uitbreiden Wifi netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Mede tweakers,

Na al lang en veel opzoek werk (en toch genoeg kennis) ben ik wat ten einde raad.
Ik zit met volgende 'probleem'

In ons huis zit er in elke kamer een UTP die naar de meeterkast loopt, daar alles in switch en naar modem/router met ingebouwde wifi (telenet)
Enkel in de keuken en tuin is er geen UTP beschikbaar. (keuken en tuin id aansluitend aan elkaar, het is rijhuis en dit zijn de laatste 'kamers')

Ik wil nu het volgende bereiken :

Wifi extenden in keuken en tuin
en een utp aansluiting voorzien in de keuken, zodat ik onze (nieuwe) smart TV via utp kan aansluiten. (meerdere aansluitingen mogen ook)

Naar wifi extenders gekeken veel over gelezen maar conclusie :
  • werkt goed met 2 verschillende SSID's (wat ik niet handig zou vinden)
  • met 1 SSID = problemen bij het overgaan van 1 naar ander signaal (werkt ook bij velen niet goed, de overschakeling)
  • prijzig t.o.v wireless router
Een wireless router is ook geen optie want ik heb geen UTP om in de router te gaan steken.

Powerline = goed maar prijzig, maar zo kan ik niet direct mijn wifi uitbreiden.
Tenzij ik natuurlijk zoiets gebruik.

Mensen die gelijkaardige situaties hebben, hoe lossen jullie zoiets op ?
Of tweakers met goede ervaringen / ideeën / ...

Ik start niet veel topics op om iets te vragen en ik zoek graag en veel op, maar nu ben ik einde raad ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 474628

Heb je al rondgekeken op het Netwerken forum? Zo op het eerste gezicht lijken er best wel wat topics te gaan over wifi extension en dergelijke: http://gathering.tweakers...a[q]=wifi+extend#hitstart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Met een volwassen AccessPoint zoals die gemaakt worden door Senao/EnGenius.

Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Kan je de WiFi van dat telenet ding uitzetten?

En voor de keuken een Wireless bridge, vergelijkbaar met een AccessPoint, maar dan precies omgekeerd. Ipv van gedraad naar draadloos, van draadloos naar draad. Kan je nog altijd een switch/hub op aansluiten voor meer beschikbare poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baptist69
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-03-2024
Hou er rekening mee dat wanneer je een router gaat gebruiken naast je huidige telenet router, dit problemen kan en zal geven ivm DHCP als je de DHCP functie niet uitschakelt op de nieuwe router.

Case: CM690 II Adv USB3.0 | Mobo: GA-Z77X-D3H | CPU: Core i7 3770 | MEM: Corsair Vengeance 16GB 1866Mhz CL9 | GPU: MSI N660 TF 2GD5/OC | PSU: XFX Pro 550W | SSD: Intel 520 180GB | HDD: WD WD10EZRX 1TB | MON: Samsung S24B150BL | Mouse: Steelseries Kana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-07 09:58
Zo ongeveer het zelfde probleem gehad, mijn appartement is een 30 meter diepe etage in een oud Victoraans appartement met hele dikke muren plus een trappenhuis in het midden.

Heel veel geprobeerd maar uiteindelijk op 2 * El-Cheapo TP-Link WA830RE's uitgekomen, een als Access-Point en de andere als Extender.

Begin eerst eens om met "Inssider" je (Wi-Fi) omgeving te scannen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Zodra je een goede configuratie doet van de DHCP op (beide) toestellen, zal dit normaal geen probleem mogen zijn!

Wifi op telenet kan ik uitzetten, maar als ik dit doe, kan ik nog maar op 1 manier netwerk krijgen in de keuken, en dat is via powerline.
Wil dus echt wel de wifi overnemen en op die manier een utp in de keuken krijgen.

een Wireless bridge zou ik inderdaad kunnen gebruiken, zal hier naartoe eens zoeken!

Wat Zanac-ex zegt, zou inderdaad goed werken, maar probleem is, dat ik dan nog altijd geen wifi in de keuken kan omzetten naar UTP (of TV van wifi voorzien)

Nu was er een collega die vertelde dat met een AE dit normaal ook moet lukken, mag die morgen eens lenen, iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-07 09:58
Sitecom LN-531 WiFi Homeplug

Nu gebruik ik ook een Powerplugals back-bone van de Router (25 meter) naar mijn studie kamer waar NAS , Workstation en een Access Point op een Gb Switch zitten. In de Slaapkamer gebruik ik alleen Wi-Fi
Halverwege de Studie- en de Woon kamer staat de Extender.
Grootste probleem bij mij is dat ik +/_ 30 AP's in de omgeving heb dus super Wi-Fi Snelheden zitten er niet in.

Powerline is over het algemeen betrouwbaarder dan Wi-Fi maar het hangt af van een aantal factoren, beide pluggen moeten op dezelfde groep zitten, afstand tussen de pluggen moet zo kort mogelijk zijn en bepaalde aparatuur kan van invloed zijn op transfer snelheden.
Daarentegen is Streaming beter via Powerline en is de latency lager dan Wi-Fi over een extender.

Sitecom LN-531 WiFi Homeplug
Mocht je via UTP tot naast de kamer keuken kunnen komen dan zou ik hier Powerplug 1 aansluiten en in de keuken Powerplug nr2 met geintregeerde Switch/WiFi.

Staar je trouwens niet blind op 200/500 en 1Gb Powerline snelheden, dit gaat alleen op voor extreem korte afstanden in een ideale omgeving (tot een meter). Hoe langer de afstand hoe lager de snelheid!

Ik zou gewoon een setje bij de Dixons ophalen, uitproberen en mocht het tegenvallen terug brengen!

[ Voor 6% gewijzigd door Zanac-ex op 27-03-2013 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Repi3 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 11:18:
Zodra je een goede configuratie doet van de DHCP op (beide) toestellen, zal dit normaal geen probleem mogen zijn!
Alleen zijn die DHCP servertjes van consumentenroutertjes niet zo goed in te stellen.

Als 2 apparaten op het LAN een DHCP Request versturen, moeten niet beide servers reageren...

Een WiFi extender is geen goede optie, de snelheid neemt zoiezo 50% af en het is nog maar de vraag of het bereik daarwerkelijk toeneemt.

Een WLAN Powerline setje kan ook goedkoper; pricewatch: D-Link DHP-W307AV/E

Een cheapo switch aan die ene LAN poort, waardoor je een onbeperkt aantal LAN poorten in je keuken beschikbaar maakt en het draadloos signaal vanaf daar uitzend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-07 21:52
Hoi!

Kort vraagje over een soortgelijke situatie. Ik ben net verhuisd en deel nu de (draadloze) internetverbinding met de buren in het appartement naast mij. Signaal is redelijk, maar op de een of andere manier heb ik wel verbinding met de router maar geen internet. Soms werkt het wel, soms weer niet en ik word er gek van! Reset van de modem heeft niet veel uitgehaald, dus ik wil eigenlijk een kabel trekken naar mijn appartementje en vanaf daar een eigen wifi opzetten voor mijn telefoon en laptop (plus een vast kabel naar mijn desktop).

Nu had ik het volgende bedacht:
- kabel trekken vanaf modem bij buren naar mij
- kabel aansluiten op nieuwe router die eigen wifi netwerkje voor me maakt (deze lijkt me het goedkoopst?)
- kabel vanaf nieuwe router naar mijn desktop.

Volgens mij kom ik dan wel goed uit toch? Ik moet er dan alleen voor zorgen dat mijn nieuwe router geen DHCP aan heeft staan en bij voorkeur een vast IP krijgt in de modem van de buren en dan moet alles werken, toch?

Zie ik iets over het hoofd of kan het nog goedkoper?

Thnx in advance!

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je ziet over het hoofd dat voor enkel het aanleggen van een nieuw draadloos netwerk, zonder DHCP server, een AccessPoint voldoende/makkelijker/minder werk is.

Cheapo switchje erbij om meer bedrade poorten te gebruiken en het DHCP&routing gebeuren lekker door de router v/d buren laten doen.

En als je die router al hebt gekocht [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Volgende keer gelieve een eigen topic aan te maken.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 07-05-2013 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Excuus, dacht dat het slimmer was om dit topic te gebruiken.
Dan wel de vraag waarom een AP beter is, als ik zo de pricewatch (netwerken > acces points) doorspit lijkt de simpele router die ik eerder heb aangedragen goedkoper of mis ik dan iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Maardiweb schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 13:48:
Excuus, dacht dat het slimmer was om dit topic te gebruiken.
Dan wel de vraag waarom een AP beter is, als ik zo de pricewatch (netwerken > acces points) doorspit lijkt de simpele router die ik eerder heb aangedragen goedkoper of mis ik dan iets?
Je zou eens goed moeten kijken hoeveel verbindingen zo'n router kan maken. Over het algemeen is een router met wifi wat allrounder..voor de kleinere thuisgebruiker zeg maar. Een AP apart heeft vaak wat meer mogelijkheden. Uitgebreider authenticatie, meer antenne's, beter bereik, krachtiger signaal, en wat meer functionaliteiten.

(Heb bijvoorbeeld zelf een Cisco acces point van rond de 140-150 euro.. en ja, dat verschil merk je wel echt)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
OK dat is wel een goede. Ik ben absoluut een kleine thuisgebruiker dus ik denk dat ik dan prima uit de voeten kan met een router met wifi. Ik ga wel ff rondkijken :)

Pagina: 1