Mijn Asrock ION 300 HT is overleden sinds ik een gillende fan heb proberen te vervangen, of dat toeval is laat ik in het midden maar nu moet ik dus verder kijken. Gezien het feit dat je een fan altijd hoort, hoe stil ook is, wil ik dit keer toch echt fanless.
Wat wil je dan precies?
• een compacte, fanless HTPC, stilte is een eis.
• aansluiten via UTP-kabel.
• beeld via HDMI.
• geluid via S/PDIF optisch (via HDMI is in theorie mogelijk, maar heeft niet de voorkeur).
• XBMCbuntu erop draaien.
• alle 2D formaten en resoluties die XBMC ondersteunt knap afspelen, ook qua geluid.
• toch wel graag dik onder de 300 euro blijven.
Waarom niet...?
• ...kant en klaar? Mag ook, maar ik kon weinig vinden dat fanless was, betaalbaar en krachtig genoeg.
• ...een andere mediaspeler? Ik wil XBMC, punt, geen discussie.
• ...een Raspberry PI o.i.d.? Die zijn niet krachtig genoeg om XBMC zelf écht top te laten werken.
• ...toch wel een fan, maar dan een stille? Omdat ze niet stil zijn, en als ze bijna stil zijn is dat vaak ook maar tijdelijk. Fans hoor je, punt.
Waar moeten we rekening mee houden?
• ik heb al een SSD (Vertex), deze zal ik hergebruiken.
• bediening gaat via een Harmony, dus elke RC6/MCE compatible ontvanger is prima.
• overigens moet hij dus wel via IR/USB ingeschakeld kunnen worden.
• hij gaat alleen maar XBMCbuntu draaien, geen andere software.
• downloads, opslag, XBMC database gebeurt allemaal op mijn server, dus hoef je geen rekening mee te houden.
• hij staat alleen aan bij gebruik, dus zuinigheid is niet belangrijk, hooguit voor warmteontwikkeling (fanless).
Ja leuk, maar wat heb je zelf al bedacht?
Allereerst dacht ik aan zo'n Shuttle of Zotac systeempje, maar die zijn vaak niet fanless of missen dan weer de kracht en aansluitingen die ik graag wil.
Qua case stel ik niet heel veel eisen, die Streacom kasten leken me wel leuk. Echter lijkt het erop dat het 'fanless' wat daarbij staat betekent dat je geen fan krijg in plaats van dat je hem niet nodig hebt.
Wat de hardware betreft moet ik volgens mij denken aan een ION2 of van die Fusion chipsets. Dat heeft dan CPU onboard wat vaak weer makkelijker passief te krijgen is. Helaas lijkt het er op dat mijn wensen niet heel makkelijk in te vullen zijn, dus alle hulp is welkom.
Wat wil je dan precies?
• een compacte, fanless HTPC, stilte is een eis.
• aansluiten via UTP-kabel.
• beeld via HDMI.
• geluid via S/PDIF optisch (via HDMI is in theorie mogelijk, maar heeft niet de voorkeur).
• XBMCbuntu erop draaien.
• alle 2D formaten en resoluties die XBMC ondersteunt knap afspelen, ook qua geluid.
• toch wel graag dik onder de 300 euro blijven.
Waarom niet...?
• ...kant en klaar? Mag ook, maar ik kon weinig vinden dat fanless was, betaalbaar en krachtig genoeg.
• ...een andere mediaspeler? Ik wil XBMC, punt, geen discussie.
• ...een Raspberry PI o.i.d.? Die zijn niet krachtig genoeg om XBMC zelf écht top te laten werken.
• ...toch wel een fan, maar dan een stille? Omdat ze niet stil zijn, en als ze bijna stil zijn is dat vaak ook maar tijdelijk. Fans hoor je, punt.
Waar moeten we rekening mee houden?
• ik heb al een SSD (Vertex), deze zal ik hergebruiken.
• bediening gaat via een Harmony, dus elke RC6/MCE compatible ontvanger is prima.
• overigens moet hij dus wel via IR/USB ingeschakeld kunnen worden.
• hij gaat alleen maar XBMCbuntu draaien, geen andere software.
• downloads, opslag, XBMC database gebeurt allemaal op mijn server, dus hoef je geen rekening mee te houden.
• hij staat alleen aan bij gebruik, dus zuinigheid is niet belangrijk, hooguit voor warmteontwikkeling (fanless).
Ja leuk, maar wat heb je zelf al bedacht?
Allereerst dacht ik aan zo'n Shuttle of Zotac systeempje, maar die zijn vaak niet fanless of missen dan weer de kracht en aansluitingen die ik graag wil.
Qua case stel ik niet heel veel eisen, die Streacom kasten leken me wel leuk. Echter lijkt het erop dat het 'fanless' wat daarbij staat betekent dat je geen fan krijg in plaats van dat je hem niet nodig hebt.
Wat de hardware betreft moet ik volgens mij denken aan een ION2 of van die Fusion chipsets. Dat heeft dan CPU onboard wat vaak weer makkelijker passief te krijgen is. Helaas lijkt het er op dat mijn wensen niet heel makkelijk in te vullen zijn, dus alle hulp is welkom.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8