijn advies om het repareren af te raden. Die kap eraf beuken kan geen verklaring zijn voor die hittevorming, die evident is op de foto. Het lijkt me eerder dat die kap heeft losgelaten dóór die hittevorming. Op de laatste foto zie ik overigens dat die spoel bovenin ook last heeft van hitteschade. Lijkt me onwaarschijnlijk dat dit van de CPU afkomt, de hoek waar die schade zit klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-10 17:43

StapelPanda

PB0MV

Een dusdanig kort en breed draadje kan naar mijn inzien niet de waarde opleveren die jij aangeeft.

Een shunt lijkt mij dan ook logischer, dat er ferriet omheen zit is misschien om straling tegen te gaan omdat het hier om een heel klein voltage verschil gaat.

Zie bijvoorbeeld deze: http://au.element14.com/b...sistor-0r30-2w/dp/1435993

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Mwoa, ik zie 4 inductoren. En een socket waar vast en zeker 150W aan prik in moet kunnen, bij grofweg 1Volt. Dus da's 150 Ampere.

Verdeeld over 4 inductoren, is dat laten we zeggen 35A per inductor.

Dat mag dan op zich wel een aardig breed stukje draad zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
Het is er in elk geval al af, geleider doorsnijden met de dremel, het feriet er uit, en dan nog veel moeite om de laatste stukjes geleider er af te halen.
Het komt neer op een dikke geleider met daar omheen ferriet. Als mijn electronica/fysica nog goed genoeg is, kan dat ook al een inductief effect opwekken.
Als de kop er af is, veranderd dit wel aan de inductie, omdat het magnetisch veld meer weerstand ondervindt in lucht dan in ferriet. Er gaat dus meer energie verloren.
Er is geen andere hitte schade dan diegene veroorzaakt door enkele pogingen tot desolderen. Dus dat doet er ook niet toe.
Dit is het moederbord: http://www.asus.com/Comme...rs_Workstations/Z8PED12X/ Dus in totaal 6 fasen per CPU. CPU's zijn E5530: 80W 1.35V. Dus er zal geen volledige belasting op komen.
En als ik deze constructie bekijk: http://www.farnell.com/datasheets/1645982.pdf zie ik niet veel verschil eigenlijk.

Enfin, de kapotte is er af, iemand is zo vriendelijk mij een vervanging te voorzien.
Als het werkt ga ik blij zijn, enals het niet werkt, hebben we weeral bijgeleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Maar.. waarom wil je hem persé vervangen eigenlijk? Gaat ie niet meer aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
IceTeaGX schreef op maandag 08 april 2013 @ 09:51:
Ik hoop dat deze hiermee opgelost gaan zijn, en dat de fout niet ergens in de socket zit. (zie hier: Schade moederbord)
Er is IETS mis in elk geval, De pinnetjes heb ik al vrij goed rechtgezet (al een paar andere moederborden succesvol hersteld) maar hij blijft lastig doen.
De inductor was ook beschadigd, dus vervang ik deze ook maar eens.

Voor de rest heb ik al eens goed rondgekeken, en geen andere fysieke schade ontdekt, dus ik hoop dat het hiermee opgelost zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
ReneK schreef op maandag 08 april 2013 @ 14:13:
Er horen i.d.d. spoelen in dat soort voedingen te zitten, maar ik vind de R30E code en de dikke metalen strip in dat ding wat vreemd. Maar goed, met die enorme stromen is dat niet ondenkbaar.
300nH is ook niet zoveel
Een R is overigens heel normaal in spoel waardes, dit staat voor de komma.
1R5 is dan 1.5mH, in dit geval is het R30 oftewel 0.3mH oftewel 300nH
In de link in de topicstart kun je wel zien dat zulke spoelen wel degelijk bestaan.

[ Voor 1% gewijzigd door timberleek op 08-04-2013 20:03 . Reden: quotefaal gefixt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fabrikant v/h moederbord al benaderd?

Wellicht dat zij zo'n onderdeeltje kunnen leveren. Of tenminste met zekerheid zeggen wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Dan is het een RF ferriet inductor. Makes sense, daarbij geldt die inductie alleen op hoogfrequent en dan is die formule voor een spoel (L=1/l * u0 * K * N^2 * A) niet van toepassing. Daar baseerde ik mijn antwoord op omdat er geen ur in zit. Je had ook wel wat eerder mogen zeggen dat die hitteschade van je soldeerbout komt.

Moet je niet die power choke gebruiken, als ik google op ferrite inductor R30 heb ik vrij snel een compatibel onderdeel beet.

[ Voor 0% gewijzigd door Flake op 09-04-2013 09:32 . Reden: 30R -> R30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
OK korte update.
Even getest zonder inductor, probleem blijft.
Power mosfet ernaast uitgemeten: bleek volledig kortgesloten te zijn. De aansluitingen hiervan naar het moederbord doorgesneden.
Voeding valt niet meer uit, maar systeem start nog altijd niet op met een CPU in de 2de socket.
Ofwel is het gebrek aan 1 fase het probleem, ik ga nog proberen dit te herstellen.
ofwel is er toch nog ergens schade in de socket waardoor het systeem neit opstart. Dat gaat moeilijker zijn om te herstellen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
Ok, ik denk toch dat ik mijn werkplaats eens een beetje deftiger ga inrichten.
Nieuw soldeergerief dus, maar toch enkele vraagjes hierover.
Het Aoyue materiaal hier al eerder aangehaald, is dat een beetje doenbaar? (http://www.eleshop.nl/sol...e9881123f849deffc446d0b4d)
Rekening houdend dat het voor wat licht doorgedreven amateurisme is, en niet echt 24/7 pro doeleinden.

Vervolgens, welke combinatie wordt aangeraden:
- Een all-in-one systeem (Bout, hete lucht en de-soldeer in een)
- Soldeer - hetelucht combo (desoldeer kan later dan nog)
- alles apart

Qua prijs komt het allemaal ongeveer gelijk uit.
Vooral het desolderen is vrij kostelijk, dat kan ik nog wel even met een pompje.
Het 4-in-1 systeem is dan weer voor loodvrij solderen, en die tips zijn toch aanzienlijk duurder. Enige loodvrij dat ik zal tegen komen is hier ne daar iets desolderen.

Andere winkels/merken die interessant zijn? Budget toch graag onder de 200 euro voor bout+hete lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Ik zou alles los doen.

Die 852 heb ik op mijn werk als heteluchtbout, bevalt uitstekend. Prima geschikt voor SMD solderen en desolderen, maar omdat dit loodvrije tin is mag je flink stoken op je moederbord dus daar mag je even mee oefenen om te voorkomen dat je de omliggende componenten niet wegblaast of het PCB verschroeit.

Voor desolderen heb je naar mijn idee geen apart station nodig. SMD kun je met een heteluchtbout doen, through-hole met solderwicker, pincet en een hete punt. Grote through-hole componenten als IC's of connectoren doe ik met golfsolderen maar dat is voor thuis bijna onbetaalbaar.

Vergeet ook niet om een fluxspuit en fluxremover te kopen. Voor SMD knutselwerk bijna noodzakelijk spul.

[ Voor 8% gewijzigd door Flake op 24-04-2013 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
Even iets uit de sloot halen, maar ik heb eindelijk enkele vervang componeten gekregen.
En hierdoor werkt het moederbord terug:
Afbeeldingslocatie: http://www.genex.be/tweakers/fixed-tumb.jpg

Nog wel wat te stress testen, maar ik ben al blij dat het boot.
Het zijn niet volledig dezelfde stukjes, mar blijkbaar toch voldoende binnen spec om het geheel draaiende te houden.
Pagina: 1