EDI HD's uitlezen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 508146

Topicstarter
Tijdens het 'leeghalen' van diverse computers stuit ik op een probleem.

Bij één van de configuraties waren twee schijfeenheden aangesloten waarin een achttal schijven zaten. Deze schijven zijn verbonden met een speciale kabel (68 pin's met ronde, aflopende zijkanten) en middels een kaart (de interface) op het moederbord aangesloten. Het is me gelukt een kleine schijf via de verkenner te benaderen en heb de data veiliggesteld. Nu is dit voor de andere schijven niet mogelijk. Ze zijn tijdens het opstarten wel zichtbaar en ook kan ik middels <ctrl A> de configuratie bekijken. Het verschil is de capaciteit van de schijven, de uitleesbare is plm 1 GB en de anderen 18 GB. De computer, plm 10 jaar oud, draait op Windos98.

Wie kan me verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heb je een foto van de aansluiting en/of typenummers van de HDD's en het kaartje waar ze op aangesloten zitten?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-07 15:16
Dit klinkt als een scsi kabel met controller.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat klinkt inderdaad als 'standaard' 68 pins SCSI (voor zover er bij SCSI iets standaards was dan :P).
Als je zorgt dat je de controller kunt aansluiten zou je de schijven ook gewoon moeten kunnen benaderen net als ieder ander systeem.

Zie je de disks wel in je diskmanagement? (of als je op die Win98 bak bezig bent, in FDISK)?

En wat bedoel je met EDI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

TERW_DAN schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 14:08:
Dat klinkt inderdaad als 'standaard' 68 pins SCSI (voor zover er bij SCSI iets standaards was dan :P).
Als je zorgt dat je de controller kunt aansluiten zou je de schijven ook gewoon moeten kunnen benaderen net als ieder ander systeem.

Zie je de disks wel in je diskmanagement? (of als je op die Win98 bak bezig bent, in FDISK)?

En wat bedoel je met EDI?
Misschien dat ie een S vergeten is ?
ESDI Was zover ik me kan herinderen een manier om hd's aan te sturen, vergelijkbaar met scsi.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ESDI was inderdaad een interface, maar die was eerder dan genoemde HDDs. Ergens in de jaren 80 en 90 werd dat gebruikt, maar in die tijd waren er geen 18GB HDDs. Vandaar dat ik me afvraag waar het nu precies omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-07 17:27
Verwijderd

[ Voor 92% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:19

DataGhost

iPL dev

Uncle Mel schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 14:32:
Ik denk dat hij misschien met ide (Pata) in zijn hoofd zit? Als je niet bekend bent met Scsi, ben je misschien ook niet bekend met andere interface types?
Nou, ik ken eigenlijk geen andere connectoren die aan HD's hangen, 68 pins hebben en een beetje afgerond zijn. IDE/PATA connectoren hebben maar 40 pins en daar is werkelijk helemaal niks ronds aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry, het is IDE.

De interface zit op de SCSI. Ergens ben ik de term SCSI-SE tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
/Users/gertvandam/Desktop/IMG_2770.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 21:23

job

Je afbeelding moet op het internet staan, anders kunnen wij hem niet zien.
Je kan gratis plaatjes online zetten via imgur.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoe krijg je hier een foto op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:49

Compizfox

Bait for wenchmarks

Anoniem: 508146 schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 16:10:
Sorry, het is IDE.

Wat is het nu dan? IDE of SCSI? :?
Anoniem: 508146 schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 16:21:
/Users/gertvandam/Desktop/IMG_2770.jpg
lol :P

[ Voor 26% gewijzigd door Compizfox op 26-03-2013 16:48 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Afgezien daarvan, wat zegt schijfbeheer ?
Grote kans dat dat een raid-array was wat je hebt afgebroken, dan kun je de losse schijven nooit zo benaderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Anoniem: 508146 schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 16:10:
Sorry, het is IDE.

Dus de topictitel heeft neits van doen met de schijven als ik het goed begrijp.

IDE heb je in verschillende soorten (40 pins, 44pins, 50 pins, 7 pins (oid, hoeveel pinnetjes een SATAplugje dan ook heeft).
SCSI heb je ook in een aantal verschillende soorten (50 pins, 68pins, 7 pins (of hoeveel een SASplug er heeft) en nog heel veel meer (maar die zie je voor interne drives niet zo vaak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-07 17:27
Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Uncle Mel en/of @heuveltje:

Kunnen jullie wat meer vertellen over die raid. 'k Vermoedt dat daar het geheim zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Schijven kunnen in een RAIDconfiguratie draaien. Zie RAID FAQ

Als de schijven op die controller in een bepaalde RAIDconfiguratie draaide en je hebt die RAIDconfig uit elkaar gehaald (bijv in de bios) dan kun je de data op de schijven niet meer lezen.

Wat heb je precies gedaan met die schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ze zaten in een configuratie waarvan de computers een oud beestje waren (bijna 20 jaar oud) zonder moderne aansluiting zoals USB. Om de data uit te lezen heb ik de schijven ontkoppeld en op een IDE/USB-adapter aangesloten. Nu was het mogelijk data rechtstreeks uit te lezen zonder dat gezeur met Windows.

Dit ging prima totdat ik de 'vreemde' connectoren tegenkwam. Inmiddels heb ik de computer aan de praat gekregen en heb al een schijf uitgelezen. Appeltje-eitje dacht ik toen en heb de resterende schijven uit de behuizing gehaald.

Uit diverse bronnen begrijp ik nu dat de bestanden, afhankelijk van het systeem, over alle schijven wordt verdeeld. Waarschijnlijk worden de bestanden (veelal video) gefragmenteerd opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Kijk eens in de controller met die schijven aangesloten of je daar RAIDinstellingen hebt.

Geef ook eens aan over wat voor controller het precies gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
'k Heb een foto van de achterkant.

http://tinypic.com/r/2w1wo0l/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-07 09:43

Joran

<3 natalee

Ik denk dat we graag de achterkant van de HDD willen zien, deze foto zegt niet zoveel.

Send me your gameboys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Aan zo'n foto hebben we niet zoveel. Geef eens het typenummer. Het zou goed een Adaptec 2940 U(2)W kunnen zijn, maar mijn geheugen is niet zo goed dat ik die direct kan herkennen aan de achterkant van die kaart (al zagen die er ook wel ongeveer zo uit).

Dus graag zo compleet mogelijk info over controller, disks en configuratie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lukt niet direct, de onderdelen liggen elders.

Later meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nog een foto van een schijf gevonden.

http://tinypic.com/r/2lscrjc/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:49

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dus toch SCSI...

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Ultra3 SCSI, met kans dat die schijf deel uitmaakt van een RAID set. Zoals heuveltje al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

De adapter was geen RAID adapter. Maar het kan ook Software RAID zijn. Zag er uit als een LSI Logic SCSI Adapter of Adaptec, een foto van de voorkant van kaartje zou beter zijn. Want Adaptec maakte ook Soft-RAID U3 SCSI Adapters.

Met beetje geluk zijn het gewoon losse disks. Maar het kan ook anders, als de disks in een los kabinet zaten kan het ook een RAID kabinet zijn, die zelf de RAID functie heeft (Compaq had zulke dingen). Nogal gevoelig voor Config wijzigingen, zolang je SCSI ID niet aanpast op de disk is het overigens geen probleem. Echter...... Sommige Enclosures hadden een SCSI ID wat bij het slot hoorde (zat op printplaatje wat in enclosure paste). Disks van plaats wisselen en het was einde data :D

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1