Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjommer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:02
Bij mijn werkgever is het zo dat als je verder dan 10 kilometer van het werk afwoont, dat je dan aanspraak kan maken op een reiskostenvergoeding van 19ct per kilometer, met een max van 179 euro per maand.
Nu is de situatie bij mij zo dat ik 9,7 kilometer van het werk afwoon en dus net geen aanspraak maak op reiskostenvergoeding, nouja jammer dan! Ik en mijn vriendin hebben verhuisplannen om van een appartement naar een eengezinswoning te verhuizen. We zijn aan het rondkijken in Amersfoort waar mijn vriendin werkzaam is. Dit is 32 kilometer vanaf onze huidige woonplaats (Utrecht) en ongeveer 42,5 kilometer vanaf mijn werk. Het 'probleem' is nu dat ik geen reiskostenvergoeding ga krijgen als ik ga verhuizen, ik ga tenslotte niet op verzoek van mijn werkgever verder weg wonen. Daar kan ik begrip voor hebben. Alleen ga ik dan van 86 euro aan benzinekosten per maand naar ongeveer 300 euro aan benzinekosten per maand. Dit is een beste kostenpost! Het kan een aardige dealbreaker zijn voor het verhuizen. De reden dat we aan het rondkijken zijn in een andere plaats is onder andere dat je in Amersfoort meer waar voor je geld hebt qua woningen en een huis in Utrecht best duur is.

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die met zo'n dilemma hebben gezeten. Want met dat bedrag (3600 euro per jaar) kan je heel wat andere leuke (of noodzakelijke) dingen doen. Wat zouden jullie doen in zo'n situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 18:27
Wat staat er over reiskosten in je werkovereenkomst en CAO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
De werkgever is niet verplicht hiertoe.. ik ga zelf ook verder van mijn werk wonen, maar niet zo extreem als jij. Mij kost het misschien eens 50 tot 100 euro per maand meer. Ik ga dit nog wel overleggen met mijn werkgever, maar als hij nee zegt, tsja dan is dat zo.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:07

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Eigenlijk zijn je opties heel simpel: niet verhuizen, minder te besteden hebben of een andere baan zoeken.

Wat ik zou doen hangt van zoveel factoren af, dan is echt niet in 2 zinnen te bespreken. Hoe is de woning? Wat zijn de toekomstplannen? De omgeving? Hoe lang is 't reizen nu en straks? Heb ik dat er voor over? Is er 'n grote kans dat ik 'n nieuwe of betere baan kan vinden in de nieuwe omgeving? Gaat mijn vriendin er op vooruit? Kom ik dichter/verder bij mijn familie/vrienden te wonen?

Wat is voor mij belangrijk?

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Lethalis schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 11:02:
De werkgever is niet verplicht hiertoe.. ik ga zelf ook verder van mijn werk wonen, maar niet zo extreem als jij. Mij kost het misschien eens 50 tot 100 euro per maand meer. Ik ga dit nog wel overleggen met mijn werkgever, maar als hij nee zegt, tsja dan is dat zo.
Niet verplicht nee, maar het zou wel van goed werkgeverschap getuigen om TS gebruik te laten maken van blijkbaar een bestaande regeling. Of je arbeidsvoorwaarden moeten specifiek spreken van het feit dat je geen aanspraak kan maken op vergoeding bij verhuizing op eigen initiatief maar dat zou ik wel heel bijzonder vinden eerlijk gezegd.

TS; heb je uberhaupt al met je werkgever overlegd?

[ Voor 7% gewijzigd door Gunner op 28-03-2013 11:09 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:15

Knutselsmurf

LED's make things better

Maar waarom zou je geen aanspraak kunnen maken op deze vergoeding als je gaat verhuizen? Het is toch niet zo dat die vergoeding eenmalig wordt vastgesteld en daarna niet meer verandert?

- This line is intentionally left blank -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het lijkt me dat je een kosten-baten analyse moet maken.

Verder kun je heel veel opties uitzoeken. Gaan dieselen in een klein autootje, poolen, OV, combinaties van OV+fietsen of OV+auto+fietsen.

Je bent niet de eerste met deze uitdaging. Heb je al eens met collega's gesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:38
Knutselsmurf schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 11:07:
Maar waarom zou je geen aanspraak kunnen maken op deze vergoeding als je gaat verhuizen? Het is toch niet zo dat die vergoeding eenmalig wordt vastgesteld en daarna niet meer verandert?
Meestal staat in de arbeidsvoorwaarden omschreven dat als je verder weg gaat verhuizen na indiensttreding je reiskosten vergoeding gelijk zal blijven en dat wanneer je dichterbij gaat wonen na indienstreding dat je reiskosten vergoeding aangepast zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:15

Knutselsmurf

LED's make things better

TheJason schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 11:11:
[...]

Meestal staat in de arbeidsvoorwaarden omschreven dat als je verder weg gaat verhuizen na indiensttreding je reiskosten vergoeding gelijk zal blijven en dat wanneer je dichterbij gaat wonen na indienstreding dat je reiskosten vergoeding aangepast zal worden.
Dat zou kunnen, maar dan was het handig geweest als dat in de TS genoemd was :)

- This line is intentionally left blank -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Behalve dat je inderdaad ook kan kijken hoe de kosten te verlagen (goedkopere auto, OV, fiets): je zegt dat je vriendin 32km dichter bij haar werk gaat wonen (fietsafstand = amper kosten!) en jij woont straks in totaal 42.5km van je werk. Als ik dat zo zie gaan jullie samen er toch al op vooruit qua vervoerkosten?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:25

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

TheJason schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 11:11:
[...]

Zolang er WEL vermeld word dat iedereen recht op reiskostenvergoeding heeft, mits verder 10 km, en NIET actief dat dit niet geld bij verhuizen na indiensttreding heeft je werkgever geen poot om op te staan.
Probleem is uiteraard wel weer een gevalletje 'gelijk hebben en gelijk krijgen'.
En als je werkgever het gooit op 'wil je voor zoiets de relatie op spel zetten' kun je die vraag net zo hard aan hem vragen.

Ik heb iig nog nooit gehoord dat je geen wijziging in je reiskostenvergoeding krijgt wanneer je zelf ervoor kiest om te verhuizen.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-05 21:59

Nakebod

Nope.

Ik denk dat de meeste bedrijven de regel van TheJason hanteren, en IMHO is dat ook een hele redelijke regeling.
Bij ons is er 1 uitzondering op: Kom je vanaf je ouderlijk huis, en je gaat daarna verhuizen/samenwonen, dan wordt dit je "start"adres.
Dus als je in die situatie verder gaat wonen dan je ouderlijk huis maakt dat voor de reiskosten niets uit.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Ligt denk ik heel erg aan de werkgever. Met een beetje praten kom je ook een heel end. Ook is het IMO onredelijk dat je geen reiskostenvergoeding krijgt op afgerond 10km. Is toch 100 per week en uitgaande van 46 werkweken, bijna 5.000km. Scheelt je toch 1.000 euro netto vergoeding.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:39
Knutselsmurf schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 11:07:
Waarom?
Omdat anders de werkgever hem mischien niet had aangenomen destijds en verder was gaan zoeken naar een medewerker die wel dichtbij woont, zodat hij die kostenpost van reisvergoeding niet had.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:33
Genoeg werkgevers die bij verder wegwonen ook de bestaande reiskostenvergoeding toepassen en dus meer vergoeding gaan betalen. Meestal is het toch binnen een bepaalde bandbreedte (10km-30km) en dus relatief klein bier voor een werkgever die daarmee wel marktconform arbeidsvoorwaarde aanbiedt.

Gewoon de discussie aangaan.

[ Voor 34% gewijzigd door Rukapul op 28-03-2013 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:50

Mystikal

It never hurts to help!

Precies, zeker bij de grotere bedrijven kan ik me niet voorstellen dat dit een breekpunt is. Het is ook afhankelijk waar je staat in je carriere en wat je kan 'eisen' natuurlijk. De dialoog aan gaan is het beste advies.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Dat sowieso, ik zie geen reden om het niet te doen...

Overigens, het is al eerder gezegd, wil je natuurlijk wel eerst even kijken wat er precies (zwart op wit) is gezegd over de vergoedingen in je arbeidsvoorwaarden / CAO / ...

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjommer
Ik heb vanmorgen met iemand van personeelszaken gezeten en gevraagd of ik aanspraak zou hebben op reiskostenvergoeding als ik verder weg zou gaan wonen. Dit was dus niet het geval, alleen als het op verzoek van de werkgever zou zijn. (Zou raar zijn als je werkgever je zou verzoeken verder weg te gaan wonen) Er staat in de arbeidsvoorwaarden/personeelswijzer niets over verder weg verhuizen.

Mijn vriendin krijgt alle reiskosten vergoed, als we in Amersfoort zouden gaan wonen krijgt ze geen reiskostenvergoeding meer omdat ze in Amersfoort werkt.

Ik ben nu 1,5 jaar in dienst bij dit bedrijf, ik ben er begonnen na mijn afstuderen en heb per 1 januari een vast contract gekregen. Ik verwacht niet dat ik hier altijd blijf werken, dus dat is ook iets wat ik moet meenemen in mijn overweging.

Tevens is het wel zo dat toen ik werd aangenomen ik 90 kilometer vanaf mijn oude woonplaats woonde en ik zelf dichterbij ben gaan wonen. Dus als ik nu zou gaan verhuizen, zou ik bijna de helft dichterbij wonen dan ik op het moment van mijn indiensttreding deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:25

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Gedane zaken doen geen wederkeer ;)

Maar ik blijf het raar vinden dat je KM vergoeding niet aangepast wordt als je verhuist. Als ik bij mijzelf kijk kan ik van de randstad nu (waar het bedrijf ook zit) naar Nijmegen verhuizen en dan wordt ik daar gewoon voor gecompenseert.

Maargoed, als het zo in hun regelment staat dan heb je helaas geen andere keuze (tenzij je het op een akkoord kan gooien met je baas. (kleine salarisverhoging misschien?)) Nee heb je, ja kan je krijgen :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Tjommer schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 11:24:
Ik heb vanmorgen met iemand van personeelszaken gezeten en gevraagd of ik aanspraak zou hebben op reiskostenvergoeding als ik verder weg zou gaan wonen. Dit was dus niet het geval, alleen als het op verzoek van de werkgever zou zijn. (Zou raar zijn als je werkgever je zou verzoeken verder weg te gaan wonen) Er staat in de arbeidsvoorwaarden/personeelswijzer niets over verder weg verhuizen.
Vraag dan meteen even na waar je deze regels kan vinden.

Vaak is goed inlezen het halve werk, als je goed je claim kan onderbouwen kunnen ze er vaak niet onderuit. Kan best ongeschreven gebruik zijn, maar laat ze dat dan ook op papier zetten :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Niet alleen vragen waar dat schriftelijk staat, maar ook:
Er staat in de arbeidsvoorwaarden/personeelswijzer niets over verder weg verhuizen.
Dus ook verwijzen naar die voorwaarden waar blijkbaar (?) staat dat je die vergoeding onvoorwaardelijk krijgt en dan vragen waar staat dat een jouw onbekend document je contract zou overrulen. (Wat overigens best kan, maar dat is niet aan jou om te bepalen ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door F_J_K op 28-03-2013 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:25

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Simpel, het staat dus niet in je arbeidsvoorwaarden. Ze zullen dus moeten betalen. Laat ze maar aantonen waar staat dat het ander is.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

In mijn CAO staat net zoiets, als je verhuist dan veranderd dat niks aan je reiskosten vergoeding, dus stel je moest eerst 30km naar werk reizen ofzo en je zou dichterbij gaan wonen bij je werk dan blijven ze je als het goed is die reiskosten vergoeding betalen.

Of doen ze het dan wel aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjommer
Koffie schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 11:37:
[...]

Simpel, het staat dus niet in je arbeidsvoorwaarden. Ze zullen dus moeten betalen. Laat ze maar aantonen waar staat dat het ander is.
Bij mijn werkgever geldt er geen CAO maar wordt er gewerkt met individuele arbeidsovereenkomsten. De regelingen die van toepassing zijn, staan beschreven in een personeelswijzer. Hier staat niets in over verder weg verhuizen. Nu ben ik een juridisch leek en vraag ik me af of ik daar iets mee zou kunnen. Ik wil uiteraard ook niet dat de relatie tussen mij en mijn werkgever hierdoor verpest wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Op het eerste oog (ook gezien de reactie van PZ) is er geen beperkende regeling voor det reiskostenvergoeding... als er wel regels in de CAO staan dat er een reiskostenvergoeding geldt voor boven de 10km, dan lijkt mij deze voor jou dus prima van toepassing.
ik zou in eerste instantie inzetten op een volledige reiskostenvergoeding, maar je zou er later ook voor kunnen kiezen om in ieder geval een gedeeltelijke reiskostenvergoeding te krijgen.

overigens kun je er amen op zeggen dat bij het eerstvolgende functioneringsgesprek je geen salarisschaal omhoog gaat, om zo deze reiskosten domper voor de werkgever weer te compenseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-05 12:23
Hoe zit het met het openbaar vervoer? Misschien is dat wel aantrekkelijk in je nieuwe woonsituatie en die kosten mag je wel weer aftrekken bij het opgeven van je belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 18:27
CAO's gelden vaak voor een branche, niet per werkgever. Tenzij je werkt voor een grootgrutter als KPN, Albert Heijn, Shell etc. Wat voor werk doe je en in welke branche?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:35

Snuffel

Vroem!

Je kan de handel toch terugkrijgen via de belasting dacht ik?
Als je werkgever het niet doet is er nog altijd de belastingdienst.
Of is die regel inmiddels alweer opgeheven?

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yolo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-06-2023

Mijn vriendin krijgt alle reiskosten vergoed, als we in Amersfoort zouden gaan wonen krijgt ze geen reiskostenvergoeding meer omdat ze in Amersfoort werkt.

Ik ben nu 1,5 jaar in dienst bij dit bedrijf, ik ben er begonnen na mijn afstuderen en heb per 1 januari een vast contract gekregen. Ik verwacht niet dat ik hier altijd blijf werken, dus dat is ook iets wat ik moet meenemen in mijn overweging.

Tevens is het wel zo dat toen ik werd aangenomen ik 90 kilometer vanaf mijn oude woonplaats woonde en ik zelf dichterbij ben gaan wonen. Dus als ik nu zou gaan verhuizen, zou ik bijna de helft dichterbij wonen dan ik op het moment van mijn indiensttreding deed.
Je eerste baan blijf je sowieso niet langer dan twee jaar werken, dus begin maar vast met rond kijken ;) Ik weet niet wat voor een werk je doet, maar de grootste sprongen maak je in de eerste 10 jaar van je carrière denk ik.
Verder zal het er vanaf hangen wat er in het personeelshandboek/contract staat. Als daar eenvoudig staat dat bij een afstand van meer dan 10km 19ct per km wordt gegeven, dan heb jij hier ook recht op. Dat je toevallig dicht bij woonde, wil niet zeggen dat je werkgever je moet verplichten om hier te blijven wonen. Als je daar komt solliciteren, dan vragen ze je toch ook niet om dichterbij te komen wonen als je meer dan 10km van je werk af zou wonen? Of nemen ze geen mensen aan die verder wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Laatst online: 14:35

Snuffel

Vroem!

Lees anders dit even door:
Belastingdienst

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Bij ons hebben we een vergelijkbare regeling; op eigen iniatief verder weg gaan wonen is geen aanpassing in de reiskostenvergoeding. Maar inderdaad zoals al meerdere mensen hier zeggen is natuurlijk alles bespreekbaar! Als ze jou graag hebben kan je echt wel onderhandelen.

Mocht het niet lukken is er inderdaad de mogelijkheid bijvoorbeeld een 13e maand of het vakantiegeld te verrekenen met de reiskostenvergoeding, hier moet het bedrijf dan wel aan meewerken!

Voorbeeld:
*Je reisafstand is 9km per dag dus geen reiskostenvergoeding van het bedrijf
*Aftrek toegestaand volgens belastingdienst 214*18*0,19 = €731,88
*Nu heb je dus de mogelijkheid €731,88 van je 13e maand uit te laten betalen als reiskostenvergoeding en daarmee dus belastingvrij. Dit levert in het belastingtarief van 42% dus een besparing van €424,50

Mocht het zo zijn dat je vergoeding na de verhuizing niet wordt aangepast wordt dit voordeel natuurlijk nog veel groter. Deze regeling kost het bedrijf niets extra en heeft puur te maken met de belastingdienst.

Lees bijvoorbeeld hier:
http://financieel.infonu....ten-woon-werkverkeer.html

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Anoniem: 318025 schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 11:41:
In mijn CAO staat net zoiets, als je verhuist dan veranderd dat niks aan je reiskosten vergoeding, dus stel je moest eerst 30km naar werk reizen ofzo en je zou dichterbij gaan wonen bij je werk dan blijven ze je als het goed is die reiskosten vergoeding betalen.
Die vergoeding zal dan in ieder geval niet meer belastingvrij zijn.

Offtopic maar wellicht relevant: heb je al eens naar de files rond Amersfoort gekeken? Ik zou daar niet graag dagelijks tussen parkeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-05 14:23
RemcoDelft schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 12:38:
[...]

Die vergoeding zal dan in ieder geval niet meer belastingvrij zijn.

Offtopic maar wellicht relevant: heb je al eens naar de files rond Amersfoort gekeken? Ik zou daar niet graag dagelijks tussen parkeren...
De A28 is sinds de opening van de 2x 3 rijbanen een stuk beter te bereiden. Enige punt waar nog files staan is bij het knooppunt Hoevelaken. Pak je de afslag bij de Leusderweg (volgens mij afslag Amersfoort-Zuid) dan ontspring je de dans. Woon je in het noorden (Vathorst, Nieuwland) dan ben je beter af denk ik om over de N199 te gaan dan de A1/A28 te pakken.

Over het reiskostenverhaal. Als er niets vermeld staat en het bedrijf wil het niet aanpassen, dan zegt dat IMO ook wel wat over het bedrijf. Als het niet vermeld is in de CAO, dan kun jij je er hard proberen te maken maar levert wel weer een slechtere relatie met je werkgever op. Wil je dat risico lopen?

Daarnaast, wat levert het uiteindelijk op? Je krijgt maximaal 180 euro extra per maand terwijl je 300 euro kosten maakt. Je zal dus uiteindelijk 120 euro per maand kwijt zijn.

Als je alles prive gaat regelen en je afstand zit tussen de 30 en 40km enkele reis in, dan krijg je volgens deze link recht op 1200 euro aftrek. Als je 40% belasting betaalt en dat deelt door 12 maanden, krijg je dus 40 euro per maand terug van te belastingdienst. Uiteindelijk leg jij er dan dus 260 euro neer om te reizen. Levert je dus wel iets op, maar niet heel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Robkazoe schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 12:56:
Als je alles prive gaat regelen en je afstand zit tussen de 30 en 40km enkele reis in, dan krijg je volgens deze link recht op 1200 euro aftrek. Als je 40% belasting betaalt en dat deelt door 12 maanden, krijg je dus 40 euro per maand terug van te belastingdienst. Uiteindelijk leg jij er dan dus 260 euro neer om te reizen. Levert je dus wel iets op, maar niet heel erg veel.
TS reist met de auto, dan geldt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
  • Laatst online: 11-05 18:41
Robkazoe schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 12:56:
[...]

De A28 is sinds de opening van de 2x 3 rijbanen een stuk beter te bereiden. Enige punt waar nog files staan is bij het knooppunt Hoevelaken.
Ja het valt tegenwoordig erg mee, vergeleken met wat er eerst dagelijks stond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:50

Mystikal

It never hurts to help!

Je bent naar HR gegaan en dat is geen slimme zet geweest. Dit soort zaken moet je ALTIJD aankaarten bij je leidinggevende. Hij bepaalt uiteindelijk wat ze aan je willen uitkeren. Linksom of rechtsom. Dus vraag het nog een keer bij je leidinggevende en kijk of hij iets voor je kan betekenen. Anders kan het betekenen dat je in de toekomst wellicht een andere werkgever gaat zoeken, omdat de terugval in netto salaris gewoon te groot is.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
PROnline schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 12:05:
CAO's gelden vaak voor een branche, niet per werkgever. Tenzij je werkt voor een grootgrutter als KPN, Albert Heijn, Shell etc. Wat voor werk doe je en in welke branche?
Grootgrutter is een supermarkt. KPN en Shell vallen daar onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203510

In mijn CAO staat er helemaal niets over de reiskostenvergoeding, voor zover ik het zo snel kan zien - maar bij mijn werkgever wordt er vanaf 5km vergoed.

Ik heb de afgelopen drie maanden bij mijn vriend gewoond, waardoor mijn reisafstand van 7km naar 25km enkele reis is gegaan. Ik heb dit bij P&O aangekaart, en zij hebben mijn correspondentieadres veranderd naar het adres van mijn vriend, zodat ze me 'gewoon' de reiskosten van mijn daadwerkelijk afgelegde kilometers konden vergoeden. In de woorden van de medewerkster: "Er werkt hier niemand die niet zijn/haar echte kilometers vergoed krijgt, dus daar is wel een mouw aan te passen."
Wanneer we komende maand in mijn woning gaan zitten geef ik dit dus ook weer door, zodat ze de kmvergoeding terug naar 7km kunnen zetten. Zij netjes handelen, ik netjes handelen.

Zoals hierboven ook geopperd, zou ik TS ook aanraden om eens bij de leidinggevende te gaan praten, kijken of die misschien iets kan regelen. Als je daar een goede verstandhouding mee hebt, kan er vaak verbazingwekkend veel opeens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 390599

Als je geen (extra) vergoeding krijgt heb je dus de afweging waar je liever je geld aan uitgeeft:

Wonen in Utrecht met grote beschikbaarheid aan banen en "stedelijke voorzieningen"

of

Wonen in Amersfoort met meer m2/tuin/ruimte ed + reiskosten.

It's up to you and your girl.... Psst. Vergeet reistijd niet mee te rekenen zoals hierboven ook gesuggereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:02

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Anoniem: 203510 schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 14:33:

In de woorden van de medewerkster: "Er werkt hier niemand die niet zijn/haar echte kilometers vergoed krijgt, dus daar is wel een mouw aan te passen."
Een beetje vreemd gedrag van de medewerkster.. sterker nog, zomaar een ander correspondentieadres invullen zodat je meer reiskostenvergoeding krijgt, terwijl je daar niet woont, kun je zelfs onder fraude vatten.

Opvallend genoeg heb ik gisteren nog een documentaire gehooord over fraude en hoe mensen ermee omgaan en dat werd genoemd als een veelgenoemde 'rechtvaardiging' (voor dit soort niet 'kwaadwillende' dingen die echter wel frauduleus zijn). Dat mensen dat doen omdat anderen het ook zouden doen of omdat ze het doen om een andere fout 'recht te breien'.

punt is wel dat het gewoon onjuist is en zeer twijfelachtig gedrag, op kosten van je werkgever en als ik die werkgever was zou ik grote problemen hebben bij zulk gedrag als een P&O medewerker dat op eigen initiatef zou gaan lopen bepalen..
Mogelijk kun je er zelf ook in de problemen door komen, zeker ook als je per ongeluk bv zou vergeten het net zo netjes weer door te geven dat je weer in je eigen huis verblijft.

[ Voor 12% gewijzigd door RM-rf op 28-03-2013 14:51 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:08
Het is afhankelijk van je arbeidscontract, geldende CAO en andere voorwaarden.

Bij ons krijgen de medewerkers ook boven de 10KM reiskosten vergoeding, tot een bepaald maximum bedrag.

Ook als ze naar verder weg verhuizen wordt dit aangepast (tot eventueel het maximum).

Reistijd vergoeden doen wij niet, ik ken ook weinig bedrijven welke dit wel doen. (Of ze moeten naar klanten toe en een paar uur in de auto zitten, dan wel natuurlijk).

Maar als hiervoor niets geregeld is in de CAO / arbeidsovereenkomst / bedrijfsregelement dan is het aan je werkgever om te bepalen hoe hij dit aanpakt. (het is geen wettelijk recht ).

Situatie is afhankelijk van hoe "gek" je baas met jou is, ben je de enigste "superonmisbareprogrammeur" of verkoop je afbakbroodjes bij de Aldi, dat scheelt nogal :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
RM-rf schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 14:50:
[...]
Een beetje vreemd gedrag van de medewerkster.. sterker nog, zomaar een ander correspondentieadres invullen zodat je meer reiskostenvergoeding krijgt, terwijl je daar niet woont, kun je zelfs onder fraude vatten.
Ik zie niet zo in wat daar vreemd aan is. Als je 3 maanden op een ander adres woont, is dat op dat moment toch je woonadres ? Pas als je dat adres opgeeft en toch meestal vanaf je huis op 7km reist lijkt me er iets niet te kloppen. Zolang het om kilometers gaat die daadwerkelijk gemaakt worden zie ik er weinig fraude aan.

Ik heb even in mijn eigen voorwaarden gekeken en daar staat dit zelfs gewoon in. Als je tijdelijk op een ander adres woont kun je voor die tijd vragen of ze dat andere adres gebruiken. De reiskosten worden trouwens altijd bepaald door het huidige adres. Als je dus verder weg gaat wonen krijg je ook voor die afstand de reiskosten.
Mogelijk kun je er zelf ook in de problemen door komen, zeker ook als je per ongeluk bv zou vergeten het net zo netjes weer door te geven dat je weer in je eigen huis verblijft.
Dan lijkt het me nogal logisch dat je in de problemen komt want dan krijg je reiskostenvergoeding voor kilometers die je niet maakt.

[ Voor 18% gewijzigd door redwing op 28-03-2013 15:04 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
redwing schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 14:59:
[...]

Ik zie niet zo in wat daar vreemd aan is. Als je 3 maanden op een ander adres woont, is dat op dat moment toch je woonadres ?
Je woonadres is het adres waar je officieel staat ingeschreven bij de gemeente. En die inschrijving is wettelijk verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80487

Werkgever is niet verplicht je dat te vergoeden, wat opzich wel raar is gezien ze je wel mogen korten ga je dichterbij wonen. :')
Helaas doe je daar niet zo veel aan en zou je beroep moeten doen op de solidariteit van je werkgever of gewoon ander werk zoeken.
Ik zou je werk niet je leven laten beinvloeden in elk geval, of heb je zo'n speciale baan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Het staat je werkgever natuurlijk vrij jou te vergoeden wat hij wil waar jij ook woont. Punt is wel dat voor de belastingdienst je gemeentelijke inschrijving bindend is en dat onofficiele wijzigingen van woonadres zoals hierboven beschreven dus echt niet geldig zijn hiervoor. Gevolg hiervan is dat je voor deze kilometers geen recht hebt op belastingvrije uitkering van €0,19 (en dit dus inderdaad als fraude gezien kan worden).

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 28-03-2013 15:09 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RM-rf schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 14:50:
[...]

punt is wel dat het gewoon onjuist is en zeer twijfelachtig gedrag, op kosten van je werkgever en als ik die werkgever was zou ik grote problemen hebben bij zulk gedrag als een P&O medewerker dat op eigen initiatef zou gaan lopen bepalen..
Het is niet iets dat ze op eigen houtje heeft besloten - de werkgever heeft dit goedgekeurd, omdat ik ook daadwerkelijk daar leef (ik was alleen niet ingeschreven in de gemeente administratie) en de kilometers maak.
Dit is ook een zeer tijdelijke situatie (max 3 à 4 maanden), omdat we net samen zijn gaan wonen en nog even wilden kijken waar het ons het beste zou bevallen. Na de 4e maand wordt deze 'extra' reiskostenvergoeding ook weer ongedaan gemaakt, of eerder indien ik voor deze tijd terug verhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Anoniem: 203510 schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 15:09:
[...]

Het is niet iets dat ze op eigen houtje heeft besloten - de werkgever heeft dit goedgekeurd, omdat ik ook daadwerkelijk daar leef (ik was alleen niet ingeschreven in de gemeente administratie) en de kilometers maak.
Dit is ook een zeer tijdelijke situatie (max 3 à 4 maanden), omdat we net samen zijn gaan wonen en nog even wilden kijken waar het ons het beste zou bevallen. Na de 4e maand wordt deze 'extra' reiskostenvergoeding ook weer ongedaan gemaakt, of eerder indien ik voor deze tijd terug verhuis.
En je betaalt over deze extra reiskostenveroeding gewoon belasting? (zie verhaal boven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

assje schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 15:10:
[...]

En je betaalt over deze extra reiskostenveroeding gewoon belasting? (zie verhaal boven)
Durf ik eerlijk gezegd echt niet te zeggen, dat zou ik na moeten kijken. Ik neem aan dat ze dit bij de salarisadministratie allemaal netjes hebben geregeld, zelf heb ik me er verder niet in zoverre in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjommer
PROnline schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 12:05:
Ik ben Functioneel ontwerper bij een direct marketing bedrijf.
Anoniem: 390599 schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 14:43:
Als je geen (extra) vergoeding krijgt heb je dus de afweging waar je liever je geld aan uitgeeft:

Wonen in Utrecht met grote beschikbaarheid aan banen en "stedelijke voorzieningen"

of

Wonen in Amersfoort met meer m2/tuin/ruimte ed + reiskosten.

It's up to you and your girl.... Psst. Vergeet reistijd niet mee te rekenen zoals hierboven ook gesuggereerd.
Ja die afweging moeten we inderdaad gaan maken. Utrecht is een leuke stad om te wonen en lekker centraal. Alleen zijn er maar weinig wijken waar ik eventueel met mijn kinderen zou willen wonen. Nieuwe wijken zoals Leidsche Rijn vind ik niks. Ik zal het eens voorleggen aan mijn leidinggevende, nee heb je, ja kun je krijgen. Mocht het niets worden, moeten we maar eens afwegen waar ik mijn geld aan wil uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
RemcoDelft schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 15:04:
[...]
Je woonadres is het adres waar je officieel staat ingeschreven bij de gemeente. En die inschrijving is wettelijk verplicht.
Volgens mij is de enige vraag hoe de werkgever dit heeft geregeld. Die mogen je nl. zonder problemen meer kilometers uitbetalen maar dat kost ze dan wel extra (belasting). Als de werkgever daar geen problemen mee heeft is er dus niets aan de hand. Het fraude van de werknemer noemen klopt dus niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:33

Fiber

Beaches are for storming.

Tjommer schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 15:24:
[...] Ik zal het eens voorleggen aan mijn leidinggevende, nee heb je, ja kun je krijgen. Mocht het niets worden, moeten we maar eens afwegen waar ik mijn geld aan wil uitgeven.
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe waardevol jij bent voor je werkgever. Kunnen ze voor jou tien anderen krijgen of willen ze je graag houden... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Tjommer schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 10:56:
Het 'probleem' is nu dat ik geen reiskostenvergoeding ga krijgen als ik ga verhuizen, ik ga tenslotte niet op verzoek van mijn werkgever verder weg wonen. Daar kan ik begrip voor hebben.
Zonder andere reacties gelezen te hebben.

Wat doet de werkgever als je eerst op 30 km afstand van je werk woont en je verhuist vervolgens, zonder verzoek van je werkgever, naar 5 km afstand van je werk? Als je werkgever in dit geval dan het bedrag zou aanpassen, dan zou hij dat ook in jouw geval moeten aanpassen. Althans, ik zou dat wel redelijk vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door stin op 28-03-2013 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
stin schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:15:
[...]

Zonder andere reacties gelezen te hebben.

Wat doet de werkgever als je eerst op 30 km afstand van je werk woont en je verhuist vervolgens, zonder verzoek van je werkgever, naar 5 km afstand van je werk? Als je werkgever in dit geval dan het bedrag zou aanpassen, dan zou hij dat ook moeten doen als je nog een redelijk te overbruggen afstand is.
Dat is dus meestal niet het geval, bij mij werkt het zo ook niet:

Verder weg gaan wonen door eigen toedoen -> geen hogere reiskostenvergoeding
Dichter bij gaan wonen door eigen toedoen -> reiskostenvergoeding wordt aangepast aan nieuwe situatie
Bedrijf verhuist dus verder weg -> wel aangepaste reiskostenvergoeding (duh)

Dit zijn mijn inziens de regels zoals ze er zijn om in geval er discussies onstaan op terug te vallene. Het is natuurlijk niet zo dat hier niet vanaf geweken kan worden.. Bij ons wordt ook tot max. 35km reiskosten vergoed maar reken maar dat er werknemers zijn die aanvullende afspraken hierover gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:28
assje schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:19:
Dat is dus meestal niet het geval, bij mij werkt het zo ook niet:

Verder weg gaan wonen door eigen toedoen -> geen hogere reiskostenvergoeding
Dichter bij gaan wonen door eigen toedoen -> reiskostenvergoeding wordt aangepast aan nieuwe situatie
Bedrijf verhuist dus verder weg -> wel aangepaste reiskostenvergoeding (duh)

Dit zijn mijn inziens de regels zoals ze er zijn om in geval er discussies onstaan op terug te vallene. Het is natuurlijk niet zo dat hier niet vanaf geweken kan worden.. Bij ons wordt ook tot max. 35km reiskosten vergoed maar reken maar dat er werknemers zijn die aanvullende afspraken hierover gemaakt hebben.
Tsja, bij mij is het dan weer wel zo dat je kilometervergoeding meeveranderd, ook al ga je verder van je werk wonen. Lijkt dus nogal afhankelijk van je werkgever, en dat zal dan dus in je contract/CAO staan.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik zou je berekening wellicht nog eens opnieuw doen voordat je de afweging gaat maken of je wilt gaan verhuizen of niet want € 300 aan brandstofkosten per maand, voor 85km per dag, lijkt me aan de erg hoge kant tenzij je 7 dagen per week 365 dagen per jaar werkt.

Stel dat je 260 dagen per jaar zou werken (5 dagen per week, nooit ziek of vrij).
260 * 42,50 * 2 = 22.100 km per jaar
1 op 15 zul je toch wel halen neem ik aan en stel dat een liter benzine 1,90 kost (ruim genomen, ik tankte gisteren voor 1,77).
22.100 / 15 * 1,90 = 2.800 op jaarbasis, oftewel 233 per maand.
Dit is allemaal al erg ruim genomen (zo zul je eerder 220-240 dagen werken) en scheelt al 800 euro op jaarbasis t.o.v. je eigen berekening.
Pagina: 1