Dualband met twee routers

Pagina: 1
Acties:

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Momenteel heb ik twee Linksys E2000 routers met DD-WRT erop, helaas kunnen de routers maar op een band tegelijk werken dus zend de een een 2,4 Ghz netwerk uit en de ander een 5 Ghz netwerk.

Ik was benieuwd of ik de routers kon combineren tot een dualband netwerk? Op Google kan ik hier niets over vinden dus het zal wel niet mogelijk zijn maar ik dacht; vragen kan geen kwaad.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zoals ik het lees heb je nu al een dualband netwerk, of wil je dat beide routers op beide frequenties tegelijk gaan zitten? Dat is waarschijnlijk niet mogelijk, of je routers moeten 2 ingebouwde draadloze netwerkkaarten hebben.

Maar als je beide routers wil gebruiken zul je de 2e als accesspoint moeten instellen en routermodus op die moeten uitschakelen. Anders zitten ze elkaar in de weg.

Zie http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Wireless_Access_Point , je hoeft niet alles exact hetzelfde in te stellen als op die pagina maar waar het op neer komt is het volgende:
- bij router 2 moet je DHCP uitschakelen, dat mag router 1 blijven doen;
- router 1 op de LAN - niet op de WAN - poort van router 2 aansluiten;
- router 2 access point op de andere frequentieband instellen.

Dat zou het moeten doen. Router 2 dient dan als switch met ingebouwde access point.

[ Voor 69% gewijzigd door Raven op 19-03-2013 18:26 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Tim.k
  • Niet online
De Linksys E2000 heeft de mogelijkheid om 2,4Ghz of 5Ghz uit te zenden, niet allebei tegelijk. Daarom heb ik ze nu aan elkaar verbonden als bridge (gedeelde DHCP) maar zenden ze beide als apart netwerk uit met beide een ander SSID.

Ik was benieuwd of ik een router in 2,4 en een in 5Ghz kon laten uitzenden onder het zelfde SSID zodat hij als een dualband herkent wordt. Als ik dat nu doe dan zie ik twee keer hetzelfde SSID, ze worden dus niet gecombineerd.

Edit: Zie je edit nu, als ik dat doe dan verbind hij op een van de twee en niet allebei tegelijk (dualband) of begrijp ik dat verkeerd?

[ Voor 13% gewijzigd door Tim.k op 19-03-2013 18:28 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ah nu snap ik het, jij doelt op roaming met wifi? Dat het sterkste signaal van de netwerken wordt gepakt en indien nodig automatisch naar de ander overgeschakeld wordt? Dat kan volgens mij niet als je met 2 verschillende frequentiebanden zit. Alhoewel, jij bent de eerste die ik tegenkom die dat wil proberen.

edit nav jouw edit: Je kan bij mijn weten niet met 2 wifi netwerken tegelijk verbinden om zo de bandbreedte te verhogen. Per draad kan dit wel, al heb ik mij daar nooit in verdiept, maar draadloos dacht ik niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Raven op 19-03-2013 18:31 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Tim.k
  • Niet online
Dat is niet helemaal wat ik bedoel. Ik wil letterlijk in dualband werken om 600Mbps te bereiken. Met een access point ben je als ik mij niet vergis altijd met een van de twee verbonden. Het idee is dat de twee routers samenwerken 600Mbps bereiken, 300Mbps op de 2,4Ghz en 300Mbps op 5Ghz.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dus even voor de duidelijkheid, jij doelt op Wikipedia: Link aggregation ?.
Link aggregation is a computer networking term to describe various methods of combining (aggregating) multiple network connections in parallel to increase throughput beyond what a single connection could sustain, and to provide redundancy in case one of the links fails.
Je zit dan nog altijd met het punt dat je met beide draadloze netwerken verbonden moet zijn en dat kan volgens mij niet. In het geval van de client moet je in ieder geval 2 aparte netwerkkaarten hebben omdat draadloze netwerkkaarten maar op één frequentieband tegelijk kunnen zitten.

[ Voor 27% gewijzigd door Raven op 19-03-2013 18:36 ]

Oscar Wilde

Verwijderd

Geen rare vraag wegens zeer frequent tjokvolle banden overigens voor meer bandbreedte 2 kaartjes 802.11 N.

[ Voor 161% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2016 10:35 ]

• Tim.k
  • Niet online
@Raven, dit klinkt misschien dom maar; als je PC dualband kan ontvangen dan heb je toch eigenlijk 2 "netwerkkaarten"? Voor elke frequentie is een chip nodig als ik mij niet vergis.

Jammer dat het niet mogelijk is, was leuk geweest om te proberen.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dualband betekend helaas niet dat ie beide tegelijk kan gebruiken, alleen dat ie beide ondersteund....
Kijk maar naar je routers ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 19-03-2013 18:48 ]

Oscar Wilde

• Tim.k
  • Niet online
Hoe worden snelheden boven de 300Mbps dan bereikt? Als ik met mijn MacBook verbind aan het dualband netwerk op mijn werk dan staat er dat hij 900Mbps kan bereiken.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Meerdere antennes. Ik heb bijvoorbeeld wifi-kaartjes met de AR9380 Atheros chip erop. Deze hebben 3 antennes en elke verbinding/antenne kan tot 150Mbps. Dus in theorie kan het tot 450Mbps.
Als je maar tot 300Mbps kan heb je of een oude netwerkkaart, of een met maar 2 antennes.

900Mbps? Maken ze daar al gebruik van de opvolger van N die nog in ontwikkeling is?
Wikipedia: IEEE 802.11ac

[ Voor 24% gewijzigd door Raven op 19-03-2013 18:54 ]

Oscar Wilde

• Tim.k
  • Niet online
Aha waarschijnlijk laat mijn MacBook dan de maximale snelheid zien die de router uitzend. Maar in principe is een dualband dus eigenlijk praktisch niet volledig bruikbaar met de meeste apparaten.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat zou kunnen ja.

Hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Je hebt dualband en simultane dualband. Beide ondersteunen beide frequentiebanden maar alleen de simultane dualband kan beide tegelijk gebruiken. Dus als je nou een router hebt die beide tegelijk kan gebruiken, die zijn er en je ziet dan ook 2 draadloze netwerkkaarten in de router, dan kun je met hetzelfde apparaat 2 access points tegelijk opzetten met verschillende frequentiebanden en die kunnen dan ook tegelijk gebruikt worden.

Maar als je client dat nou moet kunnen, dan moet je een 2e draadloze netwerkkaart plaatsen.

Zie bijvoorbeeld deze router:
Afbeeldingslocatie: http://www.rwlabs.com/images/articles/cisco/e4200/7.jpg
Deze heeft 2 draadloze netwerkkaarten, linksonder 1 en rechtsonder een, en aldus de specs: "• Simultane Dual-Band N (2.4 en 5 GHz)", deze kan het dus wél tegelijk.

Oscar Wilde

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Nee, dan maak je gebruik van MiMo. Dat is het doel van meerdere antenne's. Wifi is en blijft een half duplex medium! Dat is heel belangrijk om te onthouden.

Wifi op je client kan je per definitie dus niet over 2 netwerkkaarten sturen (automatisch) of je moet het per applicatie of IP adres o.i.d. met software gaan regelen. :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ahh.. dacht eerst ook dat het niet kon, maar met bovenstaande hints heb ik nog wat aanvullingen:

Om te beginnen moet je verfieren dat je client meerdere radio's heeft.

Dit lijkt het meest simpele verhaal
http://www.makeuseof.com/...nections-faster-internet/

Met link agragation kun je van de bonding driver gebruik maken. is goede documentatie over te vinden. in combibnatie met openwrt. moet je denk ik wel linux draaien op de client?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:38

Quad

Doof

Raven schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 19:53:
Dat zou kunnen ja.

Hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Je hebt dualband en simultane dualband. Beide ondersteunen beide frequentiebanden maar alleen de simultane dualband kan beide tegelijk gebruiken. Dus als je nou een router hebt die beide tegelijk kan gebruiken, die zijn er en je ziet dan ook 2 draadloze netwerkkaarten in de router, dan kun je met hetzelfde apparaat 2 access points tegelijk opzetten met verschillende frequentiebanden en die kunnen dan ook tegelijk gebruikt worden.

Maar als je client dat nou moet kunnen, dan moet je een 2e draadloze netwerkkaart plaatsen.

Zie bijvoorbeeld deze router:
[afbeelding]
Deze heeft 2 draadloze netwerkkaarten, linksonder 1 en rechtsonder een, en aldus de specs: "• Simultane Dual-Band N (2.4 en 5 GHz)", deze kan het dus wél tegelijk.
Volgens mij wordt er met Simultane bedoeld dat hij tegelijk 2.4 en de 5Ghz band uitzendt, niet dat je gelijk met beiden verbinding kan hebben.

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat zeg ik toch? Ik heb het over access points en dat is uitzenden ;)

Oscar Wilde

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Tim.k schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 19:02:
Maar in principe is een dualband dus eigenlijk praktisch niet volledig bruikbaar met de meeste apparaten.
Juist wel volledig bruikbaar, de bedoeling van de 5GHz is nooit geweest om door een client tegelijk gebruikt te worden met de 2,4GHz band. De 5GHz is namelijk een oplossing voor het probleem: de 2,4GHz band. Tegelijk een client laten verbinden met beide banden zou dan nog steeds te maken hebt met alle problemen op de 2,4GHz (weinig bandbreedte, interferentie enz...). Niet dat de 5GHz nou probleemloos is :+ .
Even achterwege gelaten dat Dual-Band een geweldige suffe marketing term is, daar een a/b/g router ook Dual-Band is. Naast dit wordt de term ook nog eens verkracht door de selectable Dual-Band modellen...

Out of the box niet mogelijk dus... geklungel met link aggregation wellicht of de enige andere weg die ik ken is Connectify Dispatch geen idee of het werkt.

• Tim.k
  • Niet online
Interessant om te weten dat dual-band eigenlijk niet bruikbaar is om met een apparaat de geadverteerde snelheid te halen.

Toch vreemd, al enkelen jaren zijn er simultaneous dual band routers op de markt maar er is nog geen enkele WiFi chip die als simultaneous client fungeert.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Tim.k schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 17:28:
Interessant om te weten dat dual-band eigenlijk niet bruikbaar is om met een apparaat de geadverteerde snelheid te halen.

Toch vreemd, al enkelen jaren zijn er simultaneous dual band routers op de markt maar er is nog geen enkele WiFi chip die als simultaneous client fungeert.
Klopt, omdat dat natuurkundig wat lastig wordt :P

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
vorige week. Ik blijf erbij, de grootste winst zit in je antenne en semi-pro speelgoed gebruiken ipv. consumenten prullaria.

[ Voor 18% gewijzigd door analog_ op 20-03-2013 17:35 ]

Pagina: 1