Nieuw werkstation + scherm (+- 900 euro)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pfruxy
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-01-2024
Hallo iedereen,

komende week wens ik de onderdelen voor een nieuw systeem te gaan bestellen zodat ik tijdens het paasverlof de pc in elkaar kan steken. Gezien ik geen ervaring heb met het samenstellen van een goed gebalanceerd systeem had ik graag van jullie wat advies gekregen. Ik heb mij uiteraard eerst wat ingelezen op het forum en begin met het beantwoorden van de volgende vragen:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal voornamelijk gebruikt worden voor het programmeren en testen van code voor een project waarbij we mensen tracken mbv een Kinect en PCL. Gezien de code nogal wat rekenkracht vraagt en er cuda cores kunnen gebruikt worden voor de acceleratie, verkies ik een systeem dat multithreading ondersteunt en een Nvidia GPU bevat.
Het systeem zal enkel Ubuntu 12.04 64bit draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Ik dacht aan een budget van 700 euro voor het systeem zelf en een kleine 200 euro voor het scherm.
Indien het systeem goedkoper kan met min of meer gelijke prestaties, laat dan gerust iets weten :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Nope, vorige pc was een laptop, maar deze is te traag geworden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

SYSTEEM

CPU: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed levert min of meer dezelfde prestaties als de i7 3770 maar dan zonder de igp die ik toch niet nodig heb door de keuze voor een extra nvidia gpu. Zit daar naast de koeler ook koelpasta bij? Gezien ik het systeem zo stil mogelijk wil houden had ik gedacht aan de Scythe Katana 4. Is dat de moeite waard of zal ik icm een Fractal Design Define R4 kast geen verschil horen? Er zit als ik de reviews goed lees ook direct koelpasta bij de Scythe.

GPU: ik ben in deze wereld niet echt thuis, maar gezien ik eigenlijk enkel de cuda cores nodig heb (er zal niet op gegamed worden) lijkt mij dit wel te volstaan. Als ik de review van tweakers lees, dan zijn de MSI N650Ti-1GD5/OC en de Asus GTX650TI-1GD5 twee goede opties voor min of meer dezelfde prijs. Gezien de Asus nog een extra vga aansluiting heeft en nog stiller is zou ik voor deze kiezen. De MSI is wel iets hoger geklokt, maar om die paar procenten zal het nu ook niet draaien. Of zijn hier nog betere opties?

Moederbord: Asrock H77 Pro4/MVP, dit lijkt mij een goede keuze. Zijn er nog alternatieven die naar de toekomst toe beter zijn of gewoon beter van kwaliteit/ondersteuning voor linux?

Geheugen: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 LP, staat niet in de lijst van ondersteund geheugen door het moederbord, maar ondersteunt het XMP profiel (dus JEDEC compatibel). 8 GB lijkt mij meer dan voldoende. Het geheugen is 26.25mm hoog en zou indien nodig onder de Scythe Katana 4 (dichtste afstand tot mobo 35mm) geraken.

Opslag: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB, is naar het schijnt een SSD die veel waar voor zijn geld biedt. Is ok neem ik aan.

Voeding: Corsair Builder CX430 Bronze, ik heb niet echt een idee hoe ik het vermogen van die voeding moet kiezen (CPU: 69W TDP dus opgenomen vermogen nog wel wat meer vermoed ik, GPU: 150W ≈ alles samen 250 - 300W? Teveel over dimensioneren lijkt mij ook niet echt efficiënt.) . Als ik de hints uit het Geschikte Onderdelen Kiezen topic volg kom ik op die voeding uit. Kan iemand mij laten weten of dit een goede keuze is?

Behuizing: Fractal Design Define R4 Titanium Grey, gekozen om het design en omdat ze naar het schijnt zeer stil is. Andere sobere en vooral stille alternatieven zijn altijd welkom :)

SCHERM
Ik heb gekozen voor de Dell Ultrasharp U2312HM. Een breedbeeld resolutie (hier hd) zodat ik twee files naast elkaar kan zetten zonder al te veel scrollen/zoomen vind ik handig. Schermen met hogere resoluties voor gelijkaardige prijzen ben ik nog niet tegengekomen. (als iemand er weet van heeft, laat maar weten)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 209,40€ 209,40
1Asrock H77 Pro4/MVP€ 72,75€ 72,75
1Asus GTX650TI-1GD5€ 138,95€ 138,95
1Fractal Design Define R4 Titanium Grey€ 89,40€ 89,40
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 186,-€ 186,-
1Scythe Katana 4€ 19,70€ 19,70
1Logitech K200 Media Keyboard€ 10,20€ 10,20
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 53,90€ 53,90
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 37,70€ 37,70
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 98,-€ 98,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 916,-

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Om de belangrijkste eisen nog eens samen te zetten:
  • multithreading
  • nvidia gpu
  • zo stil mogelijk
Kwa kabels: ik vermoed dat er bij het moederbord wel sata kabels zullen zitten, maar vind dat niet terug op hun site. Zitten die toevallig ook bij een ssd als je die koopt?
Header kabeltjes voor usb, headphone,... zitten inbegrepen bij de Fractal Design Define R4 neem ik aan.

Alvast bedankt voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-02 17:59
neem asrock b74pro3-m moederbord en je bent klaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 474628

Is alleen 128 GB opslag wel genoeg? Je kunt er nog een losse HDD naast zetten, of misschien is een pricewatch: Crucial m4 SSD 2.5" 256GB wel een optie als je niet verwacht in de TBs opslag nodig te hebben. Ik heb geen idee hoe groot je softwareprojecten zijn, maar het kan wellicht snel oplopen als je allerlei test filmpjes opgeslagen hebt etc.

De CPU is een goede keuze. Cuda/GPU heb ik niet zoveel verstand van, dus daar mag iemand anders wat over zeggen. Een after-market CPU koeler is altijd een goed idee voor een stil systeem. pricewatch: Cooler Master Hyper 412S is ietsjes duurder, maar wordt door Hardware.info als beste koeler onder de 40 en 60 euro beoordeeld.

Als je nog wat geld wilt besparen kun je wellicht het kleine broertje van de R4 nemen: pricewatch: Fractal Design Define Mini. Ook hartstikke stil en 15 euro goedkoper. Je hebt dan wel een micro-ATX moederbord nodig, bijvoorbeeld: pricewatch: MSI H77MA-G43 of pricewatch: Gigabyte GA-H77M-D3H. Ik denk dat deze moederborden prima voldoen en het scheelt weer een paar euro's trouwens. En de kast lijkt me nog steeds groot genoeg, je kunt er minstens drie SDDs/HDDs in kwijt als je van die grote grafische kaarten er in moet passen.

Edit: met de middelste HDD-bay op z'n plek passen er grafische kaarten tot ongeveer 26 cm in, dus de GTX650TI gaat sowieso prima passen met z'n 22 cm. (Zonder middelste bay past er een kaart tot 40cm in.)
http://www.fractal-design...roduct&category=2&prod=58

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 474628 op 24-03-2013 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Neem voor de snelheid een Z77 chipset moederbord en je hebt een leuk systeempje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626 schreef op zondag 24 maart 2013 @ 16:50:
Neem voor de snelheid een Z77 chipset moederbord en je hebt een leuk systeempje!
Dat is echt totale onzin, of heb je bronnen dat een Z77 chipset een CPU plotseling sneller maakt dan een H77 chipset? Z77 heeft alleen nut voor overklokken en misschien SLI/Crossfire opstellingen, omdat het meer PCI 3.0 ondersteunt. Een B75 chipset wordt wel ietsjes vaker ontraden voor de snellere Xeons en i7s omdat de B75 wat mindere/slechtere power features schijnt te hebben, maar echt bewezen is dat ook niet. Al met al is een H77 moederbord hartstikke prima.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 474628 op 24-03-2013 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 00:52

mirno

私の名前はMirnoです

Ik zou voor H77 gaan, omdat ik ergens ooit heb gelezen dat B75 problemen gaf met hypertreading...
Ik zou voor dit bord gaan: pricewatch: Gigabyte GA-H77-DS3H
De Asrock zal ook goed zijn. Vergelijk ze maar, en bekijk welk bord voor jouw de beste opties biedt.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Gezien de code nogal wat rekenkracht vraagt en er cuda cores kunnen gebruikt worden voor de acceleratie, verkies ik een systeem dat multithreading ondersteunt en een Nvidia GPU bevat.
Heb je misschien links waar dit terug te vinden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Dat is echt totale onzin, of heb je bronnen dat een Z77 chipset een CPU plotseling sneller maakt dan een H77 chipset?
Je mag het noemen wat je wil maar dit is de betere keus het prijs verschil is ook maar 3,85€ dus waar heb je het over. Elke verbetering is er 1 en waarom niet meteen het beste kiezen voor je budget? Het maakt de CPU niet sneller echter word de doorvoer van informatie hiermee verbeterd en dus kan je de CPU meer taken voeren wel is dit enigszins afhankelijk van de overige onderdelen / kwaliteit van het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626 schreef op zondag 24 maart 2013 @ 21:50:
Het maakt de CPU niet sneller echter word de doorvoer van informatie hiermee verbeterd en dus kan je de CPU meer taken voeren wel is dit enigszins afhankelijk van de overige onderdelen / kwaliteit van het moederbord.
Again, heb je (meer) onderbouwing?

Ik zal even twee websites aanhalen die zeggen dat het geen niets uitmaakt als je niet wilt overklokken en geen SLI/Crossfire gaat draaien: http://www.squidoo.com/iv...therboard#module158650621 en http://www.pugetsystems.c...h77-whats-the-difference/ en voor de bonus gooi en nog wat forum threads bij: http://www.tomshardware.c...verclocking-intended.html, http://www.tomshardware.co.uk/forum/312028-30-overclocking en http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2273644.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pfruxy
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-01-2024
Hallo iedereen,

bedankt voor jullie reacties tot hiertoe! Even kort replayen op alle voorstellen:
Anoniem: 474628 schreef op zondag 24 maart 2013 @ 16:27:
Is alleen 128 GB opslag wel genoeg? Je kunt er nog een losse HDD naast zetten, of misschien is een pricewatch: Crucial m4 SSD 2.5" 256GB wel een optie als je niet verwacht in de TBs opslag nodig te hebben. Ik heb geen idee hoe groot je softwareprojecten zijn, maar het kan wellicht snel oplopen als je allerlei test filmpjes opgeslagen hebt etc.
[...]
Daar heb je gelijk in, maar ik heb nog een harde schijf uit een andere pc die ik indien nodig nog kan versteken. Om binnen mijn budget te blijven ga ik het dus bij die 128GB SSD houden.
[...]
Een after-market CPU koeler is altijd een goed idee voor een stil systeem. pricewatch: Cooler Master Hyper 412S is ietsjes duurder, maar wordt door Hardware.info als beste koeler onder de 40 en 60 euro beoordeeld.
[...]
Ik heb jouw review eens gelezen en ben wel voor die koeler te vinden. Als ik hiermee mijn pc "fluisterstil" kan maken wil ik die euro's er nog wel voor geven.
[...]
Als je nog wat geld wilt besparen kun je wellicht het kleine broertje van de R4 nemen.
[...]
Deze kast zou wellicht ook voldoende zijn, maar naar de toekomst toe kies ik hier liever voor een kast die atx borden ondersteunt en voldoende groot is zodat ik later nog alle mogelijkheden heb.
mirp schreef op zondag 24 maart 2013 @ 21:27:
[...]
Heb je misschien links waar dit terug te vinden is?
Dat die code redelijk wat rekenkracht kan gebruiken heb ik reeds genoeg ondervonden (laptop met core duo 1.8 ghz 5 fps, uitgeleende pc i5 3ghz 10-15 fps, kan ik mee leven maar mag nog iets beter), vandaar mijn zoektocht naar een wat krachtigere pc. Multithreading wil ik er gewoon op om matlab simulaties of het compileren te versnellen. Wat betreft de cuda cores, ik schrijf zelf geen cuda code, maar de onderliggende functies gebruiken die wel (je moet maar eens rondkijken op github in hun code)

Om het dan nog even te hebben over die moederborden: welke merken leveren eigenlijk de meest betrouwbare/kwaliteitsvolle borden? Die van Gigabite en Asus lijken in reviews meestal de voorkeur te krijgen.
Als ik toch voor een kast kies die atx borden ondersteunt, dan kan ik gelijk voor zo'n bord kiezen (met soms meer aansluitingen).

Ik heb dan nog de volgende keuze:
De pricewatch: Gigabyte GA-H77-DS3H of de pricewatch: Gigabyte GA-H77-D3H die naar het schijnt een betere geluidskaart geeft. Zijn daar nog andere belangrijke verschillen tussen die later nog een rol kunnen spelen?
Ik kan ook het oorspronkelijke bord (pricewatch: Asrock H77 Pro4/MVP) behouden of gaan voor het µatx bord pricewatch: ASRock Z77 Pro4-M dat larsiano aanraadt.
Om nog wat geld te besparen zou ik nog voor de pricewatch: MSI H77MA-G43 kunnen gaan.

Als ik die hier nu even kort vergelijk, dan lopen de prijzen niet ver uiteen. Als ik het stabielste/meest betrouwbare bord wil dat ook goed presteert, welk moet ik dan kiezen :)

(met de kleur, zoals die lelijke blauwe borden van Gigabyte, moet je geen rekening houden, ik zie dat bord eenmaal in de kast toch nooit meer :p)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
(laptop met core duo 1.8 ghz 5 fps, uitgeleende pc i5 3ghz 10-15 fps, kan ik mee leven maar mag nog iets beter)
Ik vraag me af of je niet beter voor deze processor kunt gaan: i5 3570K en dan overklokken tot bv 4,5GHZ. Zo heb je de hoogste core speed voor de laagste prijs. De i5 3570K heeft ook een ingebouwde graphics unit, namelijk de HD4000. Nu is dit een wilde gok, maar je zou kunnen kijken of de HD4000 werkt voor jouw doeleinden. Zo niet, dan kun je altijd nog een Nvidia kaart kopen. Wat extra info: de HD 4000 heeft DirectX11.
Multithreading wil ik er gewoon op om matlab simulaties of het compileren te versnellen.
De i5 heeft ook multi threading. 4 cores en 4 threads. De Xeon die je hebt uitgekozen heeft Hyper Threading. Hyper Threading wil zeggen twee stukjes rekenwerk om de beurt op een core laten gebeuren. Dat zal misschien voordeel hebben als je echt super grote data hebt dat berekend moet worden en de functies in je software ondersteunen hiervoor hyperthreading.

Dit staat op de site van Matlabs:

Central Processing Unit (CPU)

Computers with more CPU cores can outperform those with a lower core count, but results will vary with the MATLAB application. MATLAB automatically uses multithreading to exploit the natural parallelism found in many MATLAB applications. But not all MATLAB functions are multithreaded, and the speed-up varies with the algorithm. For additional capability, Parallel Computing Toolbox offers parallel programming constructs that more directly leverage multiple computer cores.

Virtual cores may modestly improve overall system performance, but they are likely to have little effect on the performance of MATLAB applications. Intel CPUs with hyper-threading give the appearance that a computer has twice as many cores than it actually has. When using a tool such as Windows Task Manager, MATLAB may appear to use only half of the CPU cores available on the computer, when in fact the "unused" half is actually the virtual cores created by hyper-threading. There have been reports that MATLAB performance improves for some applications if hyper-threading is disabled. In most situations the performance difference will not be large enough to make this an attractive opportunity, but you may want to experiment.

Ik denk dat je het mag samenvatten als: multi oke, maar hyperthreading meh.

Dit zijn een aantal links die een indicatie geven van processoren in bv Matlabs:
http://www.tomshardware.c...core-i7-3960x,3075-5.html
http://ixbtlabs.com/articles3/cpu/intel-ci5i7-ivy-p2.html
Geheugen: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 LP, staat niet in de lijst van ondersteund geheugen door het moederbord, maar ondersteunt het XMP profiel (dus JEDEC compatibel). 8 GB lijkt mij meer dan voldoende.
Als je erg veel data hebt dat berekend moet worden kun je voor 50 euro meer 16 Gb in je systeem stoppen.
Voeding: Corsair Builder CX430 Bronze, ik heb niet echt een idee hoe ik het vermogen van die voeding moet kiezen (CPU: 69W TDP dus opgenomen vermogen nog wel wat meer vermoed ik, GPU: 150W ≈ alles samen 250 - 300W?
Deze link geeft je een indicatie wat een GPU verbruikt:
http://www.techpowerup.co...kerCard_Tahiti_LE/26.html

Voor moederbord en harde schijven enzo ongeveer 50W.

Persoonlijk zou ik voor voeding van goede kwaliteit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelscott
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-07 22:23
Je zou eventueel nog kunnen wachten op de vandaag uitgekomen nvidia gtx 650 ti boost, presteert echt een stuk leuker: http://nl.hardware.info/r...-hd-voor-minder-dan-e-200 ;)
leuk systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mirp schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 20:10:
Ik denk dat je het mag samenvatten als: multi oke, maar hyperthreading meh.
Hulde voor die samenvatting! _O- Dan ga ik nu op zoek naar een nieuw toetsenbord zonder cola...
Pagina: 1