Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• KetchupFTW
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-12-2022
Beste Tweakers, ik ben mijn eerste build aan het maken en ben nu toe aan cable management. Nu hebben wij net het moederbord erin geplaatst en ik wilde even kijken of de CPU cooler connected kon worden. Ik beschik over de Sythe Mugen 3 PC zoals hieronder te zien.

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/28vg020.jpg

Nou kom ik er dus net achter dat CPU fan 1 een 4pin is terwijl de cooler een 3 pin connecter heeft. Kan ik alsnog de bovenste fan hierop aansluiten? Ik heb op dit moment de fan aangesloten die naar mijn GPU blaast.

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2j5dk4n.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door KetchupFTW op 20-03-2013 21:30 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:40

Quad

Doof

Je kan toch gewoon een 3 pins op de 4 pins aansluiten? Geen probleem.
Overigens waarom is deze koeler zo gedraait en niet een kwartslag?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:47

Mavamaarten

Omdat het kan!

EDIT: Oeps. Ik heb je vraag een beetje fout begrepen. Ik dacht dat je een 4-pins aansluiting op je moederbord zocht, maar je zoekt blijkbaar een 3-pins aansluiting.

EDIT2: Sluit hem zo aan op je CPU-FAN aansluiting en het zou moeten werken:
Afbeeldingslocatie: http://www.allpinouts.org/images/5/5b/Connector_mbfanpwm_3to4pin.png

De 4e pin wordt gebruikt om de snelheid van je ventilator te meten, niet echt noodzakelijk dus.

[ Voor 112% gewijzigd door Mavamaarten op 20-03-2013 21:37 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Verwijderd

je kan hem hierop gewoon aansluiten.
ik ben het wel met bovenstaand eens als je de koeler een kwartslag draait.
dan kan hij zijn warme lucht naar achter kan afvoeren zodat je dus betere prestaties kan leveren

• Quad

Quad

Doof

Je wilt de warmere lucht niet op je GPU laten blazen, maar naar de outtake fan.

PVOutput☀️
nggyu nglyd

• KetchupFTW
Het was echt een onmogelijke taak om hem erin te krijgen, we hadden er letterlijk 1.5 uur aan besteed. Ik wilde hem eerst ook anders doen, maar toen zat de fan in de weg van iets. Is dit een mega groot probleem, want we hebben namelijk het moederbord etc. al vastgezet en dan zouden we dat allemaal weer los moeten halen, waar geen van ons beide zin in heeft haha, het zweet brak me de eerste keer al uit dat ik dat ding erin moest zetten

• KetchupFTW
De vraag is dus, kan ik beter de onderste fan uitgeschakeld laten of wel ingeschakeld hebben?

Verwijderd

Welke kant blazen de fans ze nu op? Als je een gat in de bovenkant van je kast heb zitten, en ze blazen naar boven (warme lucht stijgt op) gaat het vast wel aardig goed. Maar de eerste weken is het altijd verstandig om de temperaturen van je nieuwe PC in de gaten te houden, dus doet dat vooral.

• KetchupFTW
Boven en onder (CPU cooler fans).

• Quad

Quad

Doof

Je moet deze fan er ook eerst buiten de case op het moederbord drukken, het is inderdaad een ramp om deze goed te krijgen terwijl het moederbord al in de behuizing zit.

De fans moeten iig niet op je GPU laten blazen, komen de temperaturen zeker niet ten goede en dan is het zonde om zo'n groot koelblok in je PC te hebben, dan was een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 een betere keuze geweest denk ik.

ps: Beter de 4pins CPU connector vanuit je voeding achter het moederbord laten lopen ipv erover heen? :)

Je hebt een pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black toch? Dan moet het zeker wel passen mbt de Scythe Mugen en de 4 pins CPU kabel achterlangs.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8089/8444950149_a4eb8f75b5_z.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Quad op 20-03-2013 21:57 ]

PVOutput☀️
nggyu nglyd

• KetchupFTW
Quad schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 21:52:
Je moet deze fan er ook eerst buiten de case op het moederbord drukken, het is inderdaad een ramp om deze goed te krijgen terwijl het moederbord al in de behuizing zit.

De fans moeten iig niet op je GPU laten blazen, komen de temperaturen zeker niet ten goede en dan is het zonde om zo'n groot koelblok in je PC te hebben, dan was een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 een betere keuze geweest denk ik.

ps: Beter de 4pins CPU connector vanuit je voeding achter het moederbord laten lopen ipv erover heen? :)

Je hebt een pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black toch? Dan moet het zeker wel passen mbt de Scythe Mugen en de 4 pins CPU kabel achterlangs.

[afbeelding]
We hebben hem ook voordat het moederbord in de kast zat erop gezet; het was nog steeds een ramp xD. Lekker dan dat dit mij is aangeraden terwijl het allemaal niet eens past. Zelfs toen ik mijn RAM van channel A1 - B1 naar A2 - B2 verplaatste paste hij nog niet. Ik heb zelfs nog low-profile RAM, dus zeer raar allemaal.

Dus als ik het goed begrijp doe ik er beter aan de onderste fan niet te gebruiken (die naar de GPU toeblaast)?

• Quad

Quad

Doof

Welk RAM geheugen heb je wel niet gebruikt dat hij niet past? Low profile geheugen past altijd.

Die onderste wel gebruiken, alleen het hele blok een kwartslag draaien. ;)

PVOutput☀️
nggyu nglyd

• KetchupFTW
Quad schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 22:07:
Welk RAM geheugen heb je wel niet gebruikt dat hij niet past? Low profile geheugen past altijd.

Die onderste wel gebruiken, alleen het hele blok een kwartslag draaien. ;)
pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile

Moet ik dan alles weer eruit halen...? Daar ga ik namelijk niet aan beginnen, al blij dat hij erin zit.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als de lucht van beneden naar boven gaat mag je het best zo laten zitten. Het is niet optimaal maar werkt verder prima.

Edit: Als die onderste fan nu naar beneden blaast draai deze dan om voor een push-pull config, zodat beide fans naar boven blazen.

[ Voor 36% gewijzigd door PilatuS op 20-03-2013 22:11 ]

• Quad

Quad

Doof

KetchupFTW schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 22:08:
[...]

pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile

Moet ik dan alles weer eruit halen...? Daar ga ik namelijk niet aan beginnen, al blij dat hij erin zit.
Hm oké, interesting.

Zorg er dan voor dat de koeler in elk geval de lucht naar boven blaast, en de bovenste fan de lucht ook naar boven.
Niet de beste/mooiste oplossing, maar het werkt wel zo.

Edit: Wat hierboven gezegd is dus :+

[ Voor 3% gewijzigd door Quad op 20-03-2013 22:12 ]

PVOutput☀️
nggyu nglyd

• KetchupFTW
Hoe zorg ik daar dan voor? Verspreid hij de hitte niet gelijkmatig over de fans?

RE edit: Hoe doe ik dat precies?

[ Voor 18% gewijzigd door KetchupFTW op 20-03-2013 22:15 ]

Verwijderd

Er zitten toch pijltjes op een zijkant van de fans? Die geven de blaasrichting aan en die wil je dus allebei naar boven hebben staan. Is dat nu niet het geval, dan wil je er echt wel even wat knutseltijd in gaan steken!

• KetchupFTW
Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 22:17:
Er zitten toch pijltjes op een zijkant van de fans? Die geven de blaasrichting aan en die wil je dus allebei naar boven hebben staan. Is dat nu niet het geval, dan wil je er echt wel even wat knutseltijd in gaan steken!
Okay, maar dan zou toch alleen de fan moeten verplaatst worden en niet het hele ding eruit worden gehaald?

Verwijderd

Ja, alleen de fans omdraaien is prima (als dat kan met de bevestigingsklipjes).

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Meestal staan er pijltjes op, maar in bijna alle gevallen is de kant waar de 'stokjes' (het frame voor het motortje) zit, de kant waar de lucht uit komt. De geheel open kant (zeg maar: de mooie kant om tegen aan te kijken) is waar de lucht in gaat.

Als je een push/pull wilt, zou je bij 1 fan de 'mooie' kant zien, en bij 1 fan de 'vuile' kant. Bij voorkeur de warme lucht naar boven af voren, want dan krijg je geen vreemde luchtstromen in je kast (de warmte lucht gaat sowieso al omhoog, daar tegen in werken is niet handig).

Bij mijn scythe mugen 2 is een fan met paar clipjes bevestigd. Met wat priegelen kan je die er zo afhalen en weer op zetten. Dan moet omdraaien geen probleem zijn. Ik neem dan even gemakshalve aan dat de mugen 3 niet veel ingewikkelder/lastiger is.

Moet toegeven, ook een mugen 2 is een groot/lomp geval te installeren. Op een tafel lukt het wel redelijk goed. Ik moet er niet aan denken als ik dat in een kast moet inbouwen.

[ Voor 17% gewijzigd door Hans1990 op 20-03-2013 22:23 ]

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-07 12:35
Ik heb een mugen 2 rev b geïnstalleerd terwijl alles al in de kast zat. Het is wel te doen, maar gelukkig heb ik een lieftallige assistente die even kon helpen, want in je eentje lukt het inderdaad niet.

Overigens was het in 10 minuutjes gepiept, ik begrijp niet helemaal hoe je daar anderhalf uur over kunt doen..

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Mavamaarten schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 21:32:
De 4e pin wordt gebruikt om de snelheid van je ventilator te meten, niet echt noodzakelijk dus.
Afbeeldingslocatie: http://www.fairfaxunderground.com/forum/file.php?2,file=77997,filename=Not_This_Shit_Again.gif

3e pin is voor meten van de rpm, de 4e pin is voor het aansturen van de PWM-module in de fan.

Fans met 4-pins connectoren zijn dus PWM-fans.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1