intel i5 2500k vervangen door I7 3770K of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niniansix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-11-2021
Hoi,

Ben momenteel in het bezit van een i5 2500k en ben aan het twijfelen om over te stappen naar de i7 3770k.

Ik gebruik m'n pc enkel voor muziek te beluisteren & games te spelen ;)

Dus is het waard om de overstap te maken of niet?

Greetz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therapy777
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-07 12:05

Therapy777

Metal!

Ik hoor heel vaak dat een i7 vrijwel geen extra nut heeft ten opzichte van de i5 wat betreft gamen. En in sommige gevallen zelfs tegenwerkt vanwege hyperthreading. Dus in dat licht is het, als het je om de i5 vs i7 gaat, geen goed idee. Ik denk verder dat de overstap van jouw generatie CPU naar de huidige generatie niet zo'n extreem grote stap is. En zeker gezien jouw eisen niet echt nuttig, dus. Ik zou het zonde vinden van het geld. Dan kun je denk ik beter investeren in een betere videokaart (mits je op het gebied van gamen verbetering wil zien, dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:13

Quad

Doof

Nee niet waard.

Ps: post eens de rest van de specs en waarom denk je te moeten upgraden?

[ Voor 71% gewijzigd door Quad op 22-03-2013 21:53 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niniansix
Bedankt voor de info !
Grafische kaart zit momenteel wel ok denk ik .. (7970 club 3d tahiti)

Misschien dan beter wachten voor de haswell processors ?

Misschien is de oplossing dan om mijn i5 te overclocken of is dit geen goed idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:12

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Zo te zien hebben meer mensen dat gevraagd, en is de algemene indruk dat het niet de moeite waard is. Game-performance zal misschien 10% zijn als je spel erg CPU-afhankelijk is. Is hij meer GPU-afhankelijk, is het interessanter om je videokaart te upgraden. Hiervoor is het wel nuttig om te weten wat voor videokaart je hebt en wat de verdere specs van je systeem zijn en welke spellen je speelt

ninja-edit: met die videokaart zeker niet de moeite waard. Iets overklokken kan, dan zit je al gauw aan dezelfde prestaties als de 3770. Houd wel in de gaten of je geheugen en voeding het trekken en of je systeem niet te warm wordt.

[ Voor 21% gewijzigd door gwystyl op 22-03-2013 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 15:57
niniansix schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 21:55:

Misschien is de oplossing dan om mijn i5 te overclocken of is dit geen goed idee ?
in jouw geval juist wel een goed idee! 8)

Met een goede overclock is jouw i5 sneller 3770k. En het kost je (vrijwel) niets. je bent hoogstens een paar tientjes kwijt voor een betere cooler (mits je deze nog niet hebt).

Ik zou zeggen: Lees de FAQ/overclocktopics ff door. Kan je veel van leren. :)
gwystyl schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 21:57:

ninja-edit: met die videokaart zeker niet de moeite waard. Iets overklokken kan, dan zit je al gauw aan dezelfde prestaties als de 3770. Houd wel in de gaten of je geheugen en voeding het trekken en of je systeem niet te warm wordt.
Het verschilt per game maar soms is de cpu scaling toch vrij groot:
http://www.guru3d.com/art...erformance_review,10.html
Uiteraard heb je wel gelijk wat betreft voeding en warmte. Maar die overweging moet de topicstarter zelf maken. :)

[ Voor 38% gewijzigd door ChojinZ op 22-03-2013 22:09 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niniansix
Oh super om te horen ! Is dan eigenlijk 300 euro uitgespaard...
Hoe bedoel je geheugen en voeding het trekken ?
Voeding is 750 watt en geheugen is ddr3 1333 mhz van het merk geil ...

Iemand een link met een goede manual om te overclocken ? Want ik ben hier een leek in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Als je het goed doet bespaar je 300 euro. Maar het brengt natuurlijk wel risico's met zich mee. Als je het fout doet kan je in het ergste geval iets stuk maken. Lees je dus van te voren goed in.

En kijk hier ff:
Sandy Bridge LGA1155 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1
Tis een flinke lap tekst en soms best lastig om door heen te komen maar het brengt je wel een eind de goede richting in.

Wat betreft de voeding: voor overclocken wordt een degelijke voeding aangeraden. Een slechte voeding zal slechte prestatie's geven. Maar ook dat lees je in het overclock topic wel.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Stuk maken gaat wel moeilijk, of je moet het veel te bont maken. Rustig in stapjes is gewoon goed te doen en easypeasy.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Quad schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 22:28:
Stuk maken gaat wel moeilijk, of je moet het veel te bont maken. Rustig in stapjes is gewoon goed te doen en easypeasy.
Helemaal mee eens. Maar een kleine disclaimer is natuurlijk wel nodig. ;)
Anoniem: 195780 schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 22:40:
[...]

Als je het nu ineens over oplossingen hebt, is er dus kennelijk een probleem. :?
Wát is dan het probleem??

Zoals al eerder aangegeven, houd je Task Manager eens in de gaten, of reageer op de vraag, op deze manier ben je namelijk niet echt te helpen. ;)
yup! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op verzoek verwijderd

[ Voor 9% gewijzigd door zeef op 27-03-2013 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:12

gwystyl

Beugeltje dan maar?

niniansix schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 22:08:
Oh super om te horen ! Is dan eigenlijk 300 euro uitgespaard...
Hoe bedoel je geheugen en voeding het trekken ?
Voeding is 750 watt en geheugen is ddr3 1333 mhz van het merk geil ...

Iemand een link met een goede manual om te overclocken ? Want ik ben hier een leek in ;)
Als je veel wilt overclocken moet je misschien met de voltages in je BIOS gaan spelen. Niet elke soort geheugen vindt dat even leuk; sommige types worden instabiel, waardoor je hele systeem rare dingen kan gaan doen.
Qua voeding is niet alleen het wattage belangrijk, maar meer welk merk en type, of liever gezegd welke spanning de voeding afgeeft. Hoe stabieler het voltage, en hoe minder afwijking van de standaard waarden, hoe beter. Als je voeding veel pieken geeft kan die bijvoorbeeld het moederbord beschadigen.

Bovenstaande is niet om je bang te maken; als beide goed zijn en je gaat rustig in stapjes omhoog, merk je vanzelf tot welke snelheid het systeem nog stabiel is. Daar zou ik persoonlijk net onder gaan zitten om wat marge te houden.

Lees rustig het topic dat Chojinz aangeeft door en begin gewoon, dan word je er vanzelf handiger in en is het makkelijker te begrijpen wat er gebeurt als je aan bepaalde instellingen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niniansix
En als ik gewoon de software van asus neem om te overclocken ?
Ik lees dat dit ook wel een effect heeft ... Klopt dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-07 22:41

sHELL

VR "connoisseur"

Hmmmm er is blijkbaar een probleem en ik denk dat de TS gewoon meer performance wil hebben.

Je hebt een i5 2500K, AMD HD7970, ditto voeding en geheugen. Prima specs voor een redelijk krachtige pc.

Ik denk dat je beter ergens anders kunt gaan kijken om nuttige performance winst te behalen, al na gedacht over een SSD?

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niniansix
oei vergeten te vermelden ;) SSD is ook aanwezig in m'n pc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 474628

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niniansix
Super !
Merci !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Antwoord voor TS, neen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@TS, je hebt neem ik aan wel een geschikte cpu koeler?

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niniansix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Daar ga je geen records mee breken iig.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
als je meer prestatie wilt voor games ga dan je videokaart overklokken, je cpu doet het nog wel een paar jaartjes prima zo.

Wil je een snellere pc koop dan een ssd (he dat rijmt mooi :P )

Nukezone FTW

Pagina: 1