De staatsveiligheid is in geding omdat je je bestelling van thuisbezorgd niet via ideal kan betalen, en je geen cash meer hebt liggen thuis?
Als jouw energieboer een storing heeft, en je kan thuis niet eens meer internetten, is dat ook een staatsveiligheid probleem? Je kan dan ook bar weinig internetbankieren dan (als je geen smartphone met internet hebt).
Internetbankieren is handig, maar behalve dat, zijn er nog genoeg andere betaalmogelijkheden..
Daarbij zijn zaken die je via internetbankieren regelt over het algemeen niet anders dan luxe probducten. Maar als je niet met een automaische incasso je financiele verplichtingen hebt lopen, en dat handmatig moet doen (wat een keuze is over het algemeen) kies je zelf voor het risico dat je een probleem hebt als de bank een storing heeft (of een aanval, of welke andere vorm van niet bereikbaar zijnd an ook ).
En voor ondernemers hoef je geen medelijden te hebben omdat ze maar 1 systeem willen hanteren. Zelf ook ondernemer geweest, en je moet gewoon zorgen dat je klanten kunnen betalen, en je niet specifiek van 1 systeem afhankelijk bent.
Iets met redundancy en back-ups. Iets wat voor tweakers niet geheel rocket sciense is mag ik hopen.
Edit:
Ik vind die DDoS-aanvallen enigsinds een prima praktijk-test voor als we echt in een digitale oorlog terecht komen. Behalve dat zitten wij ook in landen waar we niks te zoeken hebben, en zijn wij ipv de agressor nu ook eens het slachtoffer.
Puur kijkend naar bijvoorbeeld Iran, die een eigen landelijk seperaat netwerk wil hebben, dat niet eens zo'n gek idee is.
Ik vermoed dat de aanvallen van servers van buiten Nederland komen, en voor financiele diensten zoals de banken, en DigiD, zouden in mijn ogen met 1 druk op de knop offline gegooid moeten worden voor IP-adressen van buityen Nederland, zodat het binnenlandse systeem gewoon kan blijven doordraaien, terwijl het dan van buiten Nederland tijdelijk niet bereikbaar is.
[
Voor 23% gewijzigd door
RaZ op 17-04-2013 20:24
]