Hoe frame-rating benchmarks uit te voeren?

Pagina: 1
Acties:

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:32
Nu we het toch over benchmarks hebben dacht ik, laat ik ook maar een brandende vraag stellen. Alleen is deze niet zo gemakkelijk als TERW_DAN's vraagje ;)

Ik verwijs eerst naar twee posts van mijzelf; NitroX infinity in "Opstellen reviewprotocol gpu's en videokaarten".

Zoals te lezen in die posts word frame-rating de nieuwe standaard van benchmarken. Een wat mij betreft zeer interessante ontwikkeling maar voor mij problematisch op dit moment. Mijn test-systeem zal als besturingssysteem Windows 98se hebben en een aardig aantal spellen zijn zelfs DOS only.

Er zijn twee manieren om frame-rating tests uit te voeren;

De eerste manier is FRAPS waarin deze functionaliteit zit ingebouwd. Maar vanaf welke versie? Want voor Win98se is de meest recente versie van FRAPS, versie 1.9. Okee, makkelijk uit te vinden of die functionaliteit er in zit door het te installeren. Maar FRAPS heeft nog twee grote problemen; het ondersteunt alleen OpenGL en Direct3D en werkt niet in DOS.

Wat dat betreft valt FRAPS dus af.

De tweede manier om frame-rating tests te runnen is via een video-capture kaart. Dat houdt in dat je een extra systeem hebt met die kaart erin. Vervolgens hang je de video-output (d-sub) van het test-systeem aan het systeem met de capture kaart erin.

Deze tweede manier wordt door PC Perspective gehanteerd maar daar zit voor mij ook een paar problemen. De software die zij voor de frame-rating tests gebruiken is zelfgeschreven en hoogstwaarschijnlijk alleen voor de capturekaart die zij gebruiken (en waarschijnlijk willen ze die software niet delen). Ook gebruiken zij een high-end en dus zeer dure kaart (om over de rest van dat capture-systeem nog maar te zwijgen) wat voor mij onbetaalbaar wordt.

Wat ik graag zou willen weten is of iemand een andere manier weet om frame-rating tests uit te voeren; danwel met software ala FRAPS, danwel via een video-capture-kaart.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:46
Misschien een hele domme vraag, maar wat is het nut van het benchen van oude DOS games? Of ga je "vintage" 1995 videokaarten met elkaar vergelijken?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:45

Fordox

00101010

het enige waarvan ik heb gehoord ins inderdaad de veel te dure capture kaart en FRAPS.
alleen vergeet je bij fraps een zeer belangrijk detail, namelijk frafs. dat is de software die de getallen van de frametime uit kan lezen en in een grafiek kan zetten. http://sourceforge.net/projects/frafsbenchview/
en werkt niet in DOS.
goh ik wist niet dat je in MS DOS 3d games kon spelen :P
Ramon schreef op donderdag 04 april 2013 @ 22:26:
Misschien een hele domme vraag, maar wat is het nut van het benchen van oude DOS games? Of ga je "vintage" 1995 videokaarten met elkaar vergelijken?
als je zijn gathering of tweakers video had gezien, weet je dat hij een hele zooi vintage kaarten heeft (bijvoorbeeld de gouden ouwe voodoo kaarten).
die draaien niet bepaald crysis 3 :9

[ Voor 35% gewijzigd door Fordox op 04-04-2013 22:28 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• NitroX infinity
Ramon schreef op donderdag 04 april 2013 @ 22:26:
Ja, ik ga vanaf de allereerste 3D kaarten testen en die waren van rond de introductie van Windows95 en de spellen die gebruik maken van die kaarten zijn dus veelal nog DOS spellen en dus maken ze gebruik van andere API's dan OpenGL en Direct3D.

@Fordox; bedankt voor de informatie.

[ Voor 3% gewijzigd door NitroX infinity op 04-04-2013 22:30 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-01 23:57
Nadat ik deze had doorgelezen (gelukkig moest ik wachten op wat db queries) ben ik benieuwd hoe de semi-pro reviewer uberhaupt nog mee kan komen..

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Interessant artikel. Overigens is het in mijn optiek niet zo heel rampzalig als er wat 'minder' mondige burgers komen en de drempel om maar wat te roepen iets hoger is. De wildgroei van blogjes e.d. mag best wat minder :)

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:33

Nemesizz

Untouchable

goh ik wist niet dat je in MS DOS 3d games kon spelen :P
Zijn toch wel een aantal DOS games die grotendeels 3d zijn. Denk aan Quake (deeltje 1, draaide ook onder DOS en was 3d), of Descent (robots en levels zijn 3d).

Kan me eigenlijk niet herinneren in PC magazines uit die tijd dat ze echt FPS testten met games toen.
Als ze bijvoorbeeld een dikke uber game rig (P200MMX, met VooDoo 4MB >:) ) dan was het eerder van "Everything runs super fast!" "Plays games ultra fast on high settings *kuch* 800x600 *kuch*" , maar kan me niet herinneren dat ze echt FPS gingen meten. Echt een beetje FPS meten kwam volgens mij wat later, na 3dmark enzo (games na 1998 - rond jaar 2000 zo'n beetje).

En weet het niet 100% zeker, maar meende ergens gelezen te hebben dat bepaalde DOS games (beetje de 2,5D games, zoals Doom enzo) locked waren op 30FPS of iets in die geest.

• NitroX infinity
FPS testen deed Toms Hardware voor het eerst met Monster Truck Madness en FRAPS. Dat was al voor 3DMark. In die tijd gebruikten ze nog veelal Winbench om prestaties te meten (niet dat die waardes representatief waren). Dat was ook voor de tijd van de ingebouwde timebenches in Quake 2 (had Quake 1 die ook al?).

Edit; eind '96 dus; http://www.tomshardware.com/reviews/tom,8.html

[ Voor 10% gewijzigd door NitroX infinity op 05-04-2013 14:37 ]

Pagina: 1