Verwarmingsbuizen in de kruipruimte, verspilling?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-04 10:19
Afgelopen weekend heeft mijn vader in de kruipruimte gelegen om een gaatje te boren voor een paar ethernet kabels. Nu viel het hem op dat het in de kruipruimte bijna net zo warm was als bij ons in de hal, terwijl het buiten bijna vroor. Oorzaak, de verwarmingsbuizen die door de kruipruimte heen zijn gelegd verwarmen de boel naar een aangenaam temperatuurtje. Verspilling als je het ons vraagt.

Nou is de vraag of dit met een reden gedaan is, of dat de kruipruimte nu al ruim 20 jaar energie verspilt door nalatigheid van een aannemer en dat het als nog de (kleine) moeite waard is om de buizen te omhullen met isolatiemateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:14
Volgens mij kan isoleren sowieso geen kwaad. Je verliest minder warmte onderweg, en hoeft dus minder te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:48
het is zeker weten de moeite waard om de buizen te isoleren. een klein bochtje door de kruipruimte zul je niet merken. maar als er vele meters daar doorheen lopen ga je dat zeker wel merken!

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:09
Je kunt ook nog even kijken of de ventilatie van de kruipruimte wel voldoende is. Als je met een paar verwarmingsbuizen kamertemperatuur haalt met de wind en temperatuur van de afgelopen dagen, dan is jou kruipruimte beter geisoleerd dan mijn woonkamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:44

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaTuna
Speedfightserv schreef op maandag 25 maart 2013 @ 16:07:
het is zeker weten de moeite waard om de buizen te isoleren. een klein bochtje door de kruipruimte zul je niet merken. maar als er vele meters daar doorheen lopen ga je dat zeker wel merken!
Het gaat inderdaad om meters, naar verschillende punten in de woonkamer.
blissard schreef op maandag 25 maart 2013 @ 16:15:
Je kunt ook nog even kijken of de ventilatie van de kruipruimte wel voldoende is. Als je met een paar verwarmingsbuizen kamertemperatuur haalt met de wind en temperatuur van de afgelopen dagen, dan is jou kruipruimte beter geisoleerd dan mijn woonkamer :)
Niet zo heel gek toch, de kruipruimte is slechts verbonden met de buitenlucht door een paar roostertjes, waar de rest van het huis ventilatiegaten, waarschijnlijk ook kieren, en een arsenaal ramen heeft... Overigens was mijn vaders temperatuur waarneming wellicht niet helemaal accuraat op het moment dat hij lag te boren in de kruipruimte 8)7
Ga er naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351376

De leidingen zou ik zeker isoleren en als je toch bezig bent: ook vloerisolatie in de kruipruimte aanbrengen. Meer info in dit topic.

Heb je vaak water staan in de kruipruimte? Een buurtgenoot van mij had op deze manier regelmatig een ongewenst verwarmd zwembad in zijn kruipruimte 8)7

Zelf hebben wij de leidingen uiteindelijk weggehaald, omdat we geen radiatoren meer hebben (beneden alleen nog vloerverwarming en boven helemaal geen verwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaTuna
Vloerisolatie zit er dan weer net wel en inderdaad, we wonen bij de rivier, dus met een slecht weer in de Alpen staat er een laag water. Nu weten we niet of dat ooit zo hoog komt dat het de buizen zelf bereikt, maar als dat wel zo is, zou dat wat uit maken icm isolatie? Zeg roest of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:48
je kan vaak in de kruipruimte wel zien hoe hoog het water gestaan heeft op de fundering.

Mocht het water de buizen bereiken dan wordt er veel warmte aan de buizen ontrokken waardoorje verbruik behoorlijk zal stijgen.

een optie is dan om een cement kuip in te graven met een pomp en een vlotter. Zo kan het water makkelijk weggepompt worden.

met betrekking op jou vraag of het gaat roesten ligt aan het metaal. is het gewoon staal/rvs/koper..?

conclusie lijkt mij wel dat als je de buizen isoleer dat dat een besparing gaat opleveren die je redelijk snel terug verdient! Bezuinig niet op de dikte van de isolatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Speedfightserv op 25-03-2013 23:12 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Pagina: 1