Nieuw Z77 moederbord. Meest interessante keuze?

Pagina: 1
Acties:

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11-2025

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Hallo,

Ik ben de afgelopen weken mezelf opnieuw aan het oriënteren voor het kopen van een moederbord.
Momenteel beschik ik over een GA-Z68X-UD7-B3. Prima moederbord, maar voor nog onverklaarbare reden is er al een interne USB 3.0 hub gesneuveld op het moederbord (ge-pinpoint samen met Gigabyte support afdeling).
Nu wil ik dit bord retour gaan sturen, maar waarschijnlijk gaat er wel een poos overheen voordat het bord (of een nieuw exemplaar) retour komt.
Vanwege deze reden wil ik tussentijds maar vast upgraden naar een Z77 mobo.

Ik heb buiten behoorlijk wat reviews (en het feit dat ik niet echt onbekend ben met custom builds) ook de algemene topics op dit forum gelezen:
*Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen?
[BBG] High-end gamesysteem maart 2013

Vaak blijkt dat een paar vanmijn eisen zo specifiek zijn dat deze niet eens aan bod komen in dit soort topics, maar vooralsnog zal ik proberen wat argumenten toe te lichten:
- Max. budget heb ik niet echt.
- Gigabyte spreekt me erg aan, maar vrijwel alle Z77 borden gebruiken interne VIA USB 3.0 hub. Hier wordt ik niet echt blij van (ook gezien mijn huidige ervaring).
- Ik hoef niet persé één of ander Premium Deluxe bord, sommige features die ik sowieso niet gebruik: Bluetooth, Wifi.
- Beetje aan de zuinige kant mag best. Al is het verloop vaak lineair aan meer features op het bord.
- Aanvankelijk viel mijn keuze op de G1 Sniper 3, maar het bord is niet één van de zuinige jongens en valt ook onder bovengenoemde interne VIA hub verhaal.
- Minimaal 4 , SATA-600 poorten (als ik het systeem idle zuinig genoeg krijg, wil ik het centraliseren en geen losse NAS/SAN oplossing gebruiken).

Aansluitende vraag is nog, of ik een upgrade van 2600K naar 3770K interessant voor me zou zijn, kijkend naar het stroomverbruik. Hebben de huidige 3770K batches nog steeds vreemde temperaturen?
Ik ga sowieso niet overklokken.

[ Voor 6% gewijzigd door Da_maniaC op 28-03-2013 13:27 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:26
Waarom wil je een -k processor en z77 moederbord als je niet gaat overklokken?

Lijkt me een beetje zonde van je geld

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-02 16:44

psy

appeltje-eitje

MSI Z77A-GD65

wel full-ATX maar veel features waaronder 4xsata600 en 4xsata300
Plus het is zeer zuinig, ik haal zonder tweaks 21 watt met een i7-2600.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:11
Da_maniaC schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 13:25:

Aansluitende vraag is nog, of ik een upgrade van 2600K naar 3770K interessant voor me zou zijn, kijkend naar het stroomverbruik. Hebben de huidige 3770K batches nog steeds vreemde temperaturen?
Ik ga sowieso niet overklokken.
Het verschil in idle tussen een Sandybridge/Ivybridge is minimaal, slechts onder load is een Ivybridge zuiniger.

Standaard regel is dat des te meer extra meuk er op een bord zit hoe hoger het idle verbruik.
Intel en MSI (In deze volgorde) hebben beiden een hele goede naam kwa verbruik.

Voorbeeldje:
Mijn ASUS H61 M-ITX, i5-2400, 2 * 4GB RAM, SSD doet in Idle 25 Watt (on-board GPU)
Mijn Maximus V Extreme, i7-2600K, 3 * GTX680, 3 *4GB, 2 * SSD doet in Idle 110 Watt.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11-2025

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Dank voor jullie input so far. Ik begon zelf ook steeds meer te denken richting MSI borden inderdaad (al is mijn persoonlijke voorkeur jarenlang Gigabyte/Asus geweest).

Kijken naar features en future-proof zou het dan nog interessant zijn om een Z77A-GD80 te overwegen?
Is slechts een fractie duurder dan de GD65 en heeft al Thunderbolt. :)

PS.

'K' uitvoering proc. is inderdaad geen must. Overclocken doe ik de laatste jaren gewoon niet meer. Heb liever een systeem wat stock al lekker snel is en daarmee klaar.
Zwaarste belasting die mijn machientje te verwerken krijgt is overigens gaming, maar ben rond aan het kijken hoe ik hem idle zo zuinig als mogelijk krijg. Dit stelt mij op den duur in staat om ook mijn storage intern in mijn main PC te houden en toch bijv. als NAS te gebruiken (waar stroomverbruik in mijn ogen een rol gaat spelen).

[ Voor 42% gewijzigd door Da_maniaC op 28-03-2013 14:16 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-02 16:44

psy

Ja die GD80 is ook een goeie keuze maar was eerst wel een stuk duurder
Ik overklok ook niet trouwens wilde gewoon een goed bord met veel mogelijkheden waaronder firewire en veel satapoorten. Prijs boeide me niet zo.
Heb er nu zelfs 2, een voor mn server en een voor de game/werk pc

[ Voor 3% gewijzigd door psy op 28-03-2013 14:18 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:09
ik heb een early batch 3770k en ik weetniet echt watje bedoeld met rare tempraturen ik heb gewoon idle gemiddeld 30 graden en load max 61 met een scythe ninja 3 rev b.

verder lijken je wensen niet riching een high end bord a 180+ euro te wijzenmaar eerder riching een 120 euro kostend mid range Z77 bord of zelfs een H77 bors afhankelijk van je interesses in crossfire/sli.
maar aangezien je nu een enkele 7970 heb neem ik aan dat je geen interesse heb in sli/crossfire in de nabije toekomst.
maargoed jou wensen van 4x sata600 en goede usb controlers zijn bijna standaard.
de intel chipset heeft namelijk zelf als de usb 3 controller onboard (en deze is idd beter dan 3rd party chips).
zo zou een bord als dit dus al aan jou verwachtingen voldoen:

pricewatch: Asrock H77 Pro4/MVP
maar als je toch een higher end wil en nooit van plan ben een revodrive te kopen kan ik je een asus p8z77-v pro aanbevelen.
ik heb m nu 8 maanden en hij is echt super stabiel heeft een goede bios out of the box (er zijn updates maar die zijn niet eens nodig)
geheugen tot 2400 mhz is makkelijk in te stellen en hij is 10 euro goedkoper dan de MSI.
en er zitten 2 usb 3 controllers op met ontzettend veel poorten po het moederbord om back of front brackets aan te sluiten

en nee een upgrade van 2600k naar 3770k is niet interesant je gaat die 300 euro namelijk nooit terug verdienen in je stroom rekening :)
om die 300 euro terug te verdienen moet je op hoog tarief bijna 1200 KWH minder verstoken en dat lukt je nooit met een processor upgrade :)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Bij een Z77-bord met deze eisen denk ik toch al erg snel aan een pricewatch: Asus Sabertooth Z77

Ik vraag me echter wel af waarom je per sé een Z77-bord wilt. Je bent niet van plan te gaan overclocken, en qua storage gebruik je het op het moment ook nog niet echt. Gegeven dat je "eventueel mogelijk" je storage centraal wilt gaan brengen en dan mogelijkerwijs wel eens een Raid5-array zou kunnen gaan willen bouwen lijkt een Z77-bord me eigenlijk wat overkill, maar met een SaberTooth is het allemaal in ieder geval mogelijk :)

iRacing Profiel

Pagina: 1