Toon posts:

Harde schijven delen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Iedereen,

Ik was al eerder een topic begonnen alleen deze is snel gedicht omdat ik niet precies wist wat ik wou.
Nu weet ik dat wel alleen weet ik niet hoe ik het best kan aanpakken.

Ik zou mijn situatie uitleggen.

Ik werk als een media bedrijf met 2 computers. Op deze computers willen we 1 opslagpunt hebben waar ik met beide computers bij kan. Ook moet er makkelijk bestanden afgehaald worden om op harde schijf te zetten.
Wat raden jullie mij aan om aan te schaffen en hoe moet ik dat aanslutien?

groetjes,
Mads

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Mijn advies: Koop een nas waarmee je minimaal raid1 kan draaien (minimaal 2 schijven dus). En zorg daarnaast ook voor een goede backup.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 26-03-2013 15:11 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een NAS lijkt me inderdaad een goede oplossing. Backups kun je dan maken vanaf je NAS naar een externe disk, of de data van je NAS kopieren naar de lokale systemen (hoewel je idealiter natuurlijk een offsite backup hebt als het gaat om belangrijke bedrijfsdata).

Verwijderd

Topicstarter
En welke nas raden jullie dan aan het gaat om een goeie 400 GB per week.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:49

Tazzios

..

Hoeveelheid gewenste opslag en budget, welke van de 2 is nu verandert ten opzichte van je vorige topic?

Verwijderd

Topicstarter
We hebben ongeveer een budget van 1000 euro.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 15:19:
Die 400GB per week, is dat de grootte van de bestanden waarmee je werkt? Of is dat puur het dataverkeer dat nodig is? Groeit je totale data zoveel per maand?

400GB in totaal is natuurlijk peanuts, je hebt harde schijven waar je al 10 keer die hoeveelheid op kwijt kunt.

• job

job

400 GB nieuw materiaal per week? Dat lijkt me nogal veel.
Dan is 1000 euro echt te weinig. Hoop dat die 400 een typo is.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
10 GB per uur, zeg maar BluRay wat er continu binnenkomt?

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-03 20:22
NASje is sowieso beste oplossing. Hoop inderdaad dat die 400GB niet per week is anders wordt het een duur geintje (meer dan 1000e).
Hoe lang moet het beschikbaar blijven? Als dat maar een paar maanden is is het nog wel te doen, anders niet.

Verwijderd

Topicstarter
Elke week hebben we 400Gb nieuw martiaal. Het is niet zo dat de nas een paar maanden mee moet. Er moet gewoon makkelijke nieuwe schijven in kunnen doen.

• Tazzios

Tazzios

..

job schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 15:24:
[...]
400 GB nieuw materiaal per week? Dat lijkt me nogal veel.
Dan is 1000 euro echt te weinig. Hoop dat die 400 een typo is.
Als je voor dat bedrag alleen schijven(3TB a 121euro) koopt kun je er +- 61 weken meedoen :Y)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 15:25:
Elke week hebben we 400Gb nieuw martiaal. Het is niet zo dat de nas een paar maanden mee moet. Er moet gewoon makkelijke nieuwe schijven in kunnen doen.
400GB of 400Gb?

Geef eens wat meer info over wat er nu precies met die data moet gebeuren? Heb je die 400GB nadien ook continu nodig? Of is het gewoon 400GB aan werkbestanden die je nodig hebt die weggedonderd kunnen worden op het moment dat de productie af is en je het resultaat overhoudt (wat neem ik aan een stuk kleiner is).

Als je een datagroei hebt van 400GB per week en dat moet allemaal bewaard blijven dan is 1000 euro natuurlijk een compleet onrealistisch bedrag, als we er even rekening mee gaan houden dat je ook backupvoorzieningen moet treffen.

Makkelijk nieuwe schijven indoen is iets dat ook ergens ophoudt natuurlijk. Of je moet disks continu gaan vervangen (maar is dat wat je wilt?). Als het gaat om grote hoeveelheden data, is het dan niet handiger om te kijken naar een professionele oplossing met SLA's e.d.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een groei van 400GB dat voor altijd bewaard moet blijven. We werken nu met harde schijven van 4TB. We hebben gewoon nog niet meer te besteden dus zoeken naar een tijdelijke oplossing

• Tazzios

Tazzios

..

Is opslaan op tapes misschien een optie?

Verwijderd

Topicstarter
Nee

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met niet meer budget zou ik zeggen dat het opslaan op 4TB HDDs een van de beste oplossingen is.

Maar de vraag blijft, WAT wil je precies? Data opslaan is leuk, maar je zegt niets over wat de eisen/wensen zijn over het hele gebeuren.
want?

[ Voor 20% gewijzigd door TERW_DAN op 26-03-2013 15:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
De wens is dat we met 2 computers op 1 schijf kunnen werken

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15
Met een budget van 1000 euro heb je met de 4TB HDD's inderdaad de beste oplossing te pakken. Beter gaat het voor dat budget niet worden.

Je kan die HDD's ook gewoon in een werkstation plaatsen en vervolgens via het netwerk sharen met de andere PC. Scheelt weer een NAS kopen. Maarja uiteindelijk zit er aan die 4TB HDD's ook een max natuurlijk ;)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 15:40:
En waarom kan dat nu niet dan :?
Deel je hd op die computer gewoon.

Voor de rest heb ik niks toe te voegen, je zult aan een lange termijn opslag moeten gaan denken.
En afvragen of al die info echt on the fly nodig is.

[ Voor 31% gewijzigd door heuveltje op 26-03-2013 15:45 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Rechtsklik op je drive -> kies voor delen/sharing -> maak een share aan.
Klaar :)

• Tazzios

Tazzios

..

Bijna compleet:
we slaan 400GB per week op ons budget is 1000 euro het betreft een tijdelijke oplossing voor xweken.
De data moet altijd toegankelijk zijn(dus niet op tapes).

Ben ik verder nog iets voor je vergeten?

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:25
Ja dat was duidelijk, en dan nu de rest?

Je hebt een budget van ~1000 euro. Maar je hebt nog niets gezegd over:
Moet de data toegankelijk blijven als het opgeslagen staat. Kan je elke keer een hardeschijf wisselen en overgaan naar een nieuwe zonder dat dit problemen op levert?
Hoe belangrijk is het dat er niets verloren gaat, hoe vaak mogen er dingen verdwijnen per jaar?
Hoe lang is "tijdelijk" in deze tijdelijke oplossing? Is dat een week, een maand? Een jaar? En wil je nu rekening houden met toekomstige uitbreidbaarheid?
Hoeveel budget komt er daarna per maand beschikbaar om spul op te gaan slaan?

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-03 15:46

PromWarMachine

Forsaken Archer

Koop een 4-bays Synology NAS en zet daar 2 schijven in van 4TB. Dat ga je redden voor €1000.
Laat je informeren door jullie ICT-man hoe zo'n apparaat werkt. Dan ben je voor het komende half jaar klaar. Als er dan weer budget vrij is, zet je er 2 schijven bij.

Je moet dan alleen nog een backup procedure regelen, want er is geen ruimte voor backup en goede RAID mogelijkheden voor zo'n extreem laag budget met zo'n enorme datagroei.

Dividend for Starters

Verwijderd

Topicstarter
Tazzios schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 15:44:
[...]

Bijna compleet:
we slaan 400GB per week op ons budget is 1000 euro het betreft een tijdelijke oplossing voor xweken.
De data moet altijd toegankelijk zijn(dus niet op tapes).

Ben ik verder nog iets voor je vergeten?
Nee

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar vertel eens:

- Waarom voldoet een share op 1 systeem niet?
- Hoe wil je backups regelen en/of hoe is dat nu geregeld?
- Wat versta je onder altijd toegankelijk? Moet dat per direct zijn of mag er tijd zijn om een schijf op te zoeken, aan te sluiten en dan te benaderen?
- Kan oud spul gearchiveerd/gecomprimeerd worden?

• job

job

Hoeveel is die x weken? Hoe lang moet je met die 1000 euro vooruit kunnen?

Het zou fijn zijn als je wat uitgebreider kan antwoorden, de kans is anders zo wel heel groot dat jij op ons advies straks een verkeerde oplossing krijgt.

Verwijderd

Voor iemand die om hulp vraagt ben je alles behalve duidelijk/behulpzaam. Zoals je hier op tweakers ziet doen mensen hun best om zo uitgebreid en secuur mogelijk te zijn, jij daarintegen geeft nauwelijks antwoord en bent bijzonder karig met info.

Doe er je voordeel aan nu het nog kan en mensen nog hun best doen om je te helpen.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 15:49:
[...]

Maar vertel eens:

- Waarom voldoet een share op 1 systeem niet?
- Hoe wil je backups regelen en/of hoe is dat nu geregeld?
- Wat versta je onder altijd toegankelijk? Moet dat per direct zijn of mag er tijd zijn om een schijf op te zoeken, aan te sluiten en dan te benaderen?
- Kan oud spul gearchiveerd/gecomprimeerd worden?
Het share op 1 systeem heb ik nog niet geprobeerd omdat ik dit niet kende tot de mogelijk heden.
De back-ups zou ik op een andere exterene harde schijf zetten.
Ik wil de schijf altijd kunnen zien
Oude spul staat nu op een externe harde schijven dat kan gewoon zo blijven.

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik in me hoofd had is het volgende,

Ik haal een nas met 3 of 4 slots.
Daar druk ik een 3 of 4 TB harde schijf in.
Elke vrijdag druk ik me externe harde schijf aan op de nas en maak zo een back-up.
Als de schijven vol zitten doe ik ze in een kast en koop weer nieuwe

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 15:53:
[...]

Het share op 1 systeem heb ik nog niet geprobeerd omdat ik dit niet kende tot de mogelijk heden.
No offence, maar regel jij de ICT bij jou op 't werk? Als je dan niet eens weet dat je een netwerkshare kunt maken heb je nog echt een hoop te leren lijkt me zo. Misschien is het verstandig om niet op eigen houtje je databeheer te doen met de adviezen hier, maar er iemand voor in te huren die het spul zo kan inrichten dat het ook goed in elkaar steekt.

Verder ben je nu ook niet bepaald duidelijk in hoe je dingen nu wilt regelen, geef daar eens een echt antwoord op waar we wat mee kunnen.
De back-ups zou ik op een andere exterene harde schijf zetten.
Ik wil de schijf altijd kunnen zien
Oude spul staat nu op een externe harde schijven dat kan gewoon zo blijven.
Uit dit verhaal kan ik opmaken dat je dus altijd alle schijven aan een systeem hebt hangen, je ze altijd wilt kunnen benaderen, tesamen met de backups.
Je weet dat ook het aantal USBpoorten een limiet heeft (128 poorten per controller/hub zo uit m'n hoofd) en dat Windows maar 26 driveletters toe kan kennen.
Dit gaat dus op een of andere manier drama worden om te beheren.

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15
Ik zou ook eens serieus kijken naar cloud storage voor de backups/archief bestanden. Niet direct benaderbaar maar wel te downloaden indien nog nodig.

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:25
Verwijderd schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 15:55:
Wat ik in me hoofd had is het volgende,

Ik haal een nas met 3 of 4 slots.
Daar druk ik een 3 of 4 TB harde schijf in.
Elke vrijdag druk ik me externe harde schijf aan op de nas en maak zo een back-up.
Als de schijven vol zitten doe ik ze in een kast en koop weer nieuwe
Stel je doet een 4x nas halen met 4TB schijven erin, dan kan je hier krap 41 weken mee vooruit. dan moet je nog 4 externe schijven van 4TB halen. Dus al met al nog niet eens een jaar, plus je hebt nog steeds een groot probleem als halverwegen de week een van je NAS schijven het begeeft waar je net die week op werkte. Oeps werk van de afgelopen week weg.

Dus nogmaals: Hoe tijdelijk verwacht jij dat tijdelijk is, en hoe belangrijk is de 100% zekerheid van je data?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

Sleepkever schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 16:08:
[...]

Stel je doet een 4x nas halen met 4TB schijven erin, dan kan je hier krap 41 weken mee vooruit. dan moet je nog 4 externe schijven van 4TB halen. Dus al met al nog niet eens een jaar, plus je hebt nog steeds een groot probleem als halverwegen de week een van je NAS schijven het begeeft waar je net die week op werkte. Oeps werk van de afgelopen week weg.

Dus nogmaals: Hoe tijdelijk verwacht jij dat tijdelijk is, en hoe belangrijk is de 100% zekerheid van je data?
En dan heb je het nog niet eens over die andere berg met externe harde schijven die je moet kopen :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:18
Misschien is het een gek idee, maar waarom niet een simpel pctje in elkaar zetten? Van het hele verhaal hier begrijp ik dat het puur gaat om veel data opslaan, niets specifiek met RAID, alleen zo nu en dan een backup naar een externe schijf. Voor dat soort gevallen noem ik NAS systemen een dure optie, zeer duur wanneer je veel schijven wilt bijplaatsen.

Nu heb ik dit eens voor de gein samengestel:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2020 Boxed€ 52,60€ 52,60
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,90€ 56,90
6Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 104,-€ 624,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 92,20€ 92,20
1Corsair Value Select CMV4GX3M1A1600C11€ 19,95€ 19,95
1Seasonic Platinum Series 400 Watt Fanless€ 109,90€ 109,90
1Kingston SSDNow V Series V300 60GB€ 54,99€ 54,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.010,54

18TB aan storage moet voorlopig wel even genoeg zijn. Eventueel kan je ook 4TB schijven nemen, heb alleen de 3TB varianten gekozen vanwege betere prijs/GB. Voor uitbreidbaarheid is 4TB schijven de betere keuze, maar dan krijg je 4x4TB voor ongeveer dezelfde prijs.

Simpel mobo met 8 SATA poorten, eenvoudige CPU, voeding is wat overkill maar gekozen vanwege stilte en 6 SATA power connectors. Tenslotte een kleine SSD waar het besturingssysteem op kan, zodat het stroomverbruik laag blijft wanneer er niet gelezen/geschreven wordt van/naar de harddisks.

Nogmaals, ik ben geen expert op het gebied van NAS systemen en data opslag, maar als het puur gaat om het opslaan van data heb je zo een systeem waar je makkelijk 6 tot 8 harddisks in kwijt kunt voor 400 euro, waar je voor diezelfde capaciteit bij een NAS eerder 600-800 uitgeeft.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Verwijderd

Beste kroezy,

Net als je vorige topic (opzoek naar een server maar welke) vind ik dat in je huidige topic niet genoeg informatie voorhanden is. Velen moeten gissen naar wat je precies wilt, informatie die in je startpost hoort te staan. Verder hadden je antwoorden vollediger en duidelijker gekund. Pas als wij weten wat je wilt, kunnen we je goed helpen.

Voorlopig hou ik je topic open, maar wil je hier voortaan rekening mee houden? Er komen meerdere klachten binnen met name om het feit dat je zelf niet genoeg informatie - en inzet in het algemeen - toont in je topic. Probeer zo duidelijk mogelijk te omschrijven wat je wilt en vermijd onduidelijkheden (zoals 400 gigabit; of gigabyte? groot verschil).

Ten slotte hoort aankoopadvies in zijn eigen forum, dus bij deze een kickje van OT -> CAA.
Pagina: 1