Surround via PC naar receiver via Coax of Optical

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostsozee
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-04 12:55
Beste Tweakers,

Vol enthousiasme ben ik een optical toslink kabeltje gaan kopen om mijn surround geluid van mijn PC over te brengen naar mijn receiver, momenteel gebruik ik nog jack-> tulp idee. Maar als je tweakers kent ga je toch vaak nog even speuren. In mij geval naar optical vs coax. Conclusie = beide prima HDMI wint, optical is wel gevoelig voor knikken in de kabel.

To zo ver geen probleem, tot je Surround over Coaxiaal? leest. Het begon voor mij als abra kedabra maar inmiddels is het mij duidelijk dat ik niet zomaar surround kan creëren. Althans je hebt PCM, 2.0 en DTS en dolby en als ik meer wil moet ik een DTS/DD-live kaart kopen. Iets waar ik niet op zit te wachten en nog niet volledig begrijp.

Nu is mijn vraag simpel. Wanneer ik films ga kijken (er vanuit gaan dat deze over de juiste audio beschikken) kan ik dan surround geluid krijgen als ik mijn:
  • MSI P67A-GD65 via OF optical of coax aansluit op mijn Yamaha RX-V540RDS
  • Hierop via "ouderwetse" snoertjes een 5.1 speakersetje aansluit.
  • Krijg ik op deze manier ook surround geluid in bv games zoals BF3 of Borderlands 2?
Ik gebruik over het algemeen VLC en ik heb CCCP.

Ik geloof dat ik alle relevante info in de post heb verwerkt maar schroom niet om te vragen.

Joost.

[ Voor 3% gewijzigd door joostsozee op 25-03-2013 17:49 ]

http://speedtest.net/result/2130203198.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-07 21:02
Ik heb op dit moment mijn versterker ook aangesloten via een optisch kabeltje en kwam met de zelfde vragen als je nu hebt. Op dit moment is het mogelijk om surround film te luisteren ALS de audio van de film AC3 formaat is. Dit bandbreedte van optisch is groot genoeg voor AC3. Voor games en overige zaken op de PC moet de audio eerst geconverteerd worden zodat het over het optisch kabeltje past.

Hiervoor heb je een geluidskaart met dolby digital live of de dts tegenhanger. Ik had eerst een creative titanium gekocht maar was niets anders dan ellende. Heb deze terug gebracht en de ASUS Xonar XD gekocht. TOP kaart. Je zet in de opties van de driver aan dat je 6 speakers hebt en dat je dolby digital live wilt gebruiken. Vanaf dat moment geeft je versterker aan dolby digital audio te ontvangen en is alles wat je in Windows doet wat 5.1 kanaals audio heeft daadwerkelijk 5.1 kanaals. Vanaf dat moment kan je dus gamen in 5.1

De ASUS Xonar XD is ongeveer €65,- maar absoluut de moeite waard.

pricewatch: Asus Xonar DX/XD

Edit:

Oeh had je èchte vraag niet gelezen, het is nog vroeg hè ;).

Ja je krijgt ook 5.1 surround in games als je je PC aansluit via 3,5mm jack kabels :).

[ Voor 6% gewijzigd door ndonkersloot op 25-03-2013 23:28 ]

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-07 16:48
Je kan 5.1 DTS en Dolby Digital (zolang het niet de HD versie is, die gaat alleen via hdmi) gewoon over een optisch kabeltje versturen. Het wordt pas een probleem als je een 5.1 PCM signaal (wat veel programma's en eigenlijk alle games, incl. Battlefield en Borderlands gebruiken) wilt gaan versturen over een optisch kabeltje, dit wordt dan een 2.0 signaal. De enige manier omdt tegen te gaan is inderdaad een geluidskaart met dolby digtal live of dts encoder erop te gebruiken.

Heb ik zelf een tijdje gedaan met mn oude Creative Xfi Titanium, waar ik absoluut geen problemen mee gehad, maar uiteindelijk hem toch via hdmi aangesloten, wat weliswaar andere problemen geeft, maar surround sound werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostsozee
Hm hier was ik al bang voor, het is niet zomaar gepiept.
@Tiwazz ik vermoed dat wij een zelfde soort opstelling hebben maar ik zit alleen niet te wachten op een geluidskaart. Mijn MSI moederbord is redelijk goed en heeft van zichzelf al surround geluid en daarnaast is mijn versterker erg goed en met redelijk wat optie. Ik vind het dus zonde om er iets tussen te gaan zetten.
Ik heb ook niet als harde eis dat ik games in surround kan spelen, gebruik dan vaak een headset.

Kortom films zijn het belangrijkste. Wat ik nu dus heb is een coax kabel die het geluid overbrengt naar mijn versterker en dan kom ik bij het verhaal van InEtVa.

Op mijn versterker staat namelijk PCM als geluidsbron :(. Wat ik hoop, maar niet zeker weet is of dit PER definitie PCM is over een coaxkabel of dat het afhangt van wat ik afspeel op mijn PC.

Dus bv
ik speel een mp3 af die 2.0 is en mijn versterker snap dat en geeft automatisch PCM aan
Ik kijk een film (gedownload in bluray / HD+ dus?) en mijn versterker snapt dat dit een surround geluid is?

Als het altijd PCM blijft omdat ik een coax kabel gebruik snap ik even het nu niet t.o.v. een jack -> tulp stekker voor geluid, zal wel iets beter in kwaliteit zijn.

De vraag die dan over blijft. Welke kabel moet ik dan gebruiken om surround van pc naar versterker te brengen, wel optisch ala toslink?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
Het ligt er maar net aan welke codering gebruikt wordt op de dvd/bluray/cd/mp3 whatever. Meeste (voorzover ik weet alle), films gebruiken een Dolby of DTS codering en dat zal gewoon als 5.1 geluid verzonden worden via de coax kabel en je receiver zal dat als zodanig behandelen. PCM zal altijd 2.0 zijn over coax en dus ook als zodabig worden behandelt door jouw receiver. Enige uitzondering hierop is als je je receiver in stereo mode hebt staan en een crossover naar je sub hebt ingesteld, dan zal je receiver er 2.1 geluid van maken.

Je kan uit dit 2.0 geluid wel een virtueel surround krijg met Dolby ProLogic of Dts:Neo te gebruiken, maar hiermee faket je receiver een surround geluid en dit klinkt nooit echt geweldig.

Oftewel: films zullen meestal gewoon 5.1 zijn, meeste andere dingen op je PC (verder gebruikt bijna alles een PCM codering, namelijk) zullen 2.0/2.1 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostsozee
@InEtVa,

Ok dus zo'n oranje coax kabel zal altijd en alleen PCM geluid overbrengen, tenzij ik die aansluit op een losse geluidskaart die PCM omzet naar iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
Niet elke coax kabel is oranje ;), maar ja daar komt het (helaas) op neer.
Pagina: 1