Twee 802.11N kaarten voor meer bandbreedte?

Pagina: 1
Acties:

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-11 20:41
Graag zou ik snelheid van het draadloos netwerk op 1 laptop thuis verbeteren. Het liefst zonder te investeren. Ik heb namelijk een WHS2011 staan die bedraad (1Gbps) aan me router is verbonden. Om bestanden op de laptop te verminderen zet ik liever alles op de WHS en werk dan vanaf daar.

Nu heb het volgende aan hardware ter beschikking en vraag me af of dit te combineren is.
• Een laptop met windows 7 en 2 netwerk kaarten:
- een Intel Wireless WiFi Link 4965
- een TP-Link TL-WN727N
• Een netgear WNDR3700 router met dd-wrt. Welke "simultaneous dual band" is, 2.4GHz en 5GHz. Ik heb dus 2 ssid's.

Nu heb ik op de laptop 2 keer verbinding, met de intel op 5GHz en de TP-link op 2.4GHz. Als ik dan bestanden ga kopiëren via de verkenner ofzo merk ik dat maar 1 van de 2 netwerkkaarten wordt gebruikt. Ga ik dan iets downloaden bijvoorbeeld dan gaat dat via de andere verbinding. Dit is duidelijk te zien bij net werk onder taakbeheer.

Nu de vraag: is het mogelijk dat de volledige bandbreedte van beide "netwerken" volledig gebruikt wordt?
Ik heb al gezocht op verschillende fora, maar vaak gaat het over 2 internet verbindingen op 1 router of over misverstanden over simultaneously.

Mocht je het antwoord niet weten dan ben ik wel benieuwd waar ik eventueel op kan zoeken (zoekwoorden).

Een kabel trekken is geen optie btw. Enige wat ik zelf nog als idee heb om te doen is een 2e WNDR3700 te kopen en deze als een repeater gebruiken als dat mogelijk is, maar dat moet ik nog even uit zoeken.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:38

Quad

Doof

Als je wilt dat een actie gelijktijdig over de twee Wlan adapters gaat kan ik er kort over zijn, dat kan niet.

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

• boppos
Bedankt voor je korte antwoord. Het is inderdaad wat ik wil. Der is dus geen manier om 2 netwerkkaarten samen te laten werken?
En met normale gigabit lan kaarten kan je er toch wel 2 verbinden met een switch en dan de bandbreedte verdelen op een of andere manier waardoor je 2gbit hebt. (de server op me werk waar ik elke dag op inloggen is in elk geval met een 2gbit verbinding verbonden met het netwerk. Zover ik weet zijn er geen 2gbit netwerk kaarten)

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:36

basdej

OutSystems Consultant

je kan alsnog 1 connectie niet verdelen over twee kaarten. Je kan wel met die 2gb server 2x downloaden met 1gbit per stuk, maar niet 1x downloaden met 2gbit.

Hoi.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:19
Wat je zoekt is overigens Link aggregation en dat kan dus wel. Alleen is het niet heel gebruikelijk. Daarnaast gaat het geloof ik niet lukken met de spullen die je momenteel hebt, maar daarvoor moet je iets meer uitzoekwerk doen, ben ik bang.

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-12 01:54
Draadloos kun je dus overigens geen link aggration doen, om bekabeld een LA te bouwen heb je een managed switch nodig en een netwerkkaart, waarbij bijvoorbeeld een dual port intel NIC wel een goede optie zou zijn.
Je hebt dan overigens per datastroom nog steeds een maximale bandbreedte van 1gb

• Double-X-L
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:23
RAID 0 over wifi eigenlijk, hmm interessante vraag

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

HP Doet 't al jaren met servers middels teaming van adapters (NIC's).... Maar ik vrees dat datzelfde geintje niet gaat lukken met een eigenbouw ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Will_M op 14-03-2013 01:49 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Met twee losse kaarten en linux zou het technisch gezien kunnen, onder Windows kan je het vergeten. Je hebt meer baat aan je ontvangst en verzending te verbeteren met antennes of koop prosumer spul, ubiquiti/mikrotik hardware. Je intel 4965 door iets beters vervangen kan je helpen bv. SR-71E.

Dual band betekend overigens niet dat je twee SSIDs gaat hebben, één ssid welke zowel het 5GHz spectrum als 2.4GHz frequentie band gebruikt. Wat jullie allemaal overigens beschrijven en waarschijnlijk willen is mimo.

[ Voor 59% gewijzigd door analog_ op 14-03-2013 01:49 ]

• boppos
Interessante en helpende antwoorden, daar heb ik wat aan! Ik ga eens wat lezen over Link aggregation en Teaming.

Omdat zoals wordt aangegeven het met mijn huidige apparatuur niet gaat werken. Zal ik toch iets moeten aanschaffen. Nu wordt het verhaal dus iets anders. Beneden heb ik dus een Netgear WNDR3700 staan met DD-WRT. Deze is nu het centrum van mijn netwerk. Er zitten bedraad 1htpc, 1 server en nog een ipcam op. Draadloos een paar telefoons, tablets en laptops.
Nu wil ik bij 1 van die laptops, die ook vaak als desktop replacement wordt gebruikt, op een goedkope manier een snelle netwerk verbinding hebben. Lees: sneller dan met het standaard netwerkkaartje (intel 4965).

Nu kan ik natuurlijk de 4965 vervangen voor een SR71E, echter is deze €100,- en dat is wel erg aan de prijs voor een beetje snelheidswinst (en de laptop is dat niet meer waard vind ik). Misschien is een intel 6300 kaartje iets beter (3 antennes en daardoor 450mbit) maar mijn router heeft maar 300mbit per band (300 op de 2.4GHz en 300 op 5GHz).

Nu had ik gisteravond ook nog gelezen over het linken van routers met DD-WRT. http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Linking_Routers
De laptop wordt dan aangesloten via een Client Bridge
Als ik dan een 2e router koop en de betreffende laptop bedraad daarop aansluit is de netwerkverbinding dan sneller dan via het wifi kaartje? De laptop heeft wel een 1Gbit netwerk poort dus daar is geen probleem. En wat voor router is dan verstandig om te kopen, een 2e 3700 van marktplaats of een TP-Link TL-WR1043ND. Ik wil eigenlijk niet meer uitgeven dan 40 a 50 euro.

Verwijderd

boppos schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 09:35:
Als ik dan een 2e router koop en de betreffende laptop bedraad daarop aansluit is de netwerkverbinding dan sneller dan via het wifi kaartje? De laptop heeft wel een 1Gbit netwerk poort dus daar is geen probleem.
Hier, en alleen hier, op wil ik even reageren, want voor de rest vind ik je plan waanzinnig om met consumenten rotzooi (TP-Link... srsly?) geteamde wifi verbindingen op te willen zetten. Het is niet alsof je accesspoint ineens twee keer zo snel data kan versturen als je er twee wifi adapters aan hangt tenslotte.

Gbit van je laptop naar je tweede router en dan met N naar je andere wifi AP gaat je geen bal helpen. Als je snel wilt, vergeet dan wifi, haal een powerline setje en doe het over stroom, gewoon met een netwerkkabeltje.

Bijvoorbeeld zoiets
http://www.routercenter.n...-adapters.html?8419=22107

KlikAanKlikUit setjes zijn handiger als je in de wijde omtrek bekenden met 27mc radio hebt trouwens, die gaan je allemaal haten met dat TP-link spul want de interferentie daarvan is zo groot dat één powerline setje álle bakkies in je buurt verstoort. Raar, maar waar.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2013 16:35 ]

Verwijderd

Je kunt je verdiepen in die technologie maar ik denk dat het je uiteindelijk veel meer gaat kosten dan je er voor over hebt en is uiteindelijk ook niet gebruikelijk als consumentenoplossing. Beste is een 450 Mbit of nog betere router met bijpassende netwerkkaart.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 16:53:
[...]
Goed om te weten dat er een nadeel kan zitten aan powerline adapters. Verder zie ik niet wat KlikAanKlikUit er mee te maken heeft, care to explain?
bakkiefreaks (het kaliber met een 9 meter hoge metalen erectie in de achtertuin waar een antenne aan zit) leveren op verschillende fora beweringen dat de KaKu setjes minder (niet?) storen, en "de rest" wel. Aangezien ik geen achtertuin heb en m'n erectie geen 9 meter is én ik geen bakkies gebruik, kan ik daar verder niet heel veel nuttigs over zeggen; wel kan ik beamen dat een aantal mensen met bakkies bij wie ik weet dat er powerline in de buurt gebruikt wordt hun storingen hebben kunnen oplossen door hun buren een KaKu setje cadeau te doen. Dus, als je je lokale achtertuinerectionisten te vriend wilt houden, schijnt dat de weg te zijn.

• boppos
Verwijderd schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 16:34:
[...]
Hier, en alleen hier, op wil ik even reageren, want voor de rest vind ik je plan waanzinnig om met consumenten rotzooi (TP-Link... srsly?) geteamde wifi verbindingen op te willen zetten. Het is niet alsof je accesspoint ineens twee keer zo snel data kan versturen als je er twee wifi adapters aan hangt tenslotte.
Mijn router kan in theorie over de 2.4GHz 300Mbps verstoken en over de 5GHz ook 300Mbps. In de praktijk haal je iets andere snelheden maar onder de meest ideale omstandigheden kan dit. Als ik zoals nu 2 verschillende verbindingen heb met mijn router (de intel met 5GHz en de TP-link met 2.4) is het weldegelijk mogelijk om meer data te verstoken dan met 1 verbinding. Echter zal ik wel 2 verschillende opdrachten moeten geven. Als ik bijvoorbeeld mijn synchronisatie start van laptop naar mijn backup (op de whs2011) en daarnaast een opdracht geef om een x aantal bestanden te kopiëren zie je dat de backup de 1e verbinding gaat gebruiken en de kopieer opdracht de andere. Beide slurpen echter wel de volledig beschikbare bandbreedte op van elke verbinding. Als ik 1 van de 2 verbindingen niet zou hebben zouden de opdrachten verdeeld worden over 1 netwerkverbinding. Lang verhaal maar ik verstook dus wel 2 keer zoveel data in de zelfde tijd ALS ik 2 opdrachten geef. ik had dus gehoopt dat 1 opdracht te verdelen was over 2 netwerken in windows O-)
Gbit van je laptop naar je tweede router en dan met N naar je andere wifi AP gaat je geen bal helpen.
Kan je mij uitleggen waarom niet? Mijn AP (Netgear WNDR3700) heeft 2 banden (2.4 en 5) welke beide gelijktijdig gebruikt worden. Over beide banden kan in theorie 300Mbps. Samen dus 600Mbps, de ondertitel van de wndr3700 is ook N600 WIRELESS DUAL BAND GIGABIT ROUTER. Nu kunnen mijn netwerkkaartjes maar connecten met 1 band tegelijk, ik heb dus het idee dat een 2e WNDR3700 in combinatie met een opstelling in de vorm van een Client Bridge sneller is dan 1 normale netwerkverbinding.
bijkomend voordeel is dat ik straks in mijn nieuwe huis de 2e router bedraad als wifi AP kan instellen op een ander etage
Als je snel wilt, vergeet dan wifi, haal een powerline setje en doe het over stroom, gewoon met een netwerkkabeltje.

Bijvoorbeeld zoiets
http://www.routercenter.n...-adapters.html?8419=22107

KlikAanKlikUit setjes zijn handiger als je in de wijde omtrek bekenden met 27mc radio hebt trouwens, die gaan je allemaal haten met dat TP-link spul want de interferentie daarvan is zo groot dat één powerline setje álle bakkies in je buurt verstoort. Raar, maar waar.
Ik heb nooit gezegt dat ik zo snel als bedraad wil |:( ik wil alleen kijken of het voor weining sneller kan ik heb deze spullen liggen dus waarom niet?... Over een half jaar tot een jaar is me nieuwbouwhuis klaar en daar is alles dus gewoon bedraad.
Maar voor nu had ik dus de ilusie dat ik met het spul wat ik hier had liggen misschien sneller kon dan ik wist, maar dat blijkt dus niet te kunnen. Ik haal nu tussen vaak zo'n 80Mbps met uitschieters tot 180Mbps (kopieren in verkenner gaat dus gemiddeld met 6 à 8mb/sec met uitschieters tot 20mb/sec) als ik dan naar de tests kijk van powerline adapters bij de buren gaat dit niet echt iets opschieten. Waarbij ik dus over een half jaar de powerline adapter alleen nog te gebruiken is om bedraad naar de badkamer te gaan :X

• boppos
Verwijderd schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 16:53:
[...]
Verder aan de TS: je kunt je wel verdiepen in die technologie maar ik denk dat het je uiteindelijk veel meer gaat kosten dan je er voor over hebt en is uiteindelijk ook niet gebruikelijk als consumenten oplossing. Het meest voor de hand liggend is een 450Mbit of nog beter ac-standaard router aanschaffen met bijpassende netwerkkaart als je snelheid wil winnen.
Zie verhaal hierboven. Ik ga dus verhuizen 450Mbit of AC wilde ik nog even op wachten. Eerst verhuizen waarbij 1 router in de meterkast komt en een 2e op de eerste etage als AP. Afhankelijk van de beschikbare techniek over ca. 1 jaar komt er dan beneden een nieuwe AC router of ik wacht nog en koop dus van marktplaats een 2e WNDR3700. In de toekomst kan er dan altijd nog als er een AC in de meterkast komt 1 AP op de 1e etage en een 2e AP naar de hobbyschuur (ja ook daar komt een kabletje naar toe te liggen :*) ). Dan heeft me vriendin tenminste ook wifi in de tuin 8)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Om je uit de droom te helpen: WiFi is half-duplex. Die 300 Mbps wordt dus grofweg in tweeën gedeeld, qua maximale througput. Je haalt nu kennelijk 180 Mbps en dan ben je spekkoper; de meeste mensen halen dat niet.

Als je succesvol twee WiFi-adapters tegelijk ten volle wilt benutten, zul je je eigen kopieer programma moeten schrijven. Eentje die de file (neem even aan dat het om .iso's gaat) opsplitst een in separate processen die delen kopieert. En je zult dan ook het server component moeten schrijven, die al die losse stukjes weer tot één geheel maakt.

Als ik jou was, zou ik gaan onderzoeken of je in de eerste plaats niet kunt voorkomen dat die files op je laptop terechtkomen. Als het inderdaad om iso's gaat, zijn er legio mogelijkheden om die door je server te laten downloaden

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• boppos
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 04:26:
Om je uit de droom te helpen: WiFi is half-duplex. Die 300 Mbps wordt dus grofweg in tweeën gedeeld, qua maximale througput. Je haalt nu kennelijk 180 Mbps en dan ben je spekkoper; de meeste mensen halen dat niet.
Thanx voor je reactie.
Dat is ook echt het max dat ik voorbij heb zien komen (en dan zat ik niet boven maar dichterbij me router) gemiddeld is het eerder 50-80Mbps.
Als je succesvol twee WiFi-adapters tegelijk ten volle wilt benutten, zul je je eigen kopieer programma moeten schrijven. Eentje die de file (neem even aan dat het om .iso's gaat) opsplitst een in separate processen die delen kopieert. En je zult dan ook het server component moeten schrijven, die al die losse stukjes weer tot één geheel maakt.

Als ik jou was, zou ik gaan onderzoeken of je in de eerste plaats niet kunt voorkomen dat die files op je laptop terechtkomen. Als het inderdaad om iso's gaat, zijn er legio mogelijkheden om die door je server te laten downloaden
Zelf een programmatje maken om te kopiëren is toch wel een beetje te veel van het goede. Het gaat trouwens niet alleen om kopiëren eigenlijk, maar meer data overdracht in het algemeen. Ik werk soms met grote bestanden in illustrator en Indesign. Nu staan al mijn bestanden alleen op de server en niet meer op andere pc's. Als zo'n groot bestand geopend moet worden via Wi-Fi duurt dat dus langer dan over het bedraden net. Maar dat komt wel goed hoor, als ik aan een bestand ga werken gewoon openen en wat drinken pakken in de tussentijd.

Downloaden en nog veel meer doet me servertje allang natuurlijk B)

Ik ben er dus achter dat het niet zo makkelijk gaat als gedacht. Daarom laat ik het lekker zo en komt het over een half jaar tot een jaar wel goed in me nieuwe huis. Misschien als ik ergens nog voor weinig een WNDR3700 op de kop kan tikken gan ik wel eens spelen met een client bridge om te kijken of dat sneller is. Voor iedereen die een bijdrage heeft geleverd alvast bedankt *O* en tot ziens :w

• boppos
Beste allemaal,

Ik heb toch een 2e WNDR3700 voor weinig weten te kopen op marktplaats (zat zelfs nog een doos bij en alle bijbehorende onderdelen)

Maag goed na verschillende tests kom ik met een client bridge op een iets hogere gemiddelde doorvoersnelheid (70-90Mbps)... leuk om even getest te hebben. Ben blij als ik over iets van 6 maandjes toch alles bekabeld heb ;)

Dit tipic kan opslot trouwens
Pagina: 1