Mobo biept, onderzoek gedaan. Is mijn mobo dood?

Pagina: 1
Acties:

• ragnaroks
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-12-2025
Beste tweakers,

Na halve dag onderzoek te hebben gedaan denk ik dat mijn mobo dood is. Kan iemand mij hier vertellen als die echt dood is en dat ik op zoek moet gaan naar een andere computer?

Zal proberen alles zo kort en duidelijk te formuleren.

1) Computer: HP Pavilion m9190nl http://h10025.www1.hp.com...lc=nl&product=3670056#N89
Ongeveer 5 jaar oud. Was destijds dom en een "premade" gekocht, zal nooit meer doen.

2) Probleem: tijdens opstarten biept die 2x kort,1x lang en dat doet die vijf keer. Volgens HP:
2 short beeps and 1 long beep (repeats 5 times) Unable to initialize video or video card required but not installed
http://h10025.www1.hp.com...=us&docname=bph07107#N435
NB: de PC deed al zo sinds twee maanden maar na paar minuten wachten als die zo beept start die normaal weer op maar sinds gisteren niet meer dus.

3) Omdat alles zo !@#$ing crap is ingebouwd kan ik niet de video card eruit halen en terug zetten. Als ik een nieuwe pc ga bouwen moet zal ik met een hammer de harde schijf uithalen :(

4) Aantal belangrijke informaties:
- Tijdens het "aan" doen van de powerswitch draaien de volgende ventilators: CPU, GPU, PSU. Ze draaien allemaal maar blijft steeds biepen
- Ik heb zoveel mogelijk stof proberen uit te halen, ook de RAMS eruit gehaald en terug erin gedaan
- Foto van mobo: http://i.imgur.com/MofvDJM.jpg

Zou het fijn vinden wat jullie mening/conclusie hiervan is. :)

[ Voor 4% gewijzigd door ragnaroks op 24-03-2013 15:25 ]

Verwijderd

Naja, naar aanleiding van die melding is mijn conclusie de videokaart. Dat ding is ooit in elkaar gezet dus kan die ook gewoon uit elkaar. Weliswaar met wat moeite. Het is maar wat het je waard is.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:07

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zelfs een hp kun je "gewoon" helemaal uit elkaar halen, het is wel wat zien en vloeken maar het kan. Hoe denk je dat ze het doen bij HP Service center.

Ik zou zeggen maak eens wat foto's van de binnenkant en post ze hier.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:13

Quad

Doof

Vergeet niet dat je er een 8800GT in hebt zitten, een van de brakste chips ooit gemaakt door nVidia.
De harde schijf kost wat trekken en moeite in deze behuizingen, maar zijn gewoon goed eruit te halen. Slider opwippen, en eruit trekken en de schroefjes er vanaf te halen.

Kan niet indenken dat de grafische kaart er lastig in zit. Die moet gewoon het lipje bij de PCIe slot los halen en omhoog wippen.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• ragnaroks
Heeft even geduurd maar is gelukt, moest een camera van buur lenen omdat mijn telefoon naar garantie is gestuurd ivm defect (wat een weekend zeg...)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MofvDJM.jpg

Ben zelf niet zo goed qua bouwen/uit elkaar halen van onderdelen. Heb tot nu toe twee PCs zelf gebouwd met behulp van een video van youtube. Dus ben zelf geen expert.

[ Voor 34% gewijzigd door ragnaroks op 24-03-2013 15:23 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Waarom zou je die videokaart er niet uit kunnen halen?
Er zitten wat stroomkabels in de weg, maar als je de atx stekker loshaalt kan je de videokaart er toch gewoon uithalen. Zitten er dan nog onderdelen in de weg, kijk dan eens op de hp site. Ze hebben voor alle modellen een uitgebreide instructiehandleiding die je vertelt hoe je onderdelen kan verwijderen en terug moet plaatsen..

edit: http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c01175483.pdf
De handleiding die je nodig hebt

[ Voor 21% gewijzigd door job op 24-03-2013 15:33 ]

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik las NVIDIA GeForce 8800 GT bij de specs, en toen dacht ik ook gelijk: jep, dat is 'm ;)
Is geen brakke chip an sich zoals hierboven gesuggeerd, maar wel brak soldeer bleek na verloop van tijd...
Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

• ragnaroks
Iva_Bigone schreef op zondag 24 maart 2013 @ 15:37:
Ik las NVIDIA GeForce 8800 GT bij de specs, en toen dacht ik ook gelijk: jep, dat is 'm ;)
Is geen brakke chip an sich zoals hierboven gesuggeerd, maar wel brak soldeer bleek na verloop van tijd...
Hmmm dat is ook een mogelijkheid :'(

Ik kreeg ook regelmatig bluescreens de afgelopen maanden, kon ook geen oplossing vinden. Altijd die ntkrnlpa.exe in de weg, veel geprobeerd uiteindelijk opgegeven totdat mijn computer dood ga en ik een nieuwe koop.

@job: bedankt ik zal eens proberen!

• Quad

Quad

Doof

Iva_Bigone schreef op zondag 24 maart 2013 @ 15:37:
Soldeersels in de chip.
In elk geval iets proberen wat wel werkt.

nggyu nglyd

• ragnaroks
Stel je voor dat ik de videokaart wel uit krijg, wat moet ik doen daarna? Terug in zetten? :o

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-02 23:20
ragnaroks schreef op zondag 24 maart 2013 @ 17:31:
Stel je voor dat ik de videokaart wel uit krijg, wat moet ik doen daarna? Terug in zetten? :o
en aandere kaart in de plaats doen en vervolgens weer beeld hebben ;)

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:05
ragnaroks schreef op zondag 24 maart 2013 @ 17:31:
Koeler en alles wat los kan eraf slopen, koelpasta eraf halen, 10 minuten in de oven 200 C. Af laten koelen, koelpasta erop smeren, koeler erop. Profit.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• ragnaroks
Mektheb schreef op zondag 24 maart 2013 @ 17:32:
[...]

en aandere kaart in de plaats doen en vervolgens weer beeld hebben ;)
Uhm dan moet ik wel eentje kopen... :'(

Ik kan net zo goed een budget gamesysteem kopen van ong. 350 euro van de BBG maart gezien ik al SSD + HDD heb ipv een hondred euro ofzo uitgeven aan een vervangbare videokaart? :/

Dus kans is zeer hoog dat de videokaart defect is? Maar die ventilator van de videokaart draai wel als ik hem opstart.

[ Voor 15% gewijzigd door ragnaroks op 24-03-2013 17:40 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:59
Kijk eerst of je een videokaart kunt lenen, dan weet je pas wat defect is.

En je kunt ook een 2e handse kopen, is zeer goedkoop, tav nieuw.
http://tweakers.net/categ.../#filter:q1YqSExPVbIyrAUA

Koop geen 8000 serie van nvidia, maar iets nieuwer.
Zelf is bij mij vorige week een 8000 serie kapot gegaan.

[ Voor 25% gewijzigd door jan99999 op 24-03-2013 17:46 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-02 23:20
ragnaroks schreef op zondag 24 maart 2013 @ 17:37:
[...]

Uhm dan moet ik wel eentje kopen... :'(

Ik kan net zo goed een budget gamesysteem kopen van ong. 350 euro van de BBG maart gezien ik al SSD + HDD heb ipv een hondred euro ofzo uitgeven aan een vervangbare videokaart? :/

Dus kans is zeer hoog dat de videokaart defect is? Maar die ventilator van de videokaart draai wel als ik hem opstart.
denk je kans 99% is zo'n beetje je kaart kapot is.

• ragnaroks
Ik snap niet hoe die kapot is terwijl de ventilator van de 8800 gewoon draait :o

@jan99999; Ik weet dat dit flauw is maar welke soort "sockets" videokaarten moet ik gaan op zoek? Ik weet niet welke soorten videokaarten op mijn mobo past. (ben bezig met uit elkaar halen van de pc dus nog ff geen tijd gehad om te gaan zoeken, daarom beetje flauw vraag :p )

@all bedankt voor al jullie hulp :)

• ragnaroks
Biersteker schreef op zondag 24 maart 2013 @ 17:35:
[...]

Koeler en alles wat los kan eraf slopen, koelpasta eraf halen, 10 minuten in de oven 200 C. Af laten koelen, koelpasta erop smeren, koeler erop. Profit.
Grap of? Want ik heb de videokaart eindelijk uit haha. Leuke ervaring trouwens deze HP uit elkaar halen :9

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
dat is toevallig. ik heb nog een m9180 staan waarvan de 8600gt er vorige week mee stopte.

die kast is aardig goed uit elkaar te halen, als je even weet hoe.

die kaart kun je proberen te bakken (misschien helpt het, maar het is de vraag hoe lang). je kan ook gewoon een andere kaart kopen. er worden redelijk wat oude kaarten aangeboden. ik heb zelf net een 2e hands 4650 gekocht.

kun je nooit een nieuw systeem voor kopen en daarna werkt hij weer prima.

edit:
had je het beugeltje van het pci slot wel opzij geduwd?

[ Voor 6% gewijzigd door timberleek op 24-03-2013 19:06 ]

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:05
ragnaroks schreef op zondag 24 maart 2013 @ 18:59:
[...]

Grap of? Want ik heb de videokaart eindelijk uit haha. Leuke ervaring trouwens deze HP uit elkaar halen :9
Helaas bloedserieus. Zoals al eerder aangegeven: Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Inderdaad, er zijn al diverse mensen die ervaring hebben met het "bakken" van kaarten omdat het soldeerwerk brak is. Het gaat dan niet specifiek om deze kaarten. Voordeel van deze methode: als het werkt kun je vandaag nog gebruik maken van je PC. Werkt het niet dan is er geen man overboord, de kaart deed het toch al niet en je was toch al van plan om een andere te halen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:59
Pci-e kaart is het.
Interface: PCI Express staat in de website die je zelf gegeven hebt.

• ragnaroks
jan99999 schreef op zondag 24 maart 2013 @ 19:29:
Pci-e kaart is het.
Interface: PCI Express staat in de website die je zelf gegeven hebt.
Jup, nu moet ik kijken welke niet te hoog Watt vereist ivm mijn (slechte) merk van mijn PSU.

Edit: zal ik proberen met onboard vga te kijken als mijn pc start? De videokaart is helemaal weg

[ Voor 14% gewijzigd door ragnaroks op 24-03-2013 19:31 ]

• timberleek
Als je net zo'n moederbord heb als ik in de mijne heb kun je gewoon de onboard gebruiken.

Qua nieuwe videokaart, gewoon eentje zoeken die geen extra power aansluiting heeft (molex, of 6/8 pin pci-e connector).

Of heeft jouw kaart wel een extra aansluiting? (gezien de tdp van een 8800 zou ik denken van wel)

Je harde schijf kooi kun je overigens verwijderen door die 2 schroeven los te maken. Dan een schroevendraaier oid door het vierkante gat (en het smallere gat erachter) te steken. Tegen de zijwand van de kast zit een lipje. Die druk je in, dan kun je de gehele kooi een klein stukje omhoog schuiven (richting de optische drives). Dan is hij los.
Dan heb je ook meteen wat meer ruimte om je videokaart te verwijderen/plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door timberleek op 24-03-2013 19:44 ]

• ragnaroks
Zo heeft even geduurd. Ik heb alles uit elkaar gehaald, alle domme onderdelen weggehaald.

De 8800 zat zo vast dat ik met heel veel kracht die ding eruit moest halen en uitendelijk is die klepje ook kapot gegaan. Anders kon ik die 8800 niet uithalen.

Mijn computer start weer op via de onboard VGA! Graag wil ik eentje rond de kracht van 8800. Moet dota2 op 50+ fps kunnen draaien. Iemand suggesties? Zal zelf even naar de mogelijkheden kijken maar morgen, ben echt moe voor vandaag.

[ Voor 3% gewijzigd door ragnaroks op 24-03-2013 23:06 ]

• Quad

Quad

Doof

Elke HD 7770 of GTX650 ti is goed.
Maar mocht budget een probleem zijn, kijk eens rond in V&A.

Als tip voor je zelf onderzoek kan ik je meedelen om te zoeken naar benchmarks van Dota2.

[ Voor 33% gewijzigd door Quad op 24-03-2013 23:19 ]

nggyu nglyd

• timberleek
Dan heb je denk ik iets niet helemaal goed gedaan ;-)
Zo moeilijk hoort het niet te gaan.

• ragnaroks
Quad schreef op zondag 24 maart 2013 @ 23:18:
Elke HD 7770 of GTX650 ti is goed.
Maar mocht budget een probleem zijn, kijk eens rond in V&A.

Als tip voor je zelf onderzoek kan ik je meedelen om te zoeken naar benchmarks van Dota2.
Ben eigenlijk iets op zoek rond de 50 euro (2e hands), ik game niet veel op mijn computer ivm werk maar als ik dota2 speel, moet die wel gewoon 50+ fps draaien, dat deed die 8800GT prima.

Ben nogaal noob op het gebied van videokaarten maar ik zag dat de HD 7770 een interface heeft van "PCI-e 3.x 16x". Wat is het verschil tussen 3.x , 2.x en normaal? Volgens HP heb ik "gewoon" de PCI 16 dus. Mag ik gewoon "PCI-e 3.x 16x" gebruiken? Waar kan ik rekening houden met de TDP ivm mijn slechte kwaliteit PSU? :)
Dan heb je denk ik iets niet helemaal goed gedaan ;-)
Zo moeilijk hoort het niet te gaan.
Haha idd maar ik ben ook laat begonnen. En met computers ben ik matig in :P . Ik had ook een oude cooler master hyper TX3 maar nooit geinstalleerd en vanavond deed ik het wel. Was leuke ervaring om de mobo helemaal eruit te halen :)

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
ragnaroks schreef op zondag 24 maart 2013 @ 23:02:
Zo heeft even geduurd. Ik heb alles uit elkaar gehaald, alle domme onderdelen weggehaald.

De 8800 zat zo vast dat ik met heel veel kracht die ding eruit moest halen en uitendelijk is die klepje ook kapot gegaan. Anders kon ik die 8800 niet uithalen.

Mijn computer start weer op via de onboard VGA! Graag wil ik eentje rond de kracht van 8800. Moet dota2 op 50+ fps kunnen draaien. Iemand suggesties? Zal zelf even naar de mogelijkheden kijken maar morgen, ben echt moe voor vandaag.
wel een beetje voorzichtiger ragnaroks het kan allemaal wel wat hebben maar kan ook kapot
zorg dat je bv voordat je aan onderdelen in de kast zit altijd!!! ff metaal vd kast zelf aanraakt. vooral met dit weer ivm statische elektriciteit.

kijk in de v&a van tweakers voor een vervangende kaart.

5850 of iets goedkoper 5770 (en langzamer) zijn mooie kaartjes.
nvidia zou ik niet onder 560ti gaan zitten. (moet ook vooruitgang zijn).
6770, 7770, 6790, 6870, 6950, 5870 zijn ook prima. genoeg keus :P

edit: voor 50e wordt het 6770. 5770, 6790. staan genoeg in de v&a
hoe hoger het getal hoe sneller in dit geval.

[ Voor 4% gewijzigd door Powrskin op 24-03-2013 23:30 ]

Nukezone FTW

• Quad

Quad

Doof

Neem eens een kijkje in V&A dus. Mooi 2e hands zoeken dus.

nggyu nglyd

• timberleek
pci-e 3 is de nieuwe versie, maar dat is volledig compatible met versie 2 en 1. Dus daar hoef je je niet druk om te maken.

elke pci-e kaart kan in je computer.

De tdp van een 8800gt is volgens internet ca 100-105w. Iets om rekening mee te houden met je nieuwe kaart

edit:
eerste selectie:
http://tweakers.net/categ...4R-DH4fbhc8j6ND2wrbOUTnHw

alles tussen de 25 en 75 euro met pci-e aansluiting.
Zul je alleen even tdp's moeten checken.
Als je ook even de voedingsaansluiting van je kaart invult wordt het nog wat nauwkeuriger.

[ Voor 44% gewijzigd door timberleek op 24-03-2013 23:31 ]

• ragnaroks
Bedankt voor jullie hulp. Toch eerst een foto gemaakt van de gebroken klep, kan ik uberhaupt nog een videokaart gebruiken? (8800 hard eruit gehaald, kon niet anders, geduld raakte op na 40 minuten)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lxBrKuw.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door ragnaroks op 24-03-2013 23:42 ]

• timberleek
Ja dat kan wel, hij zit alleen niet meer vergrendeld. Maar als je niet met je kast gaat lopen schudden of zeulen maakt dan niet zoveel uit.

En als je hem verplaatst, controleer even of hij nog goed zit.

Het slot zelf is verder prima in orde

• Quad

Quad

Doof

Kaart is toch al defect, dus waarom de oven truc niet proberen? ;) baat het niet, schaad het niet.

nggyu nglyd

• ragnaroks
Snel naar de HD 6790 gekeken (€60 op V&A) tov 8800 GT http://www.hwcompare.com/...-512mb-vs-radeon-hd-6790/

Aanzienlijk meer TDP, maar volgens mij beter performance. Kan mijn (slechte kwaliteit) voeding wel aan? Mijn voeding is random merk 460W en ik gebruik het al 5 jaar.

HD 5770 wel zelfde TDP en iets sterker dan 8800 GT. Volgens mij wordt HD 5770 'em tenzij mijn voeding de 6790 aan kan.

• Quad

Quad

Doof

De 5770 is een prima kaartje en voor rond de €40,- te vinden.

TDP =/= verbruik hè.

nggyu nglyd

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
ragnaroks schreef op zondag 24 maart 2013 @ 23:57:
Snel naar de HD 6790 gekeken (€60 op V&A) tov 8800 GT http://www.hwcompare.com/...-512mb-vs-radeon-hd-6790/

Aanzienlijk meer TDP, maar volgens mij beter performance. Kan mijn (slechte kwaliteit) voeding wel aan? Mijn voeding is random merk 460W en ik gebruik het al 5 jaar.

HD 5770 wel zelfde TDP en iets sterker dan 8800 GT. Volgens mij wordt HD 5770 'em tenzij mijn voeding de 6790 aan kan.
Add average IDLE wattage ~ 19W
Subjective calculated GPU power consumption = ~ 104W

hwcompare is nou ook niet echt een goede vergelijk site, maar je kan wel duidelijk zien dat de 6790 veeel sneller is. meestal is hij ook sneller als een hd6850 trouwens, beetje foutje van amd :P

Nukezone FTW

Pagina: 1