Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 15:54
Ik zit met een asus z8pe-d12x, dual 1366 moederbord.
Nu zijn hier 2 dingen mis mee:
Afbeeldingslocatie: http://www.genex.be/tweakers/socket.jpg
- (ROOD) De pinnen in de (2de) socket hebben een tik gehad. Ik heb deze zo goed mogelijk onder vergrootglas recht gezet. Nog iets beter dan op deze foto zelfs. Maar veel beter dan dit gaat niet meer echt kunnen.
- (BLAUW) Een inductor van de stroomregeling mist zijn dak. Waarschijnlijk wel gemakkelijk te vervangen. Is een simpele SMD, Ik moet alleen iets gelijkaardig vinden.

Het probleem is echter hetvolgende:
Als ik een CPU in de 2de socket plaats, en het systeem wil aanzetten, "klikt" er quasi onmiddelijk iets in de voeding, en het systeem start niet. Gebruik ik enkel de 1ste socket, start het systeem zonder problemen op.
Er is dus ergens iets waardoor een veiligheid in de voeding triggert. Zou dit aan de inductor kunnen liggen, of ligt het probleem eender bij de pinnen?

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer van z'n mooi bord! Soms start een bord ook nog op als de pinnen ietsjes gebogen zijn en als nog contact maken maar je weet het nooit natuurlijk. Je kan als je z'n inductor kan vinden voor een paar euro deze vervangen maar er kan ook nog meer mis zijn met het bord naast de twee zichtbare schades? Het meest voor de hand liggend is dat de CPU er wat akelig is in gegaan en dat tijdens het plaatsen / verwijderen van de koeler de inductor beschadigd is? Ik neem aan dat je dit niet meer na kan vragen is? Je hebt natuurlijk de CPU's al een keer omgedraaid als 'CPU' test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
Ja, CPU werkte in socket 1, maar in socket 2 doet ie het niet.
De pinnen zijn eigenlijk echt vrij recht. Maar gezien de voeding direct uitvalt, moet dit al bijna een kortsluiting zijn. Kan een inductor met een lagere inductantie dat ineens veroorzaken?
Ik ga eens zoeken achter een vervang stukje, maar dat zal ten vroegste tegen dit weekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik kan het er niet duidelijk uithalen.. maar moet als je het socket 2 gebruikt ook het socket 1 niet bezetten :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
Heb ik ook getest, heb 2 werkende CPU's. Met of zonder CPU1 geeft hetzefde resultaat.
Dan zou ik in het ergste geval een bios error verwachten, maar de voeding zelf valt gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Het zal me niks verbazen dat die spoel niet de enige is die een tik heeft gehad.
Die kromme pin kan misschien ooit wel een probleem hebben veroorzaakt waardoor er een vrm is uitgefikt (hoeft niet goed zichtbaar te zijn)

Weet je hoe dit is gekomen? is er iets op gevallen oid waardoor hij stuk is.
Als het gekomen is door een piekstroom (dat kan in principe ook), dan weet ik wel zeker dat er meer stuk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het vervelende aan dit soort LGA's is dat als niet alle pinnetjes goed zitten, het systeem vaak al niets doet. Ik heb hier borden liggen met aanzienlijk minder schade aan het socket, en die doen helemaal niets meer.

Ik ben bang dat je moederbord nu niet meer is dan een stuk behang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
't is Val schade, heb hem zo gekocht, goed wetende wat er mis mee was, prijs was ook representatief. Nu alleen zien of ik ergens iets kan fixen.
CPU1 werkt op zich nog, dus nutteloos is het daarom niet. Had echter wel graag 2 CPU's kunnen gebruiken, dan kan ik al mijn servers vervangen om ook wat te virtualiseren.
In het ergste geval zou het mogelijk zijn om de sockets opnieuw te laten plaatsen. Uiteraard niet zo'n goedkope affaire, maar als het 100 euro kost, ben ik nog altijd goed af. ALS er voor de rest natuurlijk niets mis is. Maar ik veronderstel dat dit verder niet zo gemakkelijk uit te meten zal zijn.

PS iemand een idee wat de markering op die SMD's wilt zeggen:
R30E -> 300nH, de E is mij minder duidelijk (geen gelijkaardige quality rating gevonden)
951
219
Of zijn deze laatste meer iets van serie/model nummer, meer afhankelijk van producent, dan iets zeggend over het type?

[ Voor 18% gewijzigd door IceTeaGX op 03-04-2013 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimension4600
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-10 11:42
Over de verdere specificaties van de inductor heb ik te weinig kennis om iets van te zeggen, maar op het eerste gezicht zou ik de "kortsluiting" ook verwijten aan de inductor. Want als de pinnetjes niet beschadigd zijn bij het rechtbuigen zouden deze geen problemen moeten veroorzaken. En socket 2 werkt volgens mij pas als socket 1 bezet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergej
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat nou als je de beschadigde inductor op socket 1 plaatst, werkt deze dan nog? Wel eerst de cpu die je in socket 2 had getest eerst in socket 1 testen om er zeker van te zijn dat deze niet defect is geraakt.

Probeer eens dmv een minuscuul stukje koelpasta te controleren of de recht gebogen pinnen goed contact maken met de cpu pcb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oppassen contact maken met die kleine dingetjes heb ik geleerd zonde van zo een mooie moederbord.
Pagina: 1