Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-08 17:12
Hallo beste tweakers,

Aangezien ik een complete noob ben op het gebied van OS behalve Windows stel ik deze vraag aan jullie.

Mijn zus heeft een heel oud laptopje met nog een aardige accu die het anderhalve uur volhoud. Op deze laptop staat nu Windows XP en dat is nog een beetje traag zo nu en dan. Mijn zus wil de laptop gebruiken voor wat surfen op het internet en voor af en toe wat text bewerking. Meer zal ze er niet meer gaan doen.
Mijn vraag is: Wat is een goed alternatief voor windows op een oud laptopje? Is zoiets als xmbc een goede optie of vallen daar een hoop functies mee weg?

Alvast bedankt!

Acer TravelMate 4502LCi
Intel Pentium M 725 1.6GHz (deze computer geeft 591 MHz aan)
40GB HDD
512MB DDR1(!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Neem Linux Mint, alle basic stuff kun je erop doen. Het is ook veiliger qua virussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 09:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Xbmc is geen OS, maar een applicatie. Er zijn wel OS-en die enkel XBMC draaien (openelec ed), maar die zijn absoluut niet toepasbaar voor je zus. Je zus wil immers browsen en tekstverwerken, en niet films kijken op een 10ft GUI.

Je zou kunnen kijken naar Lubuntu. Dat is een ubuntu variant speciaal voor niet zo snelle oude PC's. je beschikt dan over een volwaardige moderne browser (Chromium) en volgens mij zit er ook wel een standaard office pakketje bij.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Je zou TinyXP kunnen gerbuiken :) de eXPerience als je een prof licentie hebt.
als je 2003 licentie hebt kun je eXPerience 2003 gebruiken.
hier is alles uitgesloopt wat je niet nodig hebt.

Liever niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Hero of Time op 26-03-2013 09:07 . Reden: Geen link naar warez of info erover ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:05

Nakebod

Nope.

Elementary OS Luna
Ubuntu gebaseerd, maar (gevoelsmatig of feit, not sure :P) een stuk vlotter op oudere hardware.
Heb op het werk een oude speel laptop staan, met Ubuntu niet vooruit te branden, met ElementaryOS redelijk werkbaar.
Wat extra geheugen is altijd meegenomen, maar omdat het DDR1 is, waarschijnlijk de kosten niet waard.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Hmm 4 verschillende mogelijkheden. Ik kijk even waar de meeste voorkeur naar uitgaat. Aangezien Lubuntu speciaal voor langzame pc'tjes is lijkt dat me de beste optie.
Ook wel het vermelden waard. Ik zou het graag gratis willen, ook al weet ik eigenlijk ook wel dat alles gratis te krijgen is. :P

Er zit een legale xp prof licentie op.

[ Voor 42% gewijzigd door Heilige Kaas op 19-04-2013 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 09:58
Als XP al langzaam draait zou ik eerder kijken of je niet ergens een Windows Fundamentals for Legacy PCs kan bemachtigen. ( Wikipedia: Windows Fundamentals for Legacy PCs )

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baazie
  • Niet online
TinyXP is meest uitgekleede versie van xp :) en blijft toch windows.
ik snap dat veel vrouwen in paniek raken als het anders is dan windows of mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Ik ga meerder virtualOS maken op mijn eigen laptopje. Dan mag ze de verschillende dingen uitproberen en kan ze zelf kiezen welke ze er op wilt hebben.

Ik doe zelf liever geen windows want het is zo lelijk. O-)

TinyXP of FLP houd ik in mn achterhoofd als ze al die andere toch maar niks vind.

[ Voor 16% gewijzigd door Heilige Kaas op 22-03-2013 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 09:58
@Baazie. De meningen verschillen erover.
http://www.brentroad.com/message_topic.aspx?topic=501664
http://forum.eeeuser.com/...dows-flp-and-tinyxp-ver6/
http://www.zebpedersen.co.uk/?p=258

Misschien de moeite waard om dat nou eens uit te zoeken. Ik merkte eigenlijk weinig verschil tussen TinyXP en FLP op een Pentium 3 600mhz, 512 MB Ram. Liep allebei verbazingwekkend smooth

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baazie
  • Niet online
Nee, geen link naar warez of andere getweakte commerciële besturingssystemen.

[ Voor 92% gewijzigd door Hero of Time op 26-03-2013 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Tiny7 is het proberen waard. :P Zo te lezen moet dat niet veel langzamer zijn dan xp.

En toen kreeg ik een bluescreen. :O

[ Voor 18% gewijzigd door Heilige Kaas op 22-03-2013 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Damn nu probeer ik Elementary OS te installeren want die zag er wel goed uit.
Doet ie t niet. :P Mijn CPU mist een kernel: pae

[ Voor 3% gewijzigd door Heilige Kaas op 22-03-2013 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 22:13
Hier vindt je instructies voor het maken van een image met een kernel zonder PAE.

Naar mijn weten gebruikt Lubuntu standaard een non-PAE kernel.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Als er echt niet veel meer op die laptop gebeurt dan een beetje web-browsen dan kan Chromium ook een leuke optie zijn. Moet je wel een beetje handig voor zijn: http://www.chromium.org/chromium-os/quick-start-guide

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Je kan ook naar de builds van Hexxeh kijken, http://chromeos.hexxeh.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Met deze PC kun je prima uit de voeten als je de juiste software kiest. Kies XFCE als desktop, midori of chrome als browser, thunderbird voor mail, abiword als tekstverwerker en gnumeric als spreadsheet. Incidenteel zul je libreoffice wel nodig hebben.
De gebruikte distro is van minder belang, hoewel sommige distro's van huis uit slanker zijn dan andere. Als je op een kale debian XFCE installeert heb je een mooi startpunt. Ubuntu en afgeleiden zijn toch iets zwaarder.
Met 512 Mb extra geheugen ben je wel geholpen. Tweedehands kost dat niets meer. Nieuw kan ook (heb laatst nog een K7 Athlon laptop geupgrade).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Ik ga er FLP op zetten. Dat is t makkelijkste. :)
chromiumOS wordt ook niet ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Hoezo wordt ChromiumOS niet ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Ik heb nog nooit van Windows FLP gehoord, maar het klinkt als windows XP maar dan goed. Lijkt me ideaal voor een virtual machine. Jammer dat je het niet legaal kunt downloaden.
De beperkingen valt nog mee te leven, om het zacht uit te drukken:
Windows Fundamentals for Legacy PCs has a smaller feature set than Windows XP. For example, WinFLP does not include Paint, Outlook Express and Windows games such as Solitaire. Another limitation is the absence of the Compatibility tab in the Properties... dialog box for executable files.
Van wikipedia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Windows XP is zo langzamerhand niet heel veilig meer...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Windows XP zou toch redelijk moeten werken, prik er wel minimaal 1 GB geheugen in, je wordt dodelijk vermoeid als het ding de hele tijd gaat lopen swappen. 512 MB SoDIMM DDR1 kost ca € 20
Voordeel van Windows XP is dat bijvoorbeeld elke printer gewoon functioneert, en als je niet heel ervaren bent wordt Linux gewoon erg lastig.

Houdoe

Pagina: 1