Passieve sub op versterker zonder woofer uitgang,,

Pagina: 1
Acties:

• Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-12-2025
Hallo,

Ik heb een versterker namelijk de Pioneer SA-606.
Met 4 sony zuilen, en een subwoofer. (zit geen aparte sub uitgang op)

Ik heb de subwoofer etc. gewoon aangesloten, maar ik kan de subwoofer niet apart regelen zonder dat de speakers ook meer bass gaan geven.
Hoe zou ik dit op kunnen lossen? Tussen de speaker kabel en zuilen overal een crossover tussen zetten die alleen hogere tonen vanaf 2000hz door laten en bij de sub eentje van ca. 80hz?

Of is er een betere/handigere manier?

[ Voor 3% gewijzigd door Robke15 op 20-03-2013 21:43 ]

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:26

kraats

Ik rol

Wat voor sub is het en hoe heb je deze nu aangesloten? Zit er wellicht al een filter ingebouwd zodat je je 'zuilen' als satellietspeakers kunt gebruiken?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Robke15
kraats schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 21:49:
Wat voor sub is het en hoe heb je deze nu aangesloten? Zit er wellicht al een filter ingebouwd zodat je je 'zuilen' als satellietspeakers kunt gebruiken?
de sub is een 80watt sony van 8ohm.
Ik heb deze parallel aangesloten op de versterker.

En nee er zit geen filter ingebouwd voor de zuilen, zou dat de makkelijkste manier zijn?

• kraats

kraats

Ik rol

Heb je ook een typenummer? Da's wat makkelijker Googlen voor ons wat de mogelijkheden van de sub zijn :)
Een hoogdoorlaatfilter voor je zuilen zou kunnen helpen, maar de overnamefrequentie hiervan is nogal lastig te bepalen. Je zou moeten weten hoe hoog je sub kan en in jouw specifieke geval op welke frequentie de bass-regelaar van je versterker werkt. Anders zou je alsnog de bas niet kunnen regelen zonder je zuilen meer bas te laten geven.
Bij tweeters regelen ze het volume wel eens met een L-PAD, maar ik weet niet zeker voor welke vermogens deze te krijgen zijn.

• Robke15
Aah ja da begrijp ik,
Hier heb je alle type speakers:
2x zuilen SS-E471V 8 ohm
2x zuilen SS-E662V 8 ohm
1x woofer SS-W481E 80watt blijkbaar 4 ohm

• kraats

kraats

Ik rol

Mja.. die zijn niet bedoeld om op een gewone stereo-versterker te draaien. Standaard heb je inderdaad een aparte versterker per speaker nodig om het volume daarvan te bepalen. Voor de zuilen kan het wel prima op een stereo-versterker door ze parallel te zetten, maar apart regelen is er dan niet bij. Met een sub is dat net zo.
Je zou als proef nog eens kunnen kijken of je twee zuilen per kanaal (links/rechts) in serie zou kunnen aansluiten in plaats van parallel en je sub daar weer parallel aan. Misschien krijgt hij dan net een iets groter gedeelte van het versterkervermogen toebedeeld en klopt het volume (toevalligerwijs) wel.

• Robke15
De zuilen staan in serie, de subwoofer staat alleen parallel.
Maar ik moet zeggen, de woofer doet goed zijn best, ik heb bij de woofer een cross-over geplaatst dus die laat alleen lage tonen door.
Maar het probleem is dat de zuilen een te lage bass hebben waardoor het geluid van de zuilen vervormt en dat wil ik voorkomen. Ik wil een lekkere strakke bas en helder geluid krijgen, het hoeft niet zo hard.

• Robke15
Zou een 5.1 versterker niet beter zijn ipv een stereo versterker?

• kraats

kraats

Ik rol

Zeker, als je er één kiest die actief een subwoofer kan aansturen.

Als je met maar twee kanalen toch meer volumes wilt regelen, zul je het in het speaker kanaal moeten doen met zoiets: http://www.simplyspeakers...rossover-l-pad-a-545.html

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Robke15 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 22:16:
Zou een 5.1 versterker niet beter zijn ipv een stereo versterker?
Hier sluit ik mij volledig bij aan, de enige juiste oplossing is een 5.1 versterker, daar zitten de filters namelijk ingebouwd VOOR de eind versterkers. Dus apart te regelen ;)
En voor €200,00 heb je al een hele leuke (100W, 5 kanalen)

[ Voor 7% gewijzigd door keur0000 op 20-03-2013 22:21 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Robke15
kraats schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 22:18:
Zeker, als je er één kiest die actief een subwoofer kan aansturen.

Als je met maar twee kanalen toch meer volumes wilt regelen, zul je het in het speaker kanaal moeten doen met zoiets: http://www.simplyspeakers...rossover-l-pad-a-545.html
Nouja, ik ga voor de 5.1 versterker dan.. En deze kan ik mooi gebruiken bij feestjes etc.
Bedankt voor alle advies!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:45
Of gewoon een sub versterker met high level speaker input (en doorlus output).

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Robke15
ShittyOldMan schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 22:20:
Of gewoon een sub versterker met high level speaker input (en doorlus output).
Leg uit haha

• ShittyOldMan
Een willekeurige via google:
Afbeeldingslocatie: http://img401.imageshack.us/img401/8008/hsuvtf3hosubwooferrearppn7.jpg

Je sluit je Pioneer hier op aan, dit ding haalt de lage tonen er uit en stuurt deze met z'n eigen versterker door naar de subwoofer, het level kun je apart regelen evenals de crossover frequentie. De rest van het geluid stuurt het door naar de speakers.

Deze dingen zijn normaal bedoeld om te verwerken in een subwoofer kast, maar je kunt er zelf ook een kastje van maken.

[ Voor 13% gewijzigd door ShittyOldMan op 20-03-2013 22:27 ]

• Robke15
ShittyOldMan schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 22:25:
Een willekeurige via google:
[afbeelding]

Je sluit je Pioneer hier op aan, dit ding haalt de lage tonen er uit en stuurt deze met z'n eigen versterker door naar de subwoofer, het level kun je apart regelen evenals de crossover frequentie. De rest van het geluid stuurt het door naar de speakers.

Deze dingen zijn normaal bedoeld om te verwerken in een subwoofer kast, maar je kunt er zelf ook een kastje van maken.
Jij bent de held vd dag vandaag voor mij! Ik ga zeker zoeken naar zo'n apparaatje!
Maar hoe moet ik mijn Pioneer erop aansluiten? Want ik heb geen sub of low level output op de pioneer zitten?

[ Voor 7% gewijzigd door Robke15 op 20-03-2013 22:46 ]

• ShittyOldMan
Gewoon via de speaker uitgangen van de Pioneer, in plaats van rechtstreeks naar de speakers ga je eerst naar bovenstaande sub amp en vanaf daar weer door naar de speakers. Let er wel op dat je er een neemt met stereo high level input en stereo (doorlus) high level output, te herkennen aan de speaker aansluitingen (naast de tulp aansluitingen).

• Robke15
ShittyOldMan schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 23:57:
Gewoon via de speaker uitgangen van de Pioneer, in plaats van rechtstreeks naar de speakers ga je eerst naar bovenstaande sub amp en vanaf daar weer door naar de speakers. Let er wel op dat je er een neemt met stereo high level input en stereo (doorlus) high level output, te herkennen aan de speaker aansluitingen (naast de tulp aansluitingen).
Aah oke, bedankt! Ik snap het >:)
Pagina: 1