Thuisserver - nieuwe ivm energiezuinigheid of niet?

Pagina: 1
Acties:

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-04 07:49
5 jaar geleden heb ik een thuisservertje aangeschaft met de volgende specs:

Product
AMD Athlon 64 X2 3800+ Tray
Asus M2A-VM
Samsung SpinPoint S166 HD161HJ, 160GB
Samsung SpinPoint T166 HD321KJ, 320GB
Antec New Solution NSK4480
Scythe Mugen
Kingston ValueRAM KVR667D2N5K2/2G
NEC AD-7173S

In de loop van de tijd heb ik wat kleine upgrades gedaan: er zit nu 4GB geheugen in en de 160GB disk is vervangen door 3 grotere harddisks (1 van 1TB, 2 van 3TB).

In al die jaren heeft de server praktisch 7 dagen per week, 24 uur per dag aangestaan. Ik gebruik hem als webserver om op te ontwikkelen, maar ook voor backups van mijn desktop en voor een Usenet en Torrent client. En voor dit alles voldoet ie eigenlijk nog prima.

Maar het begint toch te knagen. In 5 jaar tijd is er natuurlijk een hoop veranderd. Ik heb niet persé direct meer performance nodig, maar ik vraag me af of het inmiddels niet zuiniger kan? Zijn de nieuwste generatie CPU's wellicht minder duur in verbruik?

Mijn vraag aan jullie is: zou het de moeite waard zijn dit systeem een keer te vervangen voor iets nieuws? Voor rond de € 500 moet dat wel lukken lijkt me (zeker aangezien ik de harddisks al heb). Maar wordt het dan daadwerkelijk zuiniger? Ik heb nu een processor met een Thermal Design Power van 35watt. Dat is volgens mij heel weinig. Als ik kijk naar de Best Buy Guide voor de storage server, zie ik een CPU met een TDP van 50watt. Dat is een stuk meer dus. Maar zegt dat alles?

omniscale.nl

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
een TDP van 35Watt is op zich prima. Als je nog zuinger wilt, kom je al snel bij mobile CPU's uit, en de besparing die je dan haalt is minimaal. Dat verdien je nooit terug.
Als je een upgrade zou willen, overweeg dan eens wat meer geheugen aangezien 2GB wel erg karig is. Veel meer dan dat hoef je er imho niet aan te veranderen (er vanuitgaande dat je de software netjes op orde hebt uiteraard). Een andere CPU of een SSD heeft niet zo gek veel zin bij een webserver voor ontwikkelen vrees ik :{

iRacing Profiel

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:47
Ik weet vrijwel zeker dat de nieuwere Ivy Bridge CPU's bijvoorbeeld, ondanks een eventueel hoger TDP, een lager verbruik hebben wanneer ze idle zijn. Hetzelfde geld denk ik ook wel voor CPU's van AMD.

Echter, elektriciteit is niet zo belachelijk duur. Als je van ~40W idle naar ~30W idle gaat (met je harde schijven spinnend), bespaar je bij 24/7 per jaar 0,010 * 365 * 24 = 87,6 kWh, en als we een hoge prijs van 0,25ct/kWh gebruiken is dat €21,90 wat je per jaar bespaart. Als je daar echter €500 voor hebt uitgegeven, heb je een terugverdientijd van 22 jaar, en dan heb je je server al lang afgeschreven.

Als het een leuke hobby is, of als je performance tekort komt, dan kan het natuurlijk wel. Ik zou dan alle onderdelen tweedehands kopen, zodat je daar niet veel aan kwijt bent en het is natuurlijk ook veel beter voor het milieu, aangezien productie ook de nodige energie kost.

Als je het puur voor de zuinigheid doet, zal ik het niet doen.

• kroegtijger
marcop23 schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 09:24:
Ik weet vrijwel zeker dat de nieuwere Ivy Bridge CPU's bijvoorbeeld, ondanks een eventueel hoger TDP, een lager verbruik hebben wanneer ze idle zijn. Hetzelfde geld denk ik ook wel voor CPU's van AMD.
Op idle wel inderdaad. De vraag is alleen of je de investering terug gaat verdienen. Een upgrade betekend nieuw bord, geheugen en CPU, en kost je al gauw 200 tot 300,- Dan zou je toch behoorlijk wat moeten gaan besparen wil je die investering terug gaan verdienen eruit.
Echter, elektriciteit is niet zo belachelijk duur. Als je van ~40W idle naar ~30W idle gaat (met je harde schijven spinnend), bespaar je bij 24/7 per jaar 0,010 * 365 * 24 = 87,6 kWh, en als we een hoge prijs van 0,25ct/kWh gebruiken is dat €21,90 wat je per jaar bespaart. Als je daar echter €500 voor hebt uitgegeven, heb je een terugverdientijd van 22 jaar, en dan heb je je server al lang afgeschreven.
Precies..Besparen is leuk, maar de investering moet wel opwegen tegen de besparing.
Als het een leuke hobby is, of als je performance tekort komt, dan kan het natuurlijk wel. Ik zou dan alle onderdelen tweedehands kopen, zodat je daar niet veel aan kwijt bent en het is natuurlijk ook veel beter voor het milieu, aangezien productie ook de nodige energie kost.

Als je het puur voor de zuinigheid doet, zal ik het niet doen.

iRacing Profiel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 07:35
Of het zinnig is laat ik nu nog even in het midden, maar het is niet zo lastig om dit ook daadwerkelijk even uit te rekenen.

Allereerst zou ik voor een 10tje een verbruiksmeter aanschaffen om te kijken wat je systeem nu typisch (idle dus) verbruikt (bijvoorbeeld http://www.kijkshop.nl/pr...rgiekostenmeter-rce-1106/).

Daarna kun je je stroomkosten uitrekenen voor bijvoorbeeld 1 jaar.

Een vervangend systeem hoeft helemaal geen 100 tot 200 euro te kosten. Als je de behuizing al hebt en het alleen gaat om een CPU, moederbord, geheugen met optioneel een voeding dan ben inclusief pico psu (optioneel) 165 euro kwijt. Zonder voeding iets meer dan €115,-
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 35,93€ 35,93
1MSI B75MA-P45€ 50,50€ 50,50
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 27,45€ 27,45
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 50,99€ 50,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 164,87

Wanneer je €165 euro uitgeeft moet je systeem dus 27.5W zuiniger zijn om in 3 jaar terug te verdienen (165 euro /3 is 55 euro per jaar waarbij 1W 24/7 ~ €2,-/jaar is) . Ik schat dat je bovenstaand systeem wel op een idle verbruik kan krijgen rond de 20W (zeker wanneer je je OS op b.v. een USB stick gaat draaien). Verbruikt je huidige systeem 50W of meer, dan kun je dit in 3 jaar terugverdienen.

[ Voor 8% gewijzigd door jaapsander op 28-03-2013 10:33 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

de TDP geeft natuurlijk een vertekend beeld, zoals marcop23 al zegt ligt het idle-verbruik veel lager deze dagen. wat hij echter nog niet vermeld heeft en wel het vermelden waard is: bij dit TDP is dan ook het verbrijk van de IGPU opgenomen, die de oude Athlon moet ontberen en op 't moederbord heeft zitten. als ik 't zo bekijk heb je dan slechts CPU/mobo/ram nodig mocht je willen upgraden, en misschien een zuinigere voeding, dan kom je al rond een lijstje wat jaapsander heeft samengesteld, hoewel ik dan zelf niet voor een picopsu zou gaan, maar voor een pricewatch: be quiet! System Power 7 300W komt er heel goed uit een onderzoek bij de buren (HWI). verder zou 1600mhz ram niet eens nodig zijn, 1333 is genoeg. sneller is de celeron toch wel dan de Athlon.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• kroegtijger
jaapsander schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 10:28:

Een vervangend systeem hoeft helemaal geen 100 tot 200 euro te kosten. Als je de behuizing al hebt en het alleen gaat om een CPU, moederbord, geheugen met optioneel een voeding dan ben inclusief pico psu (optioneel) 165 euro kwijt. Zonder voeding iets meer dan €115,-
Hier gaat ergens iets mis in je stelling vermoedt ik zomaar ;)

iRacing Profiel

• jaapsander
Als je toch gaat investering in een voeding om een zuinig systeem te krijgen zou ik niet investeren in die be quiet. Ondanks dat het een prima voeding is is de efficiëntie van een pico psu bij zulke lage belastingen gewoon beter. 20W bij een 300W voeding is minder dan 10% belasting hè. Wil je geen picopsu aanschaffen dan zou ik (afhankelijk van de voeding natuurlijk) je huidige voeding gebruiken.

Bij de buren zijn ze zeer positief over deze voeding (en aardig terecht), maar ze meten niet de efficiëntie bij een verbruik van 20W.
kroegtijger schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 11:20:
[...]

Hier gaat ergens iets mis in je stelling vermoedt ik zomaar ;)
Bedoelde natuurlijk de 200-300 euro uit jouw post.

[ Voor 18% gewijzigd door jaapsander op 28-03-2013 11:22 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:47
Ik schat dat je bovenstaand systeem wel op een idle verbruik kan krijgen rond de 20W (zeker wanneer je je OS op b.v. een USB stick gaat draaien). Verbruikt je huidige systeem 50W of meer, dan kun je dit in 3 jaar terugverdienen.
Dit vind ik dus een hele gevaarlijke aanname. Ik geloof direct dat dit ding 20W idle kan draaien, maar dat is dan inderdaad met een SSD of USB stick. Met drie harde schijven, en wat oudere 3.5'' schijfjes verbruiken blijkbaar al snel ~10W) zit je dus al op 50W. En ik verwacht niet dat het verschil tussen een zuinig 4 jaar oud CPU'tje + mobo + igp die waarschijnlijk uitgeschakeld is met een nieuwe Ivy Bridge CPU veel meer dan 10W is, en zit je dus weer met die <€25 per jaar die je terugverdient. Met een PicoPSU wordt misschien wat meer, maar ik vindn het niet belachelijk veel.

Wat voor OS gebruik je eigenlijk? Gaan je harde schijven in spindown? Dat laatste kan dus al 25W schelen, en als je schijven in een etmaal 12 uur in idle staan scheelt dat dus ook ongeveer €25 per jaar. Dat is net zo veel als met een nieuw systeem, maar dan hoef je hiervoor alleen wat tijd te inversteren.

Dit laatste hoeft trouwens ook niet zo'n grote besparing te zijn, misschien zijn jouw schijfjes wel veel zuiniger.

• posttoast
Bedankt voor al jullie reacties tot dusver. Als ik het zo een beetje lees hoef ik niet de illusie te hebben er financieel veel beter van te worden dus. De enige reden tot upgraden zou dan dus zijn om meer performance te hebben zonder er qua verbruik op achteruit te gaan (of misschien zelfs een beetje vooruit).

Om wat vragen te beantwoorden: ik gebruik Ubuntu Server en de harddisks die erin zitten zijn:

pricewatch: Samsung SpinPoint T166 HD321KJ, 320GB
pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
pricewatch: Western Digital Red WD30EFRX, 3TB
pricewatch: Western Digital Green WD30EZRX, 3TB

Ik zou wellicht al wat winst behalen door die 320GB en 1TB disk te vervangen door één disk van 3TB.

omniscale.nl

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-04 08:42
Inderdaad, zo min mogelijk harde schijven erin zetten. 320GB en 1TB is redelijk achterhaald :P
Voor het verbruik en voor advies omtrent onderdelen kijk je hier: mux' blog: BBG Zuinige Server (Maart 2013)
En dit is ook een informatief topic: Het grote zuinige server topic
Of je dan ook direct 16GB nodig hebt, is afhankelijk van je eigen keuzes. Het moederbord, de HDD's en de voeding zijn wel de belangrijkste onderdelen die grotendeels bepalen hoe zuinig je systeem is.
Een nieuwe voeding (Seasonic G360) is wellicht duur, maar biedt wel erg goede kwaliteit, en een goede efficiëntie bij lage vermogens. En je kunt 'm prima meenemen naar nieuwe systemen die je daarna weer bouwt.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• jaapsander
marcop23 schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 11:50:
[...]

Dit vind ik dus een hele gevaarlijke aanname. Ik geloof direct dat dit ding 20W idle kan draaien, maar dat is dan inderdaad met een SSD of USB stick. Met drie harde schijven, en wat oudere 3.5'' schijfjes verbruiken blijkbaar al snel ~10W) zit je dus al op 50W. En ik verwacht niet dat het verschil tussen een zuinig 4 jaar oud CPU'tje + mobo + igp die waarschijnlijk uitgeschakeld is met een nieuwe Ivy Bridge CPU veel meer dan 10W is, en zit je dus weer met die <€25 per jaar die je terugverdient. Met een PicoPSU wordt misschien wat meer, maar ik vindn het niet belachelijk veel.

Wat voor OS gebruik je eigenlijk? Gaan je harde schijven in spindown? Dat laatste kan dus al 25W schelen, en als je schijven in een etmaal 12 uur in idle staan scheelt dat dus ook ongeveer €25 per jaar. Dat is net zo veel als met een nieuw systeem, maar dan hoef je hiervoor alleen wat tijd te inversteren.

Dit laatste hoeft trouwens ook niet zo'n grote besparing te zijn, misschien zijn jouw schijfjes wel veel zuiniger.
In mijn voorbeeld heb ik het inderdaad over het idleverbruik wanneer je harde schijven in spindown gaan. Dus eigenlijk het verbruik van het systeem zonder de schijven mee te rekenen. Wat ook niet meer dan logisch is omdat die schijven hetzelfde zullen zijn in beide systemen. Met als toevoeging dat een SSD of USBstick bootdisk nog beter is.

Maar om aan te nemen dat "zuinig 4 jaar oud CPU'tje + mobo + IGP" niet veel minder zuinig is vind ik juist gevaarlijk. De CPU is niet het enige component wat voor verbruik verantwoordelijk is hè, ook de chips van het moederbord (wat voor moederbord precies) zijn op een ouder procedé gebakken en minder zuinig. Ik zou over dit systeem niet durven te zeggen wat het verbruik idle zal zijn. Maar 40w of 50w is niet helemaal onrealistisch (met alleen een bootdisk).

Daarom zeg ik dat de eerste stap is om het verbruik van het huidige systeem op te meten. Daarna kun je er pas wat zinnigs over zeggen. Echter is die ~20w uit de vorige post voor het nieuwe systeem helemaal niet onrealistisch mux' blog (misschien zelfs nog een conservatieve schatting).

Zo zie je dat je met een besparing van 27W je systeem in 3 jaar hebt terugverdiend. Echter kom je niet achter het verschil in verbruik en dus de roi zonder het verbruik gewoon eerst te meten. Assumption is the mother of all fuckups...

@hierboven is die seasonic ook zo efficiënt bij een verbruik tussen de 20W-40W als een picopsu? Hier staan nog wat meer pico psu's te koop http://www.logicsupply.nl/power-supplies/power-kits/

[ Voor 5% gewijzigd door jaapsander op 28-03-2013 12:35 ]

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-04 09:26

psy

Ik had ook exact dezelfde M2A-VM met exact diezelfde 35W cpu. Deze verbruikte kaal met alleen 2 GB geheugen 43 Watt.

Een nieuw MSI 1155 bordje met een i3 cpu verbruikte daarentegen 20 Watt.
je kan easy op 15watt of minder uitkomen met een goede configuratie dus de besparing kan makkelijk groter zijn

Dat leverde dus zonder verdere tweaks al een besparing op van 23 Watt = 46 euro per jaar.
Op 5 jaar (geschatte levensduur) is dat 230 euro.

Dan heb je wel een veel sneller systeem.
Ik weet wel waar ik die 230 euro aan wil uitgeven hoor. Niet aan de energiemaatschappij!

[ Voor 11% gewijzigd door psy op 28-03-2013 12:37 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• kroegtijger
jaapsander schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 11:22:
Als je toch gaat investering in een voeding om een zuinig systeem te krijgen zou ik niet investeren in die be quiet. Ondanks dat het een prima voeding is is de efficiëntie van een pico psu bij zulke lage belastingen gewoon beter. 20W bij een 300W voeding is minder dan 10% belasting hè. Wil je geen picopsu aanschaffen dan zou ik (afhankelijk van de voeding natuurlijk) je huidige voeding gebruiken.

Bij de buren zijn ze zeer positief over deze voeding (en aardig terecht), maar ze meten niet de efficiëntie bij een verbruik van 20W.

[...]

Bedoelde natuurlijk de 200-300 euro uit jouw post.
Dat vermoedde ik al. Die 200 á 300,- was dan ook gebaseerd op dat áls je andere hardware gaat kopen, dat het pas interessant wordt naar mijn mening op het moment dat je er dan ook een verbetering qua hardware in meeneemt, en dan pakt de prijs al gauw weer wat hoger uit. Als het moet, kan het natuurlijk ook voor minder zoals je in je post al aangaf, maar hoe interessant is dat dan nog?

iRacing Profiel

• jaapsander
Lijkt mij heel interessant juist, aangezien de investering gewoon geld oplevert wanneer je een termijn van 5 jaar aan houd wanneer ik de persoonlijke gegevens van psy gebruik. Dat je daarnaast ook nog eens meer performance hebt is gewoon mooi meegenomen. Als je nu 150 euro op je bankrekening hebt kun je dit beter uitgeven aan nieuwe zuinige onderdelen. Dit levert over 5 jaar meer rente op dan het op de bank laten staan!

En dan reken ik nog niet eens mee dat je het oude mb+CPU+geheugen ook voor 2 tientjes kan verkopen.

[ Voor 10% gewijzigd door jaapsander op 28-03-2013 13:32 ]

• kroegtijger
Puur op cijfertjes bekeken heb je natuurlijk wel een punt. Echter, over welk bedrag "winst" praat je dan?? dat ligt in de orde van grootte van tientjes volgens mij. Is dat de moeite waard om daar zo'n verhaal voor tevoorschijn te trekken? En dan moet je uiteraard in de komende 5 jaar geen additionele wensen meer hebben, want anders loop je het risico dat je weer mag gaan vervangen... Dat zou voor mij in ieder geval een beperking zijn die dermate groot is, dat het me geen 4 tientjes waard is over 5 jaar.. maar dat is natuurlijk een persoonlijke afweging.

iRacing Profiel

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-04 09:26

psy

Ik heb 50 euro gekregen voor mijn oude M2A-VM plus die 3800EE SFF plus de 2x1GB ddr2. Dat maakt het plaatje inderdaad nog interessanter.

Vergeet ook niet dat bij intensieve bewerkingen, die oude AMD het veel zwaarder heeft voor langere tijd. Dan is hij echt lang aan het stoken (bv parren/uitpakken) waarbij zo'n moderne 1155 veel sneller klaar is en veel sneller terug in idle is. Ik weet zeker dat daar ook flink wat te halen is.

Overigens vind ik het sowieso niet verstandig veel langer dan 5 jaar een computer 24/7 te gebruiken. Vooral een voeding wil ik dan zeker vervangen.

[ Voor 68% gewijzigd door psy op 28-03-2013 13:47 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• jaapsander
kroegtijger schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 13:41:
Puur op cijfertjes bekeken heb je natuurlijk wel een punt. Echter, over welk bedrag "winst" praat je dan?? dat ligt in de orde van grootte van tientjes volgens mij. Is dat de moeite waard om daar zo'n verhaal voor tevoorschijn te trekken? En dan moet je uiteraard in de komende 5 jaar geen additionele wensen meer hebben, want anders loop je het risico dat je weer mag gaan vervangen... Dat zou voor mij in ieder geval een beperking zijn die dermate groot is, dat het me geen 4 tientjes waard is over 5 jaar.. maar dat is natuurlijk een persoonlijke afweging.
Maar de vraag uit de TS gaat toch alleen maar over de cijfertjes? Kan ik de aanschaf van nieuwe componenten terugverdienen? Die andere vragen kan ik niet voor de TS beantwoorden, dat kan hij alleen zelf. Maar wanneer je nog geld voor je oude setup krijgt (€50,- is een heel mooi bedrag wat psy er voor heeft gekregen, maar ik denk dat wanneer je dit een beetje snel wilt verkopen €30,- realistischer is. Over 5 jaar hebben we het dan over meer dan 100 euro pure winst!

Oftewel of je koopt geen nieuwe hardware en je betaald over 5 jaar meer. Of je koopt nieuwe hardware en je bent over 5 jaar zelfs meer dan 100 euro goedkoper uit! Wat wil je nog meer? Dat je in de komende 5 jaar additionele wensen krijgt is ook geen argument. Dat zou je met de huidige hardware ook hebben. Met de nieuwe setup zou je alleen maar de CPU hoeven te vervangen (en dus €35,- min de afschrijving min de verminderde stroomkosten teveel te betalen) voor een krachtiger systeem (andere zaken zoals raid kaarten of meer HDD's is niet anders dan bij de huidige setup).

Zonder specifieke gebruikscijfers durfde ik hier geen definitieve uitspraak over te doen, maar gecombineerd met de ervaringen van psy durf ik wel duidelijk te zeggen dat het financieel aantrekkelijk is om zo'n €150,- uit de geven aan nieuwe hardware.

[ Voor 8% gewijzigd door jaapsander op 28-03-2013 14:02 ]

• posttoast
Heel veel dank voor alle reacties. Conclusie is dus vooral: meten is weten. Ik ga maar eens kijken wat ik nu écht verbruik. En een zuinigere voeding zou ik sowieso al aan kunnen schaffen.

Dat ik het niet direct terug zal verdienen vind ik geen grote ramp trouwens, maar dat is natuurlijk op de lange termijn wel leuk. Verder spelen er nog wel wat andere dingen, zoals de uitbreidbaarheid van een nieuw systeem. De SATA-poorten van deze zitten bijvoorbeeld vol, ik kan dus geen extra harddisks meer toevoegen.

Maar nogmaals: dank dus. Ik ga alles nog even goed doormeten en laat wel horen wat ik doe :)

omniscale.nl

Pagina: 1