Choices. Stereo of Surround? Budget 1500 Euro.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-05 11:30
Ik luister graag muziek maar heb een GT50 plasma televisie van Panasonic waar ik ook graag naar kijk. Ik lees overal dat je of voor het 1 of voor het ander moet gaan, stereo of surround.

Een tijd geleden was er een aanbieding op ING waarbij ik een Harman Kardon BDS 870 voor 800 Euro kon halen. Uiteindelijk niet gedaan omdat de garantieregeling niet optimaal was. Onder de echte audiofielen hier was het ook geen goed systeem om muziek op te luisteren. De specificaties waren ook vreemd

Laatste tijd verder gaan kijken. Geluisterd naar de Jamo S608, klonk redelijk. Dacht dus aan een Jamo HCS3 S608 setje (center, 2 front, 2 rear) met een receiver van Yamaha ofzo (RX-V771). Hoor net van mijn broer dat de speakers van de S608 toch wat tegenvallen (hij heeft ze zelf).

FeaR rade mij een set van Philips aan de HTR-9900 van Philips (7.1 set) maar de receiver vind ik iets te achterhaald. Verder wel echt een top set. Is er een dergelijke set te koop voor mijn budget tot 1500 Euro?

Anyway. Rare vraag. Waar moet ik het zoeken? Muziek is erg belangrijk voor mij maar ik wil ook films kunnen kijken en ik weet niet of dit mogelijk is met een stereo set. Dus toch surround? Is er geen tussenweg? Iets waarmee ik beide kan doen? Films kijken en muziek luisteren? Ik wil niet verder gaan dan 1500 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:02
Het probleem is dat je je geld maar 1 keer kunt uitgeven. Voor een stereoset heb je slechts 2 speakers en 1 versterker nodig. Met 1500,- euro kun je dan een hele goede set kopen. Wil je een vergelijkbare set hebben in surround, dan moet je de extra kosten van 2 surroundspeakers, een center, een subwoofer en wat extra kosten voor een a/v receiver ipv een stereo versterker meerekenen. Aangezien je bij 1500,- blijft moet je dus ergens op inleveren.

Muziek klinkt veelal toch het beste met fatsoenlijke frontspeakers (hoeft niet perse grote vloerstaanders). Een subwoofer+satelliet systeem is vaak gewoon minder prettig (uitzonderingen daargelaten). Een sub+sat systeem heeft echter wel weer als voordeel dat je surroundset als geheel in balans klinkt, iets dat voor films weer belangrijk is. Twee grote vloerstaanders en een lullige center (zoals die Jamo HCS set) heb ik zelf nog nooit goed horen klinken voor films.

Een tussenoplossing is er zeker: Koop een a/v receiver met 2 goede speakers die goed klinken voor muziek. Pas later koop je er bij wat je mist. Mis je wat laag koop dan een subwoofer, mis je wat surround koop dan wat surrounds.
Maar ga ook gewoon zelf even luisteren naar wat home cinema sets want misschien zit er iets tussen dat wel mooi is en dan ben je in 1 keer klaar.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
In principe kun je ook voor beide kiezen als je de juiste receiver kiest. Er zijn namelijk ook receivers waar je op kunt instellen of deze de bron weergeeft op 5.1 of op 2.0 / 4.0. Als je zorgt dat de 4 hoekspeakers hetzelfde zijn, is een 5.1 set met een receiver met de eerder genoemde optie erg interessant omdat je daarmee dus ook het geluid over 4.0 kunt weergeven. Het voordeel van 4.0 is dat uit elke hoek van de kamer geluid komt en je daarmee ook niet het stereo-effect verpest waar audiofielen zo van houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain
Dimens schreef op maandag 01 april 2013 @ 18:22:
In principe kun je ook voor beide kiezen als je de juiste receiver kiest. Er zijn namelijk ook receivers waar je op kunt instellen of deze de bron weergeeft op 5.1 of op 2.0 / 4.0. Als je zorgt dat de 4 hoekspeakers hetzelfde zijn, is een 5.1 set met een receiver met de eerder genoemde optie erg interessant omdat je daarmee dus ook het geluid over 4.0 kunt weergeven. Het voordeel van 4.0 is dat uit elke hoek van de kamer geluid komt en je daarmee ook niet het stereo-effect verpest waar audiofielen zo van houden.
Bedankt. voor de informatie. Ik heb nog een oude Kenwood receiver die geoptimaliseerd is voor Stereo maar speelt ook Phantom (4 speakers) en Surround (5 speakers). Is echter een receiver uit de jaren 90 en dus niet voor home cinema. Nog steeds een top ding en heeft toch ook veel sentimentele waarde. Jammer dat Kenwood niet zoveel meer als vroeger produceert, was toch mijn favoriete merk toen ik opgroeide.

Maar goed. Zijn er receivers waar ik speciaal op moet letten? Merk? Type? Enzovoort.

Ik begin echt een beetje te twijfelen waar ik het nou precies moet zoeken. Als ik in een hifizaak kom praten ze me gewoon naar de oren. Ja S608 echt top en doe er dan maar een Yamaha receiver bij van 400-500 Euro. Yamaha zou ook het beste voor Surround en Stereo zijn waar Onkyo soms de fout maakt alleen goed in Stereo te zijn en Marantz alleen goed in Surround. Ik moet die mensen ook maar geloven. Hier lees ik hele andere dingen. Verwarrend. |:(

Ik zou het niet erg vinden om op 4.0 over te gaan als dit betekent dat ik goed films kan kijken en het zeer goed stereo geluid levert. Ik persoonlijk dacht voor ik mij hierin verdiepte altijd dat elke receiver sowieso wel geoptimaliseerd zou zijn voor Stereo en Surround. Vreemd dat het de 1 of de ander moet zijn. Twee apparaten is ook weer zo'n gedoe.

Maar bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain
ShittyOldMan schreef op maandag 01 april 2013 @ 14:58:
Het probleem is dat je je geld maar 1 keer kunt uitgeven. Voor een stereoset heb je slechts 2 speakers en 1 versterker nodig. Met 1500,- euro kun je dan een hele goede set kopen. Wil je een vergelijkbare set hebben in surround, dan moet je de extra kosten van 2 surroundspeakers, een center, een subwoofer en wat extra kosten voor een a/v receiver ipv een stereo versterker meerekenen. Aangezien je bij 1500,- blijft moet je dus ergens op inleveren.
Wat raad je aan? Waar zou je het zoeken met mijn budget? Ik vind het ook niet erg om eerst met 2 speakers en een versterker/receiver te doen. Je zegt dat ik sowieso ergens op moet inleveren. Hoeveel zou ik gemiddeld genomen moeten besteden om niet ergens op te in te leveren. En waar denk jij dan zoal aan? Ik vraag het hier omdat het personeel van de elektronica zaken waar ik kom mij toch altijd maar naar de oren praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
HiFi kopen is altijd een kwestie van keuzes maken, het kan echter altijd beter en duurder. Er zijn speakers te koop die dik over de € 50.000 per stuk gaan. Het is een kwestie van een budget bepalen en hierbinnen de voor jou beste set kopen.

Met een goede surround receiver haal je veel mogelijkheden in huis. Zelf heb ik gekozen voor een Marantz receiver in combinatie met een 5.0 setup van Focal. Bij films en dergelijke speel ik in 5.0 en bij muziek in 2.0. Als ik de radio aan heb staan maak ik vaak gebruik van de modus om ook de rears in stereo mee te laten spelen. Het is maar net wat je mooi vind, de mogelijkheden zitten in principe allemaal op de receiver.

Met een budget van € 1.500 kun je inderdaad beginnen met de opbouw van een leuke set. Om direct in surround te gaan draaien, zul je keuzes moeten maken. Als je start met 2.0 kun je best een klasse betere fronts nemen. Ga wel voor vloerstaanders want deze hebben meer laag in huis dan boekenplankspeakers. Melkpakjes moet je mijden, dat is niets.

Het is altijd lastig om specifiek een merk/type speaker aan te raden. Smaak is persoonlijk dus wat iemand anders mooi vindt klinken, valt bij jou misschien niet in de smaak. Stel voor jezelf een budget van bijvoorbeeld € 500 - € 600 per vloerstaander en ga hiermee naar een HiFi-zaak. Ga daar luisteren naar de diverse speakers in je prijsklasse en op basis hiervan welke het beste past bij jou smaak. Neem diverse eigen cd's mee als je gaat luisteren.

Koop bij de gekozen speakers een surround receiver die de mogelijkheden aan boord heeft die je nodig hebt. Merken waaraan je kan denken zijn Marantz, Denon, Onkyo, Yamaha en Pioneer. Een receiver uit dezelfde prijsklasse als één frontspeaker is een mooi uitgangspunt om binnen je budget te blijven.

Als je in de toekomst wil gaan uitbreiden naar surround kun je er altijd nog voor kiezen om er een center en rears bij te nemen. En als je nog meer laag nodig hebt, kun je er een sub bij nemen. Met jou budget kun je in ieder geval makkelijk een 2.0 setup neer zetten die qua kwaliteit elke standaard huis-tuin-en-keuken-surround-setje wegblaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamefull
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:46
Ik zit toevallig met hetzelfde probleem en ongeveer hetzelfde budget. Een aantal weken terug ben ik bij een speciaalzaak binnengestapt om advies te vragen. Dit kwam er eigenlijk op neer dat onder een budget van +/-
2500 euro ik beter voor 2 sets zou kiezen. 1 set, bijv een Cambridge versterker met M-Audio luidsprekers(1200 euro) voor muziek en een losse homecinemaset voor films ed.

Dit heeft als nadeel dat je meerdere versterkers en sets met luidsprekers hebt maar volgens zeggen kun je wel met een stereo set leuk film kijken en dan later evengoed nog uitbreiden.

Ik heb tot op heden nog geen spijt om voor deze opstelling te gaan en Cambridge amp is voor mij voorlopig idd voldoende om films ed te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Het is natuurlijk mogelijk om zowel een muziek als filmset neer te zetten zodat je nergens compromissen hoeft te sluiten. Maar dan moet je wel 2x investeren en heb je 2 versterkers en 2 paar fronts in huis staan. Kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen zal werken. Maar het is natuurlijk wel een optie.

Ga eens bij een HiFi-zaak naar de Kef, B&W, Focal, etc. luisteren. Laat je informeren en maak op basis van van je mooi vind en wat binnen je budget past een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain
Bedankt voor jullie input. Alles wat hier gezegd wordt probeer ik mee te nemen in mijn keuze. Denk niet dat ik meerdere versterkers wil aansluiten (1 voor muziek, 1 voor films). Is dat ook niet een ontzettend gedoe met snoertjes enzo?

Ik blijf gewoon research doen tot ik zeker ben van mijn keuze. Zo ben ik ook aan mijn tot op heden beste aankoop gekomen. Waar ik eerst mijn ogen liet vallen op LED televisies in de prijsklasse van 500-700 Euro ben ik op een gegeven moment over gegaan naar Plasma. Mijn keuze is toen uitgevallen op de Panasonic GT50. Een jaar geleden had ik je voor gek verklaard als ik je zou zeggen dat ik in de toekomst een plasma tv zou hebben.

Ik zie momenteel dat JBL een leuke aanbieding heeft met de JBL Studio 530. http://www.whathifi.com/review/jbl-studio-530

Heeft zeer positieve expert reviews. Ik vind ze alleen niet moeders mooiste. Maar gaat mij uiteindelijk om het geluid. Overigens is het mogelijk om deze speakers in de toekomst als rear speakers te gebruiken of is dat raar?

Verder zijn mijn ogen ook gevallen op de JBL Studio 580 en de Boston Acoustics A360.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-07 15:12
Kain schreef op maandag 01 april 2013 @ 14:37:
Ik luister graag muziek maar heb een GT50 plasma televisie van Panasonic waar ik ook graag naar kijk. Ik lees overal dat je of voor het 1 of voor het ander moet gaan, stereo of surround.

Een tijd geleden was er een aanbieding op ING waarbij ik een Harman Kardon BDS 870 voor 800 Euro kon halen. Uiteindelijk niet gedaan omdat de garantieregeling niet optimaal was. Onder de echte audiofielen hier was het ook geen goed systeem om muziek op te luisteren. De specificaties waren ook vreemd

Laatste tijd verder gaan kijken. Geluisterd naar de Jamo S608, klonk redelijk. Dacht dus aan een Jamo HCS3 S608 setje (center, 2 front, 2 rear) met een receiver van Yamaha ofzo (RX-V771). Hoor net van mijn broer dat de speakers van de S608 toch wat tegenvallen (hij heeft ze zelf).

FeaR rade mij een set van Philips aan de HTR-9900 van Philips (7.1 set) maar de receiver vind ik iets te achterhaald. Verder wel echt een top set. Is er een dergelijke set te koop voor mijn budget tot 1500 Euro?

Anyway. Rare vraag. Waar moet ik het zoeken? Muziek is erg belangrijk voor mij maar ik wil ook films kunnen kijken en ik weet niet of dit mogelijk is met een stereo set. Dus toch surround? Is er geen tussenweg? Iets waarmee ik beide kan doen? Films kijken en muziek luisteren? Ik wil niet verder gaan dan 1500 Euro.
Als ik jou was zou ik eens naar deze twee sets kijken

Afbeeldingslocatie: http://hificorner.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/z/e/zensor7.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.hifivietnam.vn/home/images/stories/thang03-2012/dali_zensorgruppe_white.jpg

http://hificorner.nl/spea...nsor-home-cinema-set.html
http://hificorner.nl/spea...home-cinema-set-4803.html

Ik heb de Dali 7 in het wit icm Yamaha RX-V771. Dat is buiten je budget maar jij kan prima voor de zwarte Dali 5 of 7 gaan. Een Yamaha in de 6 serie moet lukken met je budget. De set heb k nu en week en kan niet anders zeggen dat het geweldig is, wat een geluid. Film kijken is nog nooit zo vet geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain
Ik heb de Dali 7 in het wit icm Yamaha RX-V771. Dat is buiten je budget maar jij kan prima voor de zwarte Dali 5 of 7 gaan. Een Yamaha in de 6 serie moet lukken met je budget. De set heb k nu en week en kan niet anders zeggen dat het geweldig is, wat een geluid. Film kijken is nog nooit zo vet geweest.
Past eigenlijk precies in mijn budget. De Yamaha RX-V771 is op dit moment in de aanbieding bij Hifi-Corner en kost 430 Euro. De Dali Zensor Home Cinema Set Deluxe kost 1150 Euro. Dan zou ik 100 Euro over het budget zitten.

Hoe bevalt de RX-771? Heeft nog geen airplay dacht ik. Leek mij verder een zeer aardige receiver. Hoe zijn de Surround en Stereo opties?

Je hebt het over het film kijken en het home-cinema gedeelte. Hoe bevalt het muziek luisteren je?

[ Voor 3% gewijzigd door Kain op 02-04-2013 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Het bevalt perfect. De 771 heeft geen airplay maar de 773 wel. Muziek luister ik meestal via DNLA. Er is een handige app die de muziek van je telefoon streamt naar de receiver. Of ik luister muziek via mijn mediaspeler wat ook perfect werkt. Qua muziek is het geluid goed, heel goed. Luister tegenwoordig regelmatig wat LP'S en dan gebruik ik de functie pure zodat het geluid alleen uit de frontspeakers komt wat een goed geluid geeft. Je moet even de handleiding doorlezen
http://download.yamaha.co...yamaha.com&asset_id=52188

Goede review http://www.areadvd.de/hardware/2011/yamaha_rx_v771.shtml

Nog meer vragen? Kan zo alles beantwoorden voor je.

Vorige week ging ik even blazen met de set, op de wc, dat is 5 meter vanaf de set voelde ik alles nog trillen :9 Loepzuiver...

Hier staan mijn foto's van de set Versteegrob in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 48"
Nu heb ik wel de kappen er voor gedaan zodat het wat rustiger lijkt.

[ Voor 19% gewijzigd door Wackmack op 02-04-2013 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain
Cool. Ik zie dat wit een thema is in je huis en meubilair. Ik ben eerder geneigd om voor de lichte walnoot versie te gaan. Maar ziet er goed uit. Alleen die televisie. Wat heb je daarmee gedaan? Komt dat door de camera? Ik heb zelf de GT50 van Panasonic (42 inch, groter hoef ik momenteel niet :P). Kan aan de weerspiegeling en/of aan de lichtinval liggen maar heb op mijn scherm nooit zoveel afdrukken gezien.

Zit zelf echt ontzettend te twijfelen of ik nu gewoon eerst start met 2 speakers om mijn set zodoende later verder op of om te bouwen. Als ik goed naar je set kijk bevat deze uit afzonderlijke boekenplank en vloerstaanders die tot 1 geheel zijn gevormd.

Maar ik zal zeker uitkijken naar het setje. Staat op de lijst. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
De TV heeft inderdaad wat vlekken op de foto, is met het ophangen gebeurt. Nu ziet die er weer als nieuw uit. Succes met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:18

FeaR

In GoT we trust

blamefull schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 08:22:
Ik zit toevallig met hetzelfde probleem en ongeveer hetzelfde budget. Een aantal weken terug ben ik bij een speciaalzaak binnengestapt om advies te vragen. Dit kwam er eigenlijk op neer dat onder een budget van +/-
2500 euro ik beter voor 2 sets zou kiezen. 1 set, bijv een Cambridge versterker met M-Audio luidsprekers(1200 euro) voor muziek en een losse homecinemaset voor films ed.
Beetje aparte keuze. Voor dat soort bedragen (en voor minder ook) zet je simpelweg een surroundreceiver neer en daarnaast nog eens een leuke 5.1 set. Heb je voor muziek een meer dan leuke speaker staan en voor film is het eigenlijk al snel goed. Snap niet waarom je twee setjes neer zou zetten. Ik speel hier met een 826W als front welke als HiFi-speaker meer dan zijn mannetje staat, maar in 5.1 met films/games is het ook zeer goed te doen. Geen gedoe met twee losse versterkers en 7 speakers. Dan zou je eerder kunnen zeggen dat je als rears twee kleine melkpakjes neemt en alleen grotere speakers neemt voor de front en center. In muziek gebruik je de rear niet en in films zijn ze puur voor de effecten.
Kain schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 15:50:
[...]
Dan zou ik 100 Euro over het budget zitten.
Vergeet niet dat er over het algemeen wordt gezegd zo'n 10% budget vrij te houden voor kabels en dergelijke, Hoe dan ook zit je eerder 150 - 200 euro over budget aangezien je nog redelijk wat snoertjes aan moet schaffen om het geheel aan elkaar te knopen.

Hoe dan ook zou ik een surround receiver nemen. In Pure Direct klinken deze gelijk aan een stereoversterker en qua gemak is een surround receiver gewoon de betere keuze: dingen als HDMI, netwerk, ingebouwde DAC, et cetera. Voor een euro of 500 - 600 zet je dan een leuke machine neer, als je geduld hebt en op koopjes kan/wil wachten wellicht voor minder. Heb je 500 euro over voor een speaker en dan zit je zeker boven het niveau van de Jamo die je eerst aanhaalde. Natuurlijk heb je dan maar een 2,0 set staan, maar voor muziek zit je dan sowieso goed. Voor films zal de beleving wat minder zijn dan met 5.1, maar persoonlijk beleef ik meer plezier aan goed geluid uit de fronts dan slecht geluid uit een 5.1 setje. Kan je eventueel later altijd nog uitbreiden met een center, rears en een suwboofer. Lastige is dat je een middenweg moet zoeken die je zelf genoeg vind. Voor 500 euro per speaker haal je meer in huis dan de Zensor 7 die bij de voorgestelde 5.1 Dali-set zit. Wel een feit dat je met die set in één keer klaar bent voor film en met muziek je ook - wederom - beter af bent dan met die Jamo.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 02-04-2013 18:29 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou voor stereo gaan. Waarom? Ondanks dat surroundreceivers wel in stereo kunnen spelen, zul je altijd meer uit je speakers halen als je voor datzelfde bedrag een stereo-versterker aanschaft. Persoonlijk vind ik dat verschil altijd behoorlijk groot. De NAD C326BEE is een erg goede keuze en heeft meer dan genoeg vermogen om ook lekker van films te kunnen genieten.

Bovendien kun je meer geld besteden aan twee goede speakers als je kiest voor stereo.

Maar laat je vooral ook informeren in een goede audiozaak. En het belangrijkste blijft altijd: zelf gaan luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

ikJaap schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 18:35:
Ik zou voor stereo gaan. Waarom? Ondanks dat surroundreceivers wel in stereo kunnen spelen, zul je altijd meer uit je speakers halen als je voor datzelfde bedrag een stereo-versterker aanschaft. Persoonlijk vind ik dat verschil altijd behoorlijk groot.
En in blinde ABX-testen wordt dat altijd weer onderuit gehaald. Persoonlijk zou ik voor twee speakers ook een stereoversterker neerzetten, maar puur voor het gemak en het geluidsverschil (wat er dus niet is) werkt een receiver net zo gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
FeaR schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 18:11:
[...]

Vergeet niet dat er over het algemeen wordt gezegd zo'n 10% budget vrij te houden voor kabels en dergelijke, Hoe dan ook zit je eerder 150 - 200 euro over budget aangezien je nog redelijk wat snoertjes aan moet schaffen om het geheel aan elkaar te knopen.
10% is naar mijn mening wat overdreven. Voor mijn set van € 2000 was ik € 40e kwijt aan kabels. Volgens mij ga je het verschil tussen 0.5mm en 2.0mm echt niet horen.

[ Voor 62% gewijzigd door FeaR op 02-04-2013 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Versteegrob schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 22:28:
[...]
10% is naar mijn mening wat overdreven. Voor mijn set van € 2000 was ik € 40e kwijt aan kabels. Volgens mij ga je het verschil tussen 0.5mm en 2.0mm echt niet horen.
Ik heb het over alle kabels. Dus ook HDMI, interconnects, low-level voor de subwoofer en wat al niet meer. Ik heb ook zeker niet voor honderden (als het niet richting duizend) gaat euro aan kabels liggen om die 10% te halen, maar toch wel een behoorlijk bedrag. Verder zou het niet eens in mij opkomen om met 0,5mm² aan te sluiten, iets als 2,5mm² is altijd goed en hoeft ook de wereld niet te kosten. Gaat er ook om hoe de kabel in de terminals vast zit en met iets als 0,5mm² is dat echt niet stevig. Hoe dan ook, als je aan een krap budget zit is het niet handig om alles op de cent precies uit te geven aan speakers en een versterker. Er komen altijd dit soort kosten bij.

Edit:
Bedenk me net dat ik met die spindel Van den Hul - The -D352 toch wel richting de veel euro's ga voor bekabeling :+

[ Voor 23% gewijzigd door FeaR op 02-04-2013 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
FeaR schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 22:50:
[...]

Ik heb het over alle kabels. Dus ook HDMI, interconnects, low-level voor de subwoofer en wat al niet meer. Ik heb ook zeker niet voor honderden (als het niet richting duizend) gaat euro aan kabels liggen om die 10% te halen, maar toch wel een behoorlijk bedrag. Verder zou het niet eens in mij opkomen om met 0,5mm² aan te sluiten, iets als 2,5mm² is altijd goed en hoeft ook de wereld niet te kosten. Gaat er ook om hoe de kabel in de terminals vast zit en met iets als 0,5mm² is dat echt niet stevig. Hoe dan ook, als je aan een krap budget zit is het niet handig om alles op de cent precies uit te geven aan speakers en een versterker. Er komen altijd dit soort kosten bij.

Edit:
Bedenk me net dat ik met die spindel Van den Hul - The -D352 toch wel richting de veel euro's ga voor bekabeling :+
HDMI haal je bij de action en dan ben je voor € 45e klaar.
http://hificorner.nl/acce...-cinema-kabel-pakket.html

Het verschil tussen 0.5mm en 2.5mm ga je echt niet horen. Las vorige week nog dat 0.5mm in de meeste huiskamers voldoende is. Misschien praat je je eigen verhaal goed door je dure kabel >:)

Het beste advies blijftt ga is luisteren in een goed Hifi beurs.

Tip: 6/7 april is er een leuke audio/video beurs in Veldhoven, check http://www.hifi.nl/artike...-dagen-in-volle-gang.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
ikJaap schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 18:35:
Ik zou voor stereo gaan. Waarom? Ondanks dat surroundreceivers wel in stereo kunnen spelen, zul je altijd meer uit je speakers halen als je voor datzelfde bedrag een stereo-versterker aanschaft. Persoonlijk vind ik dat verschil altijd behoorlijk groot. De NAD C326BEE is een erg goede keuze en heeft meer dan genoeg vermogen om ook lekker van films te kunnen genieten.

Bovendien kun je meer geld besteden aan twee goede speakers als je kiest voor stereo.

Maar laat je vooral ook informeren in een goede audiozaak. En het belangrijkste blijft altijd: zelf gaan luisteren.
Door voor een stereo versterker te gaan, zou je inderdaad wat meer geld kunnen uitgeven per speaker. Nadeel is dan wel dat je geen bronnen kunt aansluiten via HDMI, wat natuurlijk ontzettend handig is, of gebruik maken van de vele overige functies. Daarnaast kan er dan niet meer geupgrade worden naar surround. Dan moet de versterker weer vervangen worden. Het is naar mijn mening niet de beste oplossing. Mijn surround receiver presteert ook prima in stereo dus ga je niet beperken op dit vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-07 22:49
Ik zou als eerste naar een paar goeie speakers gaan luisteren en de rest van de set daarop aanpassen.
Als jij Jamo's lekker vind klinken moet je gewoon daar voor gaan; niets is zo persoonlijk als geluid.
Ik heb jaren geleden voor dezelfde keus gestaan, ik heb toen eerst speakers uitgezocht en daarna een receiver. Ondanks dat ik van muziek hou en helemaal van mooi geluid bij een film, ben ik zeker geen purist. Daarom gewoon voor een receiver gegaan. Ik heb wel een receiver uitgekozen die 5.1 aan zou kunnen en een aantal HDMI aansluitingen had. Dat gedoe met kabels was ik zat.
Mijn combinatie is een Marantz met KEF speakers geworden. Prima combi. De KEFS vind ik echt geweldig, de Marantz is echt een goed apparaat, alleen niet zo gebruiksvriendelijk, soort van Philips interface ?
Uiteindelijk heb ik nooit de surrounds gekocht, ben ik overigens wel van plan nog.

Over die kabels:
Je hoort er veel verhalen over, de een vindt dit, de ander dat.
Ik heb ooit dunne kabels van 0.5 vervangen door 2.0, een wereld van verschil. Je merkt gewoon dat er verlies in de kabel ontstaat, zeker bij wat grotere afstanden omdat dan de weerstand parten gaat spelen.
De kwaliteit van de kabel boeit volgens mij niet zo (en dus de prijs ook niet zo), zo lang ze maar wat dikker zijn. Je zou volgens mij gewoon lekker goedkope dikke electriciteitskabel kunnen leggen.

Maar nogmaals: ik ben zeker geen purist en luister meestal mijn muziek via airplay (om het maar even aan te geven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-06 02:10
Kijk eens op www.speakerland.nl, daar vind je zelfbouw-luidsprekers. Kost wat tijd, maar je hebt voor 1500 euro dan wel echt een beest van een systeem staan. Ik heb een Advance Accoustics versterker met 2 Vifa Impuls speakers staan, en dat klinkt echt als een klok :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Versteegrob schreef op woensdag 03 april 2013 @ 08:49:
[...]
HDMI haal je bij de action en dan ben je voor € 45e klaar.
http://hificorner.nl/acce...-cinema-kabel-pakket.html

Het verschil tussen 0.5mm en 2.5mm ga je echt niet horen. Las vorige week nog dat 0.5mm in de meeste huiskamers voldoende is. Misschien praat je je eigen verhaal goed door je dure kabel >:)
Ik praat helemaal niets goed, als ik een leuke kabel neer wil leggen doe ik dat. Ik geef alleen aan dat dit soort sets zonder kabel worden geleverd en dat je rekening moet houden met een meerprijs. Winkels geven veelal wel kabel mee, maar voor een complete 5.1 zal je het niet snel meekrijgen aangezien je dan naar tientallen meters gaat. Ik had in het begin zelfs iets van 50 euro genomen wat TS over budget ging zonder kabels, dus zo ver zit dat niet eens van jouw berekening af.

Ik zou echter nooit 0,5mm² aan mijn speakers hangen. Al was het dus alleen maar omdat het niet lekker in de terminals zit en je het ook voor geen meter in spades of bananen krijgt. En - zoals hierboven aangeven - krijg je ook met weerstand te maken als kabels langer worden. Je hebt voor een paar euro ook al 1,5mm² - 2,5mm² dan zou ik toch daar voor kiezen. Het gaat niet alleen om verschil horen, het gaat ook over aansluitgemak. En voor mij persoonlijk ook een deel voor de looks, het zou er maar raar uitzien als ik vanaf twee eindversterkers met 0,5mm² ga lopen pielen.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 03-04-2013 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
FeaR schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 18:41:
[...]

En in blinde ABX-testen wordt dat altijd weer onderuit gehaald. Persoonlijk zou ik voor twee speakers ook een stereoversterker neerzetten, maar puur voor het gemak en het geluidsverschil (wat er dus niet is) werkt een receiver net zo gemakkelijk.
Heb je een link naar die onderzoeken? Ik ben er wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain
SonataArctica schreef op woensdag 03 april 2013 @ 10:11:
Kijk eens op www.speakerland.nl, daar vind je zelfbouw-luidsprekers. Kost wat tijd, maar je hebt voor 1500 euro dan wel echt een beest van een systeem staan. Ik heb een Advance Accoustics versterker met 2 Vifa Impuls speakers staan, en dat klinkt echt als een klok :-)
Ziet er inderdaad vet uit. Als ik in de buurt zou hebben gewoond zou het zeker een optie zijn geweest. Maar de keuze is al moeilijk genoeg zonder zelfbouw pakket.Eventueel leuk voor de toekomst. Zag 1 paar verkochte speakers die prachtig waren: http://www.speakerland.nl...2%AC-800/vifa-format.html

Zegt overigens nog niets over het geluid. Zal je zelf moeten inspecteren. Maar goed. Ik ben van plan om binnenkort een dagje Enschede te doen en de 3 hifi-winkels daar op te zoeken. In mijn stad/streek is niets te vinden.
Pagina: 1