Ik zit vast bij het bouwen (let op veel plaatjes!)

Pagina: 1
Acties:

• KetchupFTW
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-12-2022
Beste medetweakers. Ik bouw voor het eerst een eigen computer en dit gaat als verwacht niet zonder problemen. Ik kom nu met het probleem dat ik (volgens mij) een paar kabeltjes mis. Ter illustratie heb ik foto's gemaakt.

Bij elk onderdeel dat mist/waar een probleem mee is een kruisje neergezet. Sommige plaatjes zijn een beetje onscherp. Mijn kast is de Fractal Design R4 en mijn moederbord is de AsRock Z77 Xtreme 4.

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/fnco69.jpg

De Sata's missen niet, maar ik heb er wel een probleem mee. Als ik het goed begrijp moet je ze in je HDD en Optical Drive doen (SSD heb ik niet). De Sata's schijven er gek genoeg niet zo makkelijk in zoals dat wel bij andere onderdelen gebeurt. Hoort dit, of doe ik wat verkeerd?

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/35d6sg4.jpg

Volgens mij zijn dit apparte delen die horen te missen. Daarom heb ik er NA bijgezet

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/opa1rn.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2ex6gyh.jpg

Dit vereist iets meer uitleg. Zoals op het 2de plaatje is te zien, missen de HDLED's. Ik weet niet of dat zo hoort. Verder zijn de PLED (2x1 pin) daarboven aangesloten en is de powerbutton in PWRBTN en GND aangesloten. Tot slot is de reset switch in RESET en de andere GND aangesloten. Met dummy wordt niks gedaan. Klopt dit zo?

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2dhczna.jpg

Is de ATX 12V de CPU power kabel? Dit neem ik aan omdat hij er makkelijk lijkt in te pluggen.

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/25ui0c4.jpg

Zitten de power LED's niet al ingeplugt?

Verder zitten er aan mijn PSU nog 2 SATA kabels en 1 PCI-E. Alleen weet ik niet waar de volgende voor is:

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/1j7ltw.jpg

Deze kabels zitten aan mijn kast en ik heb geen idee waar alles voor is. Er is ook nog een ander kabeltje die er precies zo uit ziet als degene rechtsonder, maar veel korter is.

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2ns6xjp.jpg

-----

Nog één laatste vraag. Mijn kast beschikt over een fan controller. In de handleiding staat dat de fan channels waarin ik het heb ingeplugt over fan control beschikken (zie plaatje 6). Betekent dit dat het moederbord aanstuurt hoe hard de voorste en achterste fan draait en dat alles zo goed zit?

Alvast bedankt voor degende die mij willen helpen. Als ik met wat extra informatie/foto's van dienst kan zijn hoor ik het graag.

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

Normaal gesproken worden alle benodigde kabels wel bijgeleverd; de HDD is dit een ATA schijf of een SATA schijf? Dit kan ik niet zien op het plaatje

Volgens mij heb je gewoon even fysieke hulp nodig van een tweaker zodat je makkelijker door kan. Je woont in Amsterdam (ik ook); dat is wellicht de snelste oplossing voor je probleem - zodat je toch met je systeem aan de gang kan.

Als je wilt geholpen worden via het forum; dan zal je meer informatie moeten geven zoals alle hardware, HDD, videokaart, extra insteekkaarten, voeding, etc. .. zodat we kunnen helpen.

[ Voor 45% gewijzigd door Vidra op 21-03-2013 17:56 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

Die laatste foto is de fancontroller van de kast. Plus een 4pins molex er in en je kan er 2 fans op aansluiten. Achter het deurtje zit de schakelaar.

De rest is beantwoord je eigenlijk al zelf.
Dit vereist iets meer uitleg. Zoals op het 2de plaatje is te zien, missen de HDLED's. Ik weet niet of dat zo hoort. Verder zijn de PLED (2x1 pin) daarboven aangesloten en is de powerbutton in PWRBTN en GND aangesloten. Tot slot is de reset switch in RESET en de andere GND aangesloten. Met dummy wordt niks gedaan. Klopt dit zo?
Als je even de handleiding van de kast zou lezen dan weet je dat er geen hdd led is. Je kan kiezen; of de aanwezig led gebruiken als hdd led of als powerled.

Edit:

Die 6pins stekker die je post is ook een PCI-e stekker.

[ Voor 4% gewijzigd door Rye op 21-03-2013 17:57 ]

www.ping-win.nl

• Vidra

Vidra

Vragen?

Het kan ook zo zijn dat niet alle kabels nodig zijn :)

Heb je al wel een voedingskabel in je videokaart gestoken (uitgaande dat deze er eentje nodig heeft)?

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De Sata's missen niet, maar ik heb er wel een probleem mee. Als ik het goed begrijp moet je ze in je HDD en Optical Drive doen (SSD heb ik niet). De Sata's schijven er gek genoeg niet zo makkelijk in zoals dat wel bij andere onderdelen gebeurt. Hoort dit, of doe ik wat verkeerd?
Bedoel je de SATAkabels? Die dingen klikken heel makkelijk vast en kunnen echt maar op 1 manier. Dus wat gaat hier nu fout?

• Vidra

Vidra

Vragen?

TERW_DAN schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 17:58:
[...]

Bedoel je de SATAkabels? Die dingen klikken heel makkelijk vast en kunnen echt maar op 1 manier. Dus wat gaat hier nu fout?
Vandaar de vraag; zijn het wel SATA schijven en niet per ongeluk "oude" ATA schijven :+

• KetchupFTW
Vidra schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 17:58:
Het kan ook zo zijn dat niet alle kabels nodig zijn :)

Heb je al wel een voedingskabel in je videokaart gestoken (uitgaande dat deze er eentje nodig heeft)?
Nee, de videokaart moet er nog in (ik zie net dat ik trouwens 2 PCI-E kabels heb).

De harde schijf is deze:
pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB

De optische deze:
pricewatch: LG GH24NS90 Zwart

Beide Sata's dus.
Rye schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 17:56:
Die laatste foto is de fancontroller van de kast. Plus een 4pins molex er in en je kan er 2 fans op aansluiten. Achter het deurtje zit de schakelaar.

De rest is beantwoord je eigenlijk al zelf.

[...]

Als je even de handleiding van de kast zou lezen dan weet je dat er geen hdd led is. Je kan kiezen; of de aanwezig led gebruiken als hdd led of als powerled.

Edit:

Die 6pins stekker die je post is ook een PCI-e stekker.
Aah okay, bedankt. Hoe moet ik de fancontrollers dan precies aansluiten, aangezien de zelf pinnetjes hebben.

• Vidra

Vidra

Vragen?

KetchupFTW schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 18:03:
[...]

Nee, de videokaart moet er nog in (ik zie net dat ik trouwens 2 PCI-E kabels heb).

De harde schijf is deze:
pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB

De optische deze:
pricewatch: LG GH24NS90 Zwart

Beide Sata's dus.

[...]

Aah okay, bedankt. Hoe moet ik de fancontrollers dan precies aansluiten, aangezien de zelf pinnetjes hebben.
Kabels van de fans kan je aansluiten op fancontroller connectoren die je vast hebt op de laatste foto :)

Sata aansluitingen hebben een soort L vormige aansluiting voor de sata controller / sata kabel. De power naar de optische schijf en de HDD past maar op een (1) manier :*)

• KetchupFTW
TERW_DAN schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 17:58:
[...]

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2qbr5g3.jpg
Dit zijn de SATA kabels toch? Ik heb ze dus in de optische drive en in de HDD geprobeert te krijgen, maar ze gaan er niet (gemakkelijk) in.

• Seroo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:47
De kabels voor de fans passen ook maar op één manier. zoals alles bij computers eigenlijk.
De kabels in de foto zijn de sata-power kabels. Die geven je stroom en de dunne platte, vaak rode of zwarte kabels zijn Sata kabels waar de data door gaat. Deze moet in je hardeschijf en optische drive en dan op het moederbord.

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:16
Dat zijn inderdaad SATA-kabels. Horen makkelijk in de power-ingang van je ODD en HDD te gaan.

Naast deze power-SATA-kabels die uit de voeding komen, moet je ook nog de data-SATA-kabels aansluiten. Deze verbinden de drives met het moederbord.

Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/955/wd_scorpio_black_sata.jpg

Links is data, rechts is power.

[ Voor 21% gewijzigd door DiedB op 21-03-2013 18:08 ]

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-11 17:39

Gmount

Ecorunner lid

De kabels van de fancontroller moet je op het moederbord aansluiten, de kabels die uit de fans komen sluit je aan op de fancontroller. Hierdoor regelt je fancontroller de snelheid van de fans, hij wordt gevoed via het moederbord.

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-11 20:09

Compizfox

Bait for wenchmarks

Vidra schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 17:53:
Normaal gesproken worden alle benodigde kabels wel bijgeleverd; de HDD is dit een ATA schijf of een SATA schijf? Dit kan ik niet zien op het plaatje
SATA is ATA. Serial-ATA om precies te zijn.

Ik denk dat je PATA (Parallel-ATA) bedoelt.
KetchupFTW schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 18:05:
[...]
[afbeelding]
Dit zijn de SATA kabels toch? Ik heb ze dus in de optische drive en in de HDD geprobeert te krijgen, maar ze gaan er niet (gemakkelijk) in.
Dat zijn SATA-powerkabels. Zorg ervoor dat je ze er recht indoet, dat wil nog wel eens misgaan.

Verder:
Op die IR-headers kun je een infraroodmodule prikken, zodat je je PC met een afstandsbediening kunt bedienen. Volledig optioneel dus.
Gmount schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 18:08:
De kabels van de fancontroller moet je op het moederbord aansluiten, de kabels die uit de fans komen sluit je aan op de fancontroller. Hierdoor regelt je fancontroller de snelheid van de fans, hij wordt gevoed via het moederbord.
Heb je wel gezien wat voor een kabels het zijn? ;)
Namelijk 1x molex female en 2x fan female. Ik weet niet hoe je die op het moederbord wou prikken?
Daarnaast is het compleet niet wenselijk om fans te voeden via het moederbord, als je toch een fancontroller hebt. Moederbord heeft immers maar een beperkt vermogen.

Wat TS moet doen, is een molex male vanuit z'n voeding in de molex female van de fancontroller prikken, en de fans op de female-fanplugs doen.
Nog één laatste vraag. Mijn kast beschikt over een fan controller. In de handleiding staat dat de fan channels waarin ik het heb ingeplugt over fan control beschikken (zie plaatje 6). Betekent dit dat het moederbord aanstuurt hoe hard de voorste en achterste fan draait en dat alles zo goed zit?
Nee, dat is het boekje van je moederbord en dat slaat dan ook op de fan-headers op je moederbord. Als je je fans aansluit op het moederbord betekent dat inderdaad dat het moederbord bepaalt hoe hard ze draaien.

Als je ze op de fancontroller in je behuizing aansluit, bepaalt de fancontroller hoe hard ze draaien. Ik weet niet om wat voor fancontroller het gaat, maar je hebt ze met een knop (dus dat je het zelf kunt bedienen), op met temperatuursensoren (dus dan doet ie het zelf)

[ Voor 48% gewijzigd door Compizfox op 21-03-2013 18:17 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Aanhakende op de IR poort, zo ook de com en LPT1 poorten, die zijn tegenwoordig ook optioneel. Vind je het (zoals ik) leuk om die wel in je kast te hebben dan koop je dat voor een paar knaken op ebay. Net zoals extra USB 3 poortenetc. Wil je echt los met dit soort dingen dan moet je wel even kijken hoeveel brackets (bij de PCI sleuven) er in je kast zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 21-03-2013 18:26 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Waar heb je het voor nodig? :P

• KetchupFTW
Ik heb even mijn HDD eruit gehaald om het uit te proberen. Zit hij er zo goed in? Ik heb wel wat kracht moeten gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/do2tyh.jpg

Moet er verder nog wat in het onderstaand aangegeven poortje?

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2e2f8u1.png

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ha lol, voor oudere apparatuur die nog via RS232 etc communiceert (sommige scheepselectronica bijvoorbeeld). En wie weet kan ik nog eens een oude plotter kopen. Ook wordt rs232 nog veel gebruikt in interfaces voor amateur zendapparatuur ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

KetchupFTW schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 18:26:
Ik heb even mijn HDD eruit gehaald om het uit te proberen. Zit hij er zo goed in? Ik heb wel wat kracht moeten gebruiken.

Moet er verder nog wat in het onderstaand aangegeven poortje?

[afbeelding]
Bij de rode pijl daar hoef je niets in te doen, iets links van je rode pijl moet je sata kabel komen die naar je moederbord gaat. En of je stroom er goed inzit, als je kijkt naar de aansluitingen zie je "een hoekje" aan 1 kant zitten en de andere kant is "geen hoekje" bij de aansluiting, je kabel kan er in principe maar op 1 manier op.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:25
Een beetje voorbereiding had geen kwaad gekund:

http://lifehacker.com/582...cratch-the-complete-guide

• KetchupFTW
Ik heb verscheidende guides op YouTube meerdere malen gekeken ter voorbereiding ;).

Laatste vraag over die SATA kabels, Welke kabel kan ik er het best in doen of maakt dat niets uit?

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/1zv8qxf.png

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:45
Maakt op zich niets uit. Degene die het makkelijkste erin klikt en waarbij de rest van de kabels goed weg te werken zijn zou ik nemen ;)

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• Rikkiz0r
  • Niet online
Dat maakt inderdaad geen drol uit, doe wat het mooiste staat.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

KetchupFTW schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 18:46:
[...]

Ik heb verscheidende guides op YouTube meerdere malen gekeken ter voorbereiding ;).

Laatste vraag over die SATA kabels, Welke kabel kan ik er het best in doen of maakt dat niets uit?

[afbeelding]
Dat zijn trouwens SATA-powerkabels, SATA-kabels zijn dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.kenable.co.uk/images/NLRB-304LOCK.jpg

• KetchupFTW
Compizfox schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 18:12:
[...]

SATA is ATA. Serial-ATA om precies te zijn.

Ik denk dat je PATA (Parallel-ATA) bedoelt.

[...]

Dat zijn SATA-powerkabels. Zorg ervoor dat je ze er recht indoet, dat wil nog wel eens misgaan.

Verder:
Op die IR-headers kun je een infraroodmodule prikken, zodat je je PC met een afstandsbediening kunt bedienen. Volledig optioneel dus.

[...]
Heb je wel gezien wat voor een kabels het zijn? ;)
Namelijk 1x molex female en 2x fan female. Ik weet niet hoe je die op het moederbord wou prikken?
Daarnaast is het compleet niet wenselijk om fans te voeden via het moederbord, als je toch een fancontroller hebt. Moederbord heeft immers maar een beperkt vermogen.

Wat TS moet doen, is een molex male vanuit z'n voeding in de molex female van de fancontroller prikken, en de fans op de female-fanplugs doen.

[...]

Nee, dat is het boekje van je moederbord en dat slaat dan ook op de fan-headers op je moederbord. Als je je fans aansluit op het moederbord betekent dat inderdaad dat het moederbord bepaalt hoe hard ze draaien.

Als je ze op de fancontroller in je behuizing aansluit, bepaalt de fancontroller hoe hard ze draaien. Ik weet niet om wat voor fancontroller het gaat, maar je hebt ze met een knop (dus dat je het zelf kunt bedienen), op met temperatuursensoren (dus dan doet ie het zelf)
Is dit zo goed gedaan (de handen die het vasthouden zijn mijn zusjes handen, niet mijzelf :P)

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/xegymv.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/5507xv.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/34eojk4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/207nvc0.jpg

De linker port op de eerste foto is van mijn PSU, die daarnaast van mijn kast. Ik heb deze 2 dus in elkaar gedaan (zoals te zien op foto 3). Verder heb ik de 2 witte fan connectors nog met de 2 kleine zwarte aan elkaar verbonden (de fan connector heeft 3 pins maar de kleine zwarte 2 pins, maakt dit uit?). Heb ik het zo goed gedaan, of moet er nog wat verandert worden?

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-11 18:00
Wilde even zeggen dat ik het ontzettend leuk vind om te zien dat je je eigen pc probeert te bouwen en er zo op deze manier met de handleiding mee bezig bent met aantekeningen en al :D

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Vaak (eigenlijk altijd) passen die kabels maar op 1 manier, je connector zal zonder te breken er ook niet 'in gaan'.
- Molex kabel (eerste foto) heeft 2 schuine hoeken
- 3 pin fan kabel (tweede foto) heeft 2 van die 'strips'
- Sata (op je harde schijf) is een soort L vorm
- PCI-e moet je iets beter naar kijken, van die 6 (of 8) 'pinnen' is de ene vierkant, de andere schuine hoeken.

Als je daar dus goed naar kijkt, kan het vrijwel nooit mis gaan, tenzij gaat breken ;)

Veel bouw plezier trouwens! De eerste keer voor mij was ook even kijken, maar achteraf denk je 'dat was helemaal niet zo moeilijk eigenlijk!'.

• KetchupFTW
xPhantom schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 19:43:
Vaak (eigenlijk altijd) passen die kabels maar op 1 manier, je connector zal zonder te breken er ook niet 'in gaan'.
- Molex kabel (eerste foto) heeft 2 schuine hoeken
- 3 pin fan kabel (tweede foto) heeft 2 van die 'strips'
- Sata (op je harde schijf) is een soort L vorm
- PCI-e moet je iets beter naar kijken, van die 6 (of 8) 'pinnen' is de ene vierkant, de andere schuine hoeken.

Als je daar dus goed naar kijkt, kan het vrijwel nooit mis gaan, tenzij gaat breken ;)

Veel bouw plezier trouwens! De eerste keer voor mij was ook even kijken, maar achteraf denk je 'dat was helemaal niet zo moeilijk eigenlijk!'.
Dankjewel :). Zitten de fans dan nu wel goed in de fan controller (kan ik ze nu besturen/doen ze het)
TWeaKLeGeND schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 19:31:
Wilde even zeggen dat ik het ontzettend leuk vind om te zien dat je je eigen pc probeert te bouwen en er zo op deze manier met de handleiding mee bezig bent met aantekeningen en al :D
En ik wilde even zeggen dat er vrijwel niks over die fancontrollers staat in zovel de handleiding van de kast/moederbord/PSU.

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
KetchupFTW schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 19:58:
Dankjewel :). Zitten de fans dan nu wel goed in de fan controller (kan ik ze nu besturen/doen ze het)
Ze zitten er goed in, dus ga ik er vanuit dat ze gewoon zullen werken. Ik heb zelf geen fan controller (ik gebruik namelijk fans die standaard niet heel hard draaien en dus al stil zijn), ik weet niet of er meer fan channels zijn op die controller, maar je zult wellicht moeten kijken welke fan op welke channel is aangesloten.

Zijn er verder nog dingen die niet aangesloten zijn?

• KetchupFTW
xPhantom schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 20:06:
[...]

Ze zitten er goed in, dus ga ik er vanuit dat ze gewoon zullen werken. Ik heb zelf geen fan controller (ik gebruik namelijk fans die standaard niet heel hard draaien en dus al stil zijn), ik weet niet of er meer fan channels zijn op die controller, maar je zult wellicht moeten kijken welke fan op welke channel is aangesloten.

Zijn er verder nog dingen die niet aangesloten zijn?
Dit is het denk ik wel (als ik de mensen zo hoor dat andere kabels niet nodig zijn). Als ik het dus goed begrijp, geeft de molex van je PSU stroom aan dat grote ding met 4 pins, die op zijn beurt stroom geeft aan de 2 fancontrollers?

• jooosdt
  • Laatst online: 25-05-2023
KetchupFTW schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 20:08:
[...]

Dit is het denk ik wel (als ik de mensen zo hoor dat andere kabels niet nodig zijn). Als ik het dus goed begrijp, geeft de molex van je PSU stroom aan dat grote ding met 4 pins, die op zijn beurt stroom geeft aan de 2 fancontrollers?
Molex van de PSU geeft stroom aan de fancontroller (dat grote ding met 4 pins), en die geeft op zijn beurt stroom aan de aangesloten ventilators. Met deze fancontroller laat je meer/minder spanning naar de ventilators gaan waardoor ze harder/zachter gaan draaien, en dus meer/minder geluid produceren.

Voor de optische drive en HDD moet er een SATA-powerkabel vanuit de voeding aangesloten worden, en een SATA-kabel die met het moederbord verbonden is, dit is dat dunne rode kabeltje. Beide stekkers hebben een L-vorm en kunnen dus maar op 1 manier. De SATA-powerkabels gaan vaak stroef, als je weet dat je hem op de goede manier plaatst moet je dus gewoon doordrukken.

Succes verder met bouwen

• KetchupFTW
Ik heb 2 problemen op dit moment.

1) Vooraan zit een intake fan en achteraan een output fan. Deze heb ik nu zoals bovenstaand gezegd wordt aangesloten op de fan controller, toch werken de fans niet. Als ik ze in het moederbord doe, werken ze wel.

2) mijn CPU cooler is verkeerd om aangesloten. De lucht wordt nu van boven ingezogen en naar beneden geblazen rechtstreeks op mijn videokaart. Is dit een groot probleem, aangezien we ontzettend weinig ruimte hebben om de strak gespannen haakjes die de fans vasthouden weer anders te plaatsen, met het risico dat er iets kapot kan gaan.

Hier meer informatie: 4 pin fan connector?
Pagina: 1