[]HTPC & NAS] Zelf samenstellen

Pagina: 1
Acties:

• IChaosI
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-04 11:49
Beste Teakeraars,

Ik bezit over een aardige collectie digitale HD films & Muziek, welke ik op een simpele manier lokaal wil kunnen opslaan en vervolgens dit opslag systeem(NAS) benaderen om deze films/muziek via een ander medium(HTPC) te bekijken/beluisteren.

Ik zit al een hele tijd te zoeken naar de beste opslossing, zo begon mijn zoektocht bij het in aanraking komen met mediaplayers, waarna de Raspberry PI mij vervolgens van gedachten liet veranderden. Aangezien deze nog in de kinderschoenen staat (wat betreft bijv. het afspelen van HD content) en niet over alle functies beschikt welke ik wel graag zou willen ben ik mijn zoektocht gaan vervolgen.

Tot ik stuitte op verscheidene topics over een HTPC in combinatie met een NAS, wat voor mij tot nu toe de ideale optie lijkt te zijn. (mij van gedachten laten veranderen mag je natuurlijk altijd proberen ;))
Om nog mijn laatste twijfels weg te nemen en de ideale configuratie bij mijn ideeën te zoeken, beroep ik mij op jullie!

Wat moet mijn HTPC kunnen/zijn?
  • XBMC <3
  • Stil & Zuinig
  • Strak vormgegeven behuizing
  • HD Content vlekkeloos af spelen.
  • Medium Gaming
  • Wake-on S4?S5? (CEC-Adapter?)
  • DTS 7.1
  • HDMI
Wat moet mijn NAS kunnen/zijn?
  • ZFS
  • Veilige opslag van Films/Muziek/Afbeeldingen/Documenten (Backups van films zijn niet nodig)
  • Remote file server (Van bijv.school kunnen benaderen)
  • Databases als (XBMC, NewzNab en ArgusTV)
  • Download Server (Nieuwsgroepen)
  • Mail server draaien
  • Lokale Printer server
  • Waarschijnlijk 24/7 aan, dus zuinig
  • +/- 8 HDD's
Wat heb ik al?:Mijn HTPC samenstelling (Till now):
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 59,95€ 59,95
1MSI FM2-A75IA-E53€ 74,50€ 74,50
1Silverstone Milo ML03B€ 64,20€ 64,20
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,60€ 24,60
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 27,45€ 27,45
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,53€ 30,53
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 65,-€ 65,-
1CEC Adapter€ 35,99,-€ 35,99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 382,22

Mijn NAS samenstelling (Till now):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2020 Boxed€ 52,45€ 52,45
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,90€ 56,90
1Nexus Thrio 310 Silent Case€ 43,92€ 43,92
1Serial ATA Power Adapter, 4pin Molex to 15pin S-ATA€ 1,25€ 1,25
1Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm€ 6,96€ 6,96
1Corsair CMV16GX3M2A1333C9€ 86,90€ 86,90
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,95€ 37,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 286,33

Wat betreft de HTPC

Ik ben ik er nog niet achter wat voor OS ik hier het beste voor kan gebruiken. Ik zie vaak Linux voor bij komen, heb dit echter nog nooit gebruikt en vraag me dan ook af of dit compatibel zal zijn met al mijn beoogde eisen & functies.

Ook heb ik wat vragen over het "Wake-On" gebeuren. Ik dacht in eerste instantie dat dit met een CEC adapter heel simpel werkend te krijgen zou zijn(misschien is dat ook wel zo), maar ik ben niet echt thuis in de S1,2,3 enz.
Wat ik in principe wil is dat hij als ik thuis ben, ik door middel van 1 druk op de knop van de "afstandsbediening" het hele systeem in werking kan stellen. Als ik niet thuis ben, mag van mij part het hele systeem ook echt uit staan.

Qua gaming zal ik er waarschijnlijk niet heel veel op doen, behalve zo af en toe een MMORPG en als er vrienden langskomen, lijkt me een spel als Call of Duty of een Race spel ook wel leuk om te kunnen.

Als voeding werd er in sommige gevallen ook gepraat over de Be quiet! SFX Power 300W gesproken inplaats van degene welke ik nu bij de samenstelling heb staan. Is dit een overweging waard of is mijn huidige voeding ook prima?

Wat betreft de NAS

Ook bij de NAS ben ik er nog niet over uit welk platform te gebruiken. Aangezien ik voor een "ZFS" NAS ga, kom ik vooral Solaris (Oracle) & FreeBDS tegen als aanraders in verband met een "ZFS" systeem. Als er iemand is die hier ervaring mee heeft, hoor ik het graag.

Algemeen

Wat betreft het budget, ben ik niet van plan veel meer uit te geven dan de huidige samenstelling bij elkaar kosten.

Ik heb het ook overwogen om een SSD aan te schaffen, maar zag hier niet direct het nut van in. Zou in mijn ogen later altijd nog toegevoegd kunnen worden. Of zou ik deze volgens jullie toch beter direct aan kunnen schaffen?

Ik denk dat ik met deze samenstellingen aardig op de goede weg ben, maar hoor graag van jullie wanneer er verbeter punten mogelijk zijn of ik beter een hele andere richting op kan gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door IChaosI op 28-03-2013 18:54 ]

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:59
Over de HTPC.
Ik zou persoonlijk de CPU vervangen voor een goedkoper exemplaar van de A6 of A8 APU. 8GB verlagen naar 4GB omdat je het totaal niet gaat aanspreken. Verder kiezen voor een mATX moederbord, je hebt nu een mITX moederbord gekozen in een mATX kast. Het is niet alsof een mITX door het formaat perse zuiniger is dan zijn mATX variant.

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Als je de asrock h77 mutx neemt dan heb je 8 sata aansluitingen voor je 8 hdd's ;)

Verder prima setup. Ik kan me wel vinden in de opmerking hierboven.

Een ssd scheelt wel enorm in opstart tijd met je htpc, dus wel het overwegen waard

[ Voor 49% gewijzigd door EJPostema op 27-03-2013 18:25 ]

• IChaosI
Kadett schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 18:14:
Over de HTPC.
Ik zou persoonlijk de CPU vervangen voor een goedkoper exemplaar van de A6 of A8 APU. 8GB verlagen naar 4GB omdat je het totaal niet gaat aanspreken. Verder kiezen voor een mATX moederbord, je hebt nu een mITX moederbord gekozen in een mATX kast. Het is niet alsof een mITX door het formaat perse zuiniger is dan zijn mATX variant.
Hier heb ik even naar gekeken, maar voor die €16 verschil tussen de A8 of A10 kan ik het niet laten toch voor de A10 te gaan. En de A6 lijkt me dan net weer iets te min te zijn.

Qua GB's heb je zeker een punt, 8GB is misschien een beetje overdreven voor zo'n systeem (Heb er een handje van om snel voor het meeste te kiezen) voor welke 4GB zou ik dan het beste kunnen gaan?
Is dit: Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G dan een goeie?

Ik had eerlijk gezegd nog niet gekeken naar de Form factor van de cases en borden, goed dat je dit opmerkt! Ik denk dat het dan één van de volgende bordjes moet worden: Gigabyte GA-F2A85XM-D3H of ASRock FM2A75 PRO4-M of zijn er nog betere alternatieven?

Ook zit op het MSI bordje Wifi & Bluetooth, welke niet aanwezig zijn op de bovenstaande bordjes van wat ik even vluchtig heb bekeken. Het streamen over een Wifi verbinding, lijkt me geen overbodige. Bluetooth is denk ik niet zozeer nodig, maar is wel een leuke extra. Ik zou natuurlijk ook gewoon voor een andere case kunnen gaan.

Als ik bij de specificaties kijk de Silverstone case, zie ik staan: Form Factor: DTX, Micro-ATX (µATX), Mini-ITX, zou dit bordje dus ook op moeten werken lijkt me.
EJPostema schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 18:21:
Als je de asrock h77 mutx neemt dan heb je 8 sata aansluitingen voor je 8 hdd's ;)

Verder prima setup. Ik kan me wel vinden in de opmerking hierboven.

Een ssd scheelt wel enorm in opstart tijd met je htpc, dus wel het overwegen waard
Het huidige moederbord waarvoor ik heb gekozen, heeft ook al 8 SATA aansluitingen als ik het goed had gezien, toch? ;)

Hmm, mischien moet ik me hier dan toch eens wat meer in verdiepen. Een paar seconden langer wachten vindt ik echter niet een heel groot probleem tegenover een €100 extra uitgeven aan een SSD.

[ Voor 14% gewijzigd door IChaosI op 27-03-2013 19:46 ]

• EJPostema
Ohja, sorry. Ik zit mezelf te verdiepen in een dergelijk systeem, maar dan met een Intel cpu.
Met intel sockets is die asrock die ik noem de enige met zoveel poorten, maar daar heb jij niks aan met een AMD setup, so never mind.

Geheugen lijkt me prima :). Je hebt er trouwens helemaal geen hdd's bij staan? Heb je die nog liggen?

In je nas zou een ssd ook niet misstaan trouwens. In combinatie met zfs geeft dat wel wat leuke opties. Of je dit echt nodig hebt en daar geld aan wil uitgeven moet je zelf bepalen ;)
Ik kan je wel aanraden om een goede usb stick te kopen als je geen ssd neemt in je na. Dan zet je daar het os op en kunnen je hdd's in spin down, dit scheelt wel in energie verbruik.

Een kleine goedkope ssd (8 gig) is hier trouwens ook geschikt voor

• IChaosI
EJPostema schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 18:55:
Ohja, sorry. Ik zit mezelf te verdiepen in een dergelijk systeem, maar dan met een Intel cpu.
Met intel sockets is die asrock die ik noem de enige met zoveel poorten, maar daar heb jij niks aan met een AMD setup, so never mind.

Geheugen lijkt me prima :). Je hebt er trouwens helemaal geen hdd's bij staan? Heb je die nog liggen?

In je nas zou een ssd ook niet misstaan trouwens. In combinatie met zfs geeft dat wel wat leuke opties. Of je dit echt nodig hebt en daar geld aan wil uitgeven moet je zelf bepalen ;)
Ik kan je wel aanraden om een goede usb stick te kopen als je geen ssd neemt in je na. Dan zet je daar het os op en kunnen je hdd's in spin down, dit scheelt wel in energie verbruik.

Een kleine goedkope ssd (8 gig) is hier trouwens ook geschikt voor
Haha, ik was al bang dat ik fout zat :P
Dan ga ik de geheugen module in mijn lijstje aanpassen, bedankt!

HDD's heb ik inderdaad nog liggen, tot nu toe 3x Seagate Barracuda 2TB SATA (ST2000DM001) met 2 Platters. Zal dit ook even wijzigen in de startpost :)

Ik heb wel een goede USB:
Kingston DataTraveler HyperX USB 3.0 64GB dus dat is dan geen probleem. Toch ben ik niet van plan die te gaan gebruiken voor aan de NAS te hangen.
Ik denk dat ik het eerst sws ga proberen zonder een SSD, is me op het moment toch even iets te prijzig (een 8gig, is trouwens wel het overwegen waard) Maar zou ik mocht de snelheid me tegenvallen altijd nog kunnen toevoegen lijkt me. Wel ben ik dan toch benieuwd naar de leuke opties die een ssd me geeft in verband met een "ZFS" systeem?:P

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 07:35
Persoonlijk zou ik eerder €80,- uitgeven aan een 64GB SSD voor in je HTPC dan aan een A10 + 8GB geheugen. In je HTPC moet toch een schijf komen om je OS te draaien, dit zou ik zeker geen 2TB 7200 rpm HDD laten zijn. Een SSD is hiervoor ideaal doordat je systeem zeer snel opstart, geen geluid maakt, bijna geen warmte produceert en je systeem razendsnel aanvoelt. Voor €65,- ben je al klaar pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB

Afhankelijk van wat jij onder gaming verstaat kun je al genoeg hebben aan een A6. Al deze IGP's zijn relatief gezien natuurlijk erg sterk, maar zijn gewoon niet vergelijkbaar met een videokaart van 100+ euro (dus minder dan mid-range). Ik zou eens kijken naar welke spellen je wilt spelen en wat deze verschillende APU's doen qua fps. Maar een een nieuwe call of duty die volgend jaar uit komt op redelijk detail (mid-high) en fps spelen kun je ook met een A10 vergeten. Voor standaard HTPC taken is een A6 ideaal (geprijsd). Kan alles afspelen wat je wilt (zelfs 3D) en is een stuk goedkoper dan een A8.

Verder is de HTPC aanzetten met een afstandsbediening niet zo eenvoudig als het lijkt. In een ander recent topic hebben we ons daar al even druk over gemaakt. Fanless HTPC voor XBMCbuntu

• EJPostema
IChaosI schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 19:10:
[...]

Haha, ik was al bang dat ik fout zat :P
Dan ga ik de geheugen module in mijn lijstje aanpassen, bedankt!

HDD's heb ik inderdaad nog liggen, tot nu toe 3x Seagate Barracuda 2TB SATA (ST2000DM001) met 2 Platters. Zal dit ook even wijzigen in de startpost :)

Ik heb wel een goede USB:
Kingston DataTraveler HyperX USB 3.0 64GB dus dat is dan geen probleem. Toch ben ik niet van plan die te gaan gebruiken voor aan de NAS te hangen.
Ik denk dat ik het eerst sws ga proberen zonder een SSD, is me op het moment toch even iets te prijzig (een 8gig, is trouwens wel het overwegen waard) Maar zou ik mocht de snelheid me tegenvallen altijd nog kunnen toevoegen lijkt me. Wel ben ik dan toch benieuwd naar de leuke opties die een ssd me geeft in verband met een "ZFS" systeem?:P
Ik zou wel in een zelfbouw het os opstarten van een usb of van een 8 gig ssd. Die zijn echt niet duur en dat scheelt echt in stroom kosten. Qua snelheid voegt zo'n kleine ssd niks toe, gewoon puur dat de hardeschijven 'stand by' kunnen.

Een echte grote ssd kan als een soort van cache dienen voor je HDD's. Dit Geeft een enorme performance boost. Je zit dan wel echt meteen over een high end NAS te praten. Dus de vraag is of je dat echt nodig zult hebben...

Bedenk je wel even dat je een ZFS systeem niet echt kan uitbreiden met extra HDD's. Je hebt sowieso minimaal 3 HDD's nodig om een ZFS systeem te draaien, als ik het goed heb. Voor je htpc kom je dus wat te kort. Ik kan me dan helemaal vinden in de comment van jaap Sander.

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-04 12:59
Maar, bij zfs heeft he meer zin om eerst je geheugen te maximaliseren, daarna word een SSd pas interessant.

Freenas of zo zou ik gewoon van een 8gb USB draaien werkt prima

android since G1.

• IChaosI
jaapsander schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 09:17:
Persoonlijk zou ik eerder €80,- uitgeven aan een 64GB SSD voor in je HTPC dan aan een A10 + 8GB geheugen. In je HTPC moet toch een schijf komen om je OS te draaien, dit zou ik zeker geen 2TB 7200 rpm HDD laten zijn. Een SSD is hiervoor ideaal doordat je systeem zeer snel opstart, geen geluid maakt, bijna geen warmte produceert en je systeem razendsnel aanvoelt. Voor €65,- ben je al klaar pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB

Afhankelijk van wat jij onder gaming verstaat kun je al genoeg hebben aan een A6. Al deze IGP's zijn relatief gezien natuurlijk erg sterk, maar zijn gewoon niet vergelijkbaar met een videokaart van 100+ euro (dus minder dan mid-range). Ik zou eens kijken naar welke spellen je wilt spelen en wat deze verschillende APU's doen qua fps. Maar een een nieuwe call of duty die volgend jaar uit komt op redelijk detail (mid-high) en fps spelen kun je ook met een A10 vergeten. Voor standaard HTPC taken is een A6 ideaal (geprijsd). Kan alles afspelen wat je wilt (zelfs 3D) en is een stuk goedkoper dan een A8.

Verder is de HTPC aanzetten met een afstandsbediening niet zo eenvoudig als het lijkt. In een ander recent topic hebben we ons daar al even druk over gemaakt. Fanless HTPC voor XBMCbuntu
Oke oke, ik ben overtuigt. de SSD gaat er komen! ;)
Wou het systeem aanvankelijk vanaf een HDD besturen, maar de voordelen van een SSD zijn toch wel aanzienlijk, bovenop alle voordelen die jij hebt benoemd houdt ik door het gebruiken van een SSD ook nog eens meer ruimte over in de kast voor de airflow. Wat toch ook wel een belangrijk puntje is.
Wat ik me nu nog wel af vraag, wat dan werkelijk het verschil zal zijn als ik voor een 8GB, 64GB of een 128GB SSD in mijn HTPC zal gaan? Veel meer dan de OS en XBMC zal ik op mijn SSD niet kwijt hoeven als ik het zo bekijk.

Wat de A6 betreft inplaats van een A10 of A8, heb je ook hier wel weer een punt. Nu ik er zo overna denk, zal ik de HTPC waarschijnlijk toch vrij gering gaan gebruiken als game-systeem, als ik er mijn MMORPG'je op kan spelen is het voor mij eigenlijk ook wel prima. Het geheugen had ik al aangepast naar een 4GB variant ;)

Bedankt voor de link, had dat topic al een aantal keren bekeken.
Een CEC-adapter leek mij wel de ideale oplossing, op hun site wordt namelijk beweert dat het compatibel is met elke remote en het als het ware "plug&play" is . Echter blijkt het dus toch niet helemaal vlekkeloos te werken. Ik zal me hier ook nog even verder in moeten verdiepen.

Heb mijn lijstje even geupdate, de A6 inplaats van de A10 en hier om te beginnen nog met de 128GB SSD variant erbij, kan de prijs alleen nog maar naar beneden ^^

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 59,95€ 59,95
1MSI FM2-A75IA-E53€ 74,50€ 74,50
1Silverstone Milo ML03B€ 64,20€ 64,20
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,60€ 24,60
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 27,45€ 27,45
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,53€ 30,53
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 101,04€ 101,04
1CEC Adapter€ 35,99,-€ 35,99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 418,26
EJPostema schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 09:42:
[...]

Ik zou wel in een zelfbouw na het os opstarten van een usb of van een 8 gig ssd. Die zijn echt niet duur en dat scheelt echt in stroom kosten. Qua snelheid voegt zo'n kleine ssd niks toe, gewoon puur dat de hardeschijven 'stand by' kunnen.

Een echte grote ssd kan als een soort van cache dienen voor je HDD's. Dit Geeft een enorme performance boost. Je zit dan wel echt meteen over een high end NAS te praten. Dus de vraag is of je dat echt nodig zult hebben...

Bedenk je wel even dat je een ZFS systeem niet echt kan uitbreiden met extra HDD's. Je hebt sowieso minimaal 3 HDD's nodig om een ZFS systeem te draaien, als ik het goed heb. Voor je htpc kom je dus wat te kort. Ik kan me dan helemaal vinden in de comment van jaap Sander.
Zoals ik ook al tegen Jaapsander heb gezegd, hebben jullie mij weten over te halen, nu alleen nog de vraag waarom ik bijv beter voor een 8GB zou kunnen kiezen als voor een 64GB of 128GB. Mij lijkt een grotere SSD in de NAS namelijk logischer dan in de HTPC, in verband met de functies welke ik graag zou willen. Ik denk echter niet dat ik een echte High-End NAS nodig heb, maar wil hem zoals je in mijn eisen lijstje kunt zien toch wel van de nodige functies voorzien.

Over het "ZFS" systeem, ik heb hier inderdaad op een aantal fora's over gelezen. Echter zou het eventueel later aanvullen van HDD's wel moeten kunnen, maar kost dit even wat meer tijd en is het enigszins omslachtig zoals ik heb begrepen.
Ik ben wel zeer te spreken over de functies die een ZFS systeem aan kan bieden tegenover een standaard systeem. De optie van Snapshots, is hier bijvoorbeeld een leuk aspect van. Ook biedt een ZFS systeem een beter data veiligheid.

• jaapsander
Bij HTPC's heb je afhankelijk van welk OS je gaat draaien al makkelijk genoeg aan een 64GB SSD. Zelf heb ik een 64GB M4 in mijn HTPC met W7 + wat kleinere programma's en ik gebruik ongeveer 35GB van de 60GB na formatteren. Ga je iets beter je best doen door bepaalde componenten uit W7 te slopen, dan kun je met 32GB al uit. Onder linux (XBMCbuntu) is 32GB prima. 128GB is qua prijs/opslag beter, maar om nou te betalen voor overbodige ruimte...

Qua aanzetten met een afstandsbediening kun je ook gaan (naast de oplossingen in dat andere topic) voor een pricewatch: Epsilon EC-HTPC-1 deze heeft een afstandsbediening en ingebouwd ir oog welke je kunt gebruiken om de HTPC mee aan te zetten. Dit werkt zelfs wanneer de HTPC helemaal uit staat. Hier moet alleen wel een SFX voeding in pricewatch: be quiet! SFX Power 300 Watt. Moet je alleen wel de kast mooi vinden natuurlijk ;). Zelf heb ik al een HTPC gebouwd met deze kast en hij viel me zeker niet tegen. Anders kun je ook nog overwegen om een IMON display op de plek waar anders een DVD drive kan te monteren. http://www.soundgraph.com/vfd-feature-en/ wel prijzig.

Voor je Nas kun je 2 kanten op qua SSD. Of je neemt een wat grotere inderdaad waardoor je SSD als cache kan dienen voor je HDD's. Hierdoor krijg je een high en NAS. Wat je ook kan doen is een USB stick of kleine SSD gebruiken om je OS op te zetten, dit dient dan niet als cache, maar om je HDD's te downspinnen (hoe moet je dit soort woorden nou vervoegen? :S). Hierdoor is je NAS een stuk zuiniger wanneer je hem niet gebruikt.

• EJPostema
Voor xmbcbuntu is 8 gig toch al genoeg? 16gig al helemaal. Als je openelec neemt dan zit je helemaal prima

De same for een NAS. Voor ZFS guru heb je aan 8gig (usb of ssd) in principe genoeg.

• jaapsander
Voor je HTPC zou ik toch al gauw voor 64GB gaan omdat je hiermee gewoon flexibeler bent wel besturingssysteem je installeert, zeker wanneer je meer dan alleen XBMCbuntu wilt gaan draaien. Ook omdat de betere SSD's beginnen vanaf 64GB en bij 64GB een betere prijs/opslag verhouding hebben. Maar inderdaad, bij openelec of xbmcbuntu zou je prima met 16GB uit de voeten kunnen.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-04 09:26

psy

NAS + "veilige" opslag snap ik niet. Veilig binnen één pc bestaat niet.
Ook als is het een mooie RAIDZ2 set, dan nog is het niet veilig. Het is pas veilig als je het op minimaal nog een plek hebt staan :)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
psy schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 12:27:
NAS + "veilige" opslag snap ik niet. Veilig binnen één pc bestaat niet.
Ook als is het een mooie RAIDZ2 set, dan nog is het niet veilig. Het is pas veilig als je het op minimaal nog een plek hebt staan :)
Veilig is ten alle tijden relatief natuurlijk. Want ook als je het "buiten de deur" zet als copy, dan is het nog de vraag hoe veilig het is. De kans dat er fysieke problemen optreden is dan weliswaar minimaal, maar data-consistentie en het gevaar van hacks is daarmee wel weer aanzienlijk gestegen. De vraag die je dus eerst moet stellen is hoe veilig dat "veilig" zou moeten zijn.

iRacing Profiel

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-04 09:26

psy

kroegtijger schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 12:41:
[...]

Veilig is ten alle tijden relatief natuurlijk. Want ook als je het "buiten de deur" zet als copy, dan is het nog de vraag hoe veilig het is. De kans dat er fysieke problemen optreden is dan weliswaar minimaal, maar data-consistentie en het gevaar van hacks is daarmee wel weer aanzienlijk gestegen. De vraag die je dus eerst moet stellen is hoe veilig dat "veilig" zou moeten zijn.
Absoluut.

ik wil vooral benadrukken dat er mogelijk te veel waarde wordt gehecht aan een raid-5 achtige setup als zijnde, nu is mijn data veilig. Een gevaarlijke aanname.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• IChaosI
jaapsander schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 11:35:
Bij HTPC's heb je afhankelijk van welk OS je gaat draaien al makkelijk genoeg aan een 64GB SSD. Zelf heb ik een 64GB M4 in mijn HTPC met W7 + wat kleinere programma's en ik gebruik ongeveer 35GB van de 60GB na formatteren. Ga je iets beter je best doen door bepaalde componenten uit W7 te slopen, dan kun je met 32GB al uit. Onder linux (XBMCbuntu) is 32GB prima. 128GB is qua prijs/opslag beter, maar om nou te betalen voor overbodige ruimte...

Qua aanzetten met een afstandsbediening kun je ook gaan (naast de oplossingen in dat andere topic) voor een pricewatch: Epsilon EC-HTPC-1 deze heeft een afstandsbediening en ingebouwd ir oog welke je kunt gebruiken om de HTPC mee aan te zetten. Dit werkt zelfs wanneer de HTPC helemaal uit staat. Hier moet alleen wel een SFX voeding in pricewatch: be quiet! SFX Power 300 Watt. Moet je alleen wel de kast mooi vinden natuurlijk ;). Zelf heb ik al een HTPC gebouwd met deze kast en hij viel me zeker niet tegen. Anders kun je ook nog overwegen om een IMON display op de plek waar anders een DVD drive kan te monteren. http://www.soundgraph.com/vfd-feature-en/ wel prijzig.

Voor je Nas kun je 2 kanten op qua SSD. Of je neemt een wat grotere inderdaad waardoor je SSD als cache kan dienen voor je HDD's. Hierdoor krijg je een high en NAS. Wat je ook kan doen is een USB stick of kleine SSD gebruiken om je OS op te zetten, dit dient dan niet als cache, maar om je HDD's te downspinnen (hoe moet je dit soort woorden nou vervoegen? :S). Hierdoor is je NAS een stuk zuiniger wanneer je hem niet gebruikt.
Ik heb de 128GB verandert in een 64GB SSD,
Ik ben op het moment niet van plan om veel meer te draaien dan een OS in combinatie met XBMC, maar zoals je ook al zegt de vrijheid om eventueel meer te kunnen draaien is wel heel fijn en een 128GB is dan weer net wat overkill. Zit ook nog heel erg te dubben over welke OS ik het best kan gaan gebruiken, voor zowel mijn HTPC als mijn "ZFS" NAS. Wat is/zijn volgens jullie de beste optie(s)?

Ik heb deze kast ook al overwogen, maar het design van de Silverstone sprak me toch wat meer aan. Al zou een Epsilon in mijn kamertje ook geen afbreuk doen. Het aanschaffen van een IMON display is zeker een leuke optie, alleen in verband met de prijs niet voor mij weggelegd.
Misschien moet ik inderdaad maar voor de Epsilon gaan, het vanaf de afstandsbediening in/uit kunnen schakelen van de HTPC is toch wel een kleine eis. Wel wil ik dan eerst uit kunnen sluiten dat het gebruiken van een CEC adapter niet naar mijn wensen zal kunnen werken. 1 afstandsbediening voor zowel tv als HTPC is toch wel ideaal i.m.o.

Het gebruik maken van een 8GB Usb-stick is zeker een optie, alleen zie ik (ook al is het de bedoeling de NAS ergens weggestopt in een zolderkamer te hebben staan) toch graag een strak geheel, zonder uitstekende usb's of oneffenheden:P (ja ik weet het, er zijn tegenwoordig ook hele kleine Usb-sticks. Bijna niet zichtbaar) Ik heb het liefst alles mooi weggewerkt in de kast.Hierdoor gaat mijn voorkeur dan toch ook uit naar een kleine SSD in mijn NAS.

@Kroegtijger & Psy
Ik ben het volkomen met jullie eens!, data is natuurlijk nooit 100% veilig te stellen. Dit was dan ook niet waar ik op oogde met de eis: "Veilige opslag van data" Het gaat mij er meer om dat ik van alle muziek, fotos en documenten een backup wil hebben binnen mijn nas systeem. Dat neemt alsnog niet weg dat in één keer 2 of 3 schijven het zouden kunnen begeven en mijn data alsnog weg is. Qua virussen en dergelijke maak ik me niet zo'n zorgen, informatie belangrijk genoeg om mijn systeem te gaan hacken zal er toch niet op komen te staan.

Algemeen
Vindt het leuk om te zien dat jullie actief op mijn topic reageren, dit brengt mij (en hopelijk anderen met mij) een heel stuk verder. Wanneer het zover is en ik de definitieve keuze van de onderdelen heb gemaakt en binnen heb komen hier zeker wat foto's te staan :D

• EJPostema
Over de HTPC
Als je niks van plan bent daarop te draaien behalve XMBC kijk dan naar openelec. Dat geeft niks anders dan XMBC. XMBCbuntu is ook een goede optie. Geeft je een uitgeklede versie van Ubuntu met een goede XMBC ervaring. Het makkelijke daaraan is dat het goed en makkelijk uit te breiden is met extra functies. Daarmee kan je denk ik ook alles wat windows ook kan.

Over de NAS
Als je case genoeg ruimte heeft kan je altijd zoiets erin zetten klik

Daar kan je prima een USB stick inzetten en daarvan opstarten en is alles netjes weggewerkt :) Je zit dan wel vast aan USB 2.0 maar als je een goede USB stick koopt is dat denk ik geen probleem.
Misschien dat er tegenwoordig ook wel hetzelfde soort oplossingen zijn met USB 3.0, maar ik ben ze niet tegen gekomen (ook niet naar gezocht ;) )

Over het OS, heb er niet heel veel verstand van. Maar ZFSGuru moet heel fijn zijn. Ook veel support en veel info op tweakers te vinden. één tweaker zit ook in de ontwikkeling

• jaapsander
1 afstandsbediening voor de tv en htpc is inderdaad wel ideaal. Een A85 ITX FM2 moederbord van Asrock kon overigens wel uit S5 komen dmv usb. Volgens mij werkt CEC ook via USB. Dan zou dat ook moeten kunnen dus.

Naast openelec kun je ook XBMCbuntu draaien voor een uitgebreidere desktop ervaring. Daarnaast werkt W7 ook prima als OS voor XBMC, maar die is natuurlijk een stuk duurder ivt de eerder genoemde.

• kroegtijger
Als het puur om playback van content gaat, wat snel en stabiel moet draaien is OpenElec ideaal. Als je wat meer ermee wilt "spelen" en bijvoorbeeld een MySQL op je machine wilt toevoegen kun je beter naar builds zoals XBMCbuntu of Debian + XBMC of iets dergelijks. Windows is op zich ook een aardige keuze, maar is voor mediacenters toch minder geschikt imho

iRacing Profiel

• IChaosI
EJPostema schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 14:32:
Over de HTPC
Als je niks van plan bent daarop te draaien behalve XMBC kijk dan naar openelec. Dat geeft niks anders dan XMBC. XMBCbuntu is ook een goede optie. Geeft je een uitgeklede versie van Ubuntu met een goede XMBC ervaring. Het makkelijke daaraan is dat het goed en makkelijk uit te breiden is met extra functies. Daarmee kan je denk ik ook alles wat windows ook kan.

Over de NAS
Als je case genoeg ruimte heeft kan je altijd zoiets erin zetten klik

Daar kan je prima een USB stick inzetten en daarvan opstarten en is alles netjes weggewerkt :) Je zit dan wel vast aan USB 2.0 maar als je een goede USB stick koopt is dat denk ik geen probleem.
Misschien dat er tegenwoordig ook wel hetzelfde soort oplossingen zijn met USB 3.0, maar ik ben ze niet tegen gekomen (ook niet naar gezocht ;) )

Over het OS, heb er niet heel veel verstand van. Maar ZFSGuru moet heel fijn zijn. Ook veel support en veel info op tweakers te vinden. één tweaker zit ook in de ontwikkeling
HTPC
Aan de hand van deze uitleg, zou ik dan kiezen voor XBMCbuntu. In eerste instantie zal ik niet veel meer doen dan afspelen van HD content, maar wil wel de vrijheid hebben om extra's toe te kunnen voegen en een desktop omgeving hebben.

NAS
Daar had ik nog niet aan gedacht, een USB intern wegwerken is natuurlijk ook een goeie optie :) heb ook even gezocht naar een USB 3.0 variant, maar kon ik zo snel ook niet achterhalen. Dat even achterwege gelaten, is een 8GB SSD dan alsnog niet een betere optie? Om het geld hoef ik een 8GB SSD niet te laten.

Heb even gezocht op ZFSGuru en had hier ook al eerder over gehoord. Ziet er inderdaad ook veelbelovend uit. En een tweaker in het team is altijd goed ofc! Ook kwam ik de optie Napp-it in combinatie met OpenSolaris tegen wat ook goed schijnt te werken in verband met een "ZFS" systeem, iemand die hier ervaring mee heeft?
jaapsander schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 15:38:
1 afstandsbediening voor de tv en htpc is inderdaad wel ideaal. Een A85 ITX FM2 moederbord van Asrock kon overigens wel uit S5 komen dmv usb. Volgens mij werkt CEC ook via USB. Dan zou dat ook moeten kunnen dus.

Naast openelec kun je ook XBMCbuntu draaien voor een uitgebreidere desktop ervaring. Daarnaast werkt W7 ook prima als OS voor XBMC, maar die is natuurlijk een stuk duurder ivt de eerder genoemde.
Precies :) Is een optie inderdaad, maar om dan weer een duurder bord aan te schaffen enkel en alleen voor de S5 wake-on funcie...tjah lastig. Denk dat ik MSI ook even een mailtje ga sturen of dat bordje ook niet uit S5 gehaald kan worden dmv usb, of weet iemand hier het antwoord al op? De Wake-on funtie en zowel tv als htpc kunnen bedienen met dezelfde remote is wel iets wat ik liever niet weg streep.

Over de OS zie mijn reactie op EJPostema ;)
kroegtijger schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 15:45:
Als het puur om playback van content gaat, wat snel en stabiel moet draaien is OpenElec ideaal. Als je wat meer ermee wilt "spelen" en bijvoorbeeld een MySQL op je machine wilt toevoegen kun je beter naar builds zoals XBMCbuntu of Debian + XBMC of iets dergelijks. Windows is op zich ook een aardige keuze, maar is voor mediacenters toch minder geschikt imho
Zoals ik ook al tegen EJPostema zei, zal ik het in eerste instantie inderdaad alleen gebruiken voor playback van HD content, echter wil ik wel de vrijheid hebben om extra functies toe te kunnen voegen. XBMCbuntu, lijkt me daarom dan ook de beste keuze voor mij.

Over de MYSQL db, welke ik ook wil gaan gebruiken. Deze kan ik toch ook gewoon op de NAS draaien inplaats van op de HTPC?

• kroegtijger
Afhankelijk van welke NAS je gaat gebruiken zou dat kunnen inderdaad. Ik weet niet wat je doel van je database is (ik neem aan XBMC, en eventueel nog NewzNab en MediaPortal/ArgusTV?), maar zolang je geen overdreven grote query wil gaan doen, kan dat inderdaad goed worden afgehandeld. Sterker nog, als het uitsluitend een XBMC-DB is kan je dat zelfs nog op een Pi af laten handelen :P

iRacing Profiel

• EJPostema
Ze zijn ook bezig met een headless xmbcbuntu server (of misschien is die er al). Via de plug and play functie kan je dan min of meer hetzelfde als via de mysql database. Denk dat een mysql database wat beter werkt maar het andere is misschien wat makkelijker op te zetten ;)

Een 8gig ssd of een usb stick... Ja dat is denk ik een persoonlijke keuze. Het enige voordeel met een usb stick dat je een extra SATA poort overhoud. Je moet er wel Ff research naar doen trouwens. Niet elke usb stick is even geschikt

• kroegtijger
Het nadeel van zo'n "headless" xbmcbuntu is dat die op SQLite zal draaien, wat de interne database van XBMC is, terwijl een MySQL een veel algemenere standaard is, en je volop de vrijheid geeft om te doen wat je wilt met je database. Daarbij kan je MySQL ook als package op bijvoorbeeld een Synology gooien, wat met een headless XBMCBuntu waarschijnlijk niet het geval zal zijn. Voordeel van een XBMCbuntu is dat je de processen die XBMC normaal gesproken voor je doet (dus het scrapen e.d. ) direct worden mee genomen, terwijl je dat bij een MySQL vanaf de client(s) initialiseert.

Naar mijn persoonlijke mening blijft de mooiste manier nog altijd een ESX-host met daarop een VM voor een Windows DC en een VM voor Linux (XBMC, SABNZBD, CouchPotato, MySQL etc). Als je de policies op de DC goed inricht kun je de betreffende machines in een OU gooien, waarna deze automatisch XBMC als Shell neemt in plaats van explorer.exe, en kun je de Advancedsettings.xml (en eventuele andere configuratie-files) direct bij booten laten distribueren. Hierdoor kan je van een machine in een hand-omdraai een dedicated XBMC-HTPC maken. Je zou het zelfs nog gekker kunnen maken door meteen WDS met sysprep toe te voegen, waardoor je via PXE-boot elke pc unattended kan laten ombouwen naar een HTPC die helemaal voor jouw doeleinden geconfigureerd is. Ideaal voor als je meer dan 1 HTPC wilt gaan gebruiken in je netwerk.

Het opzetten van een MySQL voor XBMC is kinderlijk eenvoudig. De Wiki van XBMC geeft een heel duidelijke stap voor stap beschrijving van hoe je dit doet.

iRacing Profiel

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01 06:26
IChaosI schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:18:
[...]

Precies :) Is een optie inderdaad, maar om dan weer een duurder bord aan te schaffen enkel en alleen voor de S5 wake-on funcie...tjah lastig. Denk dat ik MSI ook even een mailtje ga sturen of dat bordje ook niet uit S5 gehaald kan worden dmv usb, of weet iemand hier het antwoord al op? De Wake-on funtie en zowel tv als htpc kunnen bedienen met dezelfde remote is wel iets wat ik liever niet weg streep.
Met die MSI schijnen problemen te zijn om uit S5 te komen. Tenminste, dat las ik hier.

• IChaosI
kroegtijger schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:28:
Afhankelijk van welke NAS je gaat gebruiken zou dat kunnen inderdaad. Ik weet niet wat je doel van je database is (ik neem aan XBMC, en eventueel nog NewzNab en MediaPortal/ArgusTV?), maar zolang je geen overdreven grote query wil gaan doen, kan dat inderdaad goed worden afgehandeld. Sterker nog, als het uitsluitend een XBMC-DB is kan je dat zelfs nog op een Pi af laten handelen :P
De NAS zoals ik hem tot nu toe voor ogen heb is zoals deze in de startpost staat ; )
Ik wil het liefst zo min mogelijk op de HTPC hebben draaien, aangezien de NAS wss 24/7 aan zal staan en de databases als ik deze op de NAS draai dus ook 24/7 benaderbaar zullen zijn.
En ik ben inderdaad van plan deze dan in verband met XBMC, NewzNab databases ect. te laten draaien.
Hiervoor lijkt me bijv een 8GB SSD dan wel weer iets te kort komen.
EJPostema schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:41:
Ze zijn ook bezig met een headless xmbcbuntu server (of misschien is die er al). Via de plug and play functie kan je dan min of meer hetzelfde als via de mysql database. Denk dat een mysql database wat beter werkt maar het andere is misschien wat makkelijker op te zetten ;)

Een 8gig ssd of een usb stick... Ja dat is denk ik een persoonlijke keuze. Het enige voordeel met een usb stick dat je een extra SATA poort overhoud. Je moet er wel Ff research naar doen trouwens. Niet elke usb stick is even geschikt
Het is voor mij persoonlijk niet een probleem om 1 Sata poort te missen voor een SSD en ben dan ook eerder geneigd hiervoor te kiezen. Wel is de USB een goed alternatief en zal deze zeker in mijn achterhoofd houden :)
kroegtijger schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 17:04:
Het nadeel van zo'n "headless" xbmcbuntu is dat die op SQLite zal draaien, wat de interne database van XBMC is, terwijl een MySQL een veel algemenere standaard is, en je volop de vrijheid geeft om te doen wat je wilt met je database. Daarbij kan je MySQL ook als package op bijvoorbeeld een Synology gooien, wat met een headless XBMCBuntu waarschijnlijk niet het geval zal zijn. Voordeel van een XBMCbuntu is dat je de processen die XBMC normaal gesproken voor je doet (dus het scrapen e.d. ) direct worden mee genomen, terwijl je dat bij een MySQL vanaf de client(s) initialiseert.

Naar mijn persoonlijke mening blijft de mooiste manier nog altijd een ESX-host met daarop een VM voor een Windows DC en een VM voor Linux (XBMC, SABNZBD, CouchPotato, MySQL etc). Als je de policies op de DC goed inricht kun je de betreffende machines in een OU gooien, waarna deze automatisch XBMC als Shell neemt in plaats van explorer.exe, en kun je de Advancedsettings.xml (en eventuele andere configuratie-files) direct bij booten laten distribueren. Hierdoor kan je van een machine in een hand-omdraai een dedicated XBMC-HTPC maken. Je zou het zelfs nog gekker kunnen maken door meteen WDS met sysprep toe te voegen, waardoor je via PXE-boot elke pc unattended kan laten ombouwen naar een HTPC die helemaal voor jouw doeleinden geconfigureerd is. Ideaal voor als je meer dan 1 HTPC wilt gaan gebruiken in je netwerk.

Het opzetten van een MySQL voor XBMC is kinderlijk eenvoudig. De Wiki van XBMC geeft een heel duidelijke stap voor stap beschrijving van hoe je dit doet.
Dit klinkt allemaal heel erg mooi, maar ik ben hier op zijn zachtst gezegd nog niet helemaal in thuis en kan een aantal termen ook niet plaatsen. Ik snap dat het voor jullie tweakers allemaal voor zich spreekt, maar voor een beginnende NAS bouwer als mij is dit lastig te ontcijferen. Ik ben me hier in aan het verdiepen en leer met de dag (onder andere door jullie) erg veel bij, maar zou je toch willen vragen of je dit(dan heb ik het over de ESX-host alinea) in een meer jip & janneke taal uit zou willen leggen of een linkje naar een bepaald topic hierover? :9

Is dit bijv. uberhaupt ook te draaien op een "ZFS" systeem?
DappereDodo schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 17:40:
[...]

Met die MSI schijnen problemen te zijn om uit S5 te komen. Tenminste, dat las ik hier.
Ik denk dat ik dat er inderdaad ook ongeveer uit op kan maken:P, bedankt voor het uitzoeken hiervan!
MIjn MSI bordje valt hierdoor dan af. Moet ik toch maar even naar één van de Asrock bordjes gaan kijken.

Zal morgen ook een nieuwe samenstelling posten, met dus onder andere een ander moederbordje. Moet nu echt gaan slapen ^^ Tot morgen!

• kroegtijger
IChaosI schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 22:48:
[...]

De NAS zoals ik hem tot nu toe voor ogen heb is zoals deze in de startpost staat ; )
Ik wil het liefst zo min mogelijk op de HTPC hebben draaien, aangezien de NAS wss 24/7 aan zal staan en de databases als ik deze op de NAS draai dus ook 24/7 benaderbaar zullen zijn.
En ik ben inderdaad van plan deze dan in verband met XBMC, NewzNab databases ect. te laten draaien.
Hiervoor lijkt me bijv een 8GB SSD dan wel weer iets te kort komen.
Mijn NewzNab-database is na een maandje of 5 draaien nu zo'n 500MB. De grootste ruimte wordt ingenomen door de NZB's die erbij horen, maar die kan je natuurlijk weer op je HDD gooien; dat hoeft niet per sé op een SSD. Wil je er ook nog een tuner-card bij? Als je dan toch gaat bouwen, dan lijkt het me nuttig om het meteen goed te doen. Afhankelijk van je TV-aanbieder kan je er nog een kaartje (eventueel dual tuner) bij steken dan. Met de PVR-functionaliteit in XBMC is dat toch wel een leuke toevoeging, maar kan je ook later als upgrade doen natuurlijk. Hou er dan wel nu al rekening mee, want dat kan mogelijk een grotere database gaan betekenen. Ook is het wel prettig werken als je de timeshift-data op SSD hebt staan ipv HDD. Dat spoelt wat prettiger terug.
[...]

Het is voor mij persoonlijk niet een probleem om 1 Sata poort te missen voor een SSD en ben dan ook eerder geneigd hiervoor te kiezen. Wel is de USB een goed alternatief en zal deze zeker in mijn achterhoofd houden :)
Er kan altijd nog een kaartje bij worden geprikt voor wat extra storage-capaciteit. Let bij je keuze van mobo dus ook op voldoende insteek-sloten op PCI en PCIe. Zeker tunercards zijn vaak PCI.
Dit klinkt allemaal heel erg mooi, maar ik ben hier op zijn zachtst gezegd nog niet helemaal in thuis en kan een aantal termen ook niet plaatsen. Ik snap dat het voor jullie tweakers allemaal voor zich spreekt, maar voor een beginnende NAS bouwer als mij is dit lastig te ontcijferen. Ik ben me hier in aan het verdiepen en leer met de dag (onder andere door jullie) erg veel bij, maar zou je toch willen vragen of je dit(dan heb ik het over de ESX-host alinea) in een meer jip & janneke taal uit zou willen leggen of een linkje naar een bepaald topic hierover? :9

Is dit bijv. uberhaupt ook te draaien op een "ZFS" systeem?
Een ESX-host is een VMWare omgeving. VMWare stelt je in staat om op je hardware een virtualisatie-laag te maken, die weer (virtuele) hardware kan aanbieden aan virtuele machines. Zodoende kun je dus meerdere machines tegelijkertijd draaien op 1 server. Deze werd voorheen door VMWare ESX danwel ESXi genoemd, maar is tegenwoordig VMWare Hypervisor genoemd. (alleen noemt iedereen het nog gewoon ESXi). Dit is een gratis versie, maar wel enigszins beperkt. Prima voor dit soort doeleinden. De beperkingen zitten bijvoorbeeld in het niet beschikbaar zijn van HA (High Availability, waarbij het mogelijk is virtuele machines zonder onderbreking van de ene naar de andere ESX-host te verschuiven), maar ook geheugen-beperkingen. Die liggen voor particulier gebruik wel erg ver weg; 32GB kan je toewijzen. Voor zakelijk gebruik kan dat te weinig zijn. Hou bij virtualisatie met ESX wel in gedachte dat het een server-omgeving is, en je er dus niet een werkstation van kan maken. Daar zijn wel weer andere oplossingen voor.

Wat ESX voor jou zou kunnen doen is dus je meerdere servers tegelijkertijd draaien. Je hardware kan geshared worden tussen meerdere OS'en, zoals een windows én een Linux-server. Je hardware staat namelijk het grootste gedeelte van de tijd niets te doen, dus je kan makkelijk die resources delen. Met name CPU laat zich daar prima voor lenen, maar veel geheugen is wel wenselijk. Wat betreft storage is snelle storage een pré, maar gegeven wat je ermee wilt doen kan je het ook wel op een HDD af.

Voor jouw build kan je denken aan een ESX-host, met daarop een VM met XBMCbuntu, MySQL en alle XBMC-services (Sickbeard, couuchpotato etc). Een 2e VM met FreeNAS voor je storage, en een 3e VM met Windows die als Domain Controller kan draaien. Daarmee heb je alles dan netjes gescheiden en naar mijn mening optimaal ingericht voor een thuis-situatie. Misschien wat vergaand, maar je zit niet voor niets op GoT ;)
[...]

Ik denk dat ik dat er inderdaad ook ongeveer uit op kan maken:P, bedankt voor het uitzoeken hiervan!
MIjn MSI bordje valt hierdoor dan af. Moet ik toch maar even naar één van de Asrock bordjes gaan kijken.

Zal morgen ook een nieuwe samenstelling posten, met dus onder andere een ander moederbordje. Moet nu echt gaan slapen ^^ Tot morgen!

iRacing Profiel

Pagina: 1