Fanless HTPC voor XBMCbuntu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:25

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Mijn Asrock ION 300 HT is overleden sinds ik een gillende fan heb proberen te vervangen, of dat toeval is laat ik in het midden maar nu moet ik dus verder kijken. Gezien het feit dat je een fan altijd hoort, hoe stil ook is, wil ik dit keer toch echt fanless.

Wat wil je dan precies?
• een compacte, fanless HTPC, stilte is een eis.
• aansluiten via UTP-kabel.
• beeld via HDMI.
• geluid via S/PDIF optisch (via HDMI is in theorie mogelijk, maar heeft niet de voorkeur).
• XBMCbuntu erop draaien.
• alle 2D formaten en resoluties die XBMC ondersteunt knap afspelen, ook qua geluid.
• toch wel graag dik onder de 300 euro blijven.

Waarom niet...?
• ...kant en klaar? Mag ook, maar ik kon weinig vinden dat fanless was, betaalbaar en krachtig genoeg.
• ...een andere mediaspeler? Ik wil XBMC, punt, geen discussie.
• ...een Raspberry PI o.i.d.? Die zijn niet krachtig genoeg om XBMC zelf écht top te laten werken.
• ...toch wel een fan, maar dan een stille? Omdat ze niet stil zijn, en als ze bijna stil zijn is dat vaak ook maar tijdelijk. Fans hoor je, punt.

Waar moeten we rekening mee houden?
• ik heb al een SSD (Vertex), deze zal ik hergebruiken.
• bediening gaat via een Harmony, dus elke RC6/MCE compatible ontvanger is prima.
• overigens moet hij dus wel via IR/USB ingeschakeld kunnen worden.
• hij gaat alleen maar XBMCbuntu draaien, geen andere software.
• downloads, opslag, XBMC database gebeurt allemaal op mijn server, dus hoef je geen rekening mee te houden.
• hij staat alleen aan bij gebruik, dus zuinigheid is niet belangrijk, hooguit voor warmteontwikkeling (fanless).

Ja leuk, maar wat heb je zelf al bedacht?
Allereerst dacht ik aan zo'n Shuttle of Zotac systeempje, maar die zijn vaak niet fanless of missen dan weer de kracht en aansluitingen die ik graag wil.

Qua case stel ik niet heel veel eisen, die Streacom kasten leken me wel leuk. Echter lijkt het erop dat het 'fanless' wat daarbij staat betekent dat je geen fan krijg in plaats van dat je hem niet nodig hebt. :P

Wat de hardware betreft moet ik volgens mij denken aan een ION2 of van die Fusion chipsets. Dat heeft dan CPU onboard wat vaak weer makkelijker passief te krijgen is. Helaas lijkt het er op dat mijn wensen niet heel makkelijk in te vullen zijn, dus alle hulp is welkom. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
Fanless houdt helaas over het algemeen in dat dit ten koste gaat van compactheid. Dit omdat het afvoeren van warmte volledig afhankelijk is van de airflow (die je dus weg haalt) in combinatie met het oppervlak van de koeler met de lucht. Er moet immers een wisselwerking gaan ontstaan tussen het oppervlak (de ribben van je koeler) en de lucht zodat de warmte aan de lucht wordt over gedragen. Dat gaat het beste als de verschillen het grootst zijn (lbijvoorbeeld ucht-temperatuur van 5 graden en temperatuur van de koeler 50 graden) Als dat stilstaande lucht is, zal die lucht na een bepaalde tijd steeds warmer gaan worden en de verschillen daarmee kleiner worden. Met een airflow in je kast wordt die warme lucht weg gevoerd. Zonder airflow in je kast heb je dus nog maar 2 opties, namelijk het oppervlakte vergroten, (grotere koeler dus) of de productie van warmte verminderen (wat resulteert in lagere prestaties).
Daarmee hou je dus 3 opties over (waar je uiteraard ook een middenweg in kan nemen):
- Fanless met grote case en hoge prestaties
- Fanless met kleine case case en lage prestaties
- Actief gekoeld met kleine case en hoge prestaties

Afhankelijk van waar je prioriteit ligt zul je een kant kunnen kiezen om naartoe te bouwen.

Zelf ben ik voorstander van fanless met grote case en hoge prestaties, waarbij 100% fanless imho nog niet een echte optie is, maar wel steeds dichterbij komt. (helaas is dit meestal ook de duurste optie)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Daarom was ik ook aan het zoeken naar een relatief open case waardoor de warmte gewoon weg kan stromen en een natuurlijke airflow tot stand komt. Met compact bedoel ik overigens niet broekzakformaat, zolang het keurig tussen de hifi-apparatuur past is het al goed.

Qua prestaties vind ik het lastig, aangezien het alleen maar XBMC is en GPU ondersteuning volgens mij erg goed is tegenwoordig hoeft er niet zoveel rekenkracht in te zitten. Als een Raspberry PI al in een dicht stukje plastic XBMC kan draaien moet er toch ook betaalbare hardware te vinden zijn die dat iets vlotter in een grotere kast kan?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Ik deel je ervaring niet dat het gebruik van fans altijd hoorbaar is. Zet b.v. 1 goede 12cm fan op 600 rpm in om verse lucht in je behuizing te blazen en ik kan je garanderen dat je deze nooit gaat horen. Koop er voor de grap voor 5 euro nog een reserve exemplaar bij om te vervangen zodra na een paar jaar de lagers zijn versleten.

Maar goed, om maar te roeien met de riemen die we hebben:
Een passieve kast is inderdaad die streacom pricewatch: Streacom FC8 Evo Zwart alleen is deze met €135 wel duur icm je budget. Hier moet ook nog een pico psu voeding bij (60 euro verder) of van streacom zelf pricewatch: Streacom Streacom Nano150 PSU en een ir set pricewatch: Streacom Streacom Infrarood ontvanger + Afstandbediening Zo ben je al meer dan 200 euro kwijt aan de behuizing.

Hardware die je hierin kan bouwen: pricewatch: MSI FM2-A75IA-E53 en pricewatch: AMD A4-5300 Boxed met pricewatch: Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile

Leuke samenstelling, maar ver over je budget heen.

Andere optie is een Brazos bordje in een goedkopere behuizing, pricewatch: Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile (langzamer dan je Atom config, maar snel genoeg) of pricewatch: Asus E45M1-M PRO (wel uATX..)* Zoek hierbij een leuke behuizing (gaat lastig worden om een goedkope behuizing te vinden welke geschikt is om in te schakelen via ir). Mits je een relatief goedkope behuizing kan vinden kun je nog wel onder je budget blijven.

Mijns inziens ben je beter af (zeker met jouw budget) met een basis Trinity A4 met stille koeling, maar dat is mijn mening ;)

*waar zijn trouwens al die passieve brazos bordjes gebleven???

[ Voor 4% gewijzigd door jaapsander op 21-03-2013 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Die FC8 is inderdaad wel écht passief als ik het zo zie, jammer dat dat pakket al snel prijzig wordt als ik het zo zie.

Die Asus E45M1-M is wel duur maar als de behuizing goedkoop is moet dat geen probleem zijn. Inschakelen via IR wordt mijns inziens door het moederbord bepaald en niet door de behuizing? IR ontvanger kan je altijd bijkopen als de behuizing dat niet heeft. Ik ga nog eens cases zoeken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Vaak zit het ir oog ingebouwd in de behuizing welke je dus rechtstreeks op de voeding aansluit. Hierdoor kun je een systeem dat uit staat inschakelen met je afstandsbediening. Veel headers op het moederbord (je vindt niet zo vaak cir headers) werken via usb, nu weet ik niet of hier spanning op staat wanneer de pc uit staat.

Losse USB ir receivers werken iig niet. Er staat geen spanning op een usb poort wanneer de pc helemaal uit staat. Voor zover ik weet verbind je deze ook niet met de powerswitch op het moederbord. De meest elegante oplossing is als het ir oog in de behuizing is weggewerkt en je deze rechtstreeks op de powerswitch van het moederbord kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Gonadan schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 14:25:
Daarom was ik ook aan het zoeken naar een relatief open case waardoor de warmte gewoon weg kan stromen en een natuurlijke airflow tot stand komt. Met compact bedoel ik overigens niet broekzakformaat, zolang het keurig tussen de hifi-apparatuur past is het al goed.
Daar is genoeg voor te vinden... Komt wel weer meteen budget om de hoek kijken.. Je kan dan voor 60,- een case krijgen, maar ook voor 600,-. Keuze zat daarin. Zelf ben ik liefhebber van de cases van Silverstone vanwege het design en de bouw-kwaliteit, maar er zijn genoeg andere (zeer) goede cases te vinden in alle prijsklassen.
Qua prestaties vind ik het lastig, aangezien het alleen maar XBMC is en GPU ondersteuning volgens mij erg goed is tegenwoordig hoeft er niet zoveel rekenkracht in te zitten. Als een Raspberry PI al in een dicht stukje plastic XBMC kan draaien moet er toch ook betaalbare hardware te vinden zijn die dat iets vlotter in een grotere kast kan?
Er zit helaas wat dat betreft weinig tussen. De ideale oplossing zou dan denk ik een ATV2 zijn die gejailbreaked is met XBMC erop. Anders ga je al snel naar volwaardige HTPC's toe, met een stuk hogere kosten, koeling en de hele feestwinkel die er omheen hoort :{

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
jaapsander schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 16:23:
Vaak zit het ir oog ingebouwd in de behuizing welke je dus rechtstreeks op de voeding aansluit. Hierdoor kun je een systeem dat uit staat inschakelen met je afstandsbediening. Veel headers op het moederbord (je vindt niet zo vaak cir headers) werken via usb, nu weet ik niet of hier spanning op staat wanneer de pc uit staat.

Losse USB ir receivers werken iig niet. Er staat geen spanning op een usb poort wanneer de pc helemaal uit staat. Voor zover ik weet verbind je deze ook niet met de powerswitch op het moederbord. De meest elegante oplossing is als het ir oog in de behuizing is weggewerkt en je deze rechtstreeks op de powerswitch van het moederbord kan aansluiten.
Dat kan je instellen in de bios als het moederbord dat ondersteunt, even opletten dus. Neemt niet weg dat het de voorkeur heeft dat het standaard in de kast zit.
kroegtijger schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 16:49:
Daar is genoeg voor te vinden... Komt wel weer meteen budget om de hoek kijken.. Je kan dan voor 60,- een case krijgen, maar ook voor 600,-. Keuze zat daarin. Zelf ben ik liefhebber van de cases van Silverstone vanwege het design en de bouw-kwaliteit, maar er zijn genoeg andere (zeer) goede cases te vinden in alle prijsklassen.

[...]

Er zit helaas wat dat betreft weinig tussen. De ideale oplossing zou dan denk ik een ATV2 zijn die gejailbreaked is met XBMC erop. Anders ga je al snel naar volwaardige HTPC's toe, met een stuk hogere kosten, koeling en de hele feestwinkel die er omheen hoort :{
Het valt mij op dat er toch wel erg veel cases op een case fan vertrouwen. Misschien moet ik gezien de mogelijkheden qua hardware die optie heroverwegen. Maar zover is het nog niet. :p

De ATV2 is simpelweg niet krachtig genoeg.

[ Voor 33% gewijzigd door Gonadan op 21-03-2013 18:31 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:25
Ik heb zelf deze behuizing op het oog, zitten allemaal gaatjes in dus qua koeling zou dat ideaal moeten zijn. Hij is klein genoeg om achter je tv te hangen, maar vereist wel een mitx mobo.

Aansturing wilde ik via CEC doen, maar dan moet je moederbord wel wake on usb from s5 ondersteunen. Zoals je zelf al zegt, dat ondersteunt niet elk mobo. Sterker nog, ik kan geen enkel mitx mobo voor fm2 vinden wat dat ondersteunt. Geen AMD voor mij dus, helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
DappereDodo schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 21:22:
Ik heb zelf deze behuizing op het oog, zitten allemaal gaatjes in dus qua koeling zou dat ideaal moeten zijn. Hij is klein genoeg om achter je tv te hangen, maar vereist wel een mitx mobo.

Aansturing wilde ik via CEC doen, maar dan moet je moederbord wel wake on usb from s5 ondersteunen. Zoals je zelf al zegt, dat ondersteunt niet elk mobo. Sterker nog, ik kan geen enkel mitx mobo voor fm2 vinden wat dat ondersteunt. Geen AMD voor mij dus, helaas...
voor CEC internal adapters zijn er slechts een paar borden die daar een header voor hebben. Vrijwel altijd zul je dus een external CEC-adapter moeten nemen.
Wake on USB is eigenlijk ook meer wake on mouse / wake on keyboard, waarbij de cec-adapter het keyboard is.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
DappereDodo schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 21:22:
Op zich een best interessant kastje, maar het aantal leuke mITX bordjes is inderdaad nogal schaars. Daarbij zijn de meesten met een fan. Wellicht moet ik dan overwegen de CPU-fan te verwijderen en een hele grote fan los tegen de case te zetten, een fanmate o.i.d. heb ik nog wel liggen.
Ook dat lijkt nogal schaars, hier moet ik wel even goed op letten want zo'n fout is gauw gemaakt.
kroegtijger schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 00:12:
voor CEC internal adapters zijn er slechts een paar borden die daar een header voor hebben. Vrijwel altijd zul je dus een external CEC-adapter moeten nemen.
Wake on USB is eigenlijk ook meer wake on mouse / wake on keyboard, waarbij de cec-adapter het keyboard is.
Maar dan nog moet je wake on S5 hebben toch?

[ Voor 17% gewijzigd door Gonadan op 22-03-2013 14:47 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Gonadan schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 14:46:
[...]

Op zich een best interessant kastje, maar het aantal leuke mITX bordjes is inderdaad nogal schaars. Daarbij zijn de meesten met een fan. Wellicht moet ik dan overwegen de CPU-fan te verwijderen en een hele grote fan los tegen de case te zetten, een fanmate o.i.d. heb ik nog wel liggen.

[...]

Ook dat lijkt nogal schaars, hier moet ik wel even goed op letten want zo'n fout is gauw gemaakt.

[...]

Maar dan nog moet je wake on S5 hebben toch?
Uiteraard is dat afhankelijk van hoe je de HTPC gaat gebruiken. Wil je m naar standby, hybernate of helemaal uit hebben?
Aan zetten vanuit helemaal uit gaat voor zover ik weet inderdaad niet lukken, omdat de USB-poorten niet meer actief zijn op dat moment, en je dus nooit een reactie uit zal krijgen.

Voor Standby (en ik dacht ook hybernate) kun je onderstaand volgen:
http://aps2.toshiba-tro.de/kb0/TSB0502VO0000R01NL.htm
Is op vrijwel alle machines ook gewoon mogelijk.

Waarschijnlijk zal je, als je e.e.a werkend wil krijgen, zelf even wat moeten gaan hobby-en. Je kan even meten op de USB-kabel vanaf de CEC-adapter waar er een signaal komt als je kiest voor aan zetten, en dat signaal gebruiken om de aan/uit schakelaar te bedienen van je pc, waarbij dit alleen gebeurt als op de USB-poort van de pc geen spanning staat (anders zal elke input van je remote je pc aan/uit doen zetten ;) ).
uitschakelen kan dan softwarematig gebeuren. Ik vermoedt dat je dan wel de CEC-adapter achter een powered USB-hub moet hebben liggen, en een extra USB direct op je pc moet pluggen om de schakeling goed te kunnen maken.
Zodra je dan je Tv / Receiver naar de input van je HTPC zet zal auto-power-on over HDMI worden verstuurd, door de CEC-adapter worden opgepakt, doorgegeven aan je schakeling die controleert of USB ook echt uit is op de PC, en vervolgens de powerswitch bedient.
Het is een beetje omslachtig en kost nogal wat soldeer-werk, maar dan ben je wel uniek in je systeem D:

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
Er zijn een aantal Intel mitx bordjes die wake on usb from s5 ondersteunen, maar ik heb nog geen overzicht welke precies. Verder is de CEC adapter van Pulse Eight geschikt om dat wake signaal te sturen (sinds firmware v3 las ik ergens). Dat is extern, maar het geheel komt toch achter de tv te hangen.

Als ik het goed begrijp is de USB poort juist wel powered bij die mobo's die wake on usb from s5 ondersteunen. Wake vanaf s3 of s1 is inderdaad kinderspel, s4 (hibernate) en s5 zijn zeldzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
DappereDodo schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 19:27:
Er zijn een aantal Intel mitx bordjes die wake on usb from s5 ondersteunen, maar ik heb nog geen overzicht welke precies. Verder is de CEC adapter van Pulse Eight geschikt om dat wake signaal te sturen (sinds firmware v3 las ik ergens). Dat is extern, maar het geheel komt toch achter de tv te hangen.

Als ik het goed begrijp is de USB poort juist wel powered bij die mobo's die wake on usb from s5 ondersteunen. Wake vanaf s3 of s1 is inderdaad kinderspel, s4 (hibernate) en s5 zijn zeldzaam.
Zijn het niet toevallig dezelfde bordje die de internal CEC-adapter supporten?? (Intel DH61AG, DH77DF, DQ77KB en DN2800MT) Dan heb je ook niets meer extern

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:07
kroegtijger schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 04:42:
[...]

Zijn het niet toevallig dezelfde bordje die de internal CEC-adapter supporten?? (Intel DH61AG, DH77DF, DQ77KB en DN2800MT) Dan heb je ook niets meer extern
Alleen intel gpu en XBMC werken niet zo fijn samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
interessant projectje, ben benieuwd wat hier uit komt.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:32
Ik heb op dit moment het volgende draaien:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-M Pro€ 260,15€ 260,15
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 104,-€ 104,-
2Seagate Momentus 7200.4 ST9500423AS, 500GB€ 49,90€ 99,80
1Western Digital Green WD10EARS, 1TB€ 59,20€ 59,20
1Club3D Theatron DD€ 0,-€ 0,-
1Silverstone Grandia GD05B€ 0,-€ 0,-
1Logitech Z-5500 Digital€ 0,-€ 0,-
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 33,24€ 33,24
1OCZ Gold DDR3 PC3-10666 Low Voltage Dual Channel€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,95€ 37,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 594,34

De boel wordt alleen koel gehouden door 3 casefans op 5V, echter moet het ook prima zonder kunnen lijkt me. Als je wil kan ik wel eens kijken wat de temperaturen van de APU doen als ik de casefans uitzet... Het enige wat je dan nog zou moeten doen is een fanless psu erbij zoeken.

Ik heb zelf XBMCBuntu draaien en dat draait als een zonnetje, verder gebruik ik mijn setup ook als newsserver download bak, file sharing en backup. Zelfs als alles tegelijk gebeurd heb ik nog steeds geen problemen met het afspelen van fullHD content.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CremersDH
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-05 20:15
Heb je toevallig een produkt als de Odroid U2 ook overwogen ?

Afbeeldingslocatie: http://com.odroid.com/sigong/_Files/2012/201211/images/201211251432377371.jpg

Dat is een raspberri Pi maar dan op steroiden.
Beestje heeft een Quad Core CPU en volgens de testen zeer geschikt voor XBMC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:37
Volgens mij wordt hardware decoding onder linux daarop nog niet ondersteund. Onder Android zijn ze al wel een heel eind m.b.v. libstagefright. Maar om aan te geven hoeveel cpu power dat ding heeft:
http://forum.xbmc.org/sho...47&pid=1369773#pid1369773

Zeker interessant maar naar mijn mening nog niet geschikt om als volwaardige HTPC door te gaan. Ik ben zelf ook al een tijd op zoek naar de ideale compacte en low-power HTPC, maar tot nu toe heb ik deze nog niet gevonden. Ik hoop dat er moederborden worden geproduceerd met de nieuwe Kabini APU's van AMD, dat zou nog wel eens een kanshebber kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-02 17:59
Misschien een gek idee, maar zou je niet een OUYA als htcp kunnen gebruiken? http://www.ouya.tv/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
Kadett schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 06:33:
[...]

Hoe bedoel je? Voor Intel kun je toch een mobo met geintegreerde NVidia GPU nemen? Dat is toch dat hele Ion gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baviaan
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

Kadett schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 06:33:
[...]

Vroeger misschien, de laatste versies van XBMC werken prima op een Intel GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
DappereDodo schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 11:32:
[...]

Hoe bedoel je? Voor Intel kun je toch een mobo met geintegreerde NVidia GPU nemen? Dat is toch dat hele Ion gebeuren?
Atom + ION platform is ondertussen weer een paar jaar oud en ondersteund niet alles meer. Bijvoorbeeld bitstreamen van HD audio zit er dan niet in en volgens mij ook geen ondersteuning van 3D. Dan is een Brazos setup geschikter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
HD Audio en 3D zijn voor mij niet belangrijk, dus dat scheelt. Toch wil ik wel een wat up to date machientje hebben.

@spekkie88: Leuk setje maar totaal irrelevant voor mijn vraagstuk. :)

Die Odroid is voor zover ik kan lezen toch niet echt krachtig genoeg.

Zoals het er nu uit ziet is een Fusion toch wel het aantrekkelijkst, helaas is de enige passieve die ik dan kan vinden de pricewatch: Asus E45M1-M PRO of het loopt prijstechnisch al gauw uit de klauwen. Als ik daar een leuk kastje bij zou kopen moet je een aardig eind komen. Helaas heb ik vooralsnog nog niet kunnen achterhalen of je die aan kan zetten via een afstandsbediening.

Zoals al mij al eerder is aangestipt is dit wellicht een iets te enthousiast project? Heel veel zin om te gaan hobbyen heb ik eigenlijk niet. Wat dat betreft kijk ik toch al met een scheef oog naar zo'n Zotac Nano, die hebben USB met verlengsnoer dus kan je ergens achterin de kast wegmoffelen. Dat scheelt ook veel herrie neem ik aan. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Een zotac mini pc'tje is inderdaad ook leuk spul, zeker als je niet teveel wilt hobbyen. Voor de standaardgebruiker is zo'n kastje inderdaad wel voldoende, maar voor de wat meer veeleisende gebruiker loop je toch wel aan tegen een beperkte uitbreidbaarheid. Mag je zelf bepalen of je een veeleisende gebruiker bent.

Zelf ben wel een iets meer veeleisende gebruiker en zou eerder een opstelling zoals deze maken:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 40,95€ 40,95
1ASRock FM2A85X-ITX€ 82,95€ 82,95
1In Win BM639€ 49,-€ 49,-
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,-€ 24,-
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 27,45€ 27,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 224,35

Hierbij heb ik voor dit moederbord gekozen omdat hij een CIR header heeft (consumer infrared) lees meer op blz 26 van de manual ftp://europe.asrock.com/manual/FM2A85X-ITX.pdf http://www.asrock.com/mb/spec/card.asp?Model=Smart%20Remote volgens deze infopagina kun je de HTPC uit S5 halen met deze methode.

Verder heeft deze behuizing een stille voeding volgens verschillende reviews en wanneer je op de CPU en stille koeler zet (zoals deze shuriken) dan heb je een fluisterstil systeem.

edit: Asrock remote kit is niet zo makkelijk te krijgen zie ik. Maar dit zou je ook kunnen kopen om met je harmony te gebruiken http://www.ebay.com/itm/I...ain_0&hash=item4d01de8627

Of een simpele Ir ontvanger via dx http://dx.com/p/multimedi...ver-for-pc-1-cr2025-26368 die je uit het zicht kan plaatsen. Mits moederbord wake up from usb ondersteund (kun je in de handleiding onder bios vinden) zal dit ook werken.

[ Voor 13% gewijzigd door jaapsander op 26-03-2013 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
jaapsander schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 16:52:
Een zotac mini pc'tje is inderdaad ook leuk spul, zeker als je niet teveel wilt hobbyen. Voor de standaardgebruiker is zo'n kastje inderdaad wel voldoende, maar voor de wat meer veeleisende gebruiker loop je toch wel aan tegen een beperkte uitbreidbaarheid. Mag je zelf bepalen of je een veeleisende gebruiker bent.
Staat in de OP, alleen XBMCbuntu, verder niets. Dus veeleisend is het niet echt.
Zelf ben wel een iets meer veeleisende gebruiker en zou eerder een opstelling zoals deze maken:

Hierbij heb ik voor dit moederbord gekozen omdat hij een CIR header heeft (consumer infrared) lees meer op blz 26 van de manual ftp://europe.asrock.com/manual/FM2A85X-ITX.pdf http://www.asrock.com/mb/spec/card.asp?Model=Smart%20Remote volgens deze infopagina kun je de HTPC uit S5 halen met deze methode.

Verder heeft deze behuizing een stille voeding volgens verschillende reviews en wanneer je op de CPU en stille koeler zet (zoals deze shuriken) dan heb je een fluisterstil systeem.
Maar niet passief. :+
edit: Asrock remote kit is niet zo makkelijk te krijgen zie ik. Maar dit zou je ook kunnen kopen om met je harmony te gebruiken http://www.ebay.com/itm/I...ain_0&hash=item4d01de8627

Of een simpele Ir ontvanger via dx http://dx.com/p/multimedi...ver-for-pc-1-cr2025-26368 die je uit het zicht kan plaatsen. Mits moederbord wake up from usb ondersteund (kun je in de handleiding onder bios vinden) zal dit ook werken.
Dat CIR keek ik ook al naar, maar is wat schaars inderdaad. Dat wordt dan handleidingen doorneuzen.

Edit:
Ok, dus ook mijn voorgestelde moederbord heeft stiekem toch een fan nodig, ook al staat die niet op het plaatje. Daarnaast kan ik niet meer dan de standaard wake events vinden in de handleiding. :(

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 26-03-2013 17:43 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital_ownage
Waarschijnlijk kan je de OUYA als die uit is ook als HTPC gebruiken als je dat nog niet gelezen hebt. Daar kan je namelijk gewoon XBMC mee draaien.

[ Voor 18% gewijzigd door digital_ownage op 26-03-2013 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
jaapsander schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 16:52:
Staat er dus niet in. Wel Wake on USB Keyboard / IR Remote, maar niet of dat vanaf S1/S3 of S5 is. Mail naar Asrock verzonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
digital_ownage schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 19:08:
Waarschijnlijk kan je de OUYA als die uit is ook als HTPC gebruiken als je dat nog niet gelezen hebt. Daar kan je namelijk gewoon XBMC mee draaien.
Dat heb ik wel gelezen, ik draai XBMC nu ook op mijn Nexus 4. Echter is die Ouya voorlopig nog niet beschikbaar en staan zowel XBMC op Android als de Ouya zelf nog in de kinderschoenen. Ik ben met zoiets geen early adopter, het moet een hassle free oplossing zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Gonadan schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 17:28:
[...]

Staat in de OP, alleen XBMCbuntu, verder niets. Dus veeleisend is het niet echt.
Met het besturingssysteem bedoel ik niet of je veeleisend bent of niet. Ik bedoel meer of je ook 10bit H264 materiaal af wilt (gaan) spelen of ander exotisch materiaal waarbij hw versnelling niet gaat werken. Zo zijn er nog wel een paar voorbeelden te verzinnen waarbij een beetje extra CPU kracht goed van pas komt. Maar wil je gewoon standaard 720p en 1080p H264 mkv afspelen dan is een zotac inderdaad al prima.

Mijn suggestie is inderdaad niet fanless, maar zoals ik in een andere post ook al opmerkte hecht je daar naar mijn mening teveel waarde aan. Fanless is inderdaad geluidloos, maar een stille fan is ook zo goed als onhoorbaar. De onderdelen die ik heb uitgekozen zullen een fluisterstil systeem opleveren. Qua geluidsproductie is dit beter dan bijv die zotac. Ook is volledig passief zelfs met een passief Brazos moederbord verre van ideaal, zodra je APU zwaar belast wordt kan de temperatuur flink oplopen, afhankelijk van andere variabelen (grootte van de behuizing, omgevingstemperatuur, plaats van de behuizing in a/v meubel enz) kan je een Brazos ook wel oververhitten. Een beetje airflow is áltijd gunstig voor de temperatuur van je elektronica en dus op de langere termijn op de levensduur.

Maar zoals ik al aangaf is die Zotac ook gewoon een prima oplossing (zei het met beperkingen), als niet de zotac neemt en je echt je HTPC wilt opstarten met een afstadsbediening zou ik gewoon gaan voor een Epsilon HTPC case waar dit netjes is ingebouwd. Zit je niet met moederbordkeuze of achteraf aan te schaffen Ir ontvangers. Met een stille voeding en een goede CPU koeler is dit geheel gewoon fluisterstil, maar wel iets groter dan een Zotac kastje.

[ Voor 39% gewijzigd door jaapsander op 27-03-2013 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
De epsilon is inderdaad een optie, of een iMon-oplossing

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
kroegtijger schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 09:30:
De epsilon is inderdaad een optie, of een iMon-oplossing
iMon is lastig te passen in dit budget. Maar wel een nette oplossing inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
jaapsander schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 09:22:
Met het besturingssysteem bedoel ik niet of je veeleisend bent of niet. Ik bedoel meer of je ook 10bit H264 materiaal af wilt (gaan) spelen of ander exotisch materiaal waarbij hw versnelling niet gaat werken. Zo zijn er nog wel een paar voorbeelden te verzinnen waarbij een beetje extra CPU kracht goed van pas komt. Maar wil je gewoon standaard 720p en 1080p H264 mkv afspelen dan is een zotac inderdaad al prima.
Anime kijk ik niet, die 10bit zal wel meevallen denk ik. 3D en dergelijke ook niet en HD audio ook niet. De kans is groot dat het max 1080p H264 is inderdaad.
Mijn suggestie is inderdaad niet fanless, maar zoals ik in een andere post ook al opmerkte hecht je daar naar mijn mening teveel waarde aan. Fanless is inderdaad geluidloos, maar een stille fan is ook zo goed als onhoorbaar. De onderdelen die ik heb uitgekozen zullen een fluisterstil systeem opleveren. Qua geluidsproductie is dit beter dan bijv die zotac. Ook is volledig passief zelfs met een passief Brazos moederbord verre van ideaal, zodra je APU zwaar belast wordt kan de temperatuur flink oplopen, afhankelijk van andere variabelen (grootte van de behuizing, omgevingstemperatuur, plaats van de behuizing in a/v meubel enz) kan je een Brazos ook wel oververhitten. Een beetje airflow is áltijd gunstig voor de temperatuur van je elektronica en dus op de langere termijn op de levensduur.
Daarom heb ik het zo duidelijk in de OP gezet, die discussie wil ik niet aan gaan. Tweakers worden het daar toch niet over eens. Fan != stil, punt. Dus zolang fanless niet 100% onmogelijk is blijf ik het nastreven, punt. :)
Maar zoals ik al aangaf is die Zotac ook gewoon een prima oplossing (zei het met beperkingen), als niet de zotac neemt en je echt je HTPC wilt opstarten met een afstadsbediening zou ik gewoon gaan voor een Epsilon HTPC case waar dit netjes is ingebouwd. Zit je niet met moederbordkeuze of achteraf aan te schaffen Ir ontvangers. Met een stille voeding en een goede CPU koeler is dit geheel gewoon fluisterstil, maar wel iets groter dan een Zotac kastje.
Dat is wel een goede, ik ga die kast eens nakijken. Als ik het met bepaalde hardware al kan afbakenen dan scheelt dat inderdaad eisen op het moederbord. iMon zat in mijn Asrock 330 geloof ik.

Edit:
Ah die case had ik gezien ja, leek ook op anderen. Die vind ik op zich niet verkeerd, alleen is hij volgens mij wat minder geschikt voor fanless. :P
Hoe kan je eigenlijk zien dat hij op kan starten met een afstandsbediening? Of ga je er vanuit dat als de ontvanger ingebouwd zit in de kast hij dat wel kan?

[ Voor 6% gewijzigd door Gonadan op 27-03-2013 09:47 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
100% fanless is mogelijk, maar niet als je het ook wilt combineren met performance én een klein formaat. Fanless houdt in dat je de warmte op een andere manier onder controle moet krijgen. Dat kan je doen door contact-oppervlakte tussen heatsinks en lucht te vergroten (dus een groter formaat) of door de hoeveelheid gegenereerde warmte te verkleinen (dus inleveren op performance).
Wil je dat allemaal niet, koop dan een raspberry pi en ben je voor 40,- helemaal klaar

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Haha, ik weet dat het moeilijk is, ik zie het dan ook als uitdaging. :P

Waar ik nu aan denk is een mITX bordje met ION bijvoorbeeld, stop die in een vertikale case met veel gaatjes en je moet een eind komen. Volgens mij zijn de Atom D525 of D2550 een optie wat dat betreft?

Als ik nou gewoon het doorlussen van digitaal geluid voor elkaar kreeg dan was de Shuttle XS35GTA V3 misschien nog een optie, al weet ik (nog) niet of die via afstandsbediening te starten is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Waar loop je dan tegenaan qua geluid? Heeft je receiver soms geen HDMI inputs en outputs??
Vaak kun je op je TV wel weer via een optical out naar je receiver toe, maar dan ben je afhankelijk van wat je TV support. Sony Bravia support afaik alleen DD5.1 maar geen DTS passthrough.
Eigenlijk is de enige goede oplossing in dat geval een andere receiver dus.
Alternatief kan een splittertje zijn voor je audio vanaf HDMI, zoals bijvoorbeeld deze:
http://www.octavainc.com/...4x1%20ARC%20port_pro.html
http://www.monoprice.com/...&p_id=5557&seq=1&format=2

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Inderdaad, geen HDMI op de receiver. Het is een kwalitatief goed apparaat, voor geluid, die ga ik echt niet vervangen. Dan blijf ik aan de gang met die drie nieuwe standaarden per jaar. :P

Mijn TV heeft S/PDIF optisch uit, maar die kreeg ik vooralsnog niet aan de praat en ik ben er inderdaad nog niet achter wat hij toelaat aan aan passthrough. Mocht ik dat wel aan de praat hebben inclusief DTS dan had ik die Shuttle serieus onderzocht.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital_ownage
Waren deze dingetjes niet fanless? pricewatch: Zotac ZBOX Nano XS AD13 Dan kan je zoiets als dat nabouwen...

[ Voor 10% gewijzigd door digital_ownage op 27-03-2013 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nope, daar zit ook een fan in. Plus dat ik links en rechts nogal wat hints heb opgepikt dat ze niet uit S5 kunnen komen met de afstandsbediening.

De Atom bordjes zijn voldoende passief te krijgen, dus nu nog eens kijken of ze uit S5 kunnen komen of dat ik dat anders moet regelen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital_ownage
Misschien kan je hier iets omheen bouwen: pricewatch: Jetway JNC9C-550-LF
Zit een atom in, en heeft geen zichtbare fan op de afbeelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
digital_ownage schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 12:00:
Misschien kan je hier iets omheen bouwen: pricewatch: Jetway JNC9C-550-LF
Zit een atom in, en heeft geen zichtbare fan op de afbeelding.
Zoiets inderdaad, dan moet ik even de spekkies bekijken al is de N550 niet echt krachtig. De pricewatch: Zotac NM10-E-E is ook wel interessant alleen moet ik dan nog wel wat vinden op de powerup met afstandsbediening.

Qua case is de pricewatch: Antec ISK 110 Vesa wel geinig, imo genoeg ruimte voor natuurlijke convectie met een passief moederbord.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Gonadan schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 10:16:
Inderdaad, geen HDMI op de receiver. Het is een kwalitatief goed apparaat, voor geluid, die ga ik echt niet vervangen. Dan blijf ik aan de gang met die drie nieuwe standaarden per jaar. :P

Mijn TV heeft S/PDIF optisch uit, maar die kreeg ik vooralsnog niet aan de praat en ik ben er inderdaad nog niet achter wat hij toelaat aan aan passthrough. Mocht ik dat wel aan de praat hebben inclusief DTS dan had ik die Shuttle serieus onderzocht.
DTS kan je zeer waarschijnlijk wel vergeten voor pass-through. Dan kan je beter een HDMI-signaal gaan converten via een van de eerdere aangedragen opties, danwel met een converter naar tosslink en component (waar je receiver zeer waarschijnlijk wel mee overweg kan) en dan via component weer door naar je TV. Je werkt dan wel met wat oudere standaarden en handigheidjes zoals CEC doen het niet, maar het zou wel een oplossing voor je kunnen bieden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Het nadeel van die Atom bordjes is wel dat ze niet goed meer leverbaar zijn (worden niet meer geproduceerd), daardoor is de prijs flink omhoog gegaan (voorbeeld: pricewatch: Zotac IONITX-S-E) Veel D2700 atom bordjes hebben geen ION chip meer aan boord en wil je dus zeker niet gebruiken voor HTPC doeleinden (GPU in deze chips worden zeer slecht ondersteund door Windows en dus waarschijnlijk nog slechter door Linux).

Qua geluid: Waarom niet rechtstreeks met spdif (optisch of coaxiaal) op de receiver?

Overigens zal ik niet meer propaganderen om voor een actief gekoeld systeem te gaan maar zoals ik het nu voor me zie heb je een paar opties bij deze eisen: fanless, opstarten met ab, onder de 300 euro en hassle free
- Zotac of andere mini pc -> zijn alleen niet fanless
- Passief Atom of Brazos bordje -> moederborden worden niet meer gemaakt en zijn daardoor erg duur, het is maar de vraag of je kan ontwaken uit S5 met AB
- Trinity A4 setup in een Streacom kastje -> Voldoet aan al je eisen, maar is te duur
- Actief gekoeld systeem -> Geen optie voor jou want geluidsproductie

In mijn ervaring met HTPC's (ondertussen aardig wat) denk ik dat er op dit moment geen product is dat aan al je eisen kan voldoen binnen het gestelde budget. Dus ik adviseer je om of je eisen bij te stellen of je budget aan te passen.

Overigens zou ik het ook erg interessant vinden wanneer je wel met een werkbare passieve en betaalbare setup op de proppen komt, daar leer ik ook weer veel van :)

[ Voor 56% gewijzigd door jaapsander op 27-03-2013 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 13:04:
Het nadeel van die Atom bordjes is wel dat ze niet goed meer leverbaar zijn (worden niet meer geproduceerd), daardoor is de prijs flink omhoog gegaan (voorbeeld: pricewatch: Zotac IONITX-S-E) Veel D2700 atom bordjes hebben geen ION chip meer aan boord en wil je dus zeker niet gebruiken voor HTPC doeleinden (GPU in deze chips worden zeer slecht ondersteund door Windows en dus waarschijnlijk nog slechter door Linux).

Qua geluid: Waarom niet rechtstreeks met spdif (optisch of coaxiaal) op de receiver?
je bent dan al behoorlijk beperkt aan het raken in je mogelijkheden, omdat een aantal opties uitsluitend HDMI bieden. Daarom is het zoeken naar een HDMI ->Tosslink + HDMI-oplossing wel zo praktisch, omdat je dan weer een scala aan mogelijkheden erbij krijgt.
Overigens zal ik niet meer propaganderen om voor een actief gekoeld systeem te gaan maar zoals ik het nu voor me zie heb je een paar opties bij deze eisen: fanless, opstarten met ab, onder de 300 euro en hassle free
- Zotac of andere mini pc -> zijn alleen niet fanless
- Passief Atom of Brazos bordje -> moederborden worden niet meer gemaakt en zijn daardoor erg duur, het is maar de vraag of je kan ontwaken uit S5 met AB
- Trinity A4 setup in een Streacom kastje -> Voldoet aan al je eisen, maar is te duur
- Actief gekoeld systeem -> Geen optie voor jou want geluidsproductie

In mijn ervaring met HTPC's (ondertussen aardig wat) denk ik dat er op dit moment geen product is dat aan al je eisen kan voldoen binnen het gestelde budget. Dus ik adviseer je om of je eisen bij te stellen of je budget aan te passen.

Overigens zou ik het ook erg interessant vinden wanneer je wel met een werkbare passieve en betaalbare setup op de proppen komt, daar leer ik ook weer veel van :)
My 2 cents: Raspberry Pi (altijd aan laten staan; verbruik is dermate laag dat het te verantwoorden is) en via HDMI naar je TV, geen DTS maar alleen DD5.1 gebruiken en CEC voor bediening, danwel HDMI -> Toslink + HDMI en dan naar je receiver en TV toe. Ik weet alleen niet of je dan nog CEC kan gebruiken; mogelijk dat je dan naar bijvoorbeeld flirc kan gaan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
kroegtijger schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 13:32:
[...]

je bent dan al behoorlijk beperkt aan het raken in je mogelijkheden, omdat een aantal opties uitsluitend HDMI bieden. Daarom is het zoeken naar een HDMI ->Tosslink + HDMI-oplossing wel zo praktisch, omdat je dan weer een scala aan mogelijkheden erbij krijgt.

[...]

My 2 cents: Raspberry Pi (altijd aan laten staan; verbruik is dermate laag dat het te verantwoorden is) en via HDMI naar je TV, geen DTS maar alleen DD5.1 gebruiken en CEC voor bediening, danwel HDMI -> Toslink + HDMI en dan naar je receiver en TV toe. Ik weet alleen niet of je dan nog CEC kan gebruiken; mogelijk dat je dan naar bijvoorbeeld flirc kan gaan.
Oftewel nog steeds (lang niet) ideaal. Voor het budget wel een mooie oplossing, alleen voldoet hij nog steeds niet aan de eisen van de TS (wat dus in mijn ervaring ook niet mogelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 13:40:
[...]

Oftewel nog steeds (lang niet) ideaal. Voor het budget wel een mooie oplossing, alleen voldoet hij nog steeds niet aan de eisen van de TS (wat dus in mijn ervaring ook niet mogelijk is).
Dat gaat zo goed als onmogelijk worden lijkt me inderdaad. Als ik TS was, zou ik de eis tot DTS laten vallen, kijken of DD51 trhougput op de TV wel mogelijk is en een Pi kopen. Ben je voor een appel en een ei klaar. Het ontbreken van HDMI-inputs op de receiver bemoeilijkt het verhaal nogal, net zoals de budget-eis. Alles is namelijk in principe wel mogelijk, zolang je er maar genoeg stuivers tegenaan zou willen gooien.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Zohee, dat gaat hard. Ik ga niet alles quoten want dan wordt het zo'n onoverzichtelijke post.
Samenvattend:

Een RaspberryPI kan net aan de algemene 1080p aan, voor XBMC zelf is hij eigenlijk net te traag, dus voor mij geen optie.

Geluid moet gewoon via de versterker gaan, zonder extra kastjes of omslachtig geknutsel. Dus opties zonder S/PDIF kan je eigenlijk gewoon laten vervallen. Ik laat liever andere eisen vallen dan dat ik DTS moet laten vervallen of meer knutselwerk krijg.

Dat mijn eisen nogal beperkend zijn realiseer ik mij zeker. Het onderzoek loopt echter nog geen week dus wat mij betreft is het gewoon nog een uitdaging, kijken of ik er uiteindelijk toch uit kom. Mocht dat écht niet te doen blijken, dan zijn er maar twee mogelijkheden waarop ik een concessie zou overwegen: fanless en budget.

Zo heb ik voor het fanless idee al naar de Streacom kasten gekeken, met een kleine verruiming in het budget moet je daarmee een fanless oplossing kunnen creëren. Het grote probleem is dat ik vooralsnog bij elk scenario wat ik bedenk vast lijk te lopen op het inschakelen met de afstandsbediening. Toch raar dat zelfs standaardkastjes als Zotac of Shuttle dat niet schijnen te kunnen, mijn Asrock had dat standaard.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
Antwoord van ASRock.

Vraag:
I'm looking to buy the FM2A85X-ITX mainboard, but I have a question first. The BIOS manual says it supports Wake on USB Keyboard. / Infrared / Mouse. Is that a wake up from S1/S3, or a wake up from S5?
Antwoord:
Hello,

I have done a quick test, without OS, with a wired keyboard and a wired mouse. Both can be used to wake up the system from S5. Please note that this works as long as the systems stays in S5. It will not work if you switch off the power completely, and then switch the power back on.

If you want to wake up the system from S5 via a remote control, you will need the ASRock Smart Remote. It comes with a receiver that has to be connected to a special header on the motherboard. That is the only way to wake up a system from S5 via a remote control.

On normal remote via USB can only wake up a system from S3.

Best regards,

ASRock Support
Blijkt dus dat 'ie dat gewoon ondersteund, maar met remote dus wel alleen met de ASRock remote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Met die wensen zou ik me echt eens gaan verdiepen in de verschillende android tv's die beschikbaar zijn

Volgens mij heb je dan in ver binnen je budget een mooie oplossing. Sommige kastjes hebben optical out en een ethernet aansluiting en als je een beetje op het XMBC forum rondneust dan zijn er al een paar die echt prima werken.

Daarnaast is er voor sommige kastjes ook ondersteuning voor OPENelec en/of XMBCbuntu, zodat je niet dat hele android hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Gonadan schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 13:58:
Zohee, dat gaat hard. Ik ga niet alles quoten want dan wordt het zo'n onoverzichtelijke post.
Samenvattend:

Een RaspberryPI kan net aan de algemene 1080p aan, voor XBMC zelf is hij eigenlijk net te traag, dus voor mij geen optie.
Probeer het eens met de nieuwe OpenElec 3.0.0 release. Die werkt bij mij als een trein. Vrijwel net zo vloeiend als mn HTPC. Sterker nog, als de Pi bij release al op dit niveau had gewerkt en ik had toen nog geen HTPC hebben staan, had ik nooit een HTPC gebouwd, want de Pi doet het al prima op deze manier.
Vroegere releases gaven vaak trage menu's e.d, maar dat is nu echt verleden tijd.
Geluid moet gewoon via de versterker gaan, zonder extra kastjes of omslachtig geknutsel. Dus opties zonder S/PDIF kan je eigenlijk gewoon laten vervallen. Ik laat liever andere eisen vallen dan dat ik DTS moet laten vervallen of meer knutselwerk krijg.
In dat geval zul je je budget-eis danwel je passieve eis moeten laten varen. Je kan niet alles krijgen voor een appel en een ei. Het houdt een keer op natuurlijk.
Dat mijn eisen nogal beperkend zijn realiseer ik mij zeker. Het onderzoek loopt echter nog geen week dus wat mij betreft is het gewoon nog een uitdaging, kijken of ik er uiteindelijk toch uit kom. Mocht dat écht niet te doen blijken, dan zijn er maar twee mogelijkheden waarop ik een concessie zou overwegen: fanless en budget.

Zo heb ik voor het fanless idee al naar de Streacom kasten gekeken, met een kleine verruiming in het budget moet je daarmee een fanless oplossing kunnen creëren. Het grote probleem is dat ik vooralsnog bij elk scenario wat ik bedenk vast lijk te lopen op het inschakelen met de afstandsbediening. Toch raar dat zelfs standaardkastjes als Zotac of Shuttle dat niet schijnen te kunnen, mijn Asrock had dat standaard.
Als ik een gokje moet doen gaat dit verhaal uiteindelijk uitdraaien op een systeem dat een kapitaal heeft gekost t.o.v. de 5 tientjes die je voor een Pi neertelt, om er amper iets aan meerwaarde aan over te houden. DTS is leuk, maar het is nou ook weer niet zo wereldschokkend dat je er een enorme kluit stuivers aan moet gaan uitgeven. Dan kan je dat geld beter in een nieuwe receiver steken. Heb je uiteindelijk veel meer plezier aan. Je gaat namelijk niet alleen nu tegen de beperkingen van het ontbreken van HDMI-inputs aanlopen, maar dat ga je elke keer opnieuw weer doen als je wat wilt koppelen. Daarnaast zit je uitendelijk dan met 20 remotes voor je neus (danwel 1 remote waarbij alles in line-of-sight moet staan) terwijl je anders alleen de remote van je receiver nodig hebt om via CEC alles netjes te kunnen bedienen.
Als je het mij vraagt maak je het jezelf allemaal veel te moeilijk.
Probeer het anders gewoon eerst eens met een Pi over CEC en optical naar je TV. Voor die 50,- kan je je geen breuk vallen, en is het niets, dan mik je m weer de V&A op. Als het wel wat is, steek je dus 300,- zo je broekzak in en heb je wat je zocht.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
DappereDodo schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 14:28:
Blijkt dus dat 'ie dat gewoon ondersteund, maar met remote dus wel alleen met de ASRock remote.
Dat gaat dan via CIR inderdaad. Maar vanuit S5 alleen als de stroom er niet af geweest is? Wat is dat voor iets raars? Hij komt dus niet meer terug in S5 (G2) als hij in G3 is geweest? :D
kroegtijger schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 14:44:
In dat geval zul je je budget-eis danwel je passieve eis moeten laten varen. Je kan niet alles krijgen voor een appel en een ei. Het houdt een keer op natuurlijk.
Zoals gezegd realiseer ik mij dat, echter heb ik wat meer geduld dan jij blijkbaar. :P
Als ik een gokje moet doen gaat dit verhaal uiteindelijk uitdraaien op een systeem dat een kapitaal heeft gekost t.o.v. de 5 tientjes die je voor een Pi neertelt, om er amper iets aan meerwaarde aan over te houden.
DTS is leuk, maar het is nou ook weer niet zo wereldschokkend dat je er een enorme kluit stuivers aan moet gaan uitgeven. Dan kan je dat geld beter in een nieuwe receiver steken. Heb je uiteindelijk veel meer plezier aan. Je gaat namelijk niet alleen nu tegen de beperkingen van het ontbreken van HDMI-inputs aanlopen, maar dat ga je elke keer opnieuw weer doen als je wat wilt koppelen. Daarnaast zit je uitendelijk dan met 20 remotes voor je neus (danwel 1 remote waarbij alles in line-of-sight moet staan) terwijl je anders alleen de remote van je receiver nodig hebt om via CEC alles netjes te kunnen bedienen.
Als je het mij vraagt maak je het jezelf allemaal veel te moeilijk.
Probeer het anders gewoon eerst eens met een Pi over CEC en optical naar je TV. Voor die 50,- kan je je geen breuk vallen, en is het niets, dan mik je m weer de V&A op. Als het wel wat is, steek je dus 300,- zo je broekzak in en heb je wat je zocht.
Meerwaarde is subjectief, het is voor de gemiddelde tweaker erg lastig te accepteren dat niet iedereen aan dezelfde dingen waarde hecht. Geen HDMI op mijn versterker is nog nooit een probleem geweest, elk zichzelf respecterend apparaat heeft gewoon opties voor audio uit. Ik weet niet hoeveel jij aan een receiver uitgeeft, maar dat is wel wat meer dan een paar honderd euro in mijn geval, die is dus niet zomaar even te vervangen. Bedienen gaat gewoon via een Harmony, lekker simpel, niet afhankelijk van apparaten die het onderling moeten regelen.

Jammer dat de Smart Remote van Asrock niet meer te koop is, anders was dat een ideale uitweg om in combinatie met een Streacom kast te gebruiken. Samen met een Asrock bord met CIR en A4 CPU zou ik dan toch een eind zijn volgens mij.

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 27-03-2013 15:01 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Gonadan schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 14:58:
[...]

Dat gaat dan via CIR inderdaad. Maar vanuit S5 alleen als de stroom er niet af geweest is? Wat is dat voor iets raars? Hij komt dus niet meer terug in S5 (G2) als hij in G3 is geweest? :D

[...]

Zoals gezegd realiseer ik mij dat, echter heb ik wat meer geduld dan jij blijkbaar. :P
Als je "geduld" wilt definieren als "wachten tot er nieuwe hardware op de markt komt", dan wel ja ;)
[...]

Meerwaarde is subjectief, het is voor de gemiddelde tweaker erg lastig te accepteren dat niet iedereen aan dezelfde dingen waarde hecht. Geen HDMI op mijn versterker is nog nooit een probleem geweest, elk zichzelf respecterend apparaat heeft gewoon opties voor audio uit. Ik weet niet hoeveel jij aan een receiver uitgeeft, maar dat is wel wat meer dan een paar honderd euro in mijn geval, die is dus niet zomaar even te vervangen. Bedienen gaat gewoon via een Harmony, lekker simpel, niet afhankelijk van apparaten die het onderling moeten regelen.
Het ontbreken van HDMI gaat je in de (nabije) toekomst steeds vaker parten spelen. Dit omdat HDMI een veel grotere bandbreedte biedt dan de conventionele digitale verbindingen, zoals tosslink. Daarom zul je ook niet de mogelijkheid kennen tot DTS-HD en Dolby TrueHD, omdat dit simpelweg niet mogelijk is over de lagere bandbreedtes die deze interfaces hebben.
Dat je een receiver niet "zomaar" even vervangt snap ik. De receiver is normaal gesproken het hart van je hele entertainment omgeving. Daarom is het ook zo'n bezwaar, omdat je bij elk stukje hardware weer opnieuw tegen die beperking aanloopt, en dat zal alleen maar meer gaan voorkomen aangezien HDMI alleen maar voordelen biedt t.o.v. andere connecties. Je probleem zal dus in de toekomst eerder toenemen dan afnemen. Hoe langer je wacht met vervangen, hoe minder je huidige receiver je zal opleveren en dus hoe groter de zak geld wordt die je mee moet nemen om een gelijkwaardige receiver te krijgen. Dat gaat helaas razendsnel. Een receiver die je 2 jaar geleden nog 1000,- zou kosten kun je nu voor nog niet eens de helft al oppikken. De waarde-vermindering is dus enorm in dat soort hardware.

Wat betreft de bediening is een Harmony dus exact hetgeen waar ik op doel als ik zeg dat je een line-of-sight nodig hebt (danwel weer repeaters voor iR). Je zult dus altijd je remote op het device moeten richten dat je wilt gebruiken, zelfs als dat niet op een handige plek is. Je mag aannemen dat je Tv-scherm altijd een goede line-of-sight heeft (het kijkt anders nogal beroerd). Je TV is dus een prima centrale receiver.
Met CEC los je de line-of-sight-issues in 1x op, omdat het stuursignaal over diezelfde HDMI-kabel gaat. Oftwel, je kan PC's, DVD-spelers etc gewoon 100% uit het zicht plaatsen en nog steeds functioneert alles vlekkeloos. Daarnaast bespaar je er nogal wat mee, aangezien je geen Harmony meer nodig hebt, en ook geen tijd hoeft te steken in het configureren van je Harmony.. Het is inpluggen en gebruiken maar :)
Waar je met CEC wel mee te maken kan krijgen is dat hardware niet helemaal compatible is met elkaar omdat elke fabrikant zn eigen implementatie eraan geeft. Vaak werkt het zonder problemen, maar er zijn wel wat issues met sommige producenten (met name de implementatie van LG schijnt niet heel prettig te functioneren).
Jammer dat de Smart Remote van Asrock niet meer te koop is, anders was dat een ideale uitweg om in combinatie met een Streacom kast te gebruiken. Samen met een Asrock bord met CIR en A4 CPU zou ik dan toch een eind zijn volgens mij.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Dat HDMI noodzakelijk is op je receiver is natuurlijk persoonsgebonden. Je kan niet zomaar stellen dat je niet meer zonder kan. Dat je er rekening mee moet houden bij het aanschaffen van nieuwe hardware dat klopt dan weer wel. Maar bijvoorbeeld de build met Trinity A4 en asrock moederbord in een streacom kastje heeft gewoon spdif. Juist wanneer je receiver al wat meer dan 2 jaar oud is (en dat is hij aangezien er geen HDMI op zit) is het zonde om deze te vervangen. Want zoals je terecht opmerkt kun je 2 jaar oude receivers al snel voor 50% van de oorspronkelijke waarde oppikken. Door je receiver vroegtijdig te vervangen moet je ook de aanschafprijs van de receiver over veel minder jaren afschrijven. Wat mij betreft zonde en onnodige verspilling. Het enige nadeel is dat je dus even moet opletten dat je nieuwe apparatuur spdif heeft. Of natuurlijk een splitter zoals jij die liet zien gebruiken. Pas als je dit niet als optie ziet is aanschaf van een nieuwe receiver het beste.
Gonadan schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 14:58:
[...]

Hier wordt bedoeld dat je de stroom van de HTPC afhaalt terwijl hij in S5 staat en vervolgens de stroom er weer opzet dat de HTPC zich gedraagt alsof hij helemaal uit is geweest (en dat is hij ook aangezien de stroom eraf is geweest). Niet zo vreemd natuurlijk. Maar hier heb je dus niet perse een smartremote voor nodig aangezien een normaal toetsenbord of muis al werkt. Alle afstandsbedieningen die zich als HID gedragen kun je dus gewoon gebruiken. Die Streacom kast met IR module is dus prima geschikt (behalve nav het budget dan).

Het is niet zo dat wij geen geduld hebben, maar je moet het eens van onze kant bekijken, wij zijn (in mijn geval iig) al jaren met HTPC's bezig en goed op de hoogte van wat er op dit moment allemaal mogelijk is. Het is dus niet zo dat deze vraag voor ons nog maar een weekje uitstaat. Deze vraag komt veel vaker voorbij en de kans dat wij een ideale oplossing voor jouw geval hebben gemist is dus vrij klein.

[ Voor 40% gewijzigd door jaapsander op 27-03-2013 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
kroegtijger schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 16:12:
Als je "geduld" wilt definieren als "wachten tot er nieuwe hardware op de markt komt", dan wel ja ;)
Ik houd het nog even op 'zoeken naar minder bekende opties en/of combinaties', maar we zullen zien. :P
Het ontbreken van HDMI gaat je in de (nabije) toekomst steeds vaker parten spelen. Dit omdat HDMI een veel grotere bandbreedte biedt dan de conventionele digitale verbindingen, zoals tosslink. Daarom zul je ook niet de mogelijkheid kennen tot DTS-HD en Dolby TrueHD, omdat dit simpelweg niet mogelijk is over de lagere bandbreedtes die deze interfaces hebben.
De HD formaten worden nu analoog naar mijn receiver gestuurd, hiervoor heb ik specifiek een blu-rayspeler gekocht met meerkanaals analoog uit. :+
Dat je een receiver niet "zomaar" even vervangt snap ik. De receiver is normaal gesproken het hart van je hele entertainment omgeving. Daarom is het ook zo'n bezwaar, omdat je bij elk stukje hardware weer opnieuw tegen die beperking aanloopt, en dat zal alleen maar meer gaan voorkomen aangezien HDMI alleen maar voordelen biedt t.o.v. andere connecties. Je probleem zal dus in de toekomst eerder toenemen dan afnemen. Hoe langer je wacht met vervangen, hoe minder je huidige receiver je zal opleveren en dus hoe groter de zak geld wordt die je mee moet nemen om een gelijkwaardige receiver te krijgen. Dat gaat helaas razendsnel. Een receiver die je 2 jaar geleden nog 1000,- zou kosten kun je nu voor nog niet eens de helft al oppikken. De waarde-vermindering is dus enorm in dat soort hardware.
De receiver kostte inderdaad een dergelijk bedrag en heb ik gekocht toen HDMI net op de markt kwam. Als ik zie hoe vaak specificaties gewijzigd en uitgebreid zijn krijg ik het gevoel dat je niet lang meer met een dergelijk apparaat kan doen als je op alle fronten bij wilt blijven. Omdat ik er nu al niets meer voor krijg heb ik bewust gekozen de receiver als audio only te beschouwen. Over een aantal jaar zien we wel weer verder, als de 3D-hype voorbij is en er weer nieuwe (wel interessante) technieken zijn.
Wat betreft de bediening is een Harmony dus exact hetgeen waar ik op doel als ik zeg dat je een line-of-sight nodig hebt (danwel weer repeaters voor iR). Je zult dus altijd je remote op het device moeten richten dat je wilt gebruiken, zelfs als dat niet op een handige plek is. Je mag aannemen dat je Tv-scherm altijd een goede line-of-sight heeft (het kijkt anders nogal beroerd). Je TV is dus een prima centrale receiver.
Met CEC los je de line-of-sight-issues in 1x op, omdat het stuursignaal over diezelfde HDMI-kabel gaat. Oftwel, je kan PC's, DVD-spelers etc gewoon 100% uit het zicht plaatsen en nog steeds functioneert alles vlekkeloos. Daarnaast bespaar je er nogal wat mee, aangezien je geen Harmony meer nodig hebt, en ook geen tijd hoeft te steken in het configureren van je Harmony.. Het is inpluggen en gebruiken maar :)
Waar je met CEC wel mee te maken kan krijgen is dat hardware niet helemaal compatible is met elkaar omdat elke fabrikant zn eigen implementatie eraan geeft. Vaak werkt het zonder problemen, maar er zijn wel wat issues met sommige producenten (met name de implementatie van LG schijnt niet heel prettig te functioneren).
Line of sight is niet zo'n probleem, hooguit bij de HTPC als hij groot en lelijk wordt. De rest mag gewoon in beeld want dat ziet er knap uit. Een harmony doet meer dan een beetje signalen doorkoppen via HDMI. Hij faciliteert activeitenschema's met custom knoppen en veel invloed, ook dat is voor mij een grote meerwaarde. Ik zou dus niet eens zonder willen. Dat CEC waarschijnlijk weer compatibiliteitsgezeik oplevert neem ik nog niet eens mee in die overweging. Grote kans trouwens dat een aantal apparaten van mij er niet eens mee om kan gaan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Zo, ik heb mij nog even wat verder ingelezen en het grootste probleem lijkt te zijn om garantie te vinden dat de een moederbord wat wake from usb ondersteunt dit ook met de betreffende remote ondersteunt en vanuit s5 zonder dat hij eerst aan is geweest.

Op het XBMC forum heb ik vijf methoden gevonden waarbij de een meer geknutsel is dan de ander en ze ook niet allemaal even veel garanties bieden. Ik vind het vooral lastig om in te schatten of de CIR combinaties gaan werken en of die wake wel te allen tijde werkt.

Vandaar dat ik dat nu in eerste instantie met hardware wil oplossen, dus dan zou het in de kast gebouwd moeten zitten of ik zou een Veris Basic moeten kopen en die inbouwen.

De pricewatch: Antec MicroFusion Remote 350 kan dat bijvoorbeeld. De pricewatch: Epsilon EC-HTPC-1 schijnt dat ook te kunnen, maar is men het er niet over eens of die wel een afstandsbediening erbij heeft. (Hoe zit dat jaapsander? Ik heb van jou posts gezien waarin je beweert dat hij er wel én niet in zit). De Silverstones kunnen het ook, maar zijn nogal prijzig. Zijn er meer cases bekend die met de remote van volledig uit (stroom eraf geweest) kunnen starten?

Ja het lijkt er inderdaad op dat fanless steeds minder waarschijnlijk wordt. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 29-03-2013 10:17 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
Gonadan schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 10:16:
Zijn er meer cases bekend die met de remote van volledig uit (stroom eraf geweest) kunnen starten?

Ja het lijkt er inderdaad op dat fanless steeds minder waarschijnlijk wordt. ;)
De OrigenAE S10V doet 't. Volgens mij doet bijna elke kast met ingebouwde remote dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Je kan in principe elke willekeurige case nemen en voorzien van Soundgraph / iMon hardware (eventueel OEM voor de handige knutselaar :P )
Wat betreft de Epsilon heb ik even wat onderzoek gedaan, en het lijkt erop dat deze case bij introductie zonder remote werd geleverd, en daarna is uitgebreid met remote. Ook gegeven dat de adviesprijs van Epsilon op de site zelf van 39,- is lager dan de pricewatch-prijs wat wel een indicatie geeft...
De hardware die gebruikt wordt in de case lijkt van een Zuid-Koreaanse producent te zijn (vendor ID 9955 wat verwijst naar Fortune (jiangsu) Multimedia Co), maar deze producent maakt CDR's :?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
lol, die iMon Inside van Soundgraph is exact hetzelfde als de Antec Veris Basic als ik het zo zie. Die hoef je wellicht niet eens in te bouwen als de draadjes lang genoeg zijn, leg je die gewoon in een hoekje. :+

[ Voor 94% gewijzigd door Gonadan op 29-03-2013 11:39 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Gonadan schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 11:35:
lol, die iMon Inside van Soundgraph is exact hetzelfde als de Antec Veris Basic als ik het zo zie. Die hoef je wellicht niet eens in te bouwen als de draadjes lang genoeg zijn, leg je die gewoon in een hoekje. :+
Klopt, Antec maakt voor die case gebruik van de iMon Inside, de meest basic versie. Deze kan je ook los verkrijgen, waarmee je via iR je pc hardwarematig aan kan zetten. Zie http://www.soundgraph.com/inside-feature-en/

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Maar zit er in die Epsilon dan een tussenstukje voor de voedingskabel ofzo? En een plugje naar de pins voor powerknop? Dat soort dingen vind ik vooraf altijd zo moeilijk te vinden.

Net als bij de MS-Tech cases. Daar zitten in mijn ogen prima dingen tussen, maar als je dan die voeding wilt vervangen weet ik niet of dat poweron nog wel mogelijk is en waar ik van afhankelijk ben.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Gonadan schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 11:39:
Maar zit er in die Epsilon dan een tussenstukje voor de voedingskabel ofzo? En een plugje naar de pins voor powerknop? Dat soort dingen vind ik vooraf altijd zo moeilijk te vinden.
Voor zover ik begrepen heb wel, maar heb dat ook alleen van horen zeggen.
Net als bij de MS-Tech cases. Daar zitten in mijn ogen prima dingen tussen, maar als je dan die voeding wilt vervangen weet ik niet of dat poweron nog wel mogelijk is en waar ik van afhankelijk ben.
De voeding is niet van invloed op de werking van power-on, dus daar hoef je je niet druk over te maken. Wat wel vaak een probleem is bij deze cases, is dat het allemaal van een net iets mindere kwaliteit gemaakt is (iets dunner metaal, iets minder stevig plastic etc) waardoor je nog wel eens last hebt van resonantie. De duurdere cases hebben dat vaak niet of aanzienlijk minder. Bij cases is het heel vaak zo dat je krijgt waar je voor betaald. Daar waar je niet veel wilt uitgeven merk je aan alles dat het ook een stuk mindere kwaliteit is, maar dat neemt niet weg dat het daarom niet net zo goed functioneel kan zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Helemaal mee eens, normaal bezuinig ik dan ook nooit op een case maar nu is het een soort van uitdaging geworden. :D
En... zonder beweging geen resonantie.

Passief moederbord lijkt niet haalbaar. Dingen die ik kan vinden zijn een Zotac die Intel GMA heeft, dus waarschijnlijk ruk met XBMCbuntu. Of een Asus E45M1-M PRO welke nogal heet wordt en stiekem toch wel flow nodig heeft, naast de prijs. Wellicht moet ik die andere chipsets eens onderzoeken.
kroegtijger schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 12:22:
De voeding is niet van invloed op de werking van power-on, dus daar hoef je je niet druk over te maken.
Nou er moet toch ergens stroom vandaan komen? Wat ik vaak zie is dat er een chip ingebouwd zit met externe voeding, of dat er een ATX-tussenstuk meegeleverd wordt. In dat laatste geval maakt de voeding niet direct uit, maar moet hij dus wel ATX-pinout hebben en kan ik niet voor een externe PSU gaan.

Edit: Ik zie dat er zat pico PSU zijn met normale ATX pinout.

[ Voor 43% gewijzigd door Gonadan op 29-03-2013 12:58 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Gonadan schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 12:28:
Helemaal mee eens, normaal bezuinig ik dan ook nooit op een case maar nu is het een soort van uitdaging geworden. :D
En... zonder beweging geen resonantie.

Passief moederbord lijkt niet haalbaar. Dingen die ik kan vinden zijn een Zotac die Intel GMA heeft, dus waarschijnlijk ruk met XBMCbuntu. Of een Asus E45M1-M PRO welke nogal heet wordt en stiekem toch wel flow nodig heeft, naast de prijs. Wellicht moet ik die andere chipsets eens onderzoeken.
Lijkt me idd een goede optie. Een intel celeron met een mobo is echt niet veel duurder (of zelfs goedkoper) dan wat je nu hebt.
Deze zijn zelfs nog zuiniger en geven wel iets meer kracht. Volgens mij geld voor een A4 hetzelfde, al zijn die iets minder zuinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Zou dit niet aan alle eisen voldoen? Fanless is hij niet, maar ik zou nog kunnen overwegen die eraf te halen en een 12mm eroverheen te hangen aan de case ofzo.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock AMD A50M E350M1€ 61,50€ 61,50
1Antec ISK 110 Vesa€ 73,99€ 73,99

Stel dat ik onderstaande ontvanger erbij regel, dan moet hij toch via de afstandsbediening aan kunnen toch? En omdat er een draad aan zit kan ik de kast verder weg zetten, hoor je die 12mm echt niet.

http://www.ebay.com/itm/I...sd%3D230517083980%26#shId

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Dat is volgens mij een Thin Client behuizing. Ik vraag me af of dat een beetje werkbaar blijft dan. Is wel heel erg krap

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Wat moet werkbaar blijven dan? mITX past erin, de boel erin vouwen is eenmalig mag ik hopen. De vraag is of het zou werken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
De boel erin vouwen én de boel koel houden. Er is amper ruimte in, dus ook amper lucht waarin de heatsinks hun warmte kwijt kunnen. De fan vervangen zou een optie zijn, maar ik vermoedt dat de airflow daardoor dusdanig van slag raakt dat het ook geen goede oplossing biedt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ik ben zelfs al aan het zoeken geweest of ik de heatsink niet kan vervangen voor een CPU-koeler met flinke heatsink waar ik de fan dan van weglaat. :P

De case is trouwens nogal open, ik reken dus op natuurlijke convectie. Wellicht zou het beter gaan met de minibox?
http://www.mini-box.com/M350-universal-mini-itx-enclosure

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Van de M350 is al wel het nodige terug te vinden; dat schijnt behoorlijk goed te gaan voor wat ik heb gehoord, dus is het proberen waard lijkt me?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital_ownage
Je zou hier enige aanpassing aan kunnen doen:
http://www.anandtech.com/...a-fanless-ivy-bridge-htpc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
kroegtijger schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 15:29:
Van de M350 is al wel het nodige terug te vinden; dat schijnt behoorlijk goed te gaan voor wat ik heb gehoord, dus is het proberen waard lijkt me?
Dan ga ik daar nog eens naar kijken, ben jij bekend met die CIR ontvanger? Werkt dat inderdaad altijd uit S5 icm met een Asrock bord?

Zo niet dan moet ik gaan overwegen om toch een Antec Veris te importeren en die wat te modden. Ben ik gelijk van de dwang naar Asrock af. :P
Voor een Streacom configuratie heb ik ook een optie samengesteld, alleen kom je dan al snel boven de 300 uit. Het zou wel een mooie, krachtige en fanless optie zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bah, nu dacht ik met de Zotac IONITX bordjes de heilige graal gevonden te hebben, zijn die stiekem alleen maar passief gekoeld bij de single core atoms. :(

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Nu online
Ik ben ook al een tijd aan het zoeken naar een redelijk goedkope setup zonder irritant kleine fan en weinig problemen met openelec/xmbcbuntu maar het is damn lastig.

Misschien is een Celeron C847 icm GT610 een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital_ownage
Zit in die celeron niet een IGP? De gt 610 is dan een beetje onnodig...
Ik zou eerder gewoon voor een celeron g1616 gaan als je uberhaubt een celeron wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Nu online
Dat is het probleem dus, althans dat zijn de bevindingen van mijn bescheiden onderzoekje. De celeron oplossingen bieden vaak geen soelaas wanneer de gpu het niet aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Films afspelen gaat met die celeron prima hoor. Is een prima proc voor een htpc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Niet vol gas 1080p decoden, daar lees ik te vaak over dat het niet genoeg is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Nu online
Precies dat! Je wil geen nieuwe player hebben en erachter komen dat hij niet alles speelt. i3 3225 kan wel decoden als de gpu het niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Maargoed, die Celeron die jij noemt staat wel hoger in de benchmark rankings dan de Atom 330 welke altijd prima zijn werk deed. Het probleem wat ik vaak tegen kwam is dat op zo'n Celeron bordje vaak een onboard GPU zit die simpelweg niet afdoende is. Maar wellicht heb ik daarin nog niet genoeg bordjes bekeken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:01

dimako_

Vogel

Net van het weekend mijn spulletjes binnen gekregen: asrock e350m1 en ms-tech ci70.
Heb het goed en snel draaien met openelec 3.0(alleen krijg het niet voor elkaar om addons te downloaden)

De fan op het moederbord staat standaard op 100% (=level 9) en ik heb het op level 3 gezet.
En nu is de fan nauwelijks te horen en cpu is dan 61c.

Wel acceptabel, maar ik ga nog kijken als ik het voor elkaar kan krijgen om het helemaal passief te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital_ownage
dimako_ schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 19:43:
Net van het weekend mijn spulletjes binnen gekregen: asrock e350m1 en ms-tech ci70.
Heb het goed en snel draaien met openelec 3.0(alleen krijg het niet voor elkaar om addons te downloaden)

De fan op het moederbord staat standaard op 100% (=level 9) en ik heb het op level 3 gezet.
En nu is de fan nauwelijks te horen en cpu is dan 61c.

Wel acceptabel, maar ik ga nog kijken als ik het voor elkaar kan krijgen om het helemaal passief te maken.
waar heb jij het nou weer over, je bent niet eens de TS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Is een waardevolle ervaring toch? Hij geeft aan dat een E350 bordje in een ms-tech ci70 net niet passief kan draaien (ik zou de temp niet veel hoger dan 61 graden willen hebben) maar wel redelijk stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Gonadan schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 18:57:
Niet vol gas 1080p decoden, daar lees ik te vaak over dat het niet genoeg is.
My bad, niet goed gekeken. Dacht dat hij de intel celeron G5XX of de G16xx serie bedoelde. Die moeten dat wel prima kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Is er eigenlijk een minimum van CPU-reeks of benchmark resultaat bekend van wat je nodig hebt om standaard 1080p te kunnen decoden? Dus niet de 3D, SBS of anime-10-meuk.

Zelfde geldt eigenlijk voor de GPU, is daar een minimum van bekend? De compatibilitylijsten geven aan wat zou moeten werken, maar zeggen niets over prestaties.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Lastig te zeggen aangezien de ene 1080p de andere 1080p niet is. Ook hangt het er vanaf welke decoder je gebruikt (is hij b.v. multithreaded of niet). Maar als vuistregel is een redelijk snelle dualcore voldoende bij een multithreaded decoder.

Qua GPU is over het algemeen het langzaamste al snel genoeg. Het gaat om de ondersteuning dmv hardwareversnelling waar je op moet letten. Hierdoor kan een specifiek stukje van de chip gebruikt worden om erg efficiënt de video te decoderen. De hoeveelheid shaders is dan niet relevant. Bij AMD heet dit UVD en bij nvidia purevideo. De generatie van UVD of purevideo geven aan wat er ondersteund wordt.

Hebben we het naast decoderen van HD materiaal ook over post-processen, dan is GPU kracht wel weer wat relevanter. Ga je bijvoorbeeld vector adaptive deinterlacen bij 1080i materiaal of gebruik je Madvr als renderen icm geavanceerde post-processing features dan heb je iets meer kracht nodig. Maar in dit geval zijn de APU's van AMD eigenlijk ideaal door de goede verhouding tussen GPU en CPU kracht. Met een A4 zal je zo goed als alle post-processing kunnen doen en met een A6 zou je alles kunnen doen. Maar post-processing is wat mij betreft een beetje overgewaardeerd aangezien video van goede kwaliteit niet verbeterd hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
jaapsander schreef op donderdag 04 april 2013 @ 13:14:
Lastig te zeggen aangezien de ene 1080p de andere 1080p niet is. Ook hangt het er vanaf welke decoder je gebruikt (is hij b.v. multithreaded of niet). Maar als vuistregel is een redelijk snelle dualcore voldoende bij een multithreaded decoder.
Die van XBMC. Maar wat is 'redelijk snel'? ;)
Qua GPU is over het algemeen het langzaamste al snel genoeg. Het gaat om de ondersteuning dmv hardwareversnelling waar je op moet letten. Hierdoor kan een specifiek stukje van de chip gebruikt worden om erg efficiënt de video te decoderen. De hoeveelheid shaders is dan niet relevant. Bij AMD heet dit UVD en bij nvidia purevideo. De generatie van UVD of purevideo geven aan wat er ondersteund wordt.
Dat klopt ja, qua GPU ondersteuning is de lijst makkelijker, maar die is dan ook alleen maar ondersteunend en hoeft niet alles alleen te doen.
Hebben we het naast decoderen van HD materiaal ook over post-processen, dan is GPU kracht wel weer wat relevanter. Ga je bijvoorbeeld vector adaptive deinterlacen bij 1080i materiaal of gebruik je Madvr als renderen icm geavanceerde post-processing features dan heb je iets meer kracht nodig. Maar in dit geval zijn de APU's van AMD eigenlijk ideaal door de goede verhouding tussen GPU en CPU kracht. Met een A4 zal je zo goed als alle post-processing kunnen doen en met een A6 zou je alles kunnen doen. Maar post-processing is wat mij betreft een beetje overgewaardeerd aangezien video van goede kwaliteit niet verbeterd hoeft te worden.
Mja, ofwel het minimum plus een beetje is wel lekker. Als we puur kijken naar het afspelen van 1080p en een klein beetje postprocessing (ik vind het verschil in XBMC over het algemeen niet noemenswaardig) dan is de A4 volgens mij qua kracht al flinke overkill. Als je passief wilt alle rekenkracht die je niet écht nodig hebt juist nadeling, dat zorgt voor warmte. Daarom ben ik eens aan het rondneuzen wat het minimum is en ga daar bordjes van zoeken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Met een snelle dualcore bedoel ik een op ~2.5GHz geklokte Intel SB/ IB CPU, of een Trinity A4 APU. Kan me herinneren dat "the bird scene" nog nét op mijn 3.0GHz geklokte Intel E8400 dualcore te draaien. Als ik even google naar xbmc en multicore ffmpeg dan heeft Frodo (12.1) een update van de encoder gehad, waardoor hij multithreaded kan werken.

Qua GPU is het inderdaad zo dat voor een klein beetje post-processen een A4 al meer dan genoeg is. Echter ben ik het zeker niet met je eens dat overige rekenkracht persé zorgt voor meer warmte. Tegenwoordig zijn CPU/APU architecturen zeer efficiënt in het uitschakelen van componenten wanneer ze niet gebruikt worden (vandaar het lage idle verbruik). Bij dezelfde taken zullen langzamere en snellere CPU's evenveel stroom verbruiken (en dus ook warmte produceren). Er is alleen een duidelijk verschil wanneer je de CPU maximaal belast en de snellere CPU dus ook veel meer werk verzet. Echter moet je daar wel rekening mee houden wanneer je een passief systeem wilt gebruiken.

Wanneer er qua warmteproductie wel een groot verschil tussen CPU's kan zitten is wanneer de architectuur totaal verschillend is. Kijk bijvoorbeeld naar het verschil tussen ARM en x86 CPU's (is wel een extreem verschil en geen ideaal voorbeeld) waarbij ARM bij vergelijkbare taken minder stroom verbruikt (maar ook minder mogelijkheden heeft).

Op het moment is er nog niet echt geschikte x86 hardware welke je zonder risico volledig passief kan draaien zonder dat je wat geavanceerdere koeling moet aanschaffen (zoals die streacom kastjes of een zeer open kast middels convectie) en dan nog zal een zeer zware belasting van het systeem de temperatuur best wel eens op kunnen laten lopen.

Wat ik zou doen is de volgende generatie hardware afwachten. AMD komt straks met een Brazos opvolger die erg interessant lijkt. En ook Intel komt met Haswell welke ontworpen is voor lage TDP toepassingen. Als je niet kan wachten is een A4 oplossing in een streacom kasje ideaal (op de prijs na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Leuk dat ze het kunnen uitschakelen, maar het gaat om de theoretische warmte. Dat is waarop de moederborden en koelers gebaseerd worden, daarom zijn er ook zo weinig passieve borden. Niet vanwege de praktijk met uitschakelen, maar vanwege de theoretische warmte bij maximaal gebruik.

Simpel gezegd is mijn Atom 330 eigenlijk op zichzelf ook al nooit sterk genoeg geweest en heeft de Nvidia chip altijd het werk gedaan als ik het zo lees.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Nou theoretisch zou ik het niet helemaal willen noemen, ze baseren koeling op een worst case scenario. Dat betekend dat als jij hardware koopt en het zwaar gebruikt (waarom ook niet) dat het niet doorbrand. Ik bedoelde met mijn stukje te zeggen dat het niet gebruiken van extra kracht niet resulteert in meer stroomverbruik. Alleen het wel gebruiken van extra aanwezige kracht zorgt voor meer stroomverbruik, maar ook voor meer prestaties.

Je Atom 330 is inderdaad veel te zwak om iets softwarematig af te spelen (HD video). De Nvidia chip icm Vdpau of DXVA heeft inderdaad altijd het zware werk gedaan (zoals het hoort).

Ik zag dit trouwens in een ander topic voorbijkomen, is sterk afgeprijsd en misschien wel interessant. Echter is het wel weer een Atom oplossing Mad_Cow in "Stille HTPC voor XBMC"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ah de MC001. Ja dat is een bekende optie, die is overigens alweer uit de handel. Als hij weer terug komt is dat geen verkeerde optie. De barebonevariant wilde ik graag hebben (MC001-N) maar is niet te krijgen, daar kan ik mijn eigen SSD in stoppen en klaar ben ik.

Edit:
Volgens het MC001-topic komen de barebones er wel weer aan. Dat zou volgens mij een kant en klare variant zijn van wat ik zoek. *O*

[ Voor 21% gewijzigd door Gonadan op 05-04-2013 10:31 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1