Betaalbare, maar toch kwalitatieve bi-amping?

Pagina: 1
Acties:

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-10 20:23
Beste Tweakers,

Ik heb een setup bedacht, maar ik weet niet of dit uberhaupt wel kan, en kwa aansluitingen is het iets buiten mijn comfort zone (DIN etc :))

Ik heb nu twee zuilspeakers (B&W CDM7-NT), en ik ben aan het zoeken naar een nieuwe versterker.

(hierzo : link naar V&Al)

Nu kwam ik in de buurt een leuk aanbod tegen, ik kan voor een leuk bedrag (€50,-) een Quad 33* pre-amp overnemen :

Dit ding : Afbeeldingslocatie: http://wp.hi-fi-insight.com/wp-content/uploads/2006/12/Quad_33_Pre_Amp.jpg
Aansluitingen: hierzo
Specs: hierzo

*deze is mij bekend aangezien mijn vader een Quad 33 & 303 combi thuis heeft staan - klinkt erg goed.

Hierbij kan voor ongeveer €125,- een eindversterker van Quad bij aangeschaft worden, de 303 (zie specs hierboven). Dit is een zeer degelijke 2x 45 watt stereo eindbak van 8kg.

Ik denk, dat dit voor mijn speakers wat te weinig is. Wel voldoende power (ampere), te weinig vermogen (watt). Nu hebben mijn speakers de mogenlijkheid to bi-amping. Aangezien een eindbak ongeveer €125 euro is, is het dus best te doen om hier nog eentje van bij te halen. (met een beetje geduld).

Zo kan ik de speakers dus bi-amp aansturen, heeft de laag-woofer een eigen eindtrap en hebben het hoog/mid een eigen eintrap: heb je dus niet zoveel vermogen nodig! bovendien draait het verhaal dan op 8 ohm in plaats van de 4 ohm waar het op draait als het bridged draait (zoals het nu draait).

Nu heb ik het theoretisch vrij ver uitgedacht, en ben ik benieuwd of het logisch is ! En hoe word dit aangesloten?

Ik heb HTPC > DAC > analoog uit. 1 voorversterker (Quad 33) en dan 2 eindtrappen (2x Quad 303). Deze kan ik aansturen met 1 voorversterker?

Ik heb op internet het een en ander kunnen vinden maar helaas niet een antwoord op de vraag of ik 1 of 2 voorversterkers nodig heb! en hoe het aan te sluiten evenmin.

Graag jullie advies, advies in de trant van 'kerel, waar begin je aan, koop gewoon XXXXX dat is ook prima' word ook zeer gewaardeerd :*)

Alvast bedankt! _/-\o_

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:57
Biampen heeft vooral zin als je ook actief filtert. Dus een scheidingsfilter voor hoog/laag tussen de (enkele) preamp en eindversterkers, en het wisselfilter in de speaker sloop je er uit. De woofer is dan direct aangesloten op de versterker, een eventueel filter voor mid/tweeter laat je zitten. De crossover regel je met het actieve filter, dus neem een fatsoenlijke met voldoende mogelijkheden.

Als je onderstaande link doorleest weet je meteen een heel stuk meer.
http://sound.westhost.com/bi-amp.htm

Mijn Home Cinema in aanbouw

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-10 13:18
Als het je filter geschikt is voor bi-amping (meerdere inputs dus) kun je ook prima bi-ampen zonder actief te filteren hoor. Je hebt alleen niet het rendementsvoordeel van geen dempende componenten tussen versterker en speaker, maar dat valt te overzien. Daarbij is het erg lastig om bij bestaande speakers een actief filter te bouwen die zich hetzelfde gedraagt (en dus klinkt) als het originele filter..

Om op de vraag van de TS in te haken:
Theoretisch kun je zoveel eindversterkers aan je voorversterker hangen als je wilt (mits ingangsimpedantie van de eindversterker hoog genoeg is), dus in de praktijk zijn twee eindversterkers op één voorversterker geen probleem... :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• W.Zijlstra.
Als ik het goed begrijp:

Bi-amp: sloop je laag filter er uit en regel dit zelf.
Bi-wiring: gebruik het ingebouwde filter en stuur dit los aan.

In principe ben ik vrij tevreden met de filters die in de speakers zitten, zeker het laag filter is uit-ste-kend. Het filter er uit gooien lijkt mij daarom niet nodig.

De reden waarom ik bi-wiring wil aansluiten is niet zoeer voor het onafhankelijk kunnen regelen van de verhouding hoog-mid / laag. (dat kan bij mijn weten met 1 voorversterker ook niet?).

De versterker spreekt mij aan, vanwege de bouwkwaliteit en de opbouw. Toch is deze versterker relatief gedateerd wat betreft vermogen. Het idee was daarom om dit te compenseren door 2 eindversterkers te gebruiken, 1 voor hoog-mid en 1 voor laag.

Bovendien, je hebt 16KG aan eindtrap voor grofweg 300 euro :) iemand een betere prijs/kwaliteit gezien ?:d

Maar; Is dit uberhaupt dan wel nuttig? En hoe sluit je dit aan, ik las iets over split-kabels?

Alvast bedankt.

[ Voor 6% gewijzigd door W.Zijlstra. op 03-04-2013 22:53 ]

• DuDePrOdUcTiOnS
Bi-wiring is niet meer dan dubbele kabels gebruiken (bi=2, wiring=bedrading). Bi-amping is dubbele versterking gebruiken (amping=versterking). Over het nut van bi-wiring kun je discussieren, het is in feite gewoon hetzelfde als dikkere kabels gebruiken. Bi-amping kan, zoals gezegd, zowel actief als passief gefilterd.

Ik denk dat het zeker wel zinvol is om je mid-hoog en laag apart aan te sturen, zelfs als je niet actief wilt filteren. Zeker als je luidsprekers vrij veeleisend zijn (laag rendement, lage impedantie). Je kunt hiervoor kabels gebruiken (kopen of zelf maken) die van één tulp-plug (uitgang voorversterker) naar twee tulp-pluggen (ingangen eindversterkers) gaat of gewoon een cinch-splitter gebruiken:

Afbeeldingslocatie: http://www.themixproject.be/huurimages/videokabels65.jpg

Afbeeldingslocatie: http://image.shutterstock.com/display_pic_with_logo/308239/308239,1275936878,5/stock-photo-cinch-splitter-on-white-background-54727744.jpg

www.teamgenie.nl

• W.Zijlstra.
DuDePrOdUcTiOnS schreef op woensdag 03 april 2013 @ 22:56:
Bi-wiring is niet meer dan dubbele kabels gebruiken (bi=2, wiring=bedrading). Bi-amping is dubbele versterking gebruiken (amping=versterking). Over het nut van bi-wiring kun je discussieren, het is in feite gewoon hetzelfde als dikkere kabels gebruiken. Bi-amping kan, zoals gezegd, zowel actief als passief gefilterd.

Ik denk dat het zeker wel zinvol is om je mid-hoog en laag apart aan te sturen, zelfs als je niet actief wilt filteren. Zeker als je luidsprekers vrij veeleisend zijn (laag rendement, lage impedantie). Je kunt hiervoor kabels gebruiken (kopen of zelf maken) die van één tulp-plug (uitgang voorversterker) naar twee tulp-pluggen (ingangen eindversterkers) gaat of gewoon een cinch-splitter gebruiken:

[afbeelding]

[afbeelding]
Juist, het zou dus dan passief bi-amping worden :)

Als ik de kabels zo bekijk kan ik me haast niet anders voorstellen dan dat je dan 2 voorversterkers nodig moet hebben. Inmiddels, een versterker kan maar op 1 inputkanaal staan. Klopt dat?

Ik heb even gekeken in de handleiding van m'n speakers en vreemd genoeg word het in het engels "bi-wiring' genoemt en in het nederlands 'bi-amping of bi-wiring' ;) dat maakt het dus ook niet veel duidelijker :P

Als ik 2 voorversterkers nodig heb dan heeft het weinig zin aangezien ik niet nogmaals een quad 33 voor een goedkoop prijsje denk te kunnen scoren. Bovendien worden die dingen veelvuldig gereviseerd (inimddels zijn ze 40 jaar oud) en om dan nog een matched pair te vinden word ondoenbaar vrees ik.

Ik ben bang dat het dan 'back to the drawing board' is .

Ik zag iemand anders die een Rotel RMB-1075 gebruikte om te bi-ampen. Maar ik neem aan dat je daar dan een surround voorversterker bij moet nemen omdat je anders weer met het bovenstaande probleem zit?

Dit apparaat: Afbeeldingslocatie: http://www.hometheater.com/images/archivesart/1201rotel.1.jpg

Kost los al een € 750,- en dat is toch zonder voorversterker al gruwelijk boven budget O.o

Is er niet een beter alternatief dan een surround versterker te gebruiken of moet je dan echt 2 losse stereo versterkers gebruiken?

Tot zover - alweer bedankt =)

• DuDePrOdUcTiOnS
Gewoon één voorversterker is genoeg. Eén uitgang van voorversterker naar twee ingangen van eindversterkers.

www.teamgenie.nl

• ShittyOldMan
DuDePrOdUcTiOnS schreef op woensdag 03 april 2013 @ 19:32:
Als het je filter geschikt is voor bi-amping (meerdere inputs dus) kun je ook prima bi-ampen zonder actief te filteren hoor.
Uiteraard kan dat prima, maar dat is dan enkel wat winst in het vermogen, verder veranderd er niet zoveel. Een goed uitgevoerde actieve biamp komt meer ten goede aan de klank, maar vergt wel een investering waar lang niet iedereen op zit te wachten. Een andere optie is gewoon een betere (enkele) eindversterker, die je dan alsnog kunt uitbreiden met een tweede mocht dat niet voldoende zijn.

• W.Zijlstra.
DuDePrOdUcTiOnS schreef op donderdag 04 april 2013 @ 15:28:
Gewoon één voorversterker is genoeg. Eén uitgang van voorversterker naar twee ingangen van eindversterkers.
Kijk, het kwartje is gevallen :) nu snap ik hoe het systeem werkt. Enig idee waar ik deze kabels betaalbaar vandaan kan halen? ik heb wel een [url]link[/url] gevonden maar om nou €50 eu voor een 1.5 meter kabeltje te gaan betalen is gekkenwerk :P
ShittyOldMan schreef op donderdag 04 april 2013 @ 18:52:
[...]
Uiteraard kan dat prima, maar dat is dan enkel wat winst in het vermogen, verder veranderd er niet zoveel. Een goed uitgevoerde actieve biamp komt meer ten goede aan de klank, maar vergt wel een investering waar lang niet iedereen op zit te wachten. Een andere optie is gewoon een betere (enkele) eindversterker, die je dan alsnog kunt uitbreiden met een tweede mocht dat niet voldoende zijn.
Het gaat me ook voornamelijk om het vermogen! Het rendement van de speakers is .. slecht. Wat betreft de klank - dat zou moeten verbeteren bij een degelijke stabiele warme versterker als de Quad 303 eind-amp.

Ik zag op marktplaats een 'matched pair' van twee quad 303 eind-amps staan, is er een technische reden voor dat eindversterkers matched moeten zijn? zolang ze technisch maar identiek zijn maakt het weinig uit toch?

Actieve bi-amp is mij toch een brug te ver!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Klopt, 2 dezelfde versterkers zijn gewoon matched. Als er een aantal jaren tussen zit kan de ene wel anders klinken, doordat componenten zijn gewijzigd, of condensator door de tijd minder worden
Overigens klopt je verhaal van ampère en watt niet, ampère is niet relevant bij een versterker. Dat is het erg, maar in combinatie met de spanning, en dat resulteert weer in het aantal watt ;)
Scoor gewoon 2 eindversterkers, splitter kabel er tussen, dubbele speakerkabels en klaar :)

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
ShittyOldMan schreef op donderdag 04 april 2013 @ 18:52:
[...]
Uiteraard kan dat prima, maar dat is dan enkel wat winst in het vermogen, verder veranderd er niet zoveel.
Ook in het vermogen verandert er met 'passief' bi-ampen niet veel, elk versterkerkanaal zal nog steeds zowel de hoge als de lage tonen versterken, alleen wordt er nu maar de helft van gebruikt. Je haalt alleen een klein beetje winst omdat de voedingsspanning van de versterker nu minder inzakt (ervan uitgaande dat je twee stereo versterkers gebruikt).

Om echt winst in vermogen te krijgen zal je actief moeten filteren.

[ Voor 22% gewijzigd door TBTL op 08-04-2013 12:43 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Actief filteren maakt ook niet uit voor het vermogen. Want stel dat je 1 versterker aansluit op de tweeter, dan zal de impedantie bij lage tonen zeer hoog zijn, waardoor er nauwelijks vermogen wordt opgenomen. Pas bij hoge tonen laat het filter het signaal wel door, waardoor de versterker vermogen gaat leveren.
Enige wat scheelt is dat een filter, met name een spoel voor de subwoofer, ook wat vermogen opeet ;) maar bij huiskamer speakers is dat niet echt van belang.

• ShittyOldMan
Lees anders eerder genoemde link, daar staat het best goed uitgelegd.

• W.Zijlstra.
Dank allen voor de grote hoeveelheid informatie! Ik kan weer even verder in mijn zoektocht naar nieuw speelgoed !

Groet,
Wouter
Pagina: 1