Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voor mijn vader kort geleden en upgradesetje samengesteld, besteld en in elkaar gezet. Alles gelukkig werkend gekregen, want het was voor bijv. de CPU de eerste keer dat ik er 1 heb geassembleerd.

Nu heb ik af en toe momenten waarop de computer ineens "freezed", best wel random momenten eigenlijk, en ik weet niet wat er aan de hand is. Zou er iets in de assemblage/BIOS-instellingen mis zijn gegaan waardoor de computer 'm freezed?

Mijn (vaders) configuratie:

Geupgraded:
ASRock 970 Pro3
AMD FX-4100 met stock koeler
GeIL Black Dragon 8GB DDR3-1333
Club 3D AMD Radeon 6670 1GB DDR3 (niet te vinden in de relaties, maar wel op de site?!?!)

De rest:
2× WD5000AAKS (ook niet te vinden in relaties, maar wel op de site?!?!)
Sony Optiarc AD-7241S Zwart

De computer heeft de Windows 7 Ultimate Upgrade 64-bit als schone installatie.

Hoop dat jullie hierbij kunnen helpen. :) En als jullie meer info nodig hebben, mogen jullie dat vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke instellingen heb je in de BIOS gedaan? Staan de schijven in een RAID config? Kijk of er een BIOS update voor het mobo is. Installeer de chipset drivers. Controleer de temperaturen van de CPU en GPU is met een tool als afterburner van MSI. en installeer alle Windows updates en laatste AMD Catalist drivers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:00

Rick-Jan

always connected

kijk even in je logboeken, ook kun je via het programma bluescreenviewer zien wat er mis gaat.
zou goed een driver kunnen zijn, staat in apparaatbeheer alles goed?

edit: je hoeft geen bluscreens te krijgen om in de logboeken te kunnen zien wat er gebeurt.
eventvwr intypen in de startbalk, vervolgens naar windows logboeken, en klik eens systeem aan. bij fouten en waarschuwingen kun je zien wat er voor de crash gebeurt.

[ Voor 71% gewijzigd door Rick-Jan op 25-03-2013 10:14 ]

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 maart 2013 @ 09:59:
Welke instellingen heb je in de BIOS gedaan? Staan de schijven in een RAID config? Kijk of er een BIOS update voor het mobo is. Installeer de chipset drivers. Controleer de temperaturen van de CPU en GPU is met een tool als afterburner van MSI. en installeer alle Windows updates en laatste AMD Catalist drivers!
Zelf heb ik niet veel instellingen veranderd, alleen de instellingen van de opstartvolgorde. De temperaturen zijn volgens Speedfan meestal tussen de 30 en 50 graden grofgezegd, hangt meestal rond 40. Doe net een 'meting' van 36 graden, zowel GPU als CPU. Er staan geen HDDs in RAID-config. Kan je gewoon in de BIOS kijken voor een update? Ik heb ook alle chipset drivers geïnstalleerd.

Er zijn op dit moment alleen voor Microsoft Office, Silverlight en Visual C++ updates. Ik heb de computer ook al helemaal geupdatet voor dat ik een Ghost-backup maakte. AMD Catalyst zal ik straks nog controleren.

@Iedereen die mij wilt helpen :P : Valt mij ook op dat (een) HDD in de kast een irritant brom maakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuw RAM / moederbord is altijd even een nacht lang Memtest86+ draaien.

En nog een tip: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2013 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rick-Jan schreef op maandag 25 maart 2013 @ 10:00:
kijk even in je logboeken, ook kun je via het programma bluescreenviewer zien wat er mis gaat.
Ik krijg geen bluescreens, en als ik dan toch nog een log zou kunnen vinden, ik weet helaas niet hoe het werkt. Je mag het me heus wel uitleggen hoor. O-)

Edit: Een fout van een onverwachte afsluiting, dat was ik zelf, geen tweede fout bij.

Daarvoor wél een fout toen ik hem niet afsluitte, deze gebeurtenis zegt: De AMD FUEL Service-service is onverwacht beëindigd. Dit is nu 1 keer gebeurd.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2013 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:41
Gefeliciteert, de hardware doet het; maar nu de echte tuning...
Je hebt geupgraded, maar hoe sterk is de PSU?
De HDD: S.M.A.R.T getest?

Er zijn nogal wat mogelijkheden.
Dus de troubleshooter systematisch doorwerken geeft je de kans om echt wat meer feeling met de pc te krijgen. Succes!

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
beascob schreef op maandag 25 maart 2013 @ 10:32:
Gefeliciteert, de hardware doet het; maar nu de echte tuning...
Je hebt geupgraded, maar hoe sterk is de PSU?
De HDD: S.M.A.R.T getest?

Er zijn nogal wat mogelijkheden.
Dus de troubleshooter systematisch doorwerken geeft je de kans om echt wat meer feeling met de pc te krijgen. Succes!
PSU is 650W.

Wat is S.M.A.R.T.? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wauw, daar is zelfs een Nederlandse Wikipedia entry over: http://nl.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T. Misschien ken je computers niet heel goed, dat hoeft ook niet, maar ken je Google?

Ook als je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorneemt (of had doorgenomen), was je vanzelf bij de OM FAQ terecht gekomen en daar is precies een paragraaf met de titel: Wat is S.M.A.R.T.?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2013 11:09 . Reden: Fix URL ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 maart 2013 @ 10:56:
Wauw, daar is zelfs een Nederlandse Wikipedia entry over: http://nl.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T. Misschien ken je computers niet heel goed, dat hoeft ook niet, maar ken je Google?

Ook als je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorneemt (of had doorgenomen), was je vanzelf bij de OM FAQ terecht gekomen en daar is precies een paragraaf met de titel: Wat is S.M.A.R.T.?
Bedankt voor de topic, maar de Wiki-pagina bestaat niet. Ben nu het tooltje aan het downloaden. :)

Edit: SMART geeft aan PASS. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 25 maart 2013 @ 11:02:
Bedankt voor de topic, maar de Wiki-pagina bestaat niet.
De URL is gefixed, het forum herkende de laatste punt in de URL niet automatisch: http://nl.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.
Edit: SMART geeft aan PASS. :)
Kun je dan voor de zekerheid een screenshot plaatsen van alle S.M.A.R.T. waardes?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2013 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 maart 2013 @ 11:10:
[...]

De URL is gefixed, het forum herkende de laatste punt in de URL niet automatisch: http://nl.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

[...]

Kun je dan voor de zekerheid een screenshot plaatsen van alle S.M.A.R.T. waardes?
Alle smart waardes zijn ok.

http://imageshack.us/photo/my-images/826/generalg.png/

http://imageshack.us/photo/my-images/208/hd0.png/

http://imageshack.us/photo/my-images/255/hd1q.png/

Iets gaat fout bij het invoegen van de plaatjes. Dus ik plak even alleen de links

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2013 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, dan gaan we verder met eerder genoemde suggesties: BIOS reset (clear CMOS) doen, BIOS upgraden als er een nieuwe versie is (zie moederbord handleiding en website), een nacht Memtest86+ draaien, de logboeken nog even goed nazoeken.

Qua wattage lijkt de PSU sterk genoeg, maar wat is het merk en precieze type? Dat zegt over het algemeen namelijk meer dan de wattage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 14:36
Ik vroeg me af of jouw probleem al verholpen was. Een vriend van mij heeft exact hetzelfde moederbord en ervoer dezelfde problemen. Toen hij in de bios zijn onboard geluidskaart uitzette waren de problemen voorbij. Probeer dat eens anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimension4600
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08 00:14
Zoals Paulklooster beschrijft zou je zijn mogelijkheden inderdaad moeten proberen. Daarnaast zou je eventueel een tijdje Windows Vista kunnen draaien, wellicht worden daar andere automatische drivers voor gezocht en wil het geheel wel samenwerken. Wanneer dit niet helpt, denk ik dat het aan de combinatie van je CPU/moederbord/geheugen ligt... (drivers, niet compatible)

[ Voor 34% gewijzigd door dimension4600 op 12-04-2013 10:00 ]

Pagina: 1